Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:26
Beste Allemaal,

Ik lees al een tijdje mee (en probeer zo nu en dan eens te reageren) en ik ben opzoek naar een soort van sanity check op de uitbreiding van mijn zonnepanelen. Ik denk alles goed te hebben bedacht. Mocht ik iets over het hoofd zien dan word ik hier waarschijnlijk op geattendeerd :+.

Kleine inleiding: ik heb nu sinds 1 jaar een heel mooi aantal panelen liggen --> 6300WP op azimut -40 hoek 45. (opbrengst +-5800kWh) Dit is toen neergelegd om mijn huidige energieverbruik te dekken. Ik woon in een nieuwbouw wijk met warmte pomp en ik ben sinds kort elektrisch gaan rijden (lease van werk) en mijn lieftallige vrouw ziet nu de elektrische auto helemaal zitten dus we zijn opzoek naar een 2de maar dan privé (daarvoor is niet dit topic :P ) vandaar verklaard wellicht het hoge vermogen. Batterij is een toekomst ding nu zie ik daar de terugverdientijd totaal nog niet in (over 2jaar hopelijk wel).

Dan nog de vraag, waarom nu al uitbreiden? Simpel: het meeste wordt overdag opgewekt als ik van huis ben. 's avonds ben ik het weer uit het net aan het trekken als ik ga koken op de elektra en mijn auto aan het laden ben.

Daarnaast kosten panelen nu op dit moment ook geen drol :o 8)

De Sanity check: de nieuwe panelen komen op plat dak 'noord' zijde van de woning te liggen, echter na de middag, wanneer zuid minder opbrengt liggen deze wel weer goed in de zon. vraag is simpel: kan ik deze op mijn huidige omvormer (deze heeft 2 strings waarvan 1 vrij) erbij prikken en is het verstandig hier optimizers te plaatsen?
Foto's
Overzicht Sunnydesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iV3K71tt5tSVX2rzCsFHMT3FEwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5AgfDNzqxChzBLlf5mkXj2j.png?f=fotoalbum_large

Foto 1: plek om te leggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr4JRVIq93t0-ktDVeCctfihoGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zhfk1pAtWiIfuQhJrgyVzjPH.jpg?f=fotoalbum_large
Voorbeeld bij de buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJpZS7OP9TfER6hpbd743h1mmzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1VWLEVPRwTdoIpsC0niMOBc.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Garage: +- 3x6m
Aanbouw +-4x7 (maar met lichtstraat van 1x3,5m
Schaduw
In de ochtend achter het huis, Op hoogtepunt van de dag schijnt deze wel tussen de huizen door
Jaarverbruik
+- 3000kWh eigen verbruik
+- 3500kWh Warmtepomp
+- 4000kWh auto 1 (90% thuis laden)
+- 2000kWh auto 2 (is er nog niet)
+- Totaal 12500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Huidige omvormer is afgezekerd op 3x16A. Dit kan (ikzelf) omzetten naar 3x20A. Maar dit is twijfelachtig of ik altijd het volle vermogen krijg. ook is er nu 5x2,5mm2 naar de omvormer (10m afstand) dit is ruimschoots voldoende op dit moment. op de meest zonnige dagen kom ik niet boven de 242V
Budget en doel
Budget is what it is, maar ik hoef geen gouden tegels als tegengewicht op de frames :+, in eerste calculaties kom ik op 3k-3,5k uit. Doel is om eigen verbuik te dekken/optimaliseren naar einde dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWVFul7dYkIZWMx9HOY8qBDHivk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AetucP5TSULKkmH9ZIZhFi2P.png?f=user_large
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf :*) . Ik heb vaker panelen gelegd en het meeste werk is al gedaan.
Bijhouden van data
Op de brilliante app van Growatt |:( die ik via HA uitlees O+
Reeds verkregen offertes
Ik ben aan het rondshoppen op de verschillende websites (ik weet niet of ik die hier mag noemen) maar als iemand een brilliante weet prima. tot nu toe zijn de montage frames (+-130,-) overal duurder dan de panelen (+-75,-) 8)7
Regio
Zonnige Brabant.
Installatie
Nog de screenshot uit sunnydesign. Het lastige is dat die geen Growatt omvormer hebben. Ik heb er nu een genomen die er (in mijn ogen) veel op leek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2xox_gM9jlGjucoBfh_bRb7AV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/shmrCY7xcXZZdXRUf5WWb7Pl.png?f=fotoalbum_large

