Nieuwe vloer op zand niet los van bestaande fundering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-10 16:54
In mijn woning ga ik een nieuwe vloer storten. Mijn plan is de volgende opbouw:

Zandbed
Folie
15 cm beton vloer dubbele bewapening
10 cm pir isolatie
7 cm afwerkvloer met vloerverwarming

Nu is dit een trapsgewijze fundering waar later een spouw muur aan de binnenkant is gezet. Er is dus over de fundering heen gestort. Deze steekt een stuk uit in het zandbed op het niveau van nieuwe betonvloer.

Als ik de vloer dus zo stort betekent dit dat deze dus gedeeltelijk op de fundering komt te liggen. Het lijkt mij beter dat de vloer vrij ligt, echter zie ik geen mogelijkheid om dit te doen zonder dat de vloer 10 a 15 cm van de binnen muur vandaan blijft.

Mochten er tips of ervaringen hiermee zijn hoor ik het graag.

Hieronder de situatie schets. Wel heel schematisch, het is allemaal wat afgeronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEOvFsGvBwnBgC1CerOZChqym9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCOIGrRx2OfpPwyngNuXvBBG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
weet je al zeker dat de situatie in het echt zo is als op je schets? of is dit nog een aanname?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
Dat weet ik al zeker, de vloer is er al uit, en het zandbed op diepte uitgegraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Betekent dat niet eerder dat je betonplaat onderdeel van de fundering wordt? Welk probleem denk je daarin te zien?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
naftebakje schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:36:
Betekent dat niet eerder dat je betonplaat onderdeel van de fundering wordt? Welk probleem denk je daarin te zien?
Dat zal het 1 geheel worden ja. De oude vloer was 15cm en wordt nu in totaal 22cm (zonder pir). De fundering zal dan dus zwaarder belast worden omdat er een dikkere vloer op komt te liggen.

De oude vloer steunde overigens ook gewoon op de fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
Chatman313 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Dat zal het 1 geheel worden ja. De oude vloer was 15cm en wordt nu in totaal 22cm (zonder pir). De fundering zal dan dus zwaarder belast worden omdat er een dikkere vloer op komt te liggen.

De oude vloer steunde overigens ook gewoon op de fundering.
Je betonvloer ligt ook op het zand toch? Volgens mij wordt je fundering dan helemaal niet extra belast dan voorheen.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatman313
Gdzr schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:49:
[...]

Je betonvloer ligt ook op het zand toch? Volgens mij wordt je fundering dan helemaal niet extra belast dan voorheen.
Ja klopt die ligt ook op het zand. We hebben we riolering en water in het zand gegraven dus misschien zakt dat nog maar ik denk inderdaad dat de vloer ook draagt op het zand. Misschien dat het helemaal geen probleem is op deze manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:54

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Je kan altijd die oplegging voorkomen door er een stuk isolatie tussen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01-10 22:01
2cm eps tegen de zijkanten zetten, en dan op de fundering wat uit steekt een bedje van purschuim maken. Heeft de vloer wat ruimte om te zakken zonder dat ie de fundering raakt of meeneemt.

Die 15 cm kan rustig 11 of 12 cm zijn hoor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Niemand die adviseerd om pir platen op het zand te leggen en daarop beton te storten? Dat lijkt mij namelijk veel logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 10:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

BiLLY_daKid schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:38:
Niemand die adviseerd om pir platen op het zand te leggen en daarop beton te storten? Dat lijkt mij namelijk veel logischer.
Dat lijkt mij niet logischer. De vloerverwarming komt in je afwerkvloer. Als je de isolatie onder de dekvloer en afwerkvloer legt dan moet je met de vloerverwarming een 15-22cm beton / cementdekvloer verwarmen. Je buffer wordt dan zo groot dat de vloer enorm traag gaat reageren. Vloerverwarming in een 7cm hoge afwerkvloer is een stuk makkelijker te regelen. Tot slot is er ook een maximum gewicht wat je (vloeibaar) op een PIR plaat kan storten, geen idee hoeveel dat is. Maar 20cm beton heeft een aardig gewicht.

OT: ik zie geen probleem om de ondervloer gedeeltelijk op de fundering te storten. Zorg wel dat je zandbed goed compact is. Ik heb een soortgelijke opbouw en ik heb alle zand met een trilplaat nagetrild om de kans op verzakking te minimaliseren. De dekvloer kun je wel het beste zwevend leggen, maar dat is zo te zien geen probleem.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
BiLLY_daKid schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:38:
Dat is zelfs een prima idee, ondanks at je vloer traag gaat reageren zoals @DexterDee aangeeft. Je vloer temperatuur kun je gewoon altijd op 20 graden hebben, zomer en winter. Dus trage reactie maakt niet uit.

Ik had deze massa in ons vorige huis expres zo gemaakt en ga het in het nieuwe huis ook weer doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Laatst online: 10:49

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Tja, dat is een kwestie van voorkeur en situatie. Als je geen nieuwbouwhuis hebt en je isolatie is niet geweldig (omdat dat misschien in je situatie niet mogelijk is) dan is nachtverlaging een stuk voordeliger in je energiekosten. In dat geval kom je met een grote buffer niet echt uit, omdat je dan uren bezig bent om een paar graden hoger te stoken.

Ik heb zelf een ondervloer van 12cm, 10cm Resol isolatie en 7cm dekvloer met vloerverwarming. In combinatie met een warmtepomp verwarm ik ook continu. Omdat ik meerdere zones heb in de vloerverwarming die ik onafhankelijk regel zit de huidige warmtebuffer wat mij betreft in de sweet-spot en zou ik niet groter (of kleiner) willen hebben.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Geen poeren?

We hebben voor onze douglasschuur in de tuin een 12cm betonvloer enkele bewapening aangelegd. En die staat op 25 poeren van een meter (15x 20cm, en 10x 11cm). De schuur heeft 11 staanders

Wellicht veel te overkill, maar zou het zonde hebben gevonden als me die betonplaat doormidden breekt door wat voor reden dan ook....

Professioneel Heftruck Syndroom

Pagina: 1