Vraag
Alle reacties
Edit: zie dat de Rabobank het ook niet meer aanbiedt, misschien eens kijken naar een Duitse bank?
[ Voor 25% gewijzigd door Secsytime op 09-07-2024 20:50 ]
en overboeken naar je nederlandse rekening.
Maar ik denk dat de nederlandse belastingdienst ook wel ideeen hierover heeft.
El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dat zou wel een goede oplossing zijn, inderdaad. Kan ik als Nederlander zonder problemen een Belgische of Duitse rekening openen? Dat wist ik niet.Oekiejoekie schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:58:
In Belgie en Duitsland kan het nog. Dus afhankelijk van waar je woont even de dichtstbijzijnde grens over, rekening openen en innen.
Je hebt het over "online" overmaken maar heb je dat ook zo genoemd? Dat online worden ze denk ik kriegelig van. Overmaken is gewoon een "wire transfer" daar, naar een SEPA nummer met een BIC of SWIFT code. Vraag of dit kan en noem deze opties en vraag of dat wel mogelijk is.
Vraag me af of je dat moet willen doen ivm witwas monitoring en hoogte van het bedrag. Cheques in het buitenland innen kan ook vaak maar tot 1500 euro.Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
[...]
Dat zou wel een goede oplossing zijn, inderdaad. Kan ik als Nederlander zonder problemen een Belgische of Duitse rekening openen? Dat wist ik niet.
[ Voor 8% gewijzigd door pennywiser op 09-07-2024 21:17 ]
Kan wel zijn dat je een telefoontje krijgt, maar dan leg je de situatie gewoon uit.Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
[...]
Dat zou wel een goede oplossing zijn, inderdaad. Kan ik als Nederlander zonder problemen een Belgische of Duitse rekening openen? Dat wist ik niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 09-07-2024 21:48 ]
Ja, N26.Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
[...]
Je hoeft daar geen rekening voor te openen. In Duitsland kan het bijvoorbeeld bij Reisebank (soort GWK)Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
[...]
Hier ook nog wat meer algemene informatie:
https://americansoverseas...amerikaanse-cheque-innen/
[ Voor 11% gewijzigd door oohh op 09-07-2024 22:02 ]
Eventjes bij mijn huisbank gecheckt hoeveel dat het kost:Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:08:
[...]
:strip_exif()/f/image/ocbEr6g4xNNDwhecSiMK8mYm.jpg?f=fotoalbum_large)
De kosten voor het innen van internationale cheques.
:strip_exif()/f/image/peas3SvMCG8IUhi2TwzCNytV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan op een andere dag de klantendienst bellen. Nu zijn ze na de Amerikaanse market close (22:00 Belgische tijd) gesloten.
Tot max 1500 euro.oohh schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:59:
[...]
Je hoeft daar geen rekening voor te openen. In Duitsland kan het bijvoorbeeld bij Reisebank (soort GWK)
Hier ook nog wat meer algemene informatie:
https://americansoverseas...amerikaanse-cheque-innen/
Ik zou deze mogelijkheid verkennen, bijvoobeeld rekening bij Degiro (of iedere andere broker) openen, formulier invullen en dan fingers crossed dat het stukken zijn die overgeboekt kunnen worden.Rukapul schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:45:
Verken evt of de portefeuille overgeboekt kan worden naar een andere broker.
https://www.degiro.nl/hel...eggingen-overstappen-naar
Bij Invesco zou ik vragen of het mogelijk is "To perform a security transfer to my Dutch Custody account at @@Broker"
[ Voor 10% gewijzigd door lost95 op 10-07-2024 09:47 ]
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik kan op een andere moment van de dag proberen.
Als de posities naar een andere broker transferred kan worden, dan is het een mogelijkheid. Maar dan moet het publicly traded zijn en van de nodige documentatie voorzien zijn om in de EU toegelaten te worden. Veel Amerikaanse ETF'en doen niet mee aan het beschikbaar maken voor beleggers in de EU.
Ik ben benieuwd hoe de capital gains tax verwerkt wordt. Bij het sluiten van een positie wordt de capital gains tax uitgerekend.
Wel eraan denken dat je dan aangifte doet in het land waar je de EU binnenkomt: https://www.belastingdien...ent/geld-meenemen-op-reisBobbo90 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:55:
Kan je niet cash ophalen?
En mogelijk moet je in Amerika nog aangifte doen, ik weet niet wat de wetgeving terplekke daar over zegt.
