Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-04 19:43
Beste tweakers,

Het Rockstar-account van een game-maatje van me is gehackt. Daar is hij deze week achter gekomen.
Hij heeft direct contact opgenomen met Rockstar maar dat loopt niet helemaal zoals verwacht. Of misschien wel, geen idee wat hun reputatie is.

Support gaf te weten dat er redelijk recent een ander mailadres gelinkt aan het account. Aangezien hij al jaren geen GTA meer heeft gespeeld.

Hij heeft het aankoopbewijs, het afschrift, de activatie-code, zijn gelinkte steam-id en een screenshot van zijn steam library (laatste speeldatum staat), met ze gedeeld.

Het mailadres wat gelinkt was aan zijn rockstar account heeft hij al jaren niet meer in gebruik en heeft hij ook geen toegang meer toe.

Nu geeft Rockstar support aan dat ze op basis van bovenstaande informatie alleen niet kunnen garanderen dat hij ook daadwerkelijk eigenaar is van het account omdat hij geen toegang meer heeft tot het originele mailadres. En eigenlijk zeggen ze 'jammer maar helaas'. Hij heeft nogmaals gereageerd en aangeven dat ze onmogelijk meer bewijs kunnen verwachten dan hij geleverd heeft maar uit de laatste correspondentie lijkt hun besluit redelijk definitief.

Mijn vraag is: mag dit zomaar? Immers nemen ze hem nu de toegang af tot een goed waar hij voor betaald heeft. Heeft mijn maat juridisch een basis om de aankoop ongedaan te maken in het geval dat Rockstar besluit voet bij stuk te houden?

Alvast bedankt!

edit: ongelukkige formatting

Beste antwoord (via casd18 op 10-07-2024 14:13)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
casd18 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:44:
Mijn vraag is: mag dit zomaar? Immers nemen ze hem nu de toegang af tot een goed waar hij voor betaald heeft. Heeft mijn maat juridisch een basis om de aankoop ongedaan te maken in het geval dat Rockstar besluit voet bij stuk te houden?
Uit de algemene voorwaarden:
Deze Overeenkomst wordt aangegaan in de staat New York en wordt beheerst door, en is opgesteld in overeenstemming met, de wetten van de staat New York, ongeacht conflict van wettelijke regels. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in Artikel 15.5 worden alle geschillen tussen jou en Rockstar behandeld door de staatsrechtbanken en federale rechtbanken in New York County in de staat New York, en accepteren jij en Rockstar de persoonlijke rechtsbevoegdheid en doen jullie afstand van bezwaren tegen het verschijnen in dergelijke rechtbanken.
Nu is er in theorie de mogelijkheid om te procederen onder Nederlands consumentenrecht, maar dat loopt dan samen met privaatrecht uit de VS en ik zou niet weten op grond van welke consumentenregeling de accounthouder het bedrijf kan aanspreken. Maar nog relevanter: los daarvan kan de uitspraak van een Nederlandse rechter niet ten uitvoer worden gelegd in de VS.

Je moet dus weten hoe dit onder vreemd recht geregeld is in de staat New York. Dat lijkt mij onbegonnen werk, maar wie weet is er iemand die dat weet en hier reageert.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Laatst hetzelfde gehad met een Epic account. Waarschijnlijk geen 2 factor ingesteld gehad? Vaak geven ze dan aan dat ze verder niks voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:24
Zo ben ik ook mijn gehele EA games bibliotheek kwijtgeraakt. Kopen is geen eigendom meer en ik heb na weken touwtrekken met EA support opgegeven en besloten daar nooit meer wat van aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mijn account was daags na de GTA V lancering ook gehacked, verwacht weinig meewerking vanuit Rockstar, anders dan replies dat men druk is.

Ik heb echt enkel negatieve ervaringen met de klantenservice van Rockstar, dus ik geef je weinig kans van slagen.

[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:06
theHoff schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:46:
Laatst hetzelfde gehad met een Epic account. Waarschijnlijk geen 2 factor ingesteld gehad? Vaak geven ze dan aan dat ze verder niks voor je kunnen betekenen.
De vraag is nu eerder, hoe kan deze vriend dit in de toekomst voorkomen. 2FA inschakelen is het advies! En goed je zaakjes op orde houden. Verander je van mailadres? Denk na wat er nu wel of niet gekoppeld is en wat je nog moet aanpassen.

Ik ben bang dat je van Rockstar niks gaat krijgen. Ik zou het misschien nog 1-2x proberen met een uitgebreide mail en alle info die je hebt en een goede uitleg. Als dat niet mag baten dan ben je goedkoper en sneller af met een nieuw account en nieuwe gamekeys. Wellicht zonde van de progress die je kwijt bent maar aangezien hij het toch al jaren niet meer gespeeld heeft niet zo heel boeiend.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:59:
[...]

De vraag is nu eerder, hoe kan deze vriend dit in de toekomst voorkomen. 2FA inschakelen is het advies! En goed je zaakjes op orde houden. Verander je van mailadres? Denk na wat er nu wel of niet gekoppeld is en wat je nog moet aanpassen.

Ik ben bang dat je van Rockstar niks gaat krijgen. Ik zou het misschien nog 1-2x proberen met een uitgebreide mail en alle info die je hebt en een goede uitleg. Als dat niet mag baten dan ben je goedkoper en sneller af met een nieuw account en nieuwe gamekeys. Wellicht zonde van de progress die je kwijt bent maar aangezien hij het toch al jaren niet meer gespeeld heeft niet zo heel boeiend.
2FA voorkomt echter niet dat je een emailadres aan een account gekoppeld hebt dat je verder niet meer gebruikt of niet meer bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
CH4OS schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:05:
[...]

