Isoleren keukenkastjes naast/boven vaatwasser/oven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeukenLeek
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoi allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het overwegen of de kastjes in de keuken naast en boven de oven en vaatwasser geïsoleerd moeten worden. Ik merk dat deze kastjes warm worden van binnen als deze apparaten aanstaan en aangezien ik eten bewaar in deze kastjes, vroeg ik me af of en waarmee ik de kastjes kan isoleren.
Reflecterende tape is lastig gezien de reflecterende kant dan de 'verkeerde' kant reflecteert (gezien ik de oven en vaatwasser niet eruit kan halen en weer terugplaatsen).
Het liefst wil ik de indeling van mijn kastjes niet aanpassen en gezien ik huur, is een nieuwe keuken plaatsen ook niet echt een optie. ;)

Alvast bedankt en bij meer vragen hoor ik het graag!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:30
Eerst kijken naar de oorzaak, ventileert de oven wel genoeg? Kan deze zijn warmte kwijt via een ventilatiesleuf/rooster? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:54
Ik zou netzoals @FabianGTI aangeeft de oorzaak bekijken. Vaak is het toch iets met ventilatie. Het kan ook zijn dat de oven direct tegen de zijkant van de kast aanzit. Dan kan het soms handig / slim zijn om het schot ertussen te vervangen voor iets met ander materiaal. Nadeel (kan ook voordeel zijn) is dat de warmte dan wel meer bij het apparaat blijft.

Met tape schiet je niet heel veel op verwacht ik. Dan zou je voor ongeveer zelfde effect radiatorfolie aan de andere kant van het tussenschot moeten doen, Maar dan nog gaat er behoorlijk wat warmte vaak erdoorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Voor oven, koelkast, ... gebruik je normaal geventileerde kasten, kan je ´namaken´ door de legplanken achteraan een uitsparing te geven, zodat lucht van onder de plint tot boven de kast kan doorstromen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Een apparaat wat warmte produceert zal dat afgeven aan zijn omgeving. Isolatie kan die afgifte verminderen c.q. vertragen. Een oven of vaatwasser is af-fabriek al geïsoleerd, maar nooit echt veel, want dan worden ze kleiner van binnen.

Naderhand isoleren van de omgeving wordt lastig, ze vulen immers de hele kast.

Heb je al gekeken of je de vaatwasser korter of op een lagere temperatuur kan laten draaien? Vervangen voor iets nieuws wat waarschijnlijk beter geïsoleerd is is nog een optie. En anders je kast indeling veranderen en voedsel er niet naast/boven bewaren.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:56
Heb je al met de verhuurder besproken dat er wellicht een mankement in je keuken is? Zit alles wel juist gemonteerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-06 10:12
KeukenLeek schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:19:
Reflecterende tape is lastig gezien de reflecterende kant dan de 'verkeerde' kant reflecteert (gezien ik de oven en vaatwasser niet eruit kan halen en weer terugplaatsen).
Bij ons wordt de plank boven de oven ook iets warm. De oven kan van onder naar boven zijn warmte kwijt. De plank wordt toch iets opgewarmd. Wij hebben daar serviesgoed staan. Op de plank daarboven pas voedel. De vaatwasser zit onder een deel van het stenen aanrecht. Bij het drogen kan het aanrecht ook iets warm worden. Ook niet echt schokkend. Dat hoort er een beetje bij. Zit nu al 15 jaar zo. Je kan eventueel de indeling van de kastjes aanpassen dus waar zet je wat neer. Een beetje herschikken van serviesgoed en eten is misschien goed mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:18
Wij hebben geen etenswaren staan in dit soort kasten direct aangrenzend op apparatuur die warm wordt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:41
GarBaGe schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:13:
Wij hebben geen etenswaren staan in dit soort kasten direct aangrenzend op apparatuur die warm wordt.
Niet iedereen is gezegend met een enorme keuken dat je alle keus hebt waar je etenswaren in de kast bewaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:54
No Hands schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 07:27:
Heb je al met de verhuurder besproken dat er wellicht een mankement in je keuken is? Zit alles wel juist gemonteerd?
Dit valt naar mijn inziens niet op als een mankement. Het is normaal dat als er een apparaat zijn warmte afgeeft dit ook enigszins in de ruimte ernaast kan komen. Het is wel zo dat deze temperatuur nog ok moet zijn. (geen 40 graden bijvoorbeeld).

Een verhuurder zal misschien zeggen gebruik een ander kastje of andere plank of zo iets dergelijks.
Zelfs heb ik ook een vaatwasser bij de woning gekregen. Ook hier worden de zijkanten iets warm. Aan de ene kant zit een oven (is dus niet erg) en andere kant is een wasbak kastje en daar zit geen etenswaar in. Ik kan me echter wel voorstellen als het een volledig formaat kastje is... Dat je het kastje voor etenswaar wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je moet dat ding ergens kwijt en het produceert nou eenmaal warmte. Vaak is de locatie strategisch gekozen in de keuken.
Strategisch isoleren kan maar dat zal vrij dik spul moeten zijn, dat past ook niet.

Makkelijkste optie is je keuken iets anders indelen. Of een losse kast er bij kopen als je daar de ruimte voor hebt.

Doe anders eens een foto?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1