Buiten private banking en hoger om zijn portfolio transfers over de grens vaak niet/moeilijk mogelijk bij de meeste partijen. Achter de schermen is het ook enorm veel werk om securities doorgeboekt te krijgen, kan ik vanuit de bank/asset manager kant zeggen.lost95 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:41:
[...]
Ik zou deze mogelijkheid verkennen, bijvoobeeld rekening bij Degiro (of iedere andere broker) openen, formulier invullen en dan fingers crossed dat het stukken zijn die overgeboekt kunnen worden.
https://www.degiro.nl/hel...eggingen-overstappen-naar
Bij Invesco zou ik vragen of het mogelijk is "To perform a security transfer to my Dutch Custody account at @@Broker"
Ik zou gewoon eens flink zeuren om een wire transfer, dat kunnen ze echt wel doen.Arie K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:44:
***members only***
/f/image/zDXAl6Cp85ReatdZrlObsQXD.png?f=fotoalbum_large)
Als ik sommige artikelen over fraudeurs en oplichters lees, maken ze met het grootste gemak geld over naar alle landen in de wereld en vliegen de euro's en dollars je om de oren.
En als je als particulier zoiets wil doen is het haast onmogelijk!
#Hoedan!!
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Hoeverre dat ze daar speciale gevallen kennen. Straks belt een bankbediende naar de interne helpdesk om uitleg te krijgen over wat er aangeklikt en ingevuld moet worden.
Overboeken van de portefeuille naar een andere broker gaan we in ieder geval proberen in gang te zetten, wellicht tegen beter weten in, gezien de reactie van flyguy. Maar niet geschoten, is sowieso mis.
Ik snap wat je bedoelt. We hebben in eerste instantie een aantal keer telefonisch contact gehad, daarna hebben we het verhaal ook op de mail gezet. In beide gevallen was het resultaat echter hetzelfde. Ik had dat wel wat duidelijker in de opiningspost kunnen verwoorden. Hoe dan ook zal ik toch nog eens bellen en expliciet om een wire transfer vragen.pennywiser schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:11:
Bel met de US ipv (ik schat in) te mailen. Vraag naar de persoon die je gemaild heeft. Vraag welke mogelijkheden ze allemaal dan wel bieden en leg uit dat in Nederland geen cheques meer geïnd kunnen worden. Dit lijken ze niet te weten en "levert nooit problemen op" zegt mij dat ze weinig klanten in NL hebben.
Je hebt het over "online" overmaken maar heb je dat ook zo genoemd? Dat online worden ze denk ik kriegelig van. Overmaken is gewoon een "wire transfer" daar, naar een SEPA nummer met een BIC of SWIFT code. Vraag of dit kan en noem deze opties en vraag of dat wel mogelijk is.
Ook heel erg dank voor deze pogingen. Mocht je nog iets te weten kunnen komen, dan hoor ik het graag.rapture schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:07:
Na 25 minuten wachtmuziek is mijn telefoontje beëindigd.
Ik kan op een andere moment van de dag proberen.
...
En ja, zelf ophalen, daar hebben we ook aan gedacht. Maar da's niet onze eerste keus, gezien het bedrag en de beeldvorming die wellicht daarmee gepaard gaat.
Het resultaat van de tweede poging heb je al gezien. Ze vroegen of het om een circulaire cheque (eentje uitgeven door een bank of bpost) gaat.Arie K schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:01:
Ook heel erg dank voor deze pogingen. Mocht je nog iets te weten kunnen komen, dan hoor ik het graag.
Een lijstje van soorten cheques in België: https://www.belfius.be/re...iddelen/cheque/index.aspx
Ik denk dat ze een concreet geval willen zien. Ga met een cheque naar een bankkantoor en vraag het daar.
Ik kan bij Belfius nog altijd cheques bestellen en gebruiken. Voor de belastingteruggave worden in België jaarlijks nog altijd cheques naar meer dan 100k mensen gestuurd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Uc152E1mB9aIvM5nCd4UbeY.jpg?f=user_large)
https://www.tijd.be/polit...-via-cheque/10438454.html
Als je het in de VS gaat halen, dan kan je naar een wisselkantoor met gunstige wisselkoersen (kleine spread) in een havenstad zoeken waar ze vroeger grote zakken geld van de schepen omwisselden. En de douane wordt ook een factor.En ja, zelf ophalen, daar hebben we ook aan gedacht. Maar da's niet onze eerste keus, gezien het bedrag en de beeldvorming die wellicht daarmee gepaard gaat.
Of in de VS een bank zoeken die een rekening voor non-resident alien wilt openen?
