mogelijke koopwoning met 1 kachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Ik ben dankzij een scheiding op zoek naar een koopwoning. Helaas is de markt compleet verziekt, en kan ik dankzij de scheiding minder lenen (lang verhaal, deel hypotheek betaald aan huidige woning waar mijn ex vrouw in blijft wonen, dus dat is weer iets wat meetelt).

Uiteindelijk komt het neer op het feit dat ik een woning op het oog heb in Zoetermeer een goede prijs. En ik ben ook gebonden aan zoetermeer (dit heeft aardig wat redenen wat niet binnen de scope valt).

Echter heeft de woning een geiser + gaskachel.

Probleem hiermee? Ik wil dit laten vervangen door een CV + 3 radiatoren (woonkamer + 2 slaapkamers).

Er is al contact op genomen met verschillende partijen voor offertes. Maar die geven aan pas een offerte te kunnen geven als ze langs kunnen komen en ik eigenaar van het pand ben. Logisch natuurlijk! Maar of ik het koop hangt af van de kosten hiervan.

Nu is het zo dat als ik deze woning voor 225k kan kopen (theoretisch). Hou ik ongeveer 25k over van het uitkoopbedrag om te besteden aan inrichting etc.

Maar nu de vraag. Wat kan ik verwachten van zo'n verbouwing op dit niveau?

Feiten:

1.) Woning is 64m2
2.) 2 Slaapkamers, keuken, woonkamer, badkamer
3.) Gaskachel + geiser
4.) Bovenste verdieping (plat dak boven mij)
5.) Ik ga het laten doen. Ik heb 0 kennis hiervan, en zeker met dit ga ik geen risico lopen.
7.) Overal dubbel glas + Kunststof kozijnen

Maar eigenlijk zit ik met de vragen:

Is een CV en radiator in woonkamer + 2 slaapkamers een slim idee?

Wat zouden andere opties zijn die realistisch zijn en niet gelijk m'n gehele 25k kosten (ik heb dat echt alleen ook voor de inrichting. Andere partij is er met al het spaargeld vandoor)

Wat zie ik over het hoofd?

Natuurlijk de vragen:

Wat heb je zelf al gevonden?

Contact opgenomen met 4 bedrijven die pas informatie kunnen geven als ik het huis bezit. Wat ik ook begrijp
Op Tweakers beetje zitten rondlezen. Maar dingen als:

Vloerverwarming
Warmtepomp
etc

worden zo gigantisch boven budget dat het niet realistisch is helaas.

Wat zijn de tips hier van mensen die hier ervaring mee hebben?

Geopperde ideeën die ik ga bekijken:

Airco's ipv radiatoren + evt zonnepanelen
Airco + inductie + van gas af

[ Voor 4% gewijzigd door corset op 09-07-2024 17:07 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Hoe vaak heb je een kachel aan in je slaapkamer? Dus hoe belangrijk is het dat je daar een radiator hebt?
Met zo een plat dak boven je hoofd zou ik eerder een airco ophangen, die kan verwarmen en koelen en dan wat zonnepanelen op je dak voor de stroom.

Dat je deze voor 225K ook echt koopt lijkt me onwaarschijnlijk overigens, er wordt nog steeds flink overboden overal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:36
Je zou ook kunnen overwegen om airco's op te hangen, als je op inductie gaat koken kan je ook meteen van het gas af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
No Hands schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:02:
Hoe vaak heb je een kachel aan in je slaapkamer? Dus hoe belangrijk is het dat je daar een radiator hebt?
Met zo een plat dak boven je hoofd zou ik eerder een airco ophangen, die kan verwarmen en koelen en dan wat zonnepanelen op je dak voor de stroom.

Dat je deze voor 225K ook echt koopt lijkt me onwaarschijnlijk overigens, er wordt nog steeds flink overboden overal.
Bedankt voor de tips. En zeker goede punten als het gaat om de slaapkamer, zo had ik er niet naar gekeken.

