Pc stiller krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 18:37
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar koeling/fans om mijn pc stiller te krijgen, sinds een aantal dagen heb ik de volgende setup.

i7 8700k
Msi z370
Hyte y40
Noctua koeler (specifieke model onbekend, maar heeft geen pwm fams)
RTX 3060

Echter zijn de fans nogal luid (geen PWM) en ook de cpu koeler heeft geen PWM fans.

Ik twijfel of ik voor luchtkoeling of waterkoeling moet gaan. Ik ben een Macbook gewend en die maakt helemaal geen geluid. Dus hoe minder geluid hoe beter.

Wat is je budget?
+/- 150 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee heb ik niet.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
.

i7 8700k
Msi z370
Hyte y40
Noctua koeler (specifieke model onbekend, maar heeft geen pwm fams)

Even wat aanvullende informatie.

Het geluid is gewoon van draaiende fans (hoog toerental). Niks piepends of hoge tonen,

De case betreft de Hyte y40 met hierin de twee standaard case fans.
Dit zijn non-pwm fans (3pin)
De Noctua koeler heeft 2 non PWM fans (3pin)

Het systeem is deze week in elkaar gezet met dus nieuwe koelpasta.
De voeding is de volgende : uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Ik heb de CPU, mobo, ram en koeler als upgradeset overgenomen.

De RTX3060 betreft een Gigabyte 2 fan model, deze gaat niet tot nauwelijks aan omdat ik tot nu enkel Old School Runescape heb gespeeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Rotinomm op 09-07-2024 09:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Voor de hand liggende suggestie: alle fans vervangen door PWM-varianten? Doorgaans zit er op een noctua CPU-koeler gewoon een standaardmaat.

Met PWM kun je een mooie fan-curve instellen afhankelijk van de temperatuur. Zeker in idle is de minimumsnelheid vaak wel voldoende, tenzij de kast een dramatische airflow heeft (niet gecheckt).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:08

OMD

Kast, casefans? Je informatie echt heel summier.
Wat maakt het geluid, welk geluid, hoe hard. Straaljager? Trein? piepend muisje?

Je hebt het alleen over fans en hoewel je voornamelijk over de CPU koeler fans spreekt is dat een aanname omdat je het niet volledig specificeert.

Noctua koeler zonder PWM fans is trouwens wel bijzonder. Als de koeler dezelfde leeftijd heeft als de CPU kan ook nog wel is de koelpasta zijn uitgedroogd en dan zal je aan de bak moeten.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22-05 21:17
Let vooral op het minimum toerental van een PWM fan. Als dat hoog is dan zal het nog steeds niet stil worden. DC fans zijn doorgaans ook prima stil te krijgen met de juiste settings.

Welke RTX 3060 is het exact?

Welk merk en type voeding zit er in het systeem?

Wat zijn de temperaturen van cpu en gpu?

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 09-07-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22-05 18:37
Even wat aanvullende info. @OMD @Uszka

Het geluid is gewoon van draaiende fans (hoog toerental). Niks piepends of hoge tonen,

De case betreft de Hyte y40 met hierin de twee standaard case fans.
Dit zijn non-pwm fans (3pin)
De Noctua koeler heeft 2 non PWM fans (3pin)

Het systeem is deze week in elkaar gezet met dus nieuwe koelpasta.
De voeding is de volgende : https://tweakers.net/pricewatch/1995254/thermaltake-toughpower-gf-a3-gold-650w-tt-premium-edition.html

Ik heb de CPU, mobo, ram en koeler als upgradeset overgenomen.

De RTX3060 betreft een Gigabyte 2 fan model, deze gaat niet tot nauwelijks aan omdat ik tot nu enkel Old School Runescape heb gespeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:14
Je kan non pwm fans op vrijwel alle moederborden ook regelen. Dus zorgen dat de fans op je mobo zitten en ff je bios in.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 09:55
Je kunt ook naar de software Fan Control kijken (https://getfancontrol.com/). De BIOS fan settings zijn niet altijd even flexibel, ik regel bv de case fans op basis van CPU én GPU temperatuur. Nadeel van fans regelen in software is dat dit pas start als je Windows geopend hebt, en dat je die software ook heel de tijd moet laten draaien. Maar het kost nauwelijks performance of werkgeheugen.

Mijn Silencio 652S (behuizing) is in elk geval fluisterstil buiten het gamen, en die heeft 3 pins (DC) fans. DC fans hebben meestal een hogere minimale snelheid, omdat hun snelheid geregeld wordt door de spanning te verlagen, en bij een te lage spanning draaien ze gewoon niet. Maar tussen 50% en 100% van het bereik zouden ze wel in te stellen moeten zijn, als je die 1300 rpm case fans op pakweg 800 rpm zou kunnen laten draaien, moeten ze behoorlijk stil zijn.

De CPU fan kun je ook op halve snelheid instellen bij lage temperatuur (bv 60°C) met een curve naar 100% bij pakweg 80 °C. Als je de fans toch wilt vervangen, ga je wel moeten weten welke diameter de huidige is (zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-05 12:58
Eerst kijken welke fans de boosdoener zijn, dat kunnen de case fans zijn of de noctua koeler. Een voor een uitschakelen totdat het luide geluid ophoudt. Daarna weet je welke fans je moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:45
Wat is je storage?
Ssd? Hdd?

Hdd zijn tegenover ssd ook hoorbaar.
Ssd zijn stil.
Hdd niet.

Fans en storage zijn de geluidmakers

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:04
Maak eens een foto van het systeem. Misschien dat je de fans verkeerd om heb gemonteerd of dat ze op een betere plaats in het systeem kunnen. Zien we gelijk welk type Noctua koeler je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En als je je hoofd bij de kast houdt, welke fans maken lawaai? Kan zomaar zijn dat het bijvoorbeeld je case fans zijn, of juist de gpu fan. Als je weet waar het geluid vandaan komt kan je gerichter vervangen.

Als je het niet goed hoort, haal zijkant eraf, dan hoor je het sowieso.
Pagina: 1