Opbrengst zonnepanelen onder verwachting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-09 00:38
Ik heb 16 stuks zonnepanelen van ieder 430 Watt op mijn dak laten leggen. 8 op oosten en 8 op westen met een helling va om en nabij de 45 graden. Er staan geen bomen of andersoortige schaduwvorming in de buurt van mijn tussenwoning. Dit is aangesloten op een Growatt Growatt MOD 6000TL3-XH, en ik heb speciaal hiervoor een 3-fasen meterkast aanlaten leggen.

De leverancier heeft een app meegegeven waar ik de opwek mee kan bijhouden. Een p1 meter heb ik er zelf op aangesloten dus daar kan ik het het terugleveren mee volgen. Nu loop ik tegen het volgende aan.

Mijn moeder heeft 11 panelen direct op het oosten liggen en die wekt over het geheel van de dag meer op dan ik. Ze heeft wel andere omvormer(s); ze kan per paneel zien wat die oplevert. Ik kan niet geloven dat ik met 5 panelen meer, minder opwek.

Ik vraag mij af hoe ik kan controleren of alles werkt conform specificaties, aangezien ik met mijn omvormer niet de individuele panelen kan volgen.

Beste antwoord (via japps op 10-07-2024 01:00)

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Dat ziet er prima uit. Maar aan de hand van jouw beschrijving van alleen de mogelijkheid van PV1 en PV2 lijkt niet zichtbaar/te werken. Is er vermoedelijk wat aan de hand met die string. Maar het kan software matig of hardware matig zijn. (Lees een losse connector, defecte omvormer of een software probleem met de omvormer)

De opstart spanning is prima, dus dat is het probleem niet. Dus even kijken of je zeker weet of die tweede string werkt. Anders de installateur bellen. Die moet dit oplossen, want ondanks dat het oplever document zegt de spanning juist werkt is of de monitoring stuk of er is iets aan de hand met de installatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
welke hoek heeft je moeder? 45 graden is vaak begin van het jaar beter. plattere hoek is in de zomer beter.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Een ~4500W 1 fase omvormer met twee strings had ook prima gekund trouwens. Maar meer en minder zegt niet zoveel. Wat zijn de echte cijfers? Neem aan dat jezelf ook wel gezien hebt dat je niet in de buurt van de 6000W bent gekomen.

[ Voor 31% gewijzigd door bjusterbaarlik op 09-07-2024 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

japps schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:44:
Mijn moeder heeft 11 panelen direct op het oosten liggen en die wekt over het geheel van de dag meer op dan ik. Ze heeft wel andere omvormer(s); ze kan per paneel zien wat die oplevert. Ik kan niet geloven dat ik met 5 panelen meer, minder opwek.
En hoeveel wek je dan op? Doe eens wat cijfertjes en grafiekjes van de afgelopen dagen en weken enz?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09 06:37
Ik snap die omvormer wel als je alles aan 1 kant zou doen, ook dan overkill.
Maar je hebt 50/50 oost/west... waarom niet een 3000?

Heb jij dezelfde wolken op dezelfde dagen als je moeder?

Mijn moeder wekt soms ook meer op met minder panelen, tsja de wolk hangt dan wel bij mij maar niet bij haar.

Ik wek soms weer meer op vergeleken een neefje die 1.5x zoveel panelen heeft dan ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook het aantal panelen kan je niet 1 op 1 vergelijken, gaat om vermogen. Welke panelen liggen bij je moeder?
Daarnaast,
Een p1 meter heb ik er zelf op aangesloten dus daar kan ik het het terugleveren mee volgen.
Wat vergelijk je precies? Terug leveren of opwek (netto/bruto) ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33
Omdat een 3kW echt te licht is... een 3680W is prima, en dat gaat op dezelfde 16A zekering gelukkig.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

De 6kW 3-fase is pertinent niet de meest optimale keuze.
8 panelen van tegenwoordig maken amper 180Vmpp.
De start spanning van deze omvormer is 160V en 140V is de minimum Vmpp. Ofwel als er 1 en 1/3e paneel schaduw pakt stort de string in. En de gemiddelde tussenwoning heeft wel een CV pijp danwel ventilatie pijp die al snel zo weinig schaduw maakt.