Over de prijs. Dat gaat lukken. Heb al gesproken met een aankoopmakelaar en die geeft ook aan dat 225k haalbaar moet zijn. En ik kan naar max 240k. Echter zit ik dan wel met het budget voor de verwarning/CV :D

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Terran schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:03:
Je zou ook kunnen overwegen om airco's op te hangen, als je op inductie gaat koken kan je ook meteen van het gas af
Dat is ook een optie. Maar volgens mij weer gigantisch stuk duurder. Want dan zit ik aan:

Airco's
Keuken aanpassingen
Extra groepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:19

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Terran schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:03:
Je grootste probleem gaat dan SWW zijn, ofwel warm (douche)water. Met een L/L warmtepomp (airco) kun je geen boilervat verwarmen. Een elektrische boiler is niet heel duur in aanschaf, wel in doorlopende kosten (aan energieverbruik). In de keuken kom je ook wel weg met een close-in boilertje.

Ik denk dat het in deze situatie niet haalbaar is om compleet van het gas te gaan. Airco's om te verwarmen kunnen eventueel wel het gasverbruik flink naar beneden drukken. Een CV die alleen SWW hoeft te produceren kost je in je eentje nog geen 10m3 gas per maand. Ik denk alleen dat de VvE mogelijk iets te zeggen heeft over de benodigde buitenunit(s).

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Je gaat daar alleen wonen neem ik aan?
Dan een kleine elektrische boiler voor warm water, een inductiekookplaat op 240V, en voor de rest ff niks veranderen. De rest kan later.
Vergeet niet dat verhuizen ook het een en ander kost. Qua uitzet zal je waarschijnlijk ook het e.e.a. moeten aanschaffen, ik neem aan dat alles verdeeld is? Het lijken vaak kleine bedragen, maar bij elkaar opgeteld is het vaak een aardig bedrag, zeker wanneer je kwaliteitsspul (betaald zich uit door lange levensduur) aanschaft.
Alleen al een fatsoenlijk bed met een goed matras (je wilt wel goed kunnen slapen) zit al snel op 1000 euro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:11
In 2015 kocht ik ook een woning met één gaskachel in de woonkamer.

De prijsindicaties die ik kreeg voor een cv-installatie met de leidingen niet in de muur weggewerkt was destijds +/- 2000 voor plaatsing van de ketel (met gasleiding en rookgasafvoer) + gemiddeld €500 per radiator.

Betrof een huis met kruipruimte en houten verdiepingsvloer. Dus makkelijk met boreb en om in elk geval op de begane grond het grootste deel van de leidingen uit zicht te houden.
Met 2 radiatoren in de doorzon woonkamer, 1 in de keuken, 1 in de hal, 3x slaapkamer en een badkamer kwam dat dus al snel op 6k.
Reken dan tegenwoordig dus maar op 8-10k voor een vergelijkbare installatie. En dan heb je geen luxe radiatoren ofzo, maar gewoon echt basis spul.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En vloerverwarming infrezen gaat waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn dan leidingen + radiatoren plaatsen.

Gewoon omdat er veel bedrijven zijn die dat op dit moment aan de lopende band doen.

Airco + boiler gaat nog weer een heel stuk goedkoper zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 09-07-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

Het gaat aan sommige details te zien om een appartement.

Dat houdt in dat je GEEN eigenaar wordt van het pand, maar het gebruiksrecht voor een deel van het pand krijgt met alle rechten en plichten zoals die in de splitsingsakte vermeld staan.
Bij geiser de en de kachel zal er een rookafvoer zijn. Bij vervanging moet mogelijk de rookafvoer ook worden aangepast. Onbekend is of deze van jou is of onder het gemeenschappelijk deel valt en dus van de VvE is.

Airco, vloerverwarming infrezen ed. kun mag je ook niet zomaar doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 09-07-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Tazzios schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:15:
Het gaat aan sommige details te zien om een appartement.

Dat houdt in dat je GEEN eigenaar wordt van het pand, maar het gebruiksrecht voor een deel van het pand krijgt met alle rechten en plichten zoals die in de splitsingsakte vermeld staan.
Bij geiser de en de kachel zal er een rookafvoer zijn. Bij vervanging moet mogelijk de rookafvoer ook worden aangepast. Onbekend is of deze van jou is of onder het gemeenschappelijk deel valt en dus van de VvE is.

Airco, vloerverwarming infrezen ed. kun mag je ook niet zomaar doen.
Daar heb ik ook over zitten nadenken. Maar het lastige is. Om nu al contact met VVE op te nemen met lastige vragen hierover voelt ook weer beetje lullig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

corset schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 19:59:
[...]

