Verkeersbordherkenning, of 'verborgen' navigatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:59
Hallo,

Ik heb een Volkswagen ID Buzz van de zaak, maar het is meer een algemene vraag.

Hebben de auto's met 'verkeersbordendetectie' niet gewoon een achterliggend navigatiesysteem of database dat op basis van de GPS locatie aangeeft hoe snel je ergens mag rijden?

Ik krijg mooi op het dashbord te zien hoe hard ik ergens zou mogen rijden, maar als ik een tijdelijk verkeersbord passeer, zoals bij werkzaamheden, dan wordt deze aangepaste snelheid nooit weergegeven op het dashbord.

De 'juiste' snelheid wordt ook weergegeven als een bord bijvoorbeeld niet zichtbaar is (2 baans weg, direct zicht wordt geblokkeerd door een voertuig) of niet aanwezig is (for whatever reason).

Maakt dat een dergelijke functie met 'verkeersbordherkenning' dan gewoon een marketingtruuctje is? Of werkt het eigenlijk gewoon niet goed genoeg om puur en alleen of de herkenning te vertrouwen?

Ik snap uit gebruiksvriendelijkheid wel dat een achterliggend systeem op basis van GPS de verwachte snelheid weergeeft op basis van welk type weg je rijdt, maar als het snelheden bij wegwerkzaamheden dan weer niet herkend of toepast (bij adaptive cruisecontrol) is het naar mijn idee een waardeloos systeem.
Snelheid op basis van waar je je op de kaart bevind is al zo oud als dat er navigatiesystemen bestaan...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:03
Verkeersbord herkenning is toch voor de cruise control, en niet om je schermpje de juiste snelheid te laten weergeven. Die laatste is gewoon een kaart die vooraf is gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:05

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nee, want die van mij (MG ZS EV) herkent ook matrixborden boven de weg. Meestal. Op een goede dag. Of tijdelijke wegwerkzaamhedenborden. Om dan vervolgens te missen dat er een einde wegwerkzaamhedenbord is geweest en nog steeds vind dat ik te hard rij.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:08
Het werkt gewoon voor geen meter. Ik denk dat het een combinatie is van de borden 'herkennen' langs de weg en al gebruiken wat er beschikbaar is.

Mijn auto heeft het ook, maar ik schenk er eigenlijk weinig aandacht aan, omdat ie zo onbetrouwbaar is dat ik beter zelf op kan letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BLACKfm schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:44:

Ik krijg mooi op het dashbord te zien hoe hard ik ergens zou mogen rijden, maar als ik een tijdelijk verkeersbord passeer, zoals bij werkzaamheden, dan wordt deze aangepaste snelheid nooit weergegeven op het dashboard.
Bijzonder. Mijn, niet eens volledig EV, Kuga herkent dat soort borden wel.
Vanochtend nog. Een 80km/h weg, halverwege stond een tijdelijk bordje (ook nog een beetje scheef) met 50km/h (vanwege de werkzaamheden daar ter plekke). En gelijk, tijdens het passeren van dat tijdelijke bord, gaat de indicatie op het dashboard van [80] naar [50].
En die waardes komen toch echt niet uit een gis-database, maar worden door de sensoren van de auto 'gelezen'.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Toxic_Dreams schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:50:
... dat ik beter zelf op kan letten.
Dat is sowieso een goed idee!
Kan een hoop geld schelen. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:32
Zover bij mij bekend is het een combinatie van kaartdata en de aanwezige sensoren. Mijn Opel Mokka-e doet het redelijk. Vaste borden kloppen in het algemeen, tijdelijke borden afhankelijk van de plaatsing. Matrix e.d. wordt niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
Mijn VW id3 ziet de tijdellijke borden en matrix borden prima. Begon vanochtend nog te zeuren dat ik te hard reed. Matrix gaf 50 aan, had de auto ook herkent, maar je kon gewoon 100 rijden..

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:59
MacIsCool schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:51:
Mijn VW id3 ziet de tijdellijke borden en matrix borden prima. Begon vanochtend nog te zeuren dat ik te hard reed. Matrix gaf 50 aan, had de auto ook herkent, maar je kon gewoon 100 rijden..
Tja, je kan ook vaak gewoon 180 kmh rijden waar je 100 mag..

