Plaatsing openhaard

Pagina: 1
Acties:
  • 2.445 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• archana
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
Een open haard installeren of niet?

Ik denk erover na om een open haard in mijn huis te installeren, maar ik weet niet zeker of het een goed idee is. Aan de ene kant kan het warmte en sfeer toevoegen, maar ik maak me zorgen over de veiligheid, kosten en milieueffecten. Heeft iemand advies of ervaringen om te delen? Alvast bedankt!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:07
Als het rookkanaal geschikt is, of gemaakt kan worden, dan is het veilig, mits je jaarlijks bv de schoorsteen laat vegen.

Geen idee wat het kost, hangt van de huidige situatie af, hoe kom je aan hout etc..

Millieu : tsja, dan hoef je er niet aan te beginnen.. roet, co, co2...

Persoonlijk zou ik het heerlijk vinden, niets lekkerder dan in de winter bij een knapperend haardvuur zitten met warme chocolademelk en een goed boek....

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Warmte en sfeer

versus

Zorgen maken over veiligheid, kosten en milieu.

Wat weegt zwaarder? Dan heb je een antwoord.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:46
Ik hoop dat je niet in de buurt woont want ik heb er zelf een ongelooflijke hekel aan maar vooral vanwege regelgeving en een mogelijk verbod is het misschien geen goed idee om er aan te beginnen.

Als milieu een van de dingen is waar je rekening mee wilt houden dan ben je snel klaar. Niet doen!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En wat dacht je van overlast voor de buurt? Ik snap het romantische gevoel bij de open haard (mijn oom had er vroeger een en ik vond het inderdaad fantastisch om bij te zitten en met het vuur te spelen) maar als omwonende ben ik er geen fan van. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Niet doen. Heb jaren een houtkachel gehad. Een openhaard geeft sowieso bijna geen warmte. Met voortschrijdend inzicht gestopt met stoken want fijnstof in ons volle land is echt een probleem wbt luchtkwaliteit. Verder is hout kopen ondertussen onbetaalbaar geworden. Verder is het een heidens karwei als je zelf hout wil klieven en aanvoeren. Tevens moet je veel ruimte hebben om je hout te laten drogen als je het zelf droogt. Minimaal 2 jaar drogen. Mijn advies, steek je geld in een warmtepomp zodat je op de meeste milieu vriendelijke wijze je huis verwarmt.

Wil je dan toch een houtvuur zet je de tv aan met het beeld van een houtvuur. :+

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2024 11:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Zie https://nos.nl/nieuwsuur/...ookverbod-enige-oplossing : 3000 doden per jaar door houtstook, en flinke overlast voor een miljoen mensen.
Het blijft raar dat houtstook niet verboden is, terwijl zeer schoon aardgas in Groningen niet meer mag worden gewonnen vanwege 200 keer minder sterfgevallen door gezondheidsklachten in Groningen.

Politiek opportunisme.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 09-07-2024 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:43
Ik heb begin dit jaar een nieuwe openhaard (in een bestaand kanaal) laten plaatsen. Als je de ruimte hebt en het geld er voor over hebt zou ik het achter elkaar doen. De warmte is veel fijner dan de CV (als je hem bijvoorbeeld als hoofdverwarming zou gebruiken voor de beneden verdieping) en het is een stuk gezelliger.

Leer even op de juiste manier stoken (zwitserse methode) zodat het allemaal iets beter ontbrandt etc. En vergeet absoluut niet de jaarlijkse veger te laten komen.

Zucht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:23
Denk ook aan je buren. Jij zit warm en gezellig, de rest heeft de slaapkamer vol brandgeur.
Ja, als je juist stookt, heeft de buurt er geen last van. Mijn buren (3 huizen!) snappen helaas niet dat windstil niet handig is met een open haard....

Koop lekker een elektrische of mist variant 😉

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MotorBeast
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:58:
Ik heb begin dit jaar een nieuwe openhaard (in een bestaand kanaal) laten plaatsen. Als je de ruimte hebt en het geld er voor over hebt zou ik het achter elkaar doen. De warmte is veel fijner dan de CV (als je hem bijvoorbeeld als hoofdverwarming zou gebruiken voor de beneden verdieping) en het is een stuk gezelliger.

Leer even op de juiste manier stoken (zwitserse methode) zodat het allemaal iets beter ontbrandt etc. En vergeet absoluut niet de jaarlijkse veger te laten komen.
Dat waren de voordelen. En nu de nadelen, zie mijn post hierboven. Hout stoken is niet meer van deze tijd met de kennis van nu. Stel je verder eens voor dat iedereen jouw advies opvolgt wat dat gaat doen met de luchtkwaliteit in steden en ontbossing. Bossen zijn al een probleem wereldwijd.

