Ontbinden, Korten schrijven met Grafiche Rekenma.

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
is het mogelijk om met een Grafinsche reken machiene te ontbinden:
Bijv.
(2a-3)(a-3) = 2a²-6a-3a+9 = 2a²-9a+9
X² + 14X + 49 = (X+7)(X+7)

is het mogelijk dat een grafiche rekenmachine dit doet???

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:56
Dat is mogelijk, maar alleen met de geavanceerdere modellen, zoals de TI-89, TI-92, TI-92 plus, HP49, Casio Algebra FX.

Screenshot van een TI-89:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQOCq__rP0AqFMZzJGwyrjsfw14=/f/image/ZHkAie56uEyT0k7ETUrfb76h.gif

[ Voor 26% gewijzigd door Jeroen O op 15-03-2020 19:51 . Reden: URL afbeelding gewijzigd. ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:19

FutureCow

(C) FutureCow

Topicstarter
niet met de Ti-83+?

• Jeroen O
Nee, helaas. :'(

Verwijderd

bestaat daar geen los progje voor dan?

/me baalt want zijn kabel voor de TI-83 is stuk....

Verwijderd

Beetje wiskundige kan dit uit z'n hoofd :)
Nee maar ff serieus voor de Casio kan je hier geen prog voor schrijven dat weet ik zeker.
Maar waarom wil je dit?
Het valt me tegenwoordig veel meer op dat mensen heel snel naar een rekenmachine grijpen als ze iets uit moeten rekenen wat echt niet moeilijk is. Zo maak je jezelf echt heel lui!
Extreem voorbeeld: ik was bij de Jamin en had een zak snoep gekocht voor stel 8,53. Ik wilde pinnen. Vond het meisje achter de balie prima, maar dan kwam er wel 50 cent bij voor het pinnen. Vond ik goed. Dus zij gaat een rekenmachine pakken en tikt het in hoor: 8,53 + 0,50

|:(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op dinsdag 11 september 2001 13:02 schreef SICdude het volgende:
Extreem voorbeeld: ik was bij de Jamin en had een zak snoep gekocht voor stel 8,53. Ik wilde pinnen. Vond het meisje achter de balie prima, maar dan kwam er wel 50 cent bij voor het pinnen. Vond ik goed. Dus zij gaat een rekenmachine pakken en tikt het in hoor: 8,53 + 0,50

Blond :? >:) :P

Verwijderd

blond? d0h :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op dinsdag 11 september 2001 14:09 schreef SICdude het volgende:
blond? d0h :)
B-)

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
blont bedoel je natuurlijk >:)

Divide and conquer.

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03 07:39

smallboy

N/A

Heel verhaal...
Hehe *D

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Maar het komt er dus op neer dat je niks korter kan laten schrijven of laten ontbinden in factoren door een Ti-83 :)

• Jeroen O
Nee, want het zit niet in het OS ingebouwd. Misschien dat het in assembler mogelijk is om een dergelijk programma te schrijven, maar ik denk niet dat dit soort programma's bestaan. (Lijkt me nogal complex om zoiets te maken)

• Thefirstikke
  • Niet online
Moeilijk of niet, het lijkt me wel dat een Ti83 het 'fysiek' aan kan om het zo maar te zeggen :) toch? dat ding kan immers sneller rekenen dan ik! :P

• Jeroen O
Op woensdag 12 september 2001 17:37 schreef thefirstikke het volgende:
Moeilijk of niet, het lijkt me wel dat een Ti83 het 'fysiek' aan kan om het zo maar te zeggen :) toch? dat ding kan immers sneller rekenen dan ik! :P
De hardware (6 MHz Z80) zal inderdaad het probleem niet zijn. Maar ik denk dat je veel wiskundige kennis moet bezitten. Vooral als je een programma wilt maken dat heel veel verschillende functies en ook ingewikkelde functies kan ontbinden enz.

• Thefirstikke
  • Niet online
Op woensdag 12 september 2001 18:04 schreef Jeroen17 het volgende:

[..]

De hardware (6 MHz Z80) zal inderdaad het probleem niet zijn. Maar ik denk dat je veel wiskundige kennis moet bezitten. Vooral als je een programma wilt maken dat heel veel verschillende functies en ook ingewikkelde functies kan ontbinden enz.
True!

Verwijderd

Denk je dat de programmeurs van de programma's op de "hogere" GR's die kennis wel hebben? Ja het zou wel kunnen natuurlijk, ik wil ze niet tekort doen ofzo, maar heel veel algemene dingen zullen zij ook gewoon uit een boek halen hoor.
ik bedoel x^2 + 2x + 1 kan iedereen bedenken dat dat komt van (x + 1)^2 (hoop ik >:) ).
Maar moeilijkere formules pakken ze wel een boek voor, dat gaan ze echt niet met z'n allen om de tafel oplossen ofzo :)

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-03 12:14
Beetje wiskundige kan dit uit z'n hoofd :)
Nee maar ff serieus voor de Casio kan je hier geen prog voor schrijven dat weet ik zeker.
Maar waarom wil je dit?
Het valt me tegenwoordig veel meer op dat mensen heel snel naar een rekenmachine grijpen als ze iets uit moeten rekenen wat echt niet moeilijk is. Zo maak je jezelf echt heel lui!

lol :D
en dan hebben we daar nog een knopje voor op de kassa zitten ook om de 50 ct. op de kassabon te krijgen :P

ikke werk bij de jamin, maar zow een bedrag kan je toch gewoon uit je hoofd uitrekenen

\o/

• Jeroen O
Op woensdag 12 september 2001 19:04 schreef SICdude het volgende:

[..]

Denk je dat de programmeurs van de programma's op de "hogere" GR's die kennis wel hebben? Ja het zou wel kunnen natuurlijk, ik wil ze niet tekort doen ofzo, maar heel veel algemene dingen zullen zij ook gewoon uit een boek halen hoor.
ik bedoel x^2 + 2x + 1 kan iedereen bedenken dat dat komt van (x + 1)^2 (hoop ik >:) ).
Maar moeilijkere formules pakken ze wel een boek voor, dat gaan ze echt niet met z'n allen om de tafel oplossen ofzo :)
Nee, natuurlijk lossen ze dat niet met z'n allen op. :)

Maar ik denk niet dat het simpel zal zijn om in je eentje een dergelijk programma zal schrijven. Maar je weet het niet. Als je ziet wat sommige mensen voor software hebben gemaakt voor grafische rekenmachines.

Misschien bestaat er wel zo'n programma. Zelf heb ik geen TI-83, dus ik heb me ook nooit zo verdiept in de software ervoor.

Pagina: 1