En een kredietkaart met zo gunstig mogelijke tarieven voor in het buitenland eraan hangen, zoveel mogelijk je uitgaven via een Amerikaanse kredietkaart laten gaan?Keep in mind that a financial institution may let a non-U.S. citizen open an account, but not all banks extend that ability to a non-resident alien. For tax purposes, the IRS defines an alien as someone who is not a U.S. citizen or U.S. national. A non-resident alien has not passed the green card test or the “substantial presence” test.
https://www.forbes.com/ad...itizen-open-bank-account/
Of is dat een offshore account in een land waar je niet woont en niet je thuisland is?
If you’re a non-U.S. citizen who can’t qualify for an account at a U.S. bank or credit union, you might consider these options:
- Rely on a bank in your home country. Some foreign banks have relationships with U.S. banks. If your bank is one of them, it might be able to help you open an account at a U.S. bank.
- Open an offshore account. This type of account, also known as an overseas account, is at a bank that’s not in your home country or in the country where you’re living. The income and deposit requirements for these accounts can be quite high, though.
[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 12-07-2024 00:04 ]
Vraag gewoon of ze het geld via ACH overboeken als ze niet via SWIFT willen overboeken. Heb je ABN Amro? Ik kan de ACH Routing Number eventueel voor je opzoeken.
-edit-
Kun je gewoon Googlen. Rabobank en ABN hebben ACH Routing nummers.
[ Voor 13% gewijzigd door ibmpc op 12-07-2024 00:34 ]
De Amerikaanse versie heeft in ieder geval de optie om cash checks te innen.
Dan kun je beter een familielid in de VS vragen de cheque voor je te innen. Laat ze de cheque opsturen, stuur je familielid een foto van de cheque, die scannen ze in met hun bankapp en dan kunnen ze het geld via SWIFT overmaken en als dat niet lukt via ACH. Maar er zijn weinig bedrijven die niet aan ACH doen hier.sambalbaj schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:47:
Misschien is PayPal ook nog ergens een optie.
De Amerikaanse versie heeft in ieder geval de optie om cash checks te innen.
[ Voor 8% gewijzigd door ibmpc op 12-07-2024 05:52 ]
Verwijderd
Omdat TS het op de nette manier probeert te doen. Een fraudeur laat het lokaal uitbetalen en ontvangt het dan gewoon via een omweggetje. Geldezels genoeg die zoiets voor een grijpstuiver voor je doen.CvP_tweakers schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:17:
Bizar!
Als ik sommige artikelen over fraudeurs en oplichters lees, maken ze met het grootste gemak geld over naar alle landen in de wereld en vliegen de euro's en dollars je om de oren.
En als je als particulier zoiets wil doen is het haast onmogelijk!
#Hoedan!!
Regels zijn helaas vooral hinderlijk voor degenen die zich er strict aan willen houden.
[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 12-07-2024 12:37 ]
Zo lang de 'assets' verhandelbaar zijn moet dat geen enkel probleem zijn. Bij IBKR bijvoorbeeld kun je gewoon een request indienen en dan handelen ze het af met de broker die ze nu in bezit heeft.flyguy schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 22:16:
[...]
Buiten private banking en hoger om zijn portfolio transfers over de grens vaak niet/moeilijk mogelijk bij de meeste partijen. Achter de schermen is het ook enorm veel werk om securities doorgeboekt te krijgen, kan ik vanuit de bank/asset manager kant zeggen.
Als ik het zo lees ben ik bang dat Invesco US dit niet aanbied als standaard, maar wellicht kunnen ze het met een omweg wel.
Zucht...
Afgezien dat het fraude is (het geld splitten ontslaat je niet van de verplichting hier aangifte over te doen bij de douane), loop je tegenwoordig wel het risico dat je aan de bank uit mag gaan leggen waar dat geld vandaan komt. Of je moet het onder een matras willen bewaren. Geen idee hoe lang jouw situatie geleden is, maar de anti-witwasregels zijn flink aangescherpt de laatste jaren.
[ Voor 17% gewijzigd door Ardana op 12-07-2024 12:37 ]
[ Voor 81% gewijzigd door Ardana op 12-07-2024 12:34 ]
Zo scherp als een voetbal!