Daar heb ik ook over zitten nadenken. Maar het lastige is. Om nu al contact met VVE op te nemen met lastige vragen hierover voelt ook weer beetje lullig.
Is het geenszins lijkt me. Gewoon doen. Je wilt weten hoe eea zit. Of je er nu woont of niet, dan moet je bij de VVE zijn.
Je zult vast niet de enige zijn die zoiets heeft laten doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is het niet mogelijk om in overleg met verkopers 1 of 2 partijen langs te laten komen voor een offerte? Eventueel als ontbindende voorwaarde of voordat het koopcontract definitief is.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mooie test, als het een stelletje ********* zijn, dan wil je er ook niet wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 21:56
Geen radiatoren nemen maar volledige vloerverwarming. Heb net 65m2 laten doen voor 2k ongeveer. Kwam nog 1200 bij voor verwijderen radiatoren, leidingen etc.

Cv Intergas extreme 2000-2500
Vloerverwarming 3000

Dan zit je goed lijkt mij.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou overigens lekker er in trekken met die gaskachel en geiser en het daar niet op laten knallen. Je moet iets, huren is duurder als je het al kunt vinden, en als je het toch kwijt wilt ben je dat zo met de huidige markt.

Douchen met een geiser levert een pisstraaltje, maar prima mogelijk. En met gaskachel is huis zo warm. Als het spul maar goed onderhouden is :)

Voor warmte op een andere kamer kun je prima tijdelijk een elektrische kachel pakken, of desnoods een IR paneel. En zo koud wordt het niet meer tegenwoordig.

Mij lijkt de hoofdzaak een dak boven je hoofd nu :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
met 10K heb je er wel CV in...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17

Tazzios

..

[...]
Contact met de Vve is ook niet perse nodig.
Aan de verkoper kun je ook gewoon de splitsingsakte en het reglement vragen*, wel zo fijn om voor aankoop te weten wat je met de woning mag.(ter voorbeeld noem maar wat geks: geen huisdieren)
In het reglement staat wat gezamenlijk is en wat niet. Mocht het daar in staan dat het gezamenlijk kun je het altijd nog navragen bij de VvE of dat de rookafvoer geschikt voor HR CV of dat er plannen voor zijn om het aan te passen.

* Zouden die naar mijn idee al op voorhand moeten aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Zo'n oppervlakte zou je ook gewoon met airco kunnen verwarmen.
Dakisolatie verbeteren, airco plaatsen, dan later als je 3k gespaard hebt zonnepanelen op je dak.

Heb je geen gasaansluiting nodig, scheelt 70 euro per maand.

Aanleg van airco kost 5k?
Isolatie 60m2 tussen 2k en 5k
Zonnepanelen 3k
Onvoorzien 2k

Hou je nog 10k over, stel je wilt ook airco in 1 slaapkamer koop je split unit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:23:
Zo'n oppervlakte zou je ook gewoon met airco kunnen verwarmen.
Dakisolatie verbeteren, airco plaatsen, dan later als je 3k gespaard hebt zonnepanelen op je dak.

Heb je geen gasaansluiting nodig, scheelt 70 euro per maand.

Aanleg van airco kost 5k?
Isolatie 60m2 tussen 2k en 5k
Zonnepanelen 3k
Onvoorzien 2k

Hou je nog 10k over, stel je wilt ook airco in 1 slaapkamer koop je split unit :)
Zoals al eerder genoemd, vergeet douchen en koken niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 13:22

Barrycade

Through the...

Airco? VVE toestemming.
Ga je wel nodig hebben, oud pand onder het platte dak is IR sauna gegarandeerd.

Zonnepanelen? VVE toestemming. Dak is niet van je zelf maar je splitsing deel maximaal.

Vloerverwarming? Je onderburen zullen je dankbaar zijn. Waarschijnlijk weinig tot geen isolatie (mogelijk).
Cv? Hr, rookgasafvoer zal aangepast moeten worden en aanvoer ook. Neem daarbij aan geiser zonder eigen rookgas en moeder haard in kamer waar je geen cv wil hangen.

Ik zie wat beren op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DexterDee schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:16:
[...]