Maar onderbuik gevoel is nogal nietszeggend:
Grafieken graag: String stroom en String spanning op zonnige dagen.

De warme week recent moet er richting de 40kW per dag uitgekomen zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Het goede nieuws is dat dit vrijwel zeker te verhelpen is door alleen een andere omvormer te laten plaatsen, 6 kW is te zwaar en er zijn voor 3 fasen te weinig panelen.

Maar zoals Ronald zegt, opbrengst grafieken zouden hier helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKveIT8rPkOyg2owFO_311pG2qE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DYRhqavO0Xm3v3ssxDZbiVtd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTyvA5ktcQYYq9kCZshGGNoBRKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2IffcUC5WV5LAAOYGT4aM2H1.png?f=fotoalbum_large

Dit is juni. Mijn moeder heeft een hellingshoek van ca. 70 graden. Kwa omvormer heb ik mij laten adviseren door de panelenboer. Een van de grootste clubs in NL en de goedkoopste van een 6 offertes. Zelf geen verstand van. Mijn moeder heeft ze ook net laten leggen dus zal rond de 430 liggen. Ze zit eigenlijk altijd als ik het vraag hoger dan ik. De afstand tussen onze woningen is hemelsbreed iets van 3 km, weet niet of wolken daar effect op hebben maar het is echt structureel.

Indicatie: moeders zit vandaag al op de 20.

Toegevoegd: dit was de meest productieve dag van juni

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neX-OK-hJv_FxDwpoKy4cGbeKss=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XjNQVUK12QSgrOZJfKHxZxi5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door japps op 09-07-2024 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
Je adres staat in beeld FYI, misschien even er uit painten.

De grafiek van een goed zonnige dag zou nog wel leuk zijn om te zien. Maar dat die niet boven de 24 kWh komt geeft idd zeker een probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
japps schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:33:

Toegevoegd: dit was de meest productieve dag van juni

[Afbeelding]
Dit lijkt alleen west te zijn, oost lijkt niks te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Dit lijkt alleen west te zijn, oost lijkt niks te doen.
Zoiets hoop ik de verifieren zodat ik de pv boer aan kan spreken. Is daar een manier voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Je kan per mpp tracker het voltage zien.

Even op je device klikken, dan naar Real time data, en daar staat een pijltje naast pv power.

No signature required.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
japps schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Zoiets hoop ik de verifieren zodat ik de pv boer aan kan spreken. Is daar een manier voor?
Je kunt het zien doordat de eerste uren de panelen in de schaduw liggen en langzaam omhoog gaan. Pas rond 9 uur lijkt de zon bij de panelen te komen. Terwijl panelen op oost gelijk zon zouden moeten krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvE9W5GkCuaMKRTyJ6KBb83xBw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JvioUGAjWsuuhBWKLHB7pYtO.png?f=fotoalbum_large

Zo zou je grafiek er ongeveer uit moeten zien. De gele is totaal, blauw is dan oost en groen is west. Jij lijkt alleen de groene grafiek en dus alleen de zonnepanelen op west te hebben. Gehele oost lijkt afwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
japps schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:27:
[...]

Half zes komt de zon op, vervolgens duurt het tot half vier voordat je een soort van maximaal vermogen opwekt. Dat komt niet helemaal overeen met panelen die naar het oosten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
M3rcury schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:33:
Je kan mpp tracker het voltage zien.

Even op je device klikken, dan naar Real time data, en daar staat een pijltje naast pv power.
Gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vS5fQTz5riCFkB2JrOTiw70djuA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9gwTv3yLdeoztSKDr9gPCLSY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
En PV2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:31
Maak eens een foto van de hoeveelheid zwarte MC4 stekkers er in de omvormer zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Wilke schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:32:
Het goede nieuws is dat dit vrijwel zeker te verhelpen is door alleen een andere omvormer te laten plaatsen, 6 kW is te zwaar en er zijn voor 3 fasen te weinig panelen.