Verder zijn winters tegenwoordig zo warm dat de warmte die een houtkachel geeft (een openhaard is echt zinloos ding wbt warmteopbrengst, warmte vliegt gewoon je pijp uit) in een goed geisoleerd huis teveel is. Als ik mijn houtkachel bij 5 graden en warmer buiten nog zou stoken wordt het 25 graden en warmer binnen na mijn isolatiemaatregelen.

Verder verwacht in binnen een aantal jaren echt wel verboden komen. Het is niet vol te houden deze vorm van luchtvervuiling.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-09 00:35
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:43:
[...]
Tevens moet je veel ruimte hebben om je hout te laten drogen als je het zelf droogt. Minimaal 2 jaar drogen.
[...]
Daar heb je gelijk ook de kern van de vele overlastmeldingen te pakken. Veel houtkachel eigenaren hebben geen zin/tijd/ruimte om hout netjes op te bergen en te laten drogen.

Dus in veel gevallen gaat er vers (recent gekapt) hout in de kachel, met enorm dikke rookwolken tot gevolg. Lekker voor de buren die het raam van de slaapkamer op een kier hebben staan, of zelfs als je voorbij loopt in de straat.

@archana mijn advies zal hetzelfde zijn als @MotorBeast: Koop een warmtepomp en steek geld in het isoleren van je woning (waar dat nog nodig is). Daar heb je op de lange termijn meer aan dan een vervuilende (voor omgeving, maar ook in de woning zelf) houtkachel.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Veiligheid hoef je je niet druk om te maken als je regelmatig (voor en na het stookseizoen) een partij langs laat komen om 'm te onderhouden. Dat kost je wel een paar tientjes per jaar, maar dan weet je zeker dat het goed zit en dat je niet onnodig rook je woonkamer in aan het pompen bent.

Kosten zijn volledig afhankelijk van wat je in de buurt hebt. Als je zelf een heel bos in de tuin hebt staan en ruimte hebt om hout goed te drogen is het goedkoper dan op gas stoken, maar als je hout moet gaan kopen is het een duur grapje.

Milieu is ook volledig afhankelijk van wat je stookt. Als je schoon, goed gedroogd hout uit eigen tuin stookt dan krijg je een hele goede verbranding en weinig rookvorming, dan heb je echt gewoon een lekker warm vuurtje zonder dat de hele buurt er overlast van ervaart.
Als je bij de super van die pakketten koopt die uit massaproductie komen en allemaal toegevoegd spul hebben zodat ze langer branden dan is milieu wel een dingetje ja.
Met goed hout krijg je hele lichte rook, met slecht hout krijg je hele donkere rook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Oon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:32:
Veiligheid hoef je je niet druk om te maken als je regelmatig (voor en na het stookseizoen) een partij langs laat komen om 'm te onderhouden. Dat kost je wel een paar tientjes per jaar, maar dan weet je zeker dat het goed zit en dat je niet onnodig rook je woonkamer in aan het pompen bent.

Kosten zijn volledig afhankelijk van wat je in de buurt hebt. Als je zelf een heel bos in de tuin hebt staan en ruimte hebt om hout goed te drogen is het goedkoper dan op gas stoken, maar als je hout moet gaan kopen is het een duur grapje.

Milieu is ook volledig afhankelijk van wat je stookt. Als je schoon, goed gedroogd hout uit eigen tuin stookt dan krijg je een hele goede verbranding en weinig rookvorming, dan heb je echt gewoon een lekker warm vuurtje zonder dat de hele buurt er overlast van ervaart.
Als je bij de super van die pakketten koopt die uit massaproductie komen en allemaal toegevoegd spul hebben zodat ze langer branden dan is milieu wel een dingetje ja.
Met goed hout krijg je hele lichte rook, met slecht hout krijg je hele donkere rook.
Goed stoken maakt houtverbranding minder vervuilend en geeft minder overlast maar het blijft een gigantische bron van fijnstof en een catastrofe voor de lokale luchtkwaliteit. Hout verbranden is simpelweg niet meer te verantwoorden tenzij eens zeer occasioneel voor de gezelligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Frontysco schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:07:
Denk ook aan je buren. Jij zit warm en gezellig, de rest heeft de slaapkamer vol brandgeur.
Ja, als je juist stookt, heeft de buurt er geen last van. Mijn buren (3 huizen!) snappen helaas niet dat windstil niet handig is met een open haard....

