Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-08 19:12
Hoi iedereen,
Ik ben momenteel student netwerk ingenieur .
Ik heb een probleem en niemand die ik al aangesproken heb, kan het probleem oplossen, ( zelf een professor van de U Gent die master opleiding netwerk geeft ) dus mijn laatste hoop is via deze weg .
Ik heb op een oude pc windows server 2022 geïnstalleerd met daarin een DNS server . Alle instellingen zijn correct ingevuld van het netwerk ( meerder malen nagekeken door mezelf en de docenten ) Als ik in de client mijn lokale domain wil toevoegen lukt dit niet , ik krijg een foutmelding , als ik in de prompt een nslookup "google.com" doe lukt het , als ik nslookup "S1.steven.test" doe lukt het niet , Ik heb ondertussen de server opnieuw geïnstalleerd in VMware ESXi , zelfde probleem , ik heb een ander laptop gebruikt om daar een client toe te voegen (zelfde probleem ) ik heb mijn multilayerswitch ervan tussen gehaald en een andere geplaats .zelfde issue. Als ik in powershell " dcdiag /test:dns /dnsall /v " doe is alles in orde bij de test .Ik weet het echt niet meer . Wie kan helpen aub ?

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdvwLW7GGz4iGOtnm4i8nUBpjzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWK3FwkoGZw5PhcBC27XXd2I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L19iHFVVtWJRKXh1vlMQOWU-xHM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/joavri5EV7r8l5rAYlCWNY5g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unztopMaUdjvZJJVLL6sG4LMlP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/es9jUqhKQ8s3pKhmKgu1Vwhd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgJgUlvyMWuwgzLwbfwEIGvWrOQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FixM9kkHknN6Ugf4xt3wbX1P.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-baxmv7t2--_akedc7HIBiU5Kk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GqoaNtzMlPzR4oOJGO7cTHMV.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door stevenbru op 08-07-2024 21:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:46

rjong5

?

Hoe zien je dns zones er uit?

Wat bedoel je met " als ik in de client mijn lokale domain wil toevoegen"?

Wat voor melding krijg je?

Iets meer gedetailleerde informatie is welkom over wat je precies probeer te doen en welke stappen je neemt om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdvwLW7GGz4iGOtnm4i8nUBpjzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hWK3FwkoGZw5PhcBC27XXd2I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Ik was de foto's vergeten toevoegen rjong5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waar kijkt je client naar voor DNS? Het gaat natuurlijk nooit werken als je niet naar de juiste server wijst.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Is de dns server ook je domaincontroller?

Je client kan het domain niet vinden, dat is duidelijk.

Dus zit het probleem toch echt in je dns server.
Hoe zien je zones eruit?.

Kan je vanaf je dc of dns server wel je domain pingen/resolven?

Dus ping steven.test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
ja , mijn dns server is ook domaincontroller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Hero of Time schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:55:
Waar kijkt je client naar voor DNS? Het gaat natuurlijk nooit werken als je niet naar de juiste server wijst.
Inderdaad ip settings van je client, en komen de dns overeen met het ip van je dns server.

Ik maakte even de aanname dat je client correct is ingesteld naar je dns server

[ Voor 11% gewijzigd door rjong5 op 08-07-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
ping steven.test lukt niet , met IP lukt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
ja , de dns komt overeen met ip van de server

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Wat is het ip van je dns server? En wat zijn de ip settings geconfigureerd in je client.

Ow sorry ik zie ineens in eerste post meer plaatjes :) .. ff bestuderen

[ Voor 30% gewijzigd door rjong5 op 08-07-2024 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:38
Wat is de uitkomst van ipconfig /all op je client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Ip adressen kan je gewoon posten, dat is allemaal intern en kan niemand verder iets mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKWQv30L0KGqLFh-CshWDoKSDuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0zNZeHnXWKqaNJUnuVYLXLFO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oU2UCH1AFQsLNymkE0qo_-4sVLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ozRYWTxXiUtAnQPxe9157ap.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

En die 128.50 is ook je dns server neem ik aan dan?

Als je je domain probeert te bereiken ( met ping of nslookup op de dns server zelf ?

Werkr dat wel?
Dan kan je dat min of meer uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Dat event in je laatste screenshot, dat is er nog steeds?

Kijk bij services of de dns service gestart is.

Maar denk dat dat al de oorzaak is van je probleem.
Kan een kwestie van geduld zijn, weet ik niet zeker.

Wat zegt google over de tekst die in het event staT?

[ Voor 43% gewijzigd door rjong5 op 08-07-2024 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
dit lukt wel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kMv4s4Yjfr-g2pDxmszzC8rHzs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDIT8VivaB9Oa9cM1ztvSK0l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
ja, dit event is er nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
alles wat chatgtp voorstelde heb ik gedaan en via google troubelshooting DNS gedaan maar geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Ik zou in dit geval, bij de default zone van het domain, ook een bijpassend PTR-record verwachten. Wat zegt ping -a 192.168.128.50 op de client?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
dit doet hij prima de ping -a 192.168.128.50 op de client

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Hij zegt niet ‘prima’. Er moet een naam terugkomen met ping -a. Daarom ook dat ik naar het PTR-record refereer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m3vHBbI_cgCJUdP1ABv5xsyHpjw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KLlW3mZXRJEdJb03msIsI1Sf.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Je Windows 2022 server heeft ook een Ipv6 adres, geef die bij de client eens op als DNS server op het IPv6 protocol?