Maar zoals Ronald zegt, opbrengst grafieken zouden hier helpen.
Ik heb hier 17 panelen 430 op NO/ZW op een Goodwe 5000 en draait als een tierelier. Incidenteel een kleine aftopping. Max opbrengst tot nu toe hier 39,6kWh op 24 juni......met schaduw in de ochtend en laat in de avond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dan werkt er dus maar 1 string. :'(

Tip: set je configuratie in Sunny Web Design van SMA en je kan per maand je verwachting zien van wat je set kan doen.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je kan niet op PV1Spanning klikken en dan een andere selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
jadjong schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:00:
[...]

Je kan niet op PV1Spanning klikken en dan een andere selecteren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/da-EK__TWDG65AndrJoxThOZi74=/x800/filters:strip_exif()/f/image/80cBpgxS9qy9vwqR3eq4jhkP.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij niet! Ik ben niet thuis nu, zal vanavond even een foto van de situatie binnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:40

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald "8 panelen van tegenwoordig maken amper 180Vmpp."
Interessant - dus in de technische data zou dan iets van 22-24 Vmpp (NOCT) staan?
@japps Welke 430Wp panelen heb je - merk/type?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
dunklefaser schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 20:13:
@Ronald "8 panelen van tegenwoordig maken amper 180Vmpp."
Interessant - dus in de technische data zou dan iets van 22-24 Vmpp (NOCT) staan?
@japps Welke 430Wp panelen heb je - merk/type?
Uit het opleverdocument.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQmftZvNobwJ0P6WUO2FoWn74IY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JiGZ5Qx79ijNMP1w2mF3qxJ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Kanoet schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:43:
Maak eens een foto van de hoeveelheid zwarte MC4 stekkers er in de omvormer zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi2qJ5pWaTX41cKpT2U2z9nv_9g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ofa4EfjaziMQY2OCNbsk82n.jpg?f=fotoalbum_large

Volstaat deze foto uit het opleverdocument?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Dat ziet er prima uit. Maar aan de hand van jouw beschrijving van alleen de mogelijkheid van PV1 en PV2 lijkt niet zichtbaar/te werken. Is er vermoedelijk wat aan de hand met die string. Maar het kan software matig of hardware matig zijn. (Lees een losse connector, defecte omvormer of een software probleem met de omvormer)

De opstart spanning is prima, dus dat is het probleem niet. Dus even kijken of je zeker weet of die tweede string werkt. Anders de installateur bellen. Die moet dit oplossen, want ondanks dat het oplever document zegt de spanning juist werkt is of de monitoring stuk of er is iets aan de hand met de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dunklefaser Ik verwar spanning met 6 panelen (28-30Vmpp)
De 288 in screenshot @japps is Voc

En het probleem is keurig gezien door @bjusterbaarlik - Er is maar 1 string operationeel, die op west.

@japps kanin de omvormer zoeken naar PV1 en PV2. Slechts 1 zal iets laten zien...

Maar wat mij betreft is er genoeg... Dit systeem is niet correct aangesloten. Gewoon zo indienen bij installateur

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Is de PV1-spanning in dit plaatje van gisteren niet aan de lage kant voor 8 van de panelen van tegenwoordig?
Iets van 180 - 225V Vmpp (22,5 - 28 V) bij een Voc van 288 V (36 V per paneel).
Of ligt dit deels aan de ongelukkig gekozen omvormer?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
28V per paneel is niet onredelijk, dat is Noct bij veel huidige generatie spul, @dunklefaser

De fluctuaties zijn wat groot, maar misschien net okay op een bewolkte dag… niet overtuigend fout…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Dank allen voor het meedenken, ik ga contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Helaas meldt
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
dat de installatie conform specificatie functioneert. Ik ga dus maar een onafhankelijk expert inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
japps schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:14:
Helaas meldt
***members only***
dat de installatie conform specificatie functioneert. Ik ga dus maar een onafhankelijk expert inschakelen.
Als je rechtsbijstand hebt: nu om advies vragen.