Levering op een gunstige dag tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uvMeTQ_6fZuQI6sHA0XDSdjE0uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d73wvJW8FM1ts5vuV6PCrcIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus om een kort verhaal lang te maken:
- Kan mijn huidge omvormer de 2de string aan? (Growatt MOD6000TL3-XH)
https://www.stralendgroen...0TL3-XHARK_XH_Battery.pdf
- Heb ik optimizers nodig?
- Weet iemand een goedkopere site voor framepjes :o (dit is meer een bonus, ik slinger vanavond de oude google maar weer eens aan)

owja de hamvraag: Waarom legt Epicfailguy niet de andere kant van het schuine dak vol? Rede is voornamelijk omdat ik dan het dak niet op kan (durf), en dus niet kan profiteren van goedkope panelen. :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:01
Met betrekking tot je vragen of je huidige omvormer 2de string aankan, lijkt mij van wel. volgens datasheet maximale input van 12000WP waar je nu wel overheen gaat (Theoretisch) + 16A per MPPT string, Aangezien je nooit 100% perfect WP uit je panelen krijg zie ik vanuit mijn kant zie ik geen gekke zaken waarom het niet zou kunnen. je zult wel zien dat de omvormer gaat aftoppen op 6600VA

Voor een goedkope site zie persoonlijk berichtje,

Voor de optimizers zou ik goed kijken hoe de schaduw valt en die paar panelen meenemen voor de zekerheid, alle panelen doen lijkt mij overkill.

De omvormer afzekeren van 3x16A naar 3x20A heeft geen zin, jou omvormer kan maximaal 10A leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:10
Geen optimizers pakken - die ga je niet terugverdienen.
Vraag jezelf af hoe hoog de zon staat vanaf oktober, want in hoogzomer heb je geen extra stroom nodig neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je hebt dus 3 verschillende richtingen, ik zie niet in hoe dat op 2 mppt kan.
2 richtingen mixen gaat verlies geven over de hele string

Zou toch nog eens nadenken over het noord schuindak.
Ik zie daar helemaal geen schaduwvorming terwijl je dat op je platdak wel hebt.

En sunnydesignweb is van SMA. Niet zo vreemd dat ze geen Growatt hebben toch?
De omvormer die daar in staat heeft wel 3 mppt, dus aansluiten 3 richtingen geen probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2024 12:15 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Chrisverst schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:33:
Met betrekking tot je vragen of je huidige omvormer 2de string aankan, lijkt mij van wel. volgens datasheet maximale input van 12000WP waar je nu wel overheen gaat (Theoretisch) + 16A per MPPT string, Aangezien je nooit 100% perfect WP uit je panelen krijg zie ik vanuit mijn kant zie ik geen gekke zaken waarom het niet zou kunnen. je zult wel zien dat de omvormer gaat aftoppen op 6600VA

Voor een goedkope site zie persoonlijk berichtje,

Voor de optimizers zou ik goed kijken hoe de schaduw valt en die paar panelen meenemen voor de zekerheid, alle panelen doen lijkt mij overkill.