Maar dit is dan toch gewoon een oplossing die je kan regelen. Natuurlijk iedereen wil graag zo min mogelijk moeite doen, maar dit druist tegen veiligheid in meestal. Een keer naar Den Haag is makkelijker dan naar USA vliegen. Als dat vereist is voor slechts een wire transfer, vraag ik me af of er nog wat eenvoudigers is.Dragon2b schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:09:
Zodra je over "wire transfer" begint, dan kom je in een (KYC?) traject terecht met papieren die ondertekend moeten worden door de US-ambassade. (Deze laatste stap moet ik nog opstarten, maar zoek eigenlijk nog een eenvoudigere manier)
[ Voor 17% gewijzigd door pennywiser op 12-07-2024 10:32 ]
Korte versie: als Nederlander ben je fucked. Ik had zelf dit probleem (met de welbekende stimmies), uiteindelijk heb ik maar een rekening geopend bij SDFCU. Die gebruik ik nu met plezier voor al mijn Amerikaanse financiën, maar hiervoor moet je wel lid zijn van ACA (en daarvoor moet je weer Amerikaan zijn).
IBKR US staat je ook toe om Amerikaanse checks te cashen, maar die moeten aan jou zijn, en niet "endorsed". Ik kan daar dus eigen checks deponeren, maar niet checks op naam van mijn pa bijvoorbeeld.
Britse banken boden ook een route, maar post-Brexit nemen die geen Nederlanders meer als klanten (wel bijvoorbeeld Belgen). Zelfde geldt helaas voor HSBC Expat.
The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror
TS vroeg hoe hij aan het geld kan komen om er vervolgens iets leuks mee te doen, tripje naar de US is leuk én hij heeft zijn geld. Op de bank zetten is inderdaad niet handig, maar een verbouwing of andere leuke dingen kun je er prima mee betalen.Aganim schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:43:
[...]
Afgezien dat het fraude is (het geld splitten ontslaat je niet van de verplichting hier aangifte over te doen bij de douane), loop je tegenwoordig wel het risico dat je aan de bank uit mag gaan leggen waar dat geld vandaan komt. Of je moet het onder een matras willen bewaren. Geen idee hoe lang jouw situatie geleden is, maar de anti-witwasregels zijn flink aangescherpt de laatste jaren.
Bij IBKR US kan je als European geen account openen, maar Amerikaanse broker kan wel een route zijn. Je kan als Nederlander bij Schwab International bijvoorbeeld wel een account openen, en daar zit in de app in ieder geval wel de mogelijkheid om een cheque te innen. Nog nooit gebruikt, dus geen idee of het werkt voor Nederlanders, maar het is mogelijk een optie.AntiPasta schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:24:
Klein beetje info hier: https://americansoverseas...ntre/cash-american-check/
Korte versie: als Nederlander ben je fucked. Ik had zelf dit probleem (met de welbekende stimmies), uiteindelijk heb ik maar een rekening geopend bij SDFCU. Die gebruik ik nu met plezier voor al mijn Amerikaanse financiën, maar hiervoor moet je wel lid zijn van ACA (en daarvoor moet je weer Amerikaan zijn).
IBKR US staat je ook toe om Amerikaanse checks te cashen, maar die moeten aan jou zijn, en niet "endorsed". Ik kan daar dus eigen checks deponeren, maar niet checks op naam van mijn pa bijvoorbeeld.
Britse banken boden ook een route, maar post-Brexit nemen die geen Nederlanders meer als klanten (wel bijvoorbeeld Belgen). Zelfde geldt helaas voor HSBC Expat.
[ Voor 6% gewijzigd door OnTracK op 12-07-2024 12:31 ]
Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.
Nog met de kanttekening dat je naar elke VS ambassade/consulaat kan gaan. In NL zijn er over het algemeen (afhankelijk van het seizoen) behoorlijk wat wachtrijen. Als het voor de TS makkelijker (al dan niet tijdens een vakantie) is om in Brussel of bij de verschillende consulaten bij de oosterburen (Düsseldorf, Hamburg, Frankfurt, Berlijn, München) te geraken is dat ook nog een oplossing.pennywiser schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:26:
Een keer naar Den Haag is makkelijker dan naar USA vliegen
Maar is dat überhaupt nodig? Als ik kijk bij Invesco dan staat daar gewoon een "Non-Retirement Account Redemption" formulier waarbij je ook voor een overschrijving (wire of ach-transfer) kan kiezen. Dat is wel voor de non-retirement accounts. Zorg wel dat je een USD rekening hebt (dat is particulier bij de grootbanken in NL eigenlijk niet mogelijk) wel natuurlijk bij de tal van fintechs.