Koop lekker een elektrische of mist variant 😉
Daarom is het belangrijk dat je goed stookt. Niet meer dan normaal.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:38:
[...]

Goed stoken maakt houtverbranding minder vervuilend en geeft minder overlast maar het blijft een gigantische bron van fijnstof en een catastrofe voor de lokale luchtkwaliteit. Hout verbranden is simpelweg niet meer te verantwoorden tenzij eens zeer occasioneel voor de gezelligheid.
Op die manier kunnen we heel veel dingen verbannen omdat ze simpelweg niet meer te verantwoorden zijn. Maar goed. Niet alles is 100% goed voor het milieu en het is gewoon een feit dat het dat ook nooit zal gaan worden. Er zijn namelijk grotere bronnen van milieuvervuiling die meer impact zullen hebben als je die aanpakt (zoals de grotere bedrijven die schijt hebben aan de regels).

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
Bedoel je een open haard of een houtkachel?
Dat zijn totaal verschillende dingen.
Toen ik mijn huis kocht zat er een open haard in, en als ik die aanstak ging de cv extra stoken omdat de open haard zo veel warme lucht uit de kamer wegtrok. En met een open haard krijg je nooit een volledige verbranding (lees: rookoverlast)

Een houtkachel kan prima, mits je hem correct installeert en gebruikt. Droog hout, niet stoken bij mist of windstil weer om er een paar te noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Op die manier kunnen we heel veel dingen verbannen omdat ze simpelweg niet meer te verantwoorden zijn. Maar goed. Niet alles is 100% goed voor het milieu en het is gewoon een feit dat het dat ook nooit zal gaan worden. Er zijn namelijk grotere bronnen van milieuvervuiling die meer impact zullen hebben als je die aanpakt (zoals de grotere bedrijven die schijt hebben aan de regels).
Noem eens een paar voorbeelden. Ik ben oprecht benieuwd waar je mee komt.

In het filmpje op de pagina gedeeld door @RemcoDelft wordt gesproken dan een houtkachel vergelijkbaar is met de uitstoot van 6 diesel vrachtwagens. Voor veel vrachtwagens is een alternatief als elektrisch rijden nog geen volwaardig alternatief, omdat het rijbereik niet te vergelijken is met een diesel vrachtwagen. Zodra dat wel het geval is zullen alle diesel vrachtwagens op termijn vervangen worden, en zal daar wetgeving voor komen. En dan kun je als chauffeur bijvoorbeeld niet in je diesel vrachtwagen door blijven rijden omdat "dat zo'n gezellig vertrouwd geluid heeft".

Maar voor het verwarmen van je huis zijn intussen genoeg betere en minder vervuilende alternatieven. Dus los van "dat het gezellig is" zijn er eigenlijk nul redenen om tegenwoordig nog een houtkachel te hebben/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Klopt, er zijn altijd ergere voorbeelden te vinden en dat wordt dan meestal als reden aangehaald om zelf niets meer te moeten veranderen. De gewone burger moet niet milieuvriendelijker proberen te zijn want de bedrijven, cruiseschepen, Chinezen (schrappen wat niet past) zijn erger.

Dat wil niet zeggen dat we niets kunnen doen voor het milieu en voor de luchtkwaliteit van waar we wonen. Even wat extra materiaal om aan te tonen dat houtverrbanding geen kleintje is op dat vlak:Met die laatste twee linkjes kan je zien dat houtverbranding een gigantisch aandeel heeft in de fijnstof uitstoot van gezinnen. Als je weet dat niet lang iedereen (vaak) met hout verwarmt kan je wel inschatten wat een grote uitstoot één kachel heeft.

De relevantie voor @archana hier is dat dit goede informatie is qua milieu-impact en dan vooral op het vlak van zijn eigen lokale luchtkwaliteit. Als dat punt zwaar doorweegt dan moet de conclusie hier zijn van géén kachel te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:01
Saeverix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:50:
[...]

BBQ, Houtgestookte hottub, vuurwerk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Hoe vaak per jaar staat de BBQ aan?
Hoe vaak per jaar zit iemand in de houtgestookte hottub in de tuin?
Hoe vaak per jaar wordt er in Nederland vuurwerk afgestoken?

En hoe vaak per jaar staat de houtkachel gemiddeld aan?

Als je die vragen voor jezelf eens beantwoord, dan hoef ik je denk ik niet te vertellen dat de houtkachel het gaat winnen qua hoeveelheid uitstoot/vervuiling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Saeverix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:50:
[...]

