SgtElPotato schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:05:
[...]
Tata Steel is wel een heel bekend voorbeeld.
Het verwarmen van je huis met een houtkachel vs CV is hele andere warmte. MAar goed, wellicht is dat persoonlijk.
Daarnaast is nog een andere reden en dat is niet afhankelijk zijn van energiepartijen die hun prijzen gigantisch opvoeren. Als ik mijn eigen bomen kap en mijn eigen hout droog en daaruit mijn eigen energie haal is dat voor mij veel interessanter dan afhankelijk zijn van een bedrijf wat mij uit kan buiten als ze geld tekort komen (hebben we ondertussen al wel meegemaakt afgelopen jaren).
Dan kies ik liever voor wat extra uitstoot in mijn omgeving dan een gas rekening van 1000 euro per maand.
@
Admiral Freebee
Tata Steel is een goed voorbeeld. Maar dat is ook direct iets waar volgens mij al meerdere processen tegen lopen, en waar in de toekomst gegarandeerd iets mee zal gebeuren.
En het is wel een beetje kort door de bocht om te zeggen: Ik wil mijn huis niet verduurzamen/isoleren, dus dan moet mijn omgeving het maar doen met wat extra vervuiling. Dat is volgens mij de kern van meerdere reacties hier: Steek geld in het verduurzamen/isoleren van je wonen in plaats van het kopen van een nieuwe houtkachel. Voor veel dingen zijn zelfs subsidies vanuit de overheid.
Henkhuppelschot schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:09:
[...]
Bij de buurman in mijn vorige woning meer als onze pellet kachel daar.
Gaat toch niet om de hoeveelheid, gaat toch om de uitstoot?
Gas is milieuvriendelijker dan houtstook, waarom moet dat dan weg en verkoopt iedereen nog wel houtkachels?
Gaat om de manier hoe je stookt...Als ik bbq merkt de buurt er niets van terwijl van de week mijn hele tuin blauw zag omdat de buurman dat ding aan zwengelde...
Het gaat wel degelijk om de hoeveelheid. Voorbeeldje:
Stel de BBQ van de buren stook op 1 dag twee drie zoveel uit als een gemiddelde houtkachel op 1 dag. En de buren gebruiken de BBQ slechts 3 dagen per jaar. Dan heb je een uitstoot van 9 dagen een houthachel.
Ik kan je met zekerheid vertellen dat de gemiddelde houtkachel vaker dan 9 dagen per jaar aan staat.
Het gaat dus zowel om de hoeveelheid uitstoot en hoe vaak iets aan staat.
En het argument "dan moet je goed stoken met goed droog hout" heb ik al in meerdere reacties terug zien komen. Dat is ook waar, maar een groot deel van de stokers doet dat niet. Die gooien het meest natte/vieze/vervuilde hout erin wat ze ergens gratis kunnen vinden. Ik hem een buurman die regelmatig oude pallets aan het verzagen is, omdat hij die ergens gratis heeft kunnen meenemen.
Echt goed schoon/droog hout is duur. En veel eigenaren van houtkachels willen niet duur maar goedkoop. Gevolg is dus dat een groot deel van de houtkachel eigenaren niet "goed stoken met droog schoon hout".
[
Voor 36% gewijzigd door
Saeverix op 09-07-2024 13:20
]
People who live in glass houses shouldn't throw stones.