Windows geeft voorkeur aan ipv6, je ziet dat ook bij de nslookup die je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:25
stevenbru schreef op maandag 8 juli 2024 @ 21:46:
als ik in de prompt een nslookup "google.com" doe lukt het , als ik nslookup "S1.steven.test" doe lukt het niet
Aangezien de rest van het internet geen records heeft voor .test en juist wel voor google.com wijst dit erop dat je de eigen dns server niet aan het gebruiken bent om deze gegevens op te vragen. Je eigen dns server zal immers geen antwoord kunnen geven op records van google, en juist wel op die van test.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
juist IPv6 toegevoegd en ook dezelfde foutmelding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Ik heb wel de voorkeur gegeven aan de DNS dat hij eerst lokaal moet zoeken door middel van metric of zie ik dit verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Aangezien de rest van het internet geen records heeft voor .test en juist wel voor google.com wijst dit erop dat je de eigen dns server niet aan het gebruiken bent om deze gegevens op te vragen. Je eigen dns server zal immers geen antwoord kunnen geven op records van google, en juist wel op die van test.
Daarom is het juist vreemd dat google het wel doet, er is maar 1 dns server opgegeven.

Waar haalt hij de google records dan vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

@stevenbru

Probeer eens bij nslookup specifiek een server op te geven die je wilt gebruiken voor de bevraging.

code:
1
2
3
Nslookup [enter]
Server 192.268.128.50  [enter]
Steven.test [enter]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kijk eens in de Event Viewer. Misschien foutmeldingen m.b.t. Kerberos?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxAOtEBbQgcovf_ytKDpJ_3ADls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PsZMBGkb5LROPVqTrB9b1rX2.png?f=fotoalbum_large

niet dat het heel veel uitmaakt, maar waarom is je server 2x toegevoegd in DNS management console ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 13:02
Waarschijnlijk een longshot, maar als test mogelijk ipv6 even disablen?

Verder verbaast het me een tikkeltje om te zien dat je nslookup een response geeft met server: UnKnown (let op de hoodletter K?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Junia schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:24:
Waarschijnlijk een longshot, maar als test mogelijk ipv6 even disablen?

Verder verbaast het me een tikkeltje om te zien dat je nslookup een response geeft met server: UnKnown (let op de hoodletter K?)
waarschijnlijk omdat hij dat ipv6 adres niet kan resolven, ipv6 adres is wel die van zijn dns server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
Junia, dit hebben we reeds al getest, IPv6 disablen en lukte ook niet ,
Rjong5 , De 2de server is auto toegevoegd als ik mijn domain controller promoveerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

uit je screenshot van je dns server haal ik volgende info

dns server ipv6 address : 2a02:a03f : xxxxxxxxxxxx

dat is de s1.steven.test.

in je client zie ik als je nslookup doet, of bij je ip settings ( ipconfig /all )

dat je dns server ingesteld is op (ipv6 ) : fe80::ce00:f1ff:Fe67:3c32 > dat is dus niet je dns server ipv6 address.

correctie :

in een eerder screenshot zie ik wel weer het fe80 ipv6 address terug, op je DNS server.
maar in je dns management staat een ander adres ( ip AAAAA record ).

heeft die dns server meerdere netwerkinterfaces ?

[ Voor 24% gewijzigd door rjong5 op 09-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

@stevenbru kan je de oplossing hier nog delen?

Dat wordt door anderen ook op prijs gestelden iedereen kan er van leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stevenbru
Opgelost :Normaal laat je de server alles doen ( AD,DNS,DHCP) en dit was niet het geval bij mij, de DHCP deed mijn modem en dit was het conflict , ook het IPv4 stond op statisch maar mijn IPV6 niet en die werd preferred boven IPv4, Ipv6 uitgeschakeld in mijn netwerk , na deze aanpassingen kan ik eindelijk in mijn domain .
Met speciale dank aan rjong5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dit geeft in ieder geval al een probleem aan met je DNS.
Als je een ping -a doet, dan moet een goed geconfigureerde DNS de full-qualified domain name terug geven voor een A record. Dus je zou een reply van 's1.steven.test' moeten zien in plaats van alleen maar 's1'
De ping antwoord nog steeds op NetBIOS in plaats van DNS.

Je zou ook nog kunnen controleren bij de properties van je DNS server welke bindings je daar hebt staan.
Het zou kunnen dat de server een ander IP adres had gekregen na installatie en nog voor het installeren van DNS. Dan luistert je DNS server op dat IP en niet op het 128.50 adres.

Open je DNS console, open de DNS server tree en rechts-klik op je DNS server en kies voor Bindings (ik doe dit even uit mijn hoofd, dus kan iets anders er uit zien bij jou). Daar zou je beschikbare IP adressen van jouw sever moeten zien. Er moet één vinkje aan staan en dat vinkje zou het 128.50 adres moeten zijn (of het IPv6 adres als je dit liever gebruikt).

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Pagina: 1