Goedkope 433MHz ontvanger voor HA i.v.m. onbetrouwbare chime

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 18:00
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb een Home Assistant-installatie draaien.
Hier zit via ONVIF ook een LSC-deurbel (Action) op gekoppeld.
De deurbel zou ook via een chime / gong een geluid moeten geven bij aanbellen, de deurbel geeft namelijk een 433MHz signaal af zodra er aangebeld wordt.

De chime is helaas vrij onbetrouwbaar, vaak horen we de bel niet.

Ik ben op zoek naar een 433MHz ontvanger, zodat ik een relais in kan schakelen met een bedrade gong.

Ik ken bv. RFXcom, maar dat is behoorlijk prijzig voor alleen deze toepassing (verder gebruik ik voor alles al Zigbee). Weet iemand een andere, goedkope en het liefst plug-and-play oplossing?

Alvast bedankt voor je reactie!

Mvg,
V-8

Tesla MYJ SR | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als het gaat om het simpelweg een bedrade deurbel aansturen, zou ik de tussenstap van 433 Mhz vergeten en voor een variant van de slimme deurbel van Frenck.dev gaan. Aansturen van het relais gaat dan over wifi met een ESP01. Daarvoor zijn zat relais-printjes bschikbaar.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
Thijsmans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:30:
Als het gaat om het simpelweg een bedrade deurbel aansturen, zou ik de tussenstap van 433 Mhz vergeten en voor een variant van de slimme deurbel van Frenck.dev gaan. Aansturen van het relais gaat dan over wifi met een ESP01. Daarvoor zijn zat relais-printjes bschikbaar.
Hi, het gaat om een reeds slimme deurbel, die geen bedraad signaal geeft.
De enige 'output' waardoor HA zou kunnen weten dat er aangebeld wordt, is dus het 433MHz signaal.

Het is deze bel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Id8nBK32ATcV33Vb_XSqac48E3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXCs4YRRURIwEW9t4qNLvM9y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ah, ik begreep je probleem andersom (gong aansturen vanuit HA). Je deurbel is ook bekend als Bazz en is eigenlijk een Tuya-apparaat. Zie deze repo. Daarnaast kun je met een Sonoff RF-bridge ook intappen op het 433 Mhz-signaal.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
Thijsmans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:13:
Ah, ik begreep je probleem andersom (gong aansturen vanuit HA). Je deurbel is ook bekend als Bazz en is eigenlijk een Tuya-apparaat. Zie deze repo. Daarnaast kun je met een Sonoff RF-bridge ook intappen op het 433 Mhz-signaal.
Geen probleem!

Is inderdaad een Tuya.
Wist niet dat die Sonoff naast zenden ook kan ontvangen / sniffen, dat is hartstikke mooi! Ik ga daar even nader naar kijken. Bedankt.

Update: ik heb een Sonoff RF-bridge besteld. We gaan het zien!
Moet hier persé Tasmota op of kan ik hem ook rechtstreeks koppelen op HA?

Is die mod noodzakelijk? Ik zag in het linkje dat je deelde dat ze de module openmaken en modden.

[ Voor 15% gewijzigd door V-8 op 09-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
V-8 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Update: ik heb een Sonoff RF-bridge besteld. We gaan het zien!
Moet hier persé Tasmota op of kan ik hem ook rechtstreeks koppelen op HA?
Is die mod noodzakelijk? Ik zag in het linkje dat je deelde dat ze de module openmaken en modden.
Update 2: De Sonoff RF-bridge is binnen.
Ik lees dat hier Tasmota op geflashed moet worden, is dat zo?
Hij lijkt nu het signaal van de bel in ieder geval niet op te pikken (bij configureren via de Ewelink app).

Ik heb geen enkele ervaring met het flashen van Tasmota. Iemand tips waar / hoe te beginnen?
Is dat inderdaad the way to go om de bel wel in te kunnen koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
Iemand nog een tip met betrekking tot het al dan niet flashen van de RF-bridge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancipital
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-02 15:22
Hoi heb je inmiddels al wat antwoorden gevonden? Ik heb zelf geen idee maar vond het wel leuk om dit topic te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
V-8 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:35:
Iemand nog een tip met betrekking tot het al dan niet flashen van de RF-bridge?
Als je de route van de Sonoff RF bridge neemt moet je dus espurna erop flashen én de nodige modificaties aan het apparaat doen.
Pagina: 1