Beste Allemaal,
Ik lees al een tijdje mee (en probeer zo nu en dan eens te reageren) en ik ben opzoek naar een soort van sanity check op de uitbreiding van mijn zonnepanelen. Ik denk alles goed te hebben bedacht. Mocht ik iets over het hoofd zien dan word ik hier waarschijnlijk op geattendeerd
.
Kleine inleiding: ik heb nu sinds 1 jaar een heel mooi aantal panelen liggen --> 6300WP op azimut -40 hoek 45. (opbrengst +-5800kWh) Dit is toen neergelegd om mijn huidige energieverbruik te dekken. Ik woon in een nieuwbouw wijk met warmte pomp en ik ben sinds kort elektrisch gaan rijden (lease van werk) en mijn lieftallige vrouw ziet nu de elektrische auto helemaal zitten dus we zijn opzoek naar een 2de maar dan privé (daarvoor is niet dit topic
) vandaar verklaard wellicht het hoge vermogen. Batterij is een toekomst ding nu zie ik daar de terugverdientijd totaal nog niet in (over 2jaar hopelijk wel).
Dan nog de vraag, waarom nu al uitbreiden? Simpel: het meeste wordt overdag opgewekt als ik van huis ben. 's avonds ben ik het weer uit het net aan het trekken als ik ga koken op de elektra en mijn auto aan het laden ben.
Daarnaast kosten panelen nu op dit moment ook geen drol
De Sanity check: de nieuwe panelen komen op plat dak 'noord' zijde van de woning te liggen, echter na de middag, wanneer zuid minder opbrengt liggen deze wel weer goed in de zon. vraag is simpel: kan ik deze op mijn huidige omvormer (deze heeft 2 strings waarvan 1 vrij) erbij prikken en is het verstandig hier optimizers te plaatsen?
/f/image/z5AgfDNzqxChzBLlf5mkXj2j.png?f=fotoalbum_large)
Foto 1: plek om te leggen
:strip_exif()/f/image/Zhfk1pAtWiIfuQhJrgyVzjPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld bij de buren:
:strip_exif()/f/image/H1VWLEVPRwTdoIpsC0niMOBc.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanbouw +-4x7 (maar met lichtstraat van 1x3,5m
+- 3500kWh Warmtepomp
+- 4000kWh auto 1 (90% thuis laden)
+- 2000kWh auto 2 (is er nog niet)
+- Totaal 12500kWh
Huidige omvormer is afgezekerd op 3x16A. Dit kan (ikzelf) omzetten naar 3x20A. Maar dit is twijfelachtig of ik altijd het volle vermogen krijg. ook is er nu 5x2,5mm2 naar de omvormer (10m afstand) dit is ruimschoots voldoende op dit moment. op de meest zonnige dagen kom ik niet boven de 242V
, in eerste calculaties kom ik op 3k-3,5k uit. Doel is om eigen verbuik te dekken/optimaliseren naar einde dag.
:fill(white):strip_exif()/f/image/AetucP5TSULKkmH9ZIZhFi2P.png?f=user_large)
. Ik heb vaker panelen gelegd en het meeste werk is al gedaan.
die ik via HA uitlees 

/f/image/shmrCY7xcXZZdXRUf5WWb7Pl.png?f=fotoalbum_large)
Levering op een gunstige dag tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/d73wvJW8FM1ts5vuV6PCrcIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus om een kort verhaal lang te maken:
- Kan mijn huidge omvormer de 2de string aan? (Growatt MOD6000TL3-XH)
https://www.stralendgroen...0TL3-XHARK_XH_Battery.pdf
- Heb ik optimizers nodig?
- Weet iemand een goedkopere site voor framepjes
(dit is meer een bonus, ik slinger vanavond de oude google maar weer eens aan)
owja de hamvraag: Waarom legt Epicfailguy niet de andere kant van het schuine dak vol? Rede is voornamelijk omdat ik dan het dak niet op kan (durf), en dus niet kan profiteren van goedkope panelen.