De omvormer afzekeren van 3x16A naar 3x20A heeft geen zin, jou omvormer kan maximaal 10A leveren.
Bedankt voor het antwoord, zelf zat ik met dezelfde waardes dus fijn dat het bevestigd wordt.
Wellicht handig om alleen de panelen te pakken die half in de schaduw kunnen liggen. Ik zie ook inderdaad net dat mijn omvormer max 10A levert :z Maar scherp gezien! De hoop is ook dat ze nu langer door leveren naar het einde van de dag (aftoppen is niet anders)
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:46:
Geen optimizers pakken - die ga je niet terugverdienen.
Vraag jezelf af hoe hoog de zon staat vanaf oktober, want in hoogzomer heb je geen extra stroom nodig neem ik aan.
Nee hoogzomer zit ik nu voldoende (op auto laden na). Ik gebruik nogsteeds stroom voor de WP omdat deze dan aan het koelen is. Maar dit is wel minder dan de winter natuurlijk.
AUijtdehaag schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:10:
Je hebt dus 3 verschillende richtingen, ik zie niet in hoe dat op 2 mppt kan.
2 richtingen mixen gaat verlies geven over de hele string

Zou toch nog eens nadenken over het noord schuindak.
Ik zie daar helemaal geen schaduwvorming terwijl je dat op je platdak wel hebt.

En sunnydesignweb is van SMA. Niet zo vreemd dat ze geen Growatt hebben toch?
De omvormer die daar in staat heeft wel 3 mppt, dus aansluiten 3 richtingen geen probleem.
Ik wil de nieuw situatie graag op 1 string aansluiten (er zit een klein hoekverschil van 9graden in) dit was in mijn optiek verwaarloosbaar. Of ga ik hier uiteindelijk zoveel van merken? Wellicht kan ik die nog opvangen door de panelen 'schuin' ipv haaks te plaatsen waardoor ze wel dezelfde richting hebben :*)

Nee ik snap dat Sunnydesign SMA gebruikt, Enige vraag was of de omvormer ongeveer te vergelijken is met mijn huidige. Op het schuine dak aan de achterzijde zitten 2 pijpjes en is verwaarloosbaar, daar kan ik dan 3x 7 panelen kwijt (wellicht -1 voor pijpjes). Maar dan moet ik helaas het schuine dak op. en dat zie ik dan weer minder zitten :/ (zie dat durf ik niet :X en zal er een bedrijf moeten komen)

Heb nog even vlug gekeken op 31-10 wat de stand van de zon is 8) :

om 12:00 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHRS8dkaWeBMlpr8iRJcaWP6VTU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uNwzGJDeKUt5ucYbA5711hN.png?f=fotoalbum_large

om 15:00 :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGtt5-hrA6_LX0ZsdznvcXDThqs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLC4MDlrGfI3UGftPhf111q0.png?f=fotoalbum_large

Dan zou ik 1.1.1 tm 1.1.4 en 1.2.3 en 1.2.4 eventueel optimizer geven :?

[ Voor 12% gewijzigd door epicfailguy23 op 10-07-2024 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Optimizers maken geen zon in schaduw.
Die 2 stringen zijn zelfde kant op gericht toch? Of ga je 3 stringen maken in totaal?

Als 3 stringen heb je probleem, die 6 panelen zijn te weinig voor je omvormer.

Als 2 stringen: niet erg dat helft vd panelen uitvallen, optimizer verdient zichzelf niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:41:
Optimizers maken geen zon in schaduw.
Die 2 stringen zijn zelfde kant op gericht toch? Of ga je 3 stringen maken in totaal?

Als 3 stringen heb je probleem, die 6 panelen zijn te weinig voor je omvormer.

Als 2 stringen: niet erg dat helft vd panelen uitvallen, optimizer verdient zichzelf niet terug.
Optimizers maken inderdaad geen zon, het meer het onderbuik gevoel wat nu als de helft van de panelen half in de schaduw liggen. maar ik begrijp dat ik hierin toch verkeerd aan het denken ben. Dan hou ik maar in het achterhoofd dat ik ze altijd nog kan toevoegen :9 voor nu schrap ik ze.