Je moet data op pv1 én pv2 zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
japps schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:14:
Helaas meldt
***members only***
Hebben ze vooraf gespecificeerd dat de helft wat ze monteren nooit gaat werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japps
Ronald schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:45:
[...]

Als je rechtsbijstand hebt: nu om advies vragen.

Je moet data op pv1 én pv2 zien.
Die heb ik inderdaad al gecontacteerd! Even afwachten wat ze zeggen.

De contactpersoon zegt dat de opwekking van vorige maand 423,6 kWh bedraagt, dat x12 is de beloofde ~5322 kWh. Volgens mij kun je een zonnige maand niet zomaar x12 doen maar daar beroepen ze zich op...

Over de 1 string in de Growatt app zegt hij: "Je hebt 2 strings, maar in de growatt app komt alles bij elkaar en wordt gekeken naar het totaal."

[ Voor 40% gewijzigd door japps op 10-07-2024 15:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
japps schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Die heb ik inderdaad al gecontacteerd! Even afwachten wat ze zeggen.

De contactpersoon zegt dat de opwekking van vorige maand 423,6 kWh bedraagt, dat x12 is de beloofde ~5322 kWh. Volgens mij kun je een zonnige maand niet zomaar x12 doen maar daar beroepen ze zich op...

Over de 1 string in de Growatt app zegt hij: "Je hebt 2 strings, maar in de growatt app komt alles bij elkaar en wordt gekeken naar het totaal."
even juni keer 12 doen... dan heb je dus echt geen idee waarover je praat :X
*Zucht*

Ik zou even kijken of je iemand anders van die toko aan de lijn of mail kunt krijgen want dit is echt hemeltergend.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
ArthurMorgan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:39:
[...]

even juni keer 12 doen... dan heb je dus echt geen idee waarover je praat :X
*Zucht*

Ik zou even kijken of je iemand anders van die toko aan de lijn of mail kunt krijgen want dit is echt hemeltergend.
Volgens mij werkt de aftersales alleen via whatsapp. Wel makkelijk opsich want dan heb ik alles op schrift

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uFZOiPHdT5RvsgYEwhICO19sGM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KWtGCs3jLjLfJ6v5EcoO9jvv.jpg?f=user_large

Lekkage speelt ook maar staat hier los van. Ik laat het denk ik maar over aan mn rbv voordat ik er veel energie in ga steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Je zou zoiets moeten zien bij 2 strings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APc-tSvy26KQtU3DIUQGJLHLDiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiP5hCl8nZ2QH5DuFaY8p890.jpg?f=fotoalbum_large

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
M3rcury schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
Je zou zoiets moeten zien bij 2 strings:

[Afbeelding]
Ja, daar heb ik dus alleen PV1. Een andere tweaker wees mij net via dm op de link https://server.growatt.com/index. Daar zie ik dan wel weer 2 strings actief?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIkVmRaE3YRVksU_H5oxPRzMGuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTTyFOaFhRlgH8Uyq8yUQd9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@japps simuleer je systeem even met Thomas Berger pvcalc, screenshot van @bjusterbaarlik komt daar uit.

De maand opbrengst die deze tool geeft is aan de voorzichtige kant. Afgelopen maanden waren ook matig… maar daar moet je redelijk bij in de buurt komen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Ronald schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:02:
@japps simuleer je systeem even met Thomas Berger pvcalc, screenshot van @bjusterbaarlik komt daar uit.

De maand opbrengst die deze tool geeft is aan de voorzichtige kant. Afgelopen maanden waren ook matig… maar daar moet je redelijk bij in de buurt komen…
Die komt uit op 42kWh (clear sky opbrengst?). Daar ben ik nog nooit bij in de buurt gekomen.

MPPT1 power geeft deze grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EI9a7Hr0NVvrSrC88pI5Z6Pprpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CtaMv0bsxNUNpycNOVDHYk1O.png?f=fotoalbum_large

MPPT2 power geeft deze grafiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RAQPbmw8e8yeM4YSW5xIgbJHLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAAWZ9WaL2gG1LpxwfGUNgTd.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat er een paneel aan de oostzijde defect is waardoor de hele string niet werkt?