Ik lees al een tijdje mee (en probeer zo nu en dan eens te reageren) en ik ben opzoek naar een soort van sanity check op de uitbreiding van mijn zonnepanelen. Ik denk alles goed te hebben bedacht. Mocht ik iets over het hoofd zien dan word ik hier waarschijnlijk op geattendeerd
Kleine inleiding: ik heb nu sinds 1 jaar een heel mooi aantal panelen liggen --> 6300WP op azimut -40 hoek 45. (opbrengst +-5800kWh) Dit is toen neergelegd om mijn huidige energieverbruik te dekken. Ik woon in een nieuwbouw wijk met warmte pomp en ik ben sinds kort elektrisch gaan rijden (lease van werk) en mijn lieftallige vrouw ziet nu de elektrische auto helemaal zitten dus we zijn opzoek naar een 2de maar dan privé (daarvoor is niet dit topic
Dan nog de vraag, waarom nu al uitbreiden? Simpel: het meeste wordt overdag opgewekt als ik van huis ben. 's avonds ben ik het weer uit het net aan het trekken als ik ga koken op de elektra en mijn auto aan het laden ben.
Daarnaast kosten panelen nu op dit moment ook geen drol
De Sanity check: de nieuwe panelen komen op plat dak 'noord' zijde van de woning te liggen, echter na de middag, wanneer zuid minder opbrengt liggen deze wel weer goed in de zon. vraag is simpel: kan ik deze op mijn huidige omvormer (deze heeft 2 strings waarvan 1 vrij) erbij prikken en is het verstandig hier optimizers te plaatsen?
Foto's
Overzicht Sunnydesign/f/image/z5AgfDNzqxChzBLlf5mkXj2j.png?f=fotoalbum_large)
Foto 1: plek om te leggen
:strip_exif()/f/image/Zhfk1pAtWiIfuQhJrgyVzjPH.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld bij de buren:
:strip_exif()/f/image/H1VWLEVPRwTdoIpsC0niMOBc.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Garage: +- 3x6mAanbouw +-4x7 (maar met lichtstraat van 1x3,5m
Schaduw
In de ochtend achter het huis, Op hoogtepunt van de dag schijnt deze wel tussen de huizen doorJaarverbruik
+- 3000kWh eigen verbruik+- 3500kWh Warmtepomp
+- 4000kWh auto 1 (90% thuis laden)
+- 2000kWh auto 2 (is er nog niet)
+- Totaal 12500kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25AHuidige omvormer is afgezekerd op 3x16A. Dit kan (ikzelf) omzetten naar 3x20A. Maar dit is twijfelachtig of ik altijd het volle vermogen krijg. ook is er nu 5x2,5mm2 naar de omvormer (10m afstand) dit is ruimschoots voldoende op dit moment. op de meest zonnige dagen kom ik niet boven de 242V
Budget en doel
Budget is what it is, maar ik hoef geen gouden tegels als tegengewicht op de frames:fill(white):strip_exif()/f/image/AetucP5TSULKkmH9ZIZhFi2P.png?f=user_large)
Wie gaat het project uitvoeren
IkzelfBijhouden van data
Op de brilliante app van Growatt
Reeds verkregen offertes
Ik ben aan het rondshoppen op de verschillende websites (ik weet niet of ik die hier mag noemen) maar als iemand een brilliante weet prima. tot nu toe zijn de montage frames (+-130,-) overal duurder dan de panelen (+-75,-)
Regio
Zonnige Brabant.Installatie
Nog de screenshot uit sunnydesign. Het lastige is dat die geen Growatt omvormer hebben. Ik heb er nu een genomen die er (in mijn ogen) veel op leek/f/image/shmrCY7xcXZZdXRUf5WWb7Pl.png?f=fotoalbum_large)
Levering op een gunstige dag tot nu toe:
:strip_exif()/f/image/d73wvJW8FM1ts5vuV6PCrcIQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus om een kort verhaal lang te maken:
- Kan mijn huidge omvormer de 2de string aan? (Growatt MOD6000TL3-XH)
https://www.stralendgroen...0TL3-XHARK_XH_Battery.pdf
- Heb ik optimizers nodig?
- Weet iemand een goedkopere site voor framepjes
owja de hamvraag: Waarom legt Epicfailguy niet de andere kant van het schuine dak vol? Rede is voornamelijk omdat ik dan het dak niet op kan (durf), en dus niet kan profiteren van goedkope panelen.