Ik ga er inderdaad de nieuwe panelen op 1 string zetten (de extra 14 stuks). de andere string zijn mijn bestaande panelen (op het dak voor). Mijn omvormer heeft maar 2 strings. (waarvan nu 1 ingebruik)

ik ga straks het lijstje bij elkaar klikken en dan laat ik de dubbelcheck doen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Half in schaduw is sowieso geen probleem, zijn half cell :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:50:
Half in schaduw is sowieso geen probleem, zijn half cell :)
Pertinent incorrect

Half cel karakteristiek heeft een verlaagde stroom en is dus blokkerend in een serieel systeem

Alleen diode bypass is bruikbaar in seriële systemen

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 10-07-2024 14:52 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Oepsie dat bedoelde ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 10-07-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ronald schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Pertinent incorrect

Half cel karakteristiek heeft een verlaagde stroom en is dus blokkerend in een serieel systeem

Alleen diode bypass is bruikbaar in seriële systemen
Maar dan komt weer mijn vraag: ga ik hier veel last van hebben (subjectief) of kan ik dit optimaliseren (zonder micro omvormers)? of engineer ik dan te ver door?

Wellicht wat moeilijk gedacht, maar anders ga ik gewoon voor panelen zonder poespas op 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:01
epicfailguy23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:39:
[...]

Maar dan komt weer mijn vraag: ga ik hier veel last van hebben (subjectief) of kan ik dit optimaliseren (zonder micro omvormers)? of engineer ik dan te ver door?

Wellicht wat moeilijk gedacht, maar anders ga ik gewoon voor panelen zonder poespas op 1 string.
Vanuit een hele andere hoek, waarom probeer je het niet op je huidige omvormer? in principe zijn alle oplossingen in de vorm van meer materiaal, of optimizers of anders omvormers etc... je hebt naar mijn mening nu niets te verliezen behalve een beetje tijd.

Uiteraard zal je goed je omvormer in de gaten moeten houden wanneer de boel elektrisch in elkaar zakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
[...]

je hebt gewoon last van schaduw, punt.
veel last van schaduw, nop valt mee.

heb je last van hoge bloeddruk als je naar je logging kijkt en een kans op hartaanval, dan optimizers gebruiken.
heb je een gezond stel hersens/hart, dan lekker de schaduw koppen en niet te veel nadenken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Chrisverst schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:50:
[...]

Vanuit een hele andere hoek, waarom probeer je het niet op je huidige omvormer? in principe zijn alle oplossingen in de vorm van meer materiaal, of optimizers of anders omvormers etc... je hebt naar mijn mening nu niets te verliezen behalve een beetje tijd.

Uiteraard zal je goed je omvormer in de gaten moeten houden wanneer de boel elektrisch in elkaar zakt.
migjes schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:50:
[...]

je hebt gewoon last van schaduw, punt.
veel last van schaduw, nop valt mee.

heb je last van hoge bloeddruk als je naar je logging kijkt en een kans op hartaanval, dan optimizers gebruiken.
heb je een gezond stel hersens/hart, dan lekker de schaduw koppen en niet te veel nadenken. ;)
Top dit zijn de antwoorden die ik nodig heb 8) gewoon KISS toepassen en mocht het niet het gewenste resultaat zijn door de bekende omstandigheden, questie van bestellen, dak op en 2 stekkers/paneel wisselen.

Ik ga de panelen pakken zonder poespas. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

In volle zon is het component diffuus licht heel laag, 5-10%. Dat is wat een optimizer kan winnen tov bypass. dat kost dus veel voor weinig resultaat.

Bij bewolking blijf je iets aan verschil hebben tussen de panelen, de opbrengst zonder zon is proportioneel met percentage hemelbol in zicht van het paneel… dan heeft dichter bij je huis dus iets minder.

Ook daar weinig te winnen.

Veel string lengte tov minimum Vmpp is belangrijker.

In eerste instantie gewoon op de bestaande omvormer hangen… houdt kosten laag. Je ziet snel genoeg of het aftoppen je teveel irriteert

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
epicfailguy23 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:54:
[...]

[...]

Top dit zijn de antwoorden die ik nodig heb 8) gewoon KISS toepassen en mocht het niet het gewenste resultaat zijn door de bekende omstandigheden, questie van bestellen, dak op en 2 stekkers/paneel wisselen.