Maar voor het verwarmen van je huis zijn intussen genoeg betere en minder vervuilende alternatieven. Dus los van "dat het gezellig is" zijn er eigenlijk nul redenen om tegenwoordig nog een houtkachel te hebben/kopen.
Tata Steel is wel een heel bekend voorbeeld.

Het verwarmen van je huis met een houtkachel vs CV is hele andere warmte. MAar goed, wellicht is dat persoonlijk.

Daarnaast is nog een andere reden en dat is niet afhankelijk zijn van energiepartijen die hun prijzen gigantisch opvoeren. Als ik mijn eigen bomen kap en mijn eigen hout droog en daaruit mijn eigen energie haal is dat voor mij veel interessanter dan afhankelijk zijn van een bedrijf wat mij uit kan buiten als ze geld tekort komen (hebben we ondertussen al wel meegemaakt afgelopen jaren).

Dan kies ik liever voor wat extra uitstoot in mijn omgeving dan een gas rekening van 1000 euro per maand.

@Admiral Freebee

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Admiral Freebee schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Klopt, er zijn altijd ergere voorbeelden te vinden en dat wordt dan meestal als reden aangehaald om zelf niets meer te moeten veranderen. De gewone burger moet niet milieuvriendelijker proberen te zijn want de bedrijven, cruiseschepen, Chinezen (schrappen wat niet past) zijn erger.

Dat wil niet zeggen dat we niets kunnen doen voor het milieu en voor de luchtkwaliteit van waar we wonen. Even wat extra materiaal om aan te tonen dat houtverrbanding geen kleintje is op dat vlak:Met die laatste twee linkjes kan je zien dat houtverbranding een gigantisch aandeel heeft in de fijnstof uitstoot van gezinnen. Als je weet dat niet lang iedereen (vaak) met hout verwarmt kan je wel inschatten wat een grote uitstoot één kachel heeft.

De relevantie voor @archana hier is dat dit goede informatie is qua milieu-impact en dan vooral op het vlak van zijn eigen lokale luchtkwaliteit. Als dat punt zwaar doorweegt dan moet de conclusie hier zijn van géén kachel te installeren.
In Belgie stoken ze (nog/ook) met mazout, dat is ook niet echt goed voor je gezondheid.
Tevens heeft Nederland een ander systeem met de galsleidingen en gas verwarmde huizen.
Mijn Zus woont in Belgie, mijn ouders in Frankrijk, hout is hier een veel gebruikte manier van stoken.

ALS je normaal hout gebruikt, dus niet geschilderd o.i.d., en rekening houdt met de weersomstandigheden is er niets aan de hand.

Wij hebben al jaren een pelletkachel, de buren kwamen laatst langs en vroegen sinds wanneer wij die hadden.....hebben we niets van gemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:01:
[...]

Claimen dat een houtkachel niet zo'n probleem is, omdat een houtgestookte hottub ook veel fijnstof oplevert is wel een creatieve benadering moet ik toegeven.

In Nederland is 10% van de fijnstof afkomstig van houtstook. Maar een kleine fractie van de mensen steekt met enige regelmaat een houtkachel aan, dat laat zien hoe verschrikkelijk veel fijnstof die dingen opleveren.

Overigens met een fatsoenlijk geisoleerde woning, en een goede houtkachel (die dus niet alle warmte door de schoorsteen naar buiten blaast), lijkt het mij ook dat het heel snel tropisch warm wordt binnen. Dus dan wordt het ook een afweging of je dat gezellige vuurtje wil, of dat je je ondergoed nog wil kunnen aanhouden.

[ Voor 22% gewijzigd door Sissors op 09-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
Saeverix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:04:
[...]

Hoe vaak per jaar staat de BBQ aan?

En hoe vaak per jaar staat de houtkachel gemiddeld aan?

Als je die vragen voor jezelf eens beantwoord, dan hoef ik je denk ik niet te vertellen dat de houtkachel het gaat winnen qua hoeveelheid uitstoot/vervuiling :)
Bij de buurman in mijn vorige woning meer als onze pellet kachel daar.
Gaat toch niet om de hoeveelheid, gaat toch om de uitstoot?
Gas is milieuvriendelijker dan houtstook, waarom moet dat dan weg en verkoopt iedereen nog wel houtkachels?

Gaat om de manier hoe je stookt...Als ik bbq merkt de buurt er niets van terwijl van de week mijn hele tuin blauw zag omdat de buurman dat ding aan zwengelde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Het verwarmen van je huis met een houtkachel vs CV is hele andere warmte. MAar goed, wellicht is dat persoonlijk.