[ Voor 47% gewijzigd door japps op 10-07-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
japps schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:09:
[...]

Die komt uit op 42kWh (clear sky opbrengst?). Daar ben ik nog nooit bij in de buurt gekomen.

MPPT1 power geeft deze grafiek

[Afbeelding]

MPPT2 power geeft deze grafiek
[Afbeelding]

Kan het zijn dat er een paneel aan de oostzijde defect is waardoor de hele string niet werkt?
Als je even de spanning van string 1 doet, weten we een stuk meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Er zouden meerdere defecten in een paneel moeten zitten voor het echt mis gaat: en de diode stuk, en stroom beperking door defect in de cellen.

Nu lijkt het alsof er niets aangesloten is.

Ik denk dat het beste dat nu richting de 21 zal gaan, 1 string ;-)

Onder aan het scherm zie je de maand schatting

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 10-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
Oilman schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:25:
[...]

Als je even de spanning van string 1 doet, weten we een stuk meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIkVmRaE3YRVksU_H5oxPRzMGuc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTTyFOaFhRlgH8Uyq8yUQd9z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
japps schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:09:
]

Yes! De omvormer die je hebt wil minimaal 200V hebben, met panelen die 35V per stuk doen zit je na twee defecten of in de schaduw al onder de drempel en stort de hele zooi in elkaar.

In dat laatste screenshot van je zie ik een lijn rond de 200V hobbelen, die doet het dus net wel/niet. Als je schaduw hebt die steeds over twee panelen trekt is de oplossing om panelen bij te leggen, zonder schaduw is er iets stuk.

Heb je schaduw en geen ruimte om panelen bij te leggen dan is een andere omvormer mogelijk, de enkelfasr 5000W variant heeft een minimale spanning van 100V, dan heb je iets meer marge. Alleen is die niet geschikt voor een drie fase 3x25A aansluiting. _O-

[ Voor 40% gewijzigd door jadjong op 10-07-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japps
jadjong schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Yes! De omvormer die je hebt wil minimaal 200V hebben, met panelen die 35V per stuk doen zit je na twee defecten of in de schaduw al onder de drempel en stort de hele zooi in elkaar.

In dat laatste screenshot van je zie ik een lijn rond de 200V hobbelen, die doet het dus net wel/niet. Als je schaduw hebt die steeds over twee panelen trekt is de oplossing om panelen bij te leggen, zonder schaduw is er iets stuk.

Heb je schaduw en geen ruimte om panelen bij te leggen dan is een andere omvormer mogelijk, de enkelfasr 5000W variant heeft een minimale spanning van 100V, dan heb je iets meer marge. Alleen is die niet geschikt voor een drie fase 3x25A aansluiting. _O-
De enige schaduw die er is komt van het cv/ventilatiepijpje. Dit is bovendien de westkant, die levert. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U7MpYwavoSwu7InXSIG1a_fCwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCp3E180XlVHnihIYMtcvvwk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:27
jadjong schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:36:
[...]

Wel geschikt maar niet aanbevolen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Als ik dit plaatje link aan het eerdere plaatje dan lijkt het tracé met de hogere spanning van > 300 V bij de niet werkende string "PV2" te horen.
Ik vind het spanningsverloop in de ochtend een beetje verdacht:
Stijgt tot 350 V = Voc? en bij belasting in een klap naar 140 V?
Blijft dan constant op 140 V om na een aantal minuten (ca. 30-45?)
weer tot 300 - 350 V te stijgen? Ik zou graag ook de stringstroom willen zien.
- Wat is hier aan de hand?

@japps Wat we eigenlijk willen zien is stringsspanning vs. stringstroom
en dat voor PV1 en PV2.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 10-07-2024 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@dunklefaser dat ziet er erg raar uit ja.

@jadjong en 3680 enkelfase is al goed voor dit systeem, gaat prima op een 25A fase. De 6kW 3F gaat nergens over voor 6,8kW op 2x 45 graden…

Ik draai 7,5kW op een 5kW plat dak, dus echt veel hogere piek… aftop nihil

Pagina: 1