1 woning met inwoning, wel aparte kosten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiscussie
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-07-2024
Hoihoi! Hier een vraagje mede namens mijn ouders.

Mijn ouders hebben een dubbele woning, op papier de bestemming 1 met inwoning.

Nu woont mijn zus in het inwoning gedeelte.

Het huis bezit 2 huisnummers (1 en 1a).

Mijn ouders moeten behoorlijk wat belasting box 3 betalen. Ook wordt alles dubbelop betaald, afvalstoffen/riool/etc. door zowel ouders als zus. Er is per woning een meterkast, maar gasaansluiting wordt gedeeld.

Klopt dit wel? Aangezien het op papier 1 woning is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:20
fiscussie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:28:
Hoihoi! Hier een vraagje mede namens mijn ouders.

Mijn ouders hebben een dubbele woning, op papier de bestemming 1 met inwoning.

Nu woont mijn zus in het inwoning gedeelte.

Het huis bezit 2 huisnummers (1 en 1a).

Mijn ouders moeten behoorlijk wat belasting box 3 betalen. Ook wordt alles dubbelop betaald, afvalstoffen/riool/etc. door zowel ouders als zus. Er is per woning een meterkast, maar gasaansluiting wordt gedeeld.

Klopt dit wel? Aangezien het op papier 1 woning is?
Ja dat klopt, BAG bepaald. Dus het zijn 2 huizen.
Volgens mij kan je bij de gemeente aanvragen om er 1 huisnummer van te laten maken. (of dat op de lange termijn slim is weet ik ook niet).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiscussie
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-07-2024
Oke. Het dubbel betalen klopt dus wel, maar het is op papier 1 met inwoning. Is het dan ook mogelijk om deze woningen te splitsen in zelfstandige woningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:20
fiscussie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:37:
Oke. Het dubbel betalen klopt dus wel, maar het is op papier 1 met inwoning. Is het dan ook mogelijk om deze woningen te splitsen in zelfstandige woningen?
Hebben ze verschillende kadastrale nummers?
Is het bouwkundig mogelijk? Heb je bijv. 2 voordeuren.

(Een flat heeft in theorie aan 1 voordeur ook genoeg, maar dan is het gesplitst achter die 1e voordeur.)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Nu online
Dat ligt er aan. In principe zijn ze al gesplitst. Maar sommige gemeenten staan dat alleen (tijdelijk, voor bijv. max 10 jaar) toe als het een mantelzorgwoning of "kangoeroewoning" is.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:58
mhr-zip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:42:
[...]

Hebben ze verschillende kadastrale nummers?
Is het bouwkundig mogelijk? Heb je bijv. 2 voordeuren.

(Een flat heeft in theorie aan 1 voordeur ook genoeg, maar dan is het gesplitst achter die 1e voordeur.)
offtopic:
Als je van die flat één zelfstandige woning wil maken wel. Anders heeft elke zelfstandige woning een eigen voordeur, woon-/slaapkamer, keuken, wc, en douche/badkamer nodig.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 22:57
Op welk papier is er sprake van 1 woning?

De bag legt vast hoe het feitelijk is. In het bestemmingsplan (tijdelijk omgevingsplan) staat hoeveel woningen er zijn toegestaan. De bag (basis administratie gebouwen) wordt gebruikt voor de gemeentelijke belastingen. Dit kan best in afwijking zijn van het bestemmingsplan.

Splitsen of 2 separate woningen staat in het bestemmingsplan. Je kunt eventueel aan de gemeente vragen of meer woningen mogelijk is. Bij veel gemeenten kun je een principe verzoek hiertoe doen.
Pagina: 1