Daarnaast is nog een andere reden en dat is niet afhankelijk zijn van energiepartijen die hun prijzen gigantisch opvoeren. Als ik mijn eigen bomen kap en mijn eigen hout droog en daaruit mijn eigen energie haal is dat voor mij veel interessanter dan afhankelijk zijn van een bedrijf wat mij uit kan buiten als ze geld tekort komen (hebben we ondertussen al wel meegemaakt afgelopen jaren).

Dan kies ik liever voor wat extra uitstoot in mijn omgeving dan een gas rekening van 1000 euro per maand.

@Admiral Freebee
Ik verwarm 140m2 in een jaren 70 huis en ben €70,- per maand kwijt. Zonder houtkachel. Kan geen houtstoken tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:05:
[...]

@Admiral Freebee
Tata Steel is een goed voorbeeld. Maar dat is ook direct iets waar volgens mij al meerdere processen tegen lopen, en waar in de toekomst gegarandeerd iets mee zal gebeuren.

En het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen: Ik wil mijn huis niet verduurzamen/isoleren, dus dan moet mijn omgeving het maar doen met wat extra vervuiling. Dat is volgens mij de kern van meerdere reacties hier: Steek geld in het verduurzamen/isoleren van je wonen in plaats van het kopen van een nieuwe houtkachel. Voor veel dingen zijn zelfs subsidies vanuit de overheid.
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Bij de buurman in mijn vorige woning meer als onze pellet kachel daar.
Gaat toch niet om de hoeveelheid, gaat toch om de uitstoot?
Gas is milieuvriendelijker dan houtstook, waarom moet dat dan weg en verkoopt iedereen nog wel houtkachels?

Gaat om de manier hoe je stookt...Als ik bbq merkt de buurt er niets van terwijl van de week mijn hele tuin blauw zag omdat de buurman dat ding aan zwengelde...
Het gaat wel degelijk om de hoeveelheid. Voorbeeldje:
Stel de BBQ van de buren stook op 1 dag twee drie zoveel uit als een gemiddelde houtkachel op 1 dag. En de buren gebruiken de BBQ slechts 3 dagen per jaar. Dan heb je een uitstoot van 9 dagen een houthachel.

Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gemiddelde houtkachel vaker dan 9 dagen per jaar aan staat.
Het gaat dus zowel om de hoeveelheid uitstoot en hoe vaak iets aan staat.

En het argument "dan moet je goed stoken met goed droog hout" heb ik al in meerdere reacties terug zien komen. Dat is ook waar, maar een groot deel van de stokers doet dat niet. Die gooien het meest natte/vieze/vervuilde hout erin wat ze ergens gratis kunnen vinden. Ik hem een buurman die regelmatig oude pallets aan het verzagen is, omdat hij die ergens gratis heeft kunnen meenemen.

Echt goed schoon/droog hout is duur. En veel eigenaren van houtkachels willen niet duur maar goedkoop. Gevolg is dus dat een groot deel van de houtkachel eigenaren niet "goed stoken met droog schoon hout".

[ Voor 36% gewijzigd door Saeverix op 09-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:06:
[...]

In Belgie stoken ze (nog/ook) met mazout, dat is ook niet echt goed voor je gezondheid.
Tevens heeft Nederland een ander systeem met de galsleidingen en gas verwarmde huizen.
Mijn Zus woont in Belgie, mijn ouders in Frankrijk, hout is hier een veel gebruikte manier van stoken.

ALS je normaal hout gebruikt, dus niet geschilderd o.i.d., en rekening houdt met de weersomstandigheden is er niets aan de hand.

Wij hebben al jaren een pelletkachel, de buren kwamen laatst langs en vroegen sinds wanneer wij die hadden.....hebben we niets van gemerkt.
Heb je mijn tweede link bekeken? En het aandeel van stookolie (mazout) bekeken tegenover houtverbranding?

Ik ben ermee akkoord dat goed stoken met een moderne (pellet)kachel minder overlast en vervuiling geeft. Maar het is alsnog een grote bron van fijnstof en fijnstof alleen ruik of zie je niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:06:
[...]

En al eens afgevraagd wat voor verziekende industrie erachter die pellets van je zitten? En ja, je stoot ook fijnstof en allerlei andere schadelijke stoffen uit. Dat jij dat niet wil zien is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
JW te R schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:47:
Bedoel je een open haard of een houtkachel?
Dat zijn totaal verschillende dingen.
Toen ik mijn huis kocht zat er een open haard in, en als ik die aanstak ging de cv extra stoken omdat de open haard zo veel warme lucht uit de kamer wegtrok. En met een open haard krijg je nooit een volledige verbranding (lees: rookoverlast)

Een houtkachel kan prima, mits je hem correct installeert en gebruikt. Droog hout, niet stoken bij mist of windstil weer om er een paar te noemen.
Onzin. Is en blijft vervuilend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Ik verwarm 140m2 in een jaren 70 huis en ben €70,- per maand kwijt. Zonder houtkachel. Kan geen houtstoken tegenop.
Dat is heel mooi, maar ik red dat niet, zeker niet in de winter ;-)
Saeverix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:13:
[...]