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39
LordSinclair schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:53:
[...]

Tja, je kan ook vaak gewoon 180 kmh rijden waar je 100 mag..
Nope.. begrenst op 160 km...

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:08
ehtweak schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Dat is sowieso een goed idee!
Kan een hoop geld schelen. ;)
Hahaha, heb je gelijk in, ik bedoel meer dat ik er nu nooit vanuit ga.

Mocht het echt altijd goed werken dan zou ik een keer als ie bijv. 50 zegt terwijl ik 80 rij omdat ik dacht dat het 80 was 50 gaan rijden.

Nu negeer ik het gewoon i.p.v. dat ik het als extra hulpmiddel gebruik om de snelheid te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Wat TS even moet doen, is de meest recente aflevering van de Tweakers podcast luisteren: Linkje naar het relevante deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32
Hier twee BMW's (2017 en 2020) en die doen echt herkenning van de borden. En echt nagenoeg foutloos.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:09
Dit verschilt per auto, merk, model.

Mijn Focus van 2019 herkent alleen snelheidsbeperkingen langs de weg, de info van de navigatie doet ie niks mee. Rij je de bebouwde kom in (dan wordt het dus meestal 50, tenzij anders aangegeven) dan blijft de auto vrolijk aangeven dat je er 60 of 80 mag.

Op de snelweg doet ie ook een heel aardige poging, ook met de 100 overdag, 120/130 snachts komt ie een heel eind. Maar op iedere snelweg is het weer anders aangegeven en dan is ie het spoor compleet bijster. Ik heb de cruise control dan ook niet ingesteld staan dat ie de snelheid op de borden aan houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hallo,

Ik heb een Volkswagen ID Buzz van de zaak, maar het is meer een algemene vraag.

Hebben de auto's met 'verkeersbordendetectie' niet gewoon een achterliggend navigatiesysteem of database dat op basis van de GPS locatie aangeeft hoe snel je ergens mag rijden?

Ik krijg mooi op het dashbord te zien hoe hard ik ergens zou mogen rijden, maar als ik een tijdelijk verkeersbord passeer, zoals bij werkzaamheden, dan wordt deze aangepaste snelheid nooit weergegeven op het dashbord.

De 'juiste' snelheid wordt ook weergegeven als een bord bijvoorbeeld niet zichtbaar is (2 baans weg, direct zicht wordt geblokkeerd door een voertuig) of niet aanwezig is (for whatever reason).

Maakt dat een dergelijke functie met 'verkeersbordherkenning' dan gewoon een marketingtruuctje is? Of werkt het eigenlijk gewoon niet goed genoeg om puur en alleen of de herkenning te vertrouwen?

Ik snap uit gebruiksvriendelijkheid wel dat een achterliggend systeem op basis van GPS de verwachte snelheid weergeeft op basis van welk type weg je rijdt, maar als het snelheden bij wegwerkzaamheden dan weer niet herkend of toepast (bij adaptive cruisecontrol) is het naar mijn idee een waardeloos systeem.
Snelheid op basis van waar je je op de kaart bevind is al zo oud als dat er navigatiesystemen bestaan...
Moderne auto's gebruiken de combinatie.

Standaard pakken ze de snelheid uit de maps data, en corrigeren dat op basis van wat langs de weg afgelezen wordt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 10:20
Afgezien van de technieken die wel of niet goed werken. Dit is volgens mij een verplichte functie die europa oplegd aan autofabrikanten.
Binnnenkort zal je ook een continue waarschuwing krijgen als sneller dan de gedetecteerde snelheid rijd. Heeeel irritant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mastr-dc schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:34:
Afgezien van de technieken die wel of niet goed werken. Dit is volgens mij een verplichte functie die europa oplegd aan autofabrikanten.
Binnnenkort zal je ook een continue waarschuwing krijgen als sneller dan de gedetecteerde snelheid rijd. Heeeel irritant!
Vooral irritant als de functie niet goed werkt. In mijn Mercedes is de verkeersbordherkenning matig tot waardeloos, tenminste in België. Een deel ligt aan de techniek en implementatie en een ander deel ligt aan België want men heeft hier het talent om verkeersborden op vreemde plekken op te hangen (vlak achter de hoek, hoog aan een paal, achter een boom, achter een ander verkeersbord, enz.).

