Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-08 10:01

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Topicstarter
Mijn vraag probleem:
Ik ontvang de laatste tijd constant spam via SMS en heb een telefoontje (dat was het begin) ontvangen vanuit het VK. Eerst was dit helemaal niet het geval, maar onderhand begin ik me er toch wel aan te ergeren.
De laatste 30 dagen heb ik 3 'hoi mam', een 'Use ... to verify your Skype CAller ID' en een 'Je hebt 15 gemiste oproepen van {telefoonnummer}.......' (die vanaf hetzelfde {telefoonnummer} is verstuurd.
Bij die laatste weten ze ook dat ik bij Odido zit, wat ik iets vindt.

Een paar epische screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiHGfukO7VkhMxcCYiSTAaMxzu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTntJ8xhHac9T4cb8HgJ0fIS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gohnu-J9shF8PNuuIWC-I9AvCkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhGahWnY0KWZG11bM20NH1LU.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel er een reële kans is dat ik de boel zit op te blazen (figuurlijk), stel ik toch deze vraag:
Zou ik me zorgen moeten maken? Ik heb niks kunnen vinden over een datalek dat voor mij van toepassing is (alhoewel, de meesten zeggen het natuurlijk niet...).
Kan ik mij hiertegen beschermen? Ik ga het nu proberen met de berichten applicatie van Google, als dat helpt heb ik dus niks gehad aan de spambeveiliging van Samsung.
Is hier nog iets anders op aan te merken?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Aangesloten bij Odido, berichten app van Samsung met Beller ID en antispambeveiliging ingeschakeld.
Nu ben ik aan het testen of het beter gaat met de Google Berichten applicatie.

Telefoonnummer alleen gebruikt voor Steam (via officiële Android applicatie voor Steam) en Tikkie (ook via officiële Android applicatie voor Tikkie van ABN Amro) beide gedownload vanuit Google Play Store.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:58
Blokkeer degene die je stuurt? Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:19
Een datalek voor een telefoonnummer is niet nodig. Alle nummers zijn al gelekt. Dat is gewoon een reeks af gaan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Topicstarter
99ruud99 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:36:
Blokkeer degene die je stuurt? Probleem opgelost.
Ja, maar als je de afbeeldingen goed bekeek, zag je dat het steeds anderen zjjn, dus dat maakt helemaal niks uit.
LordSinclair schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:36:
Een datalek voor een telefoonnummer is niet nodig. Alle nummers zijn al gelekt. Dat is gewoon een reeks af gaan.
Dat is waar ja, heb ik niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maie
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 11:05
Is de 'Je hebt x gemiste oproepen van ..' SMS niet gewoon legitiem? Als je inlogt op Odido en vervolgens navigeert naar het menu 'Voicemail en Gemiste oproep sms' kan je daar 'Gemiste oproep sms' uitschakelen.

Deze sms'jes ontvang ik ook wel eens, maar deze worden enkel verstuurd wanneer iemand je heeft geprobeerd te bellen terwijl je telefoon uitstond of geen bereik had. De sms'jes komen dan inderdaad van het telefoonnummer van die persoon.

[ Voor 44% gewijzigd door maie op 09-07-2024 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Topicstarter
Wat je zegt klopt inderdaad, kom ik net achter.
Maar het is dan vooralsnog vreemd, 15 keer worden gebeld (mijn telefoon stond op vliegtuig stand) door een onbekend nummer.
Nummer opgezocht op Whatsapp (geen bericht verstuurd), 'Available' als statusbericht sinds maart 2012 en profielfoto van een vrouw met kind.
Niet al te gek - afgezien van het feit dat ik vanaf dat nummer 15 keer werd gebeld dan.

De SMS berichten van Odido zet ik immers niet uit, gezien die wel een nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:11
Recent ook wat vaker last van dit soort berichten, als ze bellen blokeert Whatsapp het voor mij (9 van de 10 keer bellen ze via Whatsapp en niet via normale manier)

Of krijg ik een bericht met de teksten zoals "Hoi, ik moet je iets belangrijks zeggen" en dingen zoals dat.

Of "Hoi" met een willekeurige emoticon, maar ik open het niet eens (ik heb lees bevestigingen aan) maar blokker, rapporteer en wis het.

En meer kun je niet ertegen doen, soms is het niet eens je eigen schuld dat je nummer op straat belandt en is het voldoende dat iemand die je kent, minder voorzichtig is en je nummer op hun toestel heeft.

Of nog beter, een kennis had een gloednieuwe KPN nummer en werd kapot gespammed vanaf de eerste dag, ook enorm fijn om mee te maken natuurlijk /s

Wel heb ik op Whatsapp minder last van sinds dat ik alles dichtgetimmerd had.

Qua bellen heb ik spam beveiliging juist uit, ik wordt weleens door onbekende nummer gebeld die ik wel moet opnemen en die zijn weleens niet doorheen gekomen.

Qua vage SMS'jes, veel last van gehad tijdens de pandemie, maar op ten duur stopte dat plots (gelukkig)

Ik heb Vodafone mocht dat wat uitmaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Mizgala28 op 09-07-2024 17:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:18
Hermes-3040 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:30:
...
Bij die laatste weten ze ook dat ik bij Odido zit, wat ik iets vindt.
...
Bij welke provider een nummer zit is algemeen beschikbare informatie, kan je gewoon op de website van de ACM opzoeken. Dus dat is geen gelekte info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:27
Het kan geen kwaad, maar is alleen irritant. Zet de berichten-app op stil, dan hoef je je er niet telkens aan te ergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Je hebt genoeg applicaties om bepaalde nummers te blokkeren (Net nummers)
Ofwel je wilt alleen vanuit NLD ontvangen en rest = bel/sms block zonder melding.

Enkel met ander berichten service zoal skype/whatsapp/telegram weet ik de werking niet van.

En mooiste is van die applicaties geef enkel je contacten toegang om jou te sms'e of te bellen.
Rest anoniem/onbekend = geblokkeerd zonder dat jij een melding krijgt.

-
Vul jij bij webshops je 06 nummer in?
Zo ja, daar gaat het vaak fout of het nou van een bekende webshop is of niet.
Dit heeft niks te maken met bedrijf maar personeel dat achter je rug je 06 nummer doorvoert.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermes-3040

Hermes-3040

Enigzins kierewiet

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden.

Bij webshops vul ik nooit mijn telefoonnummer in, dus daar kan het niet aan liggen.
Überhaupt nergens mijn telefoonnummer ingevoerd de laatste tijd behalve Steam en Tikkie (ter verificatie).

Ik heb wel eens meer applicaties gebruikt voor het blokkeren van spam (waaronder degene die Samsung gebruikt en een ander), maar zonder veel succes tot nu toe.

En ik vind het persoonlijk nou ook geen al te goed plan om de hele berichten applicatie te dempen (ik gebruik die zelf ook nog wel eens namelijk) of om buitenlands spul te blokkeren of te dempen.
Pagina: 1