Tata Steel is een goed voorbeeld. Maar dat is ook direct iets waar volgens mij al meerdere processen tegen lopen, en waar in de toekomst gegarandeerd iets mee zal gebeuren.

En het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen: Ik wil mijn huis niet verduurzamen/isoleren, dus dan moet mijn omgeving het maar doen met wat extra vervuiling. Dat is volgens mij de kern van meerdere reacties hier: Steek geld in het verduurzamen/isoleren van je wonen in plaats van het kopen van een nieuwe houtkachel. Voor veel dingen zijn zelfs subsidies vanuit de overheid.
Tja, het loopt al heel lang maar ondertussen stoot het nog wel miljoenen tonnen uit.. Geen garantie dat er iets gaat gebeuren.

Dat onderste stuk zijn aannames en helemaal prima :)
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:15:
[...]

En al eens afgevraagd wat voor verziekende industrie erachter die pellets van je zitten? En ja, je stoot ook fijnstof en allerlei andere schadelijke stoffen uit. Dat jij dat niet wil zien is wat anders.
Al een afgevraagd wat voor zieke industrie achter het gas en de elektra van je zit? :+

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Oon schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:32:

Rook blijft rook dus vervuilend.....altijd.

@SgtElPotato Dus zorgen dat je die electra omzet middels Cop4 naar warmte. En ik heb 7310WP aan zonnepanelen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Tja, het loopt al heel lang maar ondertussen stoot het nog wel miljoenen tonnen uit.. Geen garantie dat er iets gaat gebeuren.

Dat onderste stuk zijn aannames en helemaal prima :)

[...]
Is het feit dat het al heel lang loopt, en dat Tata Steel nog steeds enorm veel uitstoot dan maar direct een reden om lekker met houtkachels door te blijven stoken?

Met zo'n instelling kunnen we ook wel weer gaan roken in openbare ruimtes, en dan kunnen we allemaal ook wel weer gaan rijden in vervuilende diesel auto's zonder roetfilters. Die vervuiling is immers allemaal kleiner dan wat Tata Steel uitstoot.

Feit is dat de luchtkwaliteit in Nederland afneemt, en dan moeten we op alle mogelijke vlakken die luchtkwaliteit zien te verbeteren.
Ik snap dat het als eigenaar van een houtkachel niet leuk is om te horen, maar het is wel erg gemakkelijk om naar iemand anders te wijzen van "zij doen het ook, en ze hebben nog veel meer uitstoot".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:18:
[...]

Rook blijft rook dus vervuilend.....altijd.

@SgtElPotato Dus zorgen dat je die electra omzet middels Cop4 naar warmte. En ik heb 7310WP aan zonnepanelen.
Tja ieder zijn ding. Ik ga niet 20-30k investeren daarin, vind ik het persoonlijk niet waard op dit moment. Maar goed, ik zal mijn Quooker gelijk afsluiten want die is COP1, moet je nagaan.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Saeverix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:26:
[...]

Is het feit dat het al heel lang loopt, en dat Tata Steel nog steeds enorm veel uitstoot dan maar direct een reden om lekker met houtkachels door te blijven stoken?

Met zo'n instelling kunnen we ook wel weer gaan roken in openbare ruimtes, en dan kunnen we allemaal ook wel weer gaan rijden in vervuilende diesel auto's zonder roetfilters. Die vervuiling is immers allemaal kleiner dan wat Tata Steel uitstoot.

Feit is dat de luchtkwaliteit in Nederland afneemt, en dan moeten we op alle mogelijke vlakken die luchtkwaliteit zien te verbeteren.
Ik snap dat het als eigenaar van een houtkachel niet leuk is om te horen, maar het is wel erg gemakkelijk om naar iemand anders te wijzen van "zij doen het ook, en ze hebben nog veel meer uitstoot".
Ik zeg nergens dat dat een reden is. Maar ik zeg dat er op veel meer vlakken winst te behalen is. Moeten alle paasvuren ook verboden worden omdat het slecht is? Wat mij betreft is traditie ook heel belangrijk.

