Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Registratie: December 2018
  • Niet online
Ik heb een aantrekkelijk aanbod ontvangen van een bedrijf in Duitsland. Nadat ik het bruto salaris heb vergeleken met behulp van zowel een Duitse als een Nederlandse tool, kwam ik tot de ontdekking dat het netto salaris in Nederland (veel?) hoger is dan in Duitsland. Het verschil is namelijk €3.491,42 tegenover €3.022,94.

Ik begrijp dat de zorgverzekering in Duitsland direct van het salaris wordt afgetrokken, maar kan dit echt zo'n groot verschil verklaren?

Heeft iemand ervaring met werken in Duitsland en kan die meer inzicht geven in de financiële veranderingen bij werken in Duitsland?

bedankt voor jullie reactie :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe heb je deze vergelijking gemaakt? Zelfde brutosalaris (€ 4.800 zo te zien), maar Duitse versus Nederlandse belastingen? Ben je op zoek naar een uitleg van hoe die verschillen?

Overweeg je te verhuizen naar Duitsland, of wil je daar werken vanuit Nederland? Heb je de keuze uit een baan in .de die dat bruto betaalt, en een vergelijkbare baan in .nl met hetzelfde brutosalaris?

Al met al niet zo'n duidelijke vraag, vertel meer over de mogelijkheden en afwegingen. :)

Het is binnen Nederland al lastig om dezelfde rol met hetzelfde salaris te vergelijken door secundaire voorwaarden.

[ Voor 68% gewijzigd door CodeCaster op 09-07-2024 18:57 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht niet onbelangrijk, wordt je een grenswerker waarbij je in NL blijft wonen? Of verhuis je ook daadwerkelijk naar Duitsland (eventueel welke deelstaat)?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
@CodeCaster @Qwerty-273
CodeCaster schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:47:
Hoe heb je deze vergelijking gemaakt? Zelfde brutosalaris (€ 4.800 zo te zien), maar Duitse versus Nederlandse belastingen? Ben je op zoek naar een uitleg van hoe die verschillen?

Overweeg je te verhuizen naar Duitsland, of wil je daar werken vanuit Nederland? Heb je de keuze uit een baan in .de die dat bruto betaalt, en een vergelijkbare baan in .nl met hetzelfde brutosalaris?

Al met al niet zo'n duidelijke vraag, vertel meer over de mogelijkheden en afwegingen. :)

Het is binnen Nederland al lastig om dezelfde rol met hetzelfde salaris te vergelijken door secundaire voorwaarden.
Ik woon al in Duitsland, dus wat dat betreft verandert er niet veel. Mijn huidige baan biedt een lager bruto salaris, maar volgens de berekening website komt het netto salaris bij de werkgever in Duitsland ongeveer overeen met mijn huidige netto inkomen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in waar de verschillen vandaan komen en welke verassingen ik kan verwachten. Deelstaat Nordrhein westfalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Welke Steuerklasse val je onder?
Betaal je ook Kirchensteuer? Dat kon oplopen tot wel 10% van je inkomen geloof ik.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 23:06
Doordat Nederland minder heffingen heeft, die worden op andere plekken ingetrokken.
Het is even wennen maar na paar jaar weet je niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hissighh
  • Niet online
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:30:
Welke Steuerklasse val je onder?
Betaal je ook Kirchensteuer? Dat kon oplopen tot wel 10% van je inkomen geloof ik.
Nee, ik betaal geen Kirchensteuer en val onder steuerklasse 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:14

EiT

Ligt er ook aan of je getrouwd bent of niet.
Schok ook even toen ik collega’s in Duitsland moest aannemen en netto tegen viel.

Ik weet dat ziektekosten verzekering €285 was. Advies hier is: vraag een uitdraai van je loon strook en kijk welke aftrekposten je in Duitsland hebt.

Je woont daar, dus dit zijn zaken waar je onderzoek naar hebt gedaan voordat je er ging wonen. Zo niet dan is dit een mooie episode voor “ik vertrek”.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:14

Qwerty-273

Meukposter

Het is lastig om 1-2-3 de verschillen aan te wijzen, in NL betaal je verplicht zelf je ziektekostenverzekering in DE wordt een deel door de werkgever en een deel door de werknemer gedragen (en dus ingehouden op je loon). Zie bijvoorbeeld de informatie op https://howtogermany.com/...nsurance-options-germany/ of https://www.settle-in-berlin.com/health-insurance-germany/ en/of https://www.settle-in-ber...rance-a-long-term-review/ De dekkingen van de GKV (Gesetzliche Krankenversicherung) ongeacht de gekozen Krankenkasse verschilt natuurlijk wel met de dekkingen die de Nederlandse verzekeringen bieden. Dus die prijzen kan je ook niet tegen elkaar wegstrepen.

Verder houdt een standaard bruto-netto berekening geen rekening met verdere aftrekposten die je kan gebruiken. Zorg dat je geen Kirchensteuer hoeft te betalen (dat is de makkelijkste). Wel zijn Duitsers verlieft op procedures, artikelnummers en veel documentatie. Het kan dus best wat voeten in de aarde hebben om het hele plaatje duidelijk te hebben.

De kosten van levensonderhoud zijn ook nog behoorlijk verschillend. Voedsel, kleding, uit eten gaan zit kwa prijzen redelijk bij elkaar in de buurt. De uitschieter zal toch het grote verschil in huurprijzen van een appartement zijn (ok Berlijn, Frankfurt of München is wellicht een ander verhaal) die liggen over het algemeen een stuk lager dan in NL (al zal je vaak wel je eigen keuken moeten meenemen :+)

[ Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-07-2024 00:08 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Hissighh schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:28:
Ik heb een aantrekkelijk aanbod ontvangen van een bedrijf in Duitsland. Nadat ik het bruto salaris heb vergeleken met behulp van zowel een Duitse als een Nederlandse tool, kwam ik tot de ontdekking dat het netto salaris in Nederland (veel?) hoger is dan in Duitsland. Het verschil is namelijk €3.491,42 tegenover €3.022,94.

Ik begrijp dat de zorgverzekering in Duitsland direct van het salaris wordt afgetrokken, maar kan dit echt zo'n groot verschil verklaren?
De zorgverzekering zal inderdaad een oorzaak kunnen zijn. Die is in Duitsland een stuk hoger dan hier. De premie is weliswaar inkomensafhankelijk maar over de hele linie betaal je daar meer dan hier. Vanaf volgens mij ca. 45000 euro/jaar betaal je rond de 400 euro/maand. En dan heb je ook nog eens een zorgsysteem waar de artsen heel veel meer verdienen dan hier en verplegend personeel veel minder dan hier, maar dat is een ander onderwerp.
Pagina: 1