Je grootste probleem gaat dan SWW zijn, ofwel warm (douche)water. Met een L/L warmtepomp (airco) kun je geen boilervat verwarmen. Een elektrische boiler is niet heel duur in aanschaf, wel in doorlopende kosten (aan energieverbruik). In de keuken kom je ook wel weg met een close-in boilertje.
Vergeet niet dat je ook de vaste kosten van het gas eraf kunt trekken.

wij gebruikten 150 kuub gas voor warm water, tegen 1200 kWh voor de boiler. als je puur de gasprijs tegen de kWh prijs zet is dat erg duur. maar als je de vaste kosten meeneemt wordt het opeens toch goedkoper. (En dan laat ik de zonnepanelen die een deel voor hun rekening nemen buiten beschouwing)

(Airco verwarmt bijna altijd goedkoper dan gas/CV volgens mij. zelfs zonder vaste kosten mee te nemen. Bij ons iig ongeveer 40%.)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:44
Wat is het probleem met een geiser? Is toch net handig als je alleen bent?
Dat een geiser een pisstraaltje geeft zoals @The Eagle hierboven zegt klopt niet uit mijn eigen ervaring - zal wel te maken hebben met vermogen/doorstroom.

Daarnaast, misschien eerst even afwachten hoe de kachel je bevalt alvorens te gaan verbouwen.

Toen ik mijn huis kocht enkele jaren terug dacht ik ook direct aan het vervangen van de kachel.
Maar uiteindelijk na de eerste winter wou vrouwlief hem al niet meer weg (heerlijke stralingswarmte).
Uiteindelijk airco's (en zonnepanelen) geplaatst om te verwarmen in het tussenseizoen + koelen, en de kachel gehouden.
Ook in de slaapkamer een split-unit gehangen voor verwarmen/koelen.
In de badkamer gebruiken we gewoon een elektrische handdoekradiator.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou gewoon zorgen dat je dit huis krijgt en de rest valt wel op te lossen. Dit hoeft sowieso niet direct opgelost te worden dus dan heb je wellicht wat extra tijd om e.e.a. te verdienen voor een oplossing.

Succes!

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 15:14
Wat @Dinictus208 zegt.
Gewoon lekker kopen en erin gaan met geizer en gaskachel.
Daarna op je gemak kijken hoeveel geld je over hebt en dan een beslissing nemen.
Ik zou 100% airco's nemen daar je op de bovenste verdieping zit met een plat dak. Airco kan uitstekend verwarmen en in de zomer koelen.
Als je dan nog geld over hebt, inductie in de keuken en iets verzinnen voor het tapwater.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als het onder een VVE valt zou ik meer onderzoeken dan alleen de splitsingsakte.
Of wil je binnenkort nog even € 30K aftikken omdat men het meerjaren onderhoud verkeerd had gebudgetteerd en nu even komt naheffen omdat dak en kozijnen vervangen/groot onderhoud nodig hebben.......

VVE vergt dus veel meer onderzoek, lees de verhalen maar over VVE en de wensen van Vereniging Eigen Huis om de wetgeving nog verder te verscherpen vanwege de vele drama verhalen van groot onderhoud.

EDIT: dus kopen onder (standaard) voorbehoud en aanvullend onderzoek VVE of zij budgettering en verplichtingen goed in de boeken hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door ollie1965 op 10-07-2024 14:42 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-10 14:42
En stel je overweegt een airco te nemen, check met de VVE of dat zou mogen! Zomaar iets aan de gevel ophangen of op het dak neerzetten is vragen om problemen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-09 18:59
Jaren in een appartement gewoond met gaskachel/moederhaard systeem en een geiser in de keuken.
Gaskachel alleen was ruim voldoende om appartement te verwarmen. Geiser vervangen door een badgeiser, lekkere harde straal onder de douche, was destijds niet duur.
En ja, kijk goed de vve stukken na, jaarrekening, notulen, etc.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Toch een update; helaas niet degene waar ik op hoopte.

Het huis is uit de verkoop gehaald omdat er via via een koper is gevonden. Jammer maar helaas. Wel voor 230k ipv 225k.

Maar ik neem alle bovenstaande ideeën wel mee voor een andere woning! alsnog bedankt iedereen.

Pagina: 1