Dat is helemaal prima ook verder. Maar zo lang er nog geen regels zijn of wetten zijn en zo lang energiemaatschappijen ons als klant nog kunnen laten betalen wat we willen in periodes van 'schaarste' hou ik mijn houtkachel.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
@archana, je ziet dat de meningen sterk verdeeld zijn over het gebruik van houtkachels en dat het wel heftige reacties kan losmaken. Neem dat mee in je beslissing en bedenk dat buren mogelijk ook gaan klagen over overlast. Dat komt dan pas nadat je de investering al hebt gemaakt en moeilijk terug kan zonder je verlies te nemen.

Woon je helemaal vrijstaand op een grote afstand van buren dan bedenk je zelf of je de gevolgen voor de luchtkwaliteit vindt opwegen tegen de voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik ben erg tegen. Normaal had ik er geen erg in, ik was vroeger zelfs fan, maar ik heb via via wat onderzoek en fijnstofmetingen gedaan en het is allemaal erg ongezond (ook voor de eigenaar). Het is niet duurzaam en ook met wind, keurmerken, perfect droog en schoon hout en alle beste wil kan het heel hinderlijk en ongezond zijn.

Voor alle argumenten die tadasteel, industrie, diesels, kolencentrales, paasvuren, barbecue etc etc noemen. Houtrook kan buren (tot zeker 100 meter) direct benauwd maken, stankoverlast en hoofdpijn geven en dit gerust maanden lang of bijvoorbeeld de hele kerstvakantie. Bij barbecue, oude diesels en kolencentrales is dit effect nooit zo direct en langdurig.

[ Voor 35% gewijzigd door jnr24 op 09-07-2024 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Nee nooit afgevraagd...ik stook pellets omdat het lekker warm is, omdat de buurt er geen last van heeft en omdat ik niet het geld heb om een huis van 1928 in één keer van onder tot boven goed te isoleren.
Die 400 euro per jaar aan pellets haal ik er dik en dwars uit qua gas.
Met de besparing die dat oplevert isoleren we het huis in delen.
Afgelopen maanden de keuken, volgend jaar het dak, jaar daarop de badkamer enz.

Maar volgens mij is dit niet de vraag van de TS en wijken we ver af van zijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 13:30
Een openhaard is al heel lang geen zinnige optie meer. Ik heb ~15 jaar geleden een liftdeurhaard geïnstalleerd, feitelijk een kachel, maar met het aanzicht van een openhaard. Daar ben ik heel tevreden mee. Ik stook niet vaak, alleen als het weer het toe laat en met droog hout.

maar: ik had ergens in januari een storing in mijn cv, en toen heb ik de hele dag hout gestookt en daar was ik heel blij mee (en in tegenstelling tot wanneer mijn buren stoken, de hele dag geen houtrook geroken).

Verder hou ik in mijn achterhoofd dat ik ooit nog iets wil om mijn fijnstof uitstoot terug te dringen, zoals een HV-ionizator bovenop mijn schoorsteen, en/of een katalysator boven de verbrandingskamer. Tot nu toe houden de prijzen van die aanpassingen me nog tegen.

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-09 16:12
Met een open haard heb je een open verbranding met heel veel lucht. Hierdoor verbrandt het hout op een lage temperatuur waardoor het heel slecht verbrand en ook de schoorsteen vervuilt. Daarnaast trek je heel veel warme lucht uit je huis.
Dus nee, een openhaard is geen goed idee.

Als je dan toch graag hout wil stoken kies dan voor een (kleine) houtkachel. Het liefst met keramisch binnenwerk.
Deze hebben, mits goed gestookt, een goede verbranding. Je hebt dan een hoog rendement en relatief weinig uitstoot.
Wel opletten dat veel kachels vaak te groot zijn voor de meeste huizen. Als het huis op temperatuur is dan de kachel uit laten branden.
Sommige mensen maken dan de fout de kachel te knijpen waardoor deze met heel weinig lucht op lage temperatuur door "suddert". Niet doen! Dit is extreem vervuilend!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 08:22
Ik ben ook wel liefhebber van houtvuur, het is zo mooi om naar te kijken en de warmte voelt zo fijn. Maar qua gezondheid is het alles behalve aan te raden. Als je de houtkachel of open haard aansteekt, ontstaat er rook. In die rook zitten stoffen die schadelijk zijn voor jezelf en voor de buren. Ook als je de rook niet ziet of ruikt. Het is 5 tot 30 keer meer carcinogeen dan roken.

https://www.milieucentraa.../houtkachel-en-open-haard

Ik denk dat er over een aantal jaar wel een verbod komt, wat niet te handhaven is. Waarschijnlijk een verbod op het plaatsen van nieuwe kachels. En hopen dat het dan uitsterft.