Ik ga de panelen pakken zonder poespas. O+
precies, gewoon in de gaten houden en aanpassen als nodig.
(ik gok dat het niet nodig is, maar is wel een lastig verhaal om precies te zijn.)

dit geld ook voor de omvormer.
stel je hangt 2x20x440Wp aan de 6kW 3 fase omvormer (grofweg de max zonder parallel anders 2x2x20x440Wp).
dan kan hij dat gewoon aan en geld de zelfde zin:
heb je last van hoge bloeddruk als je naar je logging kijkt en een kans op hartaanval, dan grotere omvormer gebruiken.
heb je een gezond stel hersens/hart, dan lekker de verlies koppen en niet te veel nadenken.
op jaar basis valt het verlies mee als je 17kWp op een 6kW omvormer hangt.
(nu zal ik eerlijk zijn, hier van gaat mijn bloeddruk ook stijgen als het mijn dak was. lol heb ook grenzen aan wat ik leuk vind. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Een update vanuit mijn kant.

Ik heb zover ik weer alle onderdelen bij elkaar gezocht. Zouden jullie de dubbelcheck kunnen doen? Dan hoop ik dat ik niets vergeet :+

Hoe ik het wil aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trKRzqIr4G98GyHeOi3P7XnM6hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K8a3JH4dX3U3FnIg7rePUlsx.png?f=fotoalbum_large

- Ik heb nu voor alles 1x een connector/paneel gepakt + 1 bij de omvormer. Ik verwacht niet dat de draad aan de panelen lang genoeg is om te zo door te lussen.
- 2x een rol van 30m draad Rood/zwart. een rol van 30m is net zo duur als 2x 10m los. dus dan is de keuze makkelijk. --> 4mm2 is ruim voldoende neem ik aan.
- Frames zoals opstelling 2x3panelen 2x2Panelen 4x1Paneel
- Ik de kabels (in allebei hun eigen buis) leggen en die door de bestaande doorvoer op het dak doorvoeren
- Ik heb standaard thuis 2,5mm2 aarde draad liggen, ik neem aan dat dit voldoende is voor de vereffening.
- Moet ik een losse M4 connector tang kopen om de connectors erop te knijpen? Ik zag er 1 er speciaal voor is (25e) maar kan dit niet met iedere andere tang?
- op ieder frame/paneel leg ik 4 stoeptegels als balast. ik neem aan dat dit afdoende is.

Kosten totaal (nog zonder PVC buis en stoeptegels)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0UncjEFRji2KrCZeZMrt-LKf_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ageh4VjmrzpcrJylg3qfsvHl.png?f=user_large

Dan mag ik overal zeggen dat het reuze meevalt :o 8) behalve dan dat panelen 880ish kosten en frames 1030 8)7 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Zorg dat de aarde even dik is als de rode/zwarte kabel, dus 4 mm2.

Sluit hem bij meterkast aan op de aarde.

Liever te dikke dan te dunne aarde kabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05
MC4-connectoren zeker niet met een normale tang! Slechte connectoren zijn de hoofdoorzaak van brand bij zonnepanelen. Bestel ook even een setje extra, want eenmaal dichtgeklikt kunnen ze niet weer open (weerhaakjes) en zou lullig zijn als je niet verder kan als je toevallig verkeerde connector (male i.p.v. female of andersom) eraan zet :+ Connectoren ook netjes droog ophangen onder de panelen, zodat ze niet in een plas water kunnen komen te liggen.

De MC4 tang had ik van AliExpress, kies eentje met veel bestellingen. Precies zelfde tang als wat de meeste webshops verkopen :p

De panelen kun je met één draad onderling doorlussen, is over het algemeen lang genoeg.

Succes met de klus, volgens mij ben je prima voorbereid (y) Ben benieuwd naar de foto’s van het legproces/eindresultaat.

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 15-07-2024 21:46 ]

Pagina: 1