In ieder geval denkt de auto nog altijd dat je buiten de bebouwde kom in Vlaanderen 90km/u mag bij gebrek aan andere borden, herkent hij geen zone borden, kan hij niet overweg met beperkingen in de tijd en mist hij vaak een bord. Op die manier wil ik geen waarschuwingen over het overschrijden van de snelheid.

Als het betrouwbaar en altijd up to date is, prima voor mij. Maar wat gebeurt er na 10 jaar wanneer de fabrikant geen updates meer geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:16

EiT

Mijn Ford uit 2017 herkent het prima en gaat zelfs boven verwachting goed.

In Duitsland wordt een 120KM bord grijs na passeren van een ui/invoeg strook, matrix borden en tijdelijke borden worden ook netjes herkent.

Ben in ieder geval blij dat ik harder kan rijden dan aangegeven snelheid zonder ingrijpen of waardeloos piepje ;)

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Bij de meeste auto's is die herkenning voor zover ik weet een combinatie van de weg (navigatie) en camera's.

Bij mijn auto (BMW) werkt het in 90% van de gevallen wel oke. Laatst stond er wel 110 in beeld in de bebouwde kom in mijn woonplaats wat ik wel bijzonder vond want 110 is niet een snelheid die in nederland ooit op borden staat.

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Dat stel je iets te scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:38:
Vooral irritant als de functie niet goed werkt. In mijn Mercedes is de verkeersbordherkenning matig tot waardeloos, tenminste in België. Een deel ligt aan de techniek en implementatie en een ander deel ligt aan België want men heeft hier het talent om verkeersborden op vreemde plekken op te hangen (vlak achter de hoek, hoog aan een paal, achter een boom, achter een ander verkeersbord, enz.).

In ieder geval denkt de auto nog altijd dat je buiten de bebouwde kom in Vlaanderen 90km/u mag bij gebrek aan andere borden, herkent hij geen zone borden, kan hij niet overweg met beperkingen in de tijd en mist hij vaak een bord. Op die manier wil ik geen waarschuwingen over het overschrijden van de snelheid.

Als het betrouwbaar en altijd up to date is, prima voor mij. Maar wat gebeurt er na 10 jaar wanneer de fabrikant geen updates meer geeft?
Bevestiging van de waardeloze verkeersborden plaatsing in België, miljaar wat een gepuzzel (alleen al voor de bestuurder, laat staan voor een auto met verkeersbordherkenning).

Mijn oudere Mercedes is aardig betrouwbaar in Nederland, enkel pikt ie soms een bord op wat bedoelt is voor een rijbaan direct naast de hoofdrijbaan. Maar de auto reageert er verder niet op, meld het enkel maar.

Maakt voor mij ook niet uit, ik ben degene die naar de juiste borden moet kijken, niet mijn auto 😉

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:09
Hallo,

In de Golf ben ik gewend dat ie het beide doet, maar dan moet er bij de spiegel een camera zitten die er vaak pas in zit bij een assistentiepakket o.i.d. Je kunt het wel testen: Op wegen waar er een variabele snelheid is op bepaalde tijdstippen kun je zien dat ie de data uit de kaart haalt, dan staat er een klokje bij. Als ie hem uit de camera haalt zie je gewoon de actueel geldende snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:20
In onze Renault Clio (2020) merk ik dat het een combinatie is van kaarten en herkenning.
Waar herkenning vaak boven een kaart gaat voor langere tijd.

In Nederland en Duitsland gaat het eigenlijk best goed maar had op vakantie in Italie dat hij toch dacht dat ik op grote stukken Autostrada dacht dat ik maar 40 mocht terwijl de snelheidsbeperking toch echt opgeheven was.
Pagina: 1