2FA voorkomt echter niet dat je een emailadres aan een account gekoppeld hebt dat je verder niet meer gebruikt of niet meer bestaat...
Nee dat zeg ik ook niet. Maar dat is toch niet de verantwoordelijkheid van Rockstar?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:08:
Nee dat zeg ik ook niet. Maar dat is toch niet de verantwoordelijkheid van Rockstar?
Klopt, maar dat is ook een van de problemen van de vriend van @casd18. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:53
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:59:
[...]

[...]
In vrijwel alle gevallen als deze zijn de inlog gegevens gedeeld en/of herbruikt bij andere diensten.

Het accounnt is niet gehacked, er is gewoon op inlogd en de gegevens zijn daarna aangepast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
casd18 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:44:
Uit de algemene voorwaarden:
Deze Overeenkomst wordt aangegaan in de staat New York en wordt beheerst door, en is opgesteld in overeenstemming met, de wetten van de staat New York, ongeacht conflict van wettelijke regels. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald in Artikel 15.5 worden alle geschillen tussen jou en Rockstar behandeld door de staatsrechtbanken en federale rechtbanken in New York County in de staat New York, en accepteren jij en Rockstar de persoonlijke rechtsbevoegdheid en doen jullie afstand van bezwaren tegen het verschijnen in dergelijke rechtbanken.
Nu is er in theorie de mogelijkheid om te procederen onder Nederlands consumentenrecht, maar dat loopt dan samen met privaatrecht uit de VS en ik zou niet weten op grond van welke consumentenregeling de accounthouder het bedrijf kan aanspreken. Maar nog relevanter: los daarvan kan de uitspraak van een Nederlandse rechter niet ten uitvoer worden gelegd in de VS.

Je moet dus weten hoe dit onder vreemd recht geregeld is in de staat New York. Dat lijkt mij onbegonnen werk, maar wie weet is er iemand die dat weet en hier reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
Dank voor alle reacties. Frustrerend om te lezen dat veel mensen dit soort problemen ervaren. Van de zotte dat dit op deze manier mag.

Wat ik uit het antwoord van @Real opmaak is de zaak daadwerkelijk aanvechten eigenlijk zonde van de moeite. Ik vraag me hierbij wel af of een refundverzoek bij steam onder Nederlands consumentenrecht wellicht een hogere slagingskans heeft. Maar het blijft vechten tegen de bierkaai.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:08:
[...]

Rockstar weet dat iemand zijn e-mail adres is veranderd? Ze hebben een glazen bol?

Is gewoon de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het account.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Electro Wim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Rockstar weet dat iemand zijn e-mail adres is veranderd? Ze hebben een glazen bol?

Haha wat, lees jij mijn reactie(s) wel goed? :+ _/-\o_

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

SgtElPotato schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:43:
[...]

Haha wat, lees jij mijn reactie(s) wel goed? :+ _/-\o_
Lol, ik zie het :-) 8)7

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:39
XelaRetak schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:51:
Zo ben ik ook mijn gehele EA games bibliotheek kwijtgeraakt. Kopen is geen eigendom meer en ik heb na weken touwtrekken met EA support opgegeven en besloten daar nooit meer wat van aan te schaffen.
Shit happens, je schouders ophalen en bij een goede EA game gewoon lekker gaan gamen heb je jezelf het minst mee. Zo wordt het een individuele principe kwestie waar EA games 0,0 van merkt :+

Snap de wrok eigenlijk niet zo. Ze zijn game maker en bepalen de regels en als je de regels niet leest en ergens van uit gaat 'omdat het altijd zo was' is dat niet de fout van de game maker. Fouten maken is frustrerend maar je leert er niks van als je iemand anders de schuld geeft

[ Voor 21% gewijzigd door Furion2000 op 10-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:49
Dat spel is natuurlijk al financieel afgeschreven, dat kan niet geclaimd worden. En zelf het account vergeten, ik geef hem weinig kans. Het account had hij namelijk terug kunnen krijgen als hij nog in kon loggen op de gekoppelde email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
TheBrut3 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:14:
Het account had hij namelijk terug kunnen krijgen als hij nog in kon loggen op de gekoppelde email.
Dit dachten wij ook maar dat lijkt nu ook niet zo te zijn. Het mailadres is volgens Rockstar dus redelijk recent aangepast op het rockstar account. Maar ze willen enkel en alleen communiceren via het momenteel geregistreerde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
Electro Wim schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:20:
[...]

Zeker waar maar het is wel opmerkelijk dat ze de deur dichtgooien wanneer je verder op alle vlakken kunt bewijzen dat je de rechtmatige eigenaar van de game. Ze weigeren namelijk ook het steam en rockstar account los te koppelen. M.a.w. geen toegang meer tot GTA online op deze steamkey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:52
@casd18

De sleutel ligt dus in:
- Rockstar blijven bestoken, eventueel via een rechtszaak in New York, met een minimale slagingskans;
- Toegang verkijgen tot het oude mailadres, want Rockstar geeft aan dan wél mee te willen werken.

Kun je je pijlen nu daarom niet beter richten op dat oude mailadres? Als je dat weer in handen weet te krijgen dan volgt Rockstar daarna.

Overigens gaat iedereen wel een keer nat in de digitale wereld. Je maatje heeft hier dus ook een mooie leerschool. Gezien de accountovername van enkel Rockstar mag hij nog in z'n handjes knijpen. Heeft hij al z'n andere emailadressen en accounts inmiddels wél deugdelijk beveiligd?
Pagina: 1