Wij zaten een paar jaar geleden te twijfelen, maar we zijn op volledig elektrisch over gegaan. Ik vind t wel jammer, maar het is gewoon beter.

Of Sam Harris heeft 't ook wel mooi verwoord: https://www.samharris.org/blog/the-fireplace-delusion

Misschien voor het vuureffect dat je een bio-ethanol haard kan installeren. (Totaal geen idee hoe dat zit qua uitstoot.)

Something something

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
Als mijn laatste reactie in dit topic (en als reactie op @SgtElPotato) sluit ik af met een mooie poster/sticker van https://houtrookvrij.nl. Deze uitspraak/zin is ook direct een mooi antwoord op de originele vraag van @archana.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaFO3Bfv8xLVZdgcwIuV9GEEmeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n5y8HMvKuGKblbCeg1MwvHDe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 20:44
MotorBeast schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Onzin. Is en blijft vervuilend.
Lekker genuanceerde reactie 8)7 . Erg zinvol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
archana schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:31:
Een open haard installeren of niet?

Ik denk erover na om een open haard in mijn huis te installeren, maar ik weet niet zeker of het een goed idee is. Aan de ene kant kan het warmte en sfeer toevoegen, maar ik maak me zorgen over de veiligheid, kosten en milieueffecten. Heeft iemand advies of ervaringen om te delen? Alvast bedankt!
Een goede haard van bijv Kalfire (A++ label) geeft veel warmte, sfeer en is ook goed af te sluiten van de woonruimte dmv glazen hefdeur. Wij hebben er al 10 jaar erg veel warmte, sfeer en plezier van.

Minstens net zo belangrjik is het hout en de opslag ervan, goed droog hout (dat je ook droog kunt houden in de tuin/schuur) geeft de mooiste verbranding en stookt mooi zuinig en ook met minimale overlast.

Helaas is er in dit topic (en in z'n algemeen) veel weerstand tegen haarden, waarbij je veelal terugkomt op dezelfde problemen van stoken met nat hout, stoken als dat afgeraden wordt (https://www.rivm.nl/houtrook/stookalert) etc.

Persoonlijk vind ik in de zomer BBQ's en tuinhaarden vele malen hinderlijker, die rook hangt veel lager en je hebt veel meer onvolledige verbranding. Daarmee is de hinder voor mij vele malen groter dan in de winter wanneer mensen veelal binnen zitten en er op 12m hoogte een wolkje rook de pijp uit waait...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
JW te R schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:20:
[...]

Lekker genuanceerde reactie 8)7 . Erg zinvol.
Nee jouw post is zinvol. Heb al genoeg toelichting eerder gegeven en andere met mij in tegenstelling tot jou.

@Sander Wat je argumenten ook zijn...het blijft zwaar vervuilend. Ik ben een roker en die praten ook goed waarom ze roken. Het blijft ongezond.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 09-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:33
Sander schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:25:
[...]Persoonlijk vind ik in de zomer BBQ's en tuinhaarden vele malen hinderlijker, die rook hangt veel lager en je hebt veel meer onvolledige verbranding. Daarmee is de hinder voor mij vele malen groter dan in de winter wanneer mensen veelal binnen zitten en er op 12m hoogte een wolkje rook de pijp uit waait...
Hoe vaak steken jouw buren de BBQ aan dan? Dat is hier jaarlijks op een hand te tellen, doch heeft mijn buurman de houtkachel 's winters dagelijks aan. Wat hier dan weer goed te merken is want het waait deels mijn badkamerraam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:07:
[...]

Claimen dat een houtkachel niet zo'n probleem is, omdat een houtgestookte hottub ook veel fijnstof oplevert is wel een creatieve benadering moet ik toegeven.

In Nederland is 10% van de fijnstof afkomstig van houtstook. Maar een kleine fractie van de mensen steekt met enige regelmaat een houtkachel aan, dat laat zien hoe verschrikkelijk veel fijnstof die dingen opleveren.
Ik denk dat de overheid met z'n biomassa-centrales ook een aardig aandeel heeft in de fijnstof.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Een algemene houtskool discussie gaan we niet doen. Het is botweg keihard de voorstanders tegen de tegenstanders.

@archana als je echt iets hiermee wil gaan doen en je zoekt hulp of adviesn hoe iets dergelijks in te bouwen, maak dan een topic in BK. Daarnaast verwachten we enige eigen inzet en dat ontbreekt. Ik doe het topic dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.