Trouwens ook het "Systematic Redemption Plan" (het maandelijks laten uitbetalen van een deel van de waarde) kan via een ach-transfer.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ja, je kan kiezen voor een overschrijving (Wire of ACH) en dat kan (standaard) alleen naar een US-bankaccount. Dat is niet hetzelfde als een Nederlandse USD rekening. Het klinkt eenvoudig (net zoals: Stuur ff een Tikkie naar de USA) maar het Amerikaanse en het Nederlandse banksysteem zijn niet zo compatible. Je hebt een internationale overboeking nodig en dat kost behoorlijk wat moeite want je valt "buiten de standaard".Qwerty-273 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:48:
[...]
Nog met de kanttekening dat je naar elke VS ambassade/consulaat kan gaan. In NL zijn er over het algemeen (afhankelijk van het seizoen) behoorlijk wat wachtrijen. Als het voor de TS makkelijker (al dan niet tijdens een vakantie) is om in Brussel of bij de verschillende consulaten bij de oosterburen (Düsseldorf, Hamburg, Frankfurt, Berlijn, München) te geraken is dat ook nog een oplossing.
Maar is dat überhaupt nodig? Als ik kijk bij Invesco dan staat daar gewoon een "Non-Retirement Account Redemption" formulier waarbij je ook voor een overschrijving (wire of ach-transfer) kan kiezen. Dat is wel voor de non-retirement accounts. Zorg wel dat je een USD rekening hebt (dat is particulier bij de grootbanken in NL eigenlijk niet mogelijk) wel natuurlijk bij de tal van fintechs.
Trouwens ook het "Systematic Redemption Plan" (het maandelijks laten uitbetalen van een deel van de waarde) kan via een ach-transfer.
Geen idee hoe het met andere banken zit, maar bij ABN kan je als particulier sinds jaar en dag gewoon een Vreemde Valuta rekening openen in USD, kost alleen iets meer tijd dan een gewone rekening omdat er een (online, neem ik aan) afspraak met een medewerker voor nodig is.Qwerty-273 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:48:
[...]
Zorg wel dat je een USD rekening hebt (dat is particulier bij de grootbanken in NL eigenlijk niet mogelijk) wel natuurlijk bij de tal van fintechs.
In theorie ja, in de praktijk een stuk minder. Van de meeste Nederlandse grootbanken weet ik dat ze geen transfers over de grens doen (behalve voor belangrijke klanten) en ook binnenlands kan het cringe waardig lang duren (wat oud-collega's van mij waren hier dagelijks mee bezig). Beroepsmatig wel eens tussenpartij geweest voor klanten (bijvoorbeeld na de lock-up van een IPO) om transfers gesettled te krijgen. Beide partijen moeten specifiek voor een dag/tijdstip de instructies allemaal doorgeven en dat kan enorm traag gaan. Bij diverse overboekingen binnen 1 land, heeft dit langer dan 3 maanden geduurd. En dan heb je nog het voordeel dat je rechtstreekse contactpersonen hebt op de betreffende afdelingen van de banken/brokers...SgtElPotato schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:19:
[...]
Zo lang de 'assets' verhandelbaar zijn moet dat geen enkel probleem zijn. Bij IBKR bijvoorbeeld kun je gewoon een request indienen en dan handelen ze het af met de broker die ze nu in bezit heeft.
Als ik het zo lees ben ik bang dat Invesco US dit niet aanbied als standaard, maar wellicht kunnen ze het met een omweg wel.
US bankrekening kan je kinderlijk eenvoudig aanmaken bij Wise, als dat helpt.Dragon2b schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:15:
[...]
Ja, je kan kiezen voor een overschrijving (Wire of ACH) en dat kan (standaard) alleen naar een US-bankaccount. Dat is niet hetzelfde als een Nederlandse USD rekening. Het klinkt eenvoudig (net zoals: Stuur ff een Tikkie naar de USA) maar het Amerikaanse en het Nederlandse banksysteem zijn niet zo compatible. Je hebt een internationale overboeking nodig en dat kost behoorlijk wat moeite want je valt "buiten de standaard".
WEBN & chill (@IBKR)
Ik heb inderdaad ook Wise bekeken. De marketing van Wise is goed en je kan eenvoudig een Wise USD account aanmaken. Echter dit is geen US bankaccount (wat ik zoek).DeadKennedy schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 02:06:
[...]
US bankrekening kan je kinderlijk eenvoudig aanmaken bij Wise, als dat helpt.
Zie ook de blog van Wise op dit vlak: https://wise.com/us/blog/how-to-open-a-bank-account-in-usa