(Horeca) Coca Cola koelkast wordt warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 05-06 15:32
Mijn vraag:

Hi allen, ik heb hier geen verstand van. Dus excuses voor onjuiste benamingen en dergelijke.

We hebben een tijdje geleden via MP een koelkast gekocht om tijdelijk te gebruiken rond mijn dochters verjaardag.

Dit is een professionele horeca koelkast met Coca Cola branding. Volgens het type plaatje is het een Frigorex van het type Count. Expr.

Op internet bar weinig over te vinden, ook geen service manual oid.

Zodra we de koeling aanzetten wordt deze goed koud van binnen en dat blijft ook zo. Maar, na 5/6 uur wordt deze van binnen warm en circuleert dan binnenin alleen maar warme lucht. Als we de stekker eruit halen, uurtje laten staan en weer aanzetten herhaalt bovenstaand zich.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dUpjtUOnp4A7kuW4_M--XhGL7hY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvwoZV4ZUDb2vcGQ2WgGKDMb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKVCBB5DV6cx_dq3ZsGzeCP9kjk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yo3IbQYdVB5puPFal2jGfU9Q.jpg?f=user_large

(Foto's geleend van een veilingsite, is wel hetzelfde type en model)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zoals gezegd kan ik eigenlijk weinig vinden op internet, over dit type helemaal. Ook kom ik niet veel tegen die dezelfde symptomen hebben (Meerdere uren goed werken > Warm worden > "Resetten" > Repeat).

Voor en achterkant losgehaald, daar kun je makkelijk bij de "internals" komen. Stofvrij gemaakt (zat al bijna geen stof in) en gekeken naar duidelijke sporen van lekkage oid. maar niets gevonden. Qua geluidsproductie ook niets geks, fan werkt gewoon.

Koelkast is al wel een oudje, maar vroeg me af wat het kan zijn en wat ik eventueel zelf nog kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door lightemup op 08-07-2024 19:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Even een stomme vraag, maar heb je de koelkast ook geprobeerd met inhoud? (gevuld dus?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
nachtnet schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:25:
Even een stomme vraag, maar heb je de koelkast ook geprobeerd met inhoud? (gevuld dus?)
Ik heb er wel eens 2 blikjes ofzo in gehad om te kijken of 'ie koud werd.

Ik heb geen idee of dit wat uit maakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Klok klepel verhaal (van mijn kant) maar mijn vriezer doet het ook veel beter met vulling dan zonder. De defrost runs hebben dan minder invloed op de temperatuur, mogelijk dat dat ook voor de koelkast geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:48
Koelkast eens goed vullen en dan aanzetten. Een koelkast kan goed dingen koud houden als er maar een thermische massa is.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nodri2000 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:53:
Koelkast eens goed vullen en dan aanzetten. Een koelkast kan goed dingen koud houden als er maar een thermische massa is.
Het is idee is natuurlijk wel dat het een warmtepomp is, die warmte van binnen naar buiten zou moeten leiden. Het natuurkundige principe is dat gas van vast naar vloeibaar gaat, waarbij warmte ontrokken wordt vanuit de binnenruimte.

Als er warme lucht aan de binnenzijde circuleert, na eerst een paar uur wel goed gefunctioneerd te hebben zou er iets aan de hand moeten zijn. Meest simpele is dat hij na transport niet lang genoeg uitgeschakeld stil heeft gestaan. Dit is nodig (zeker bij oudere koelkasten) om alle vloeistoffen terug te laten lopen.

Als dat het niet is, zou ik eens kijken wat een nieuwe thermostaat doet.

Edit: zit er toevallig nog iets van een (winter)stand op? Dan kan er nog wel eens een verwarmingslelement zitten wat ervoor zorgt dat de koelkast niet bevriest als deze in een te koude omgeving staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Question Mark op 10-07-2024 16:24 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
Question Mark schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Het is idee is natuurlijk wel dat het een warmtepomp is, die warmte van binnen naar buiten zou moeten leiden. Het natuurkundige principe is dat gas van vast naar vloeibaar gaat, waarbij warmte ontrokken wordt vanuit de binnenruimte.

Als er warme lucht aan de binnenzijde circuleert, na eerst een paar uur wel goed gefunctioneerd te hebben zou er iets aan de hand moeten zijn. Meest simpele is dat hij na transport niet lang genoeg uitgeschakeld stil heeft gestaan. Dit is nodig (zeker bij oudere koelkasten) om alle vloeistoffen terug te laten lopen.

Als dat het niet is, zou ik eens kijken wat een nieuwe thermostaat doet.

Edit: zit er toevallig nog iets van een (winter)stand op? Dan kan er nog wel eens een verwarmingslelement zitten wat ervoor zorgt dat de koelkast niet bevriest als deze in een te koude omgeving staat.
Ben zelf STEK en nu F-Gassen gecertificeerrd en ben zeer goed op de hoogte over hoe een koelinstallatie werkt.
Daar er hier maar 90 gram R134a in zit en dit een display koelkast is zal deze met koude massa gevuld moeten worden. Deze leeg laten draaien zorgt ervoor dat de lucht op temperatuur komt maar daarna net zo hard weer verliest (isolatie van dit soort dingen stelt niet zo veel voor). Na een ttijd kan de installatie het niet meer bol werken.

Thermische massa erin en dan nog maar eens proberen. Desnoods een bak koud water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
Bedankt voor de input allen!

Even een update; koelkast flink gevuld en aangezet. Hij bleef zowaar bijna 24 uur koud!

Echter, daarna weer gewoon warm. Je voelt dan in de koelkast (daar waar het drinken staat) dat 'ie warme lucht blaast.

Wat me nu pas opviel: Aan de voorkant, onder de deur, zit een ventilator. Als de koelkast van binnen koud is, blaast hij warme lucht (dat lijkt me de bedoeling) maar als de koelkast warm is van binnen blaast dezelfde ventilator koude lucht naar buiten?

Er zitten helaas geen instelmogelijkheden op, ook niet achter de panelen.

Is het zo dat zelfs als je STEK gecertificeerd bent, je geen koudemiddel mag bijvullen in een koelkast? Meen zoiets ooit gelezen te hebben. Hoe zou een thermostaat van zo'n koelkast er ongeveer uit moeten zien? Dan kan ik misschien op zoek naar een vervanger.

Ik heb een elektrotechnische achtergrond, maar weet dus in dit geval van alles maar een heel klein beetje :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nodri2000
lightemup schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:20:

Wat me nu pas opviel: Aan de voorkant, onder de deur, zit een ventilator. Als de koelkast van binnen koud is, blaast hij warme lucht (dat lijkt me de bedoeling) maar als de koelkast warm is van binnen blaast dezelfde ventilator koude lucht naar buiten?
Dat lijkt op een ontdooi regeling. Blijft de koelkast warme lucht blazen of als je dat ontdekt hebt zet je hem dan uit? Kan zijn dat die na een tijd draaien even gaat ontdooien om de verdamper ijsvrij te maken. Dat duurt het even totdat de koelkast weer gaat koelen. Zitten er achterin de koelkast bij de compressor een paar solenoids? Zit er bij de verdamper in de koelkast een thermostaat? Foto misschien van de verdamper kan het verduidelijken.

Edit:
Als de koelkast warme lucht blijft blazen (wat die vermoedelijk wel blijft doen) dan blijft die in zijn ontdooifunctie hangen. In principe draait de verdamper fan niet als die gaat ontdooien.

Dit ligt vaak aan de ontdooi thermostaat of het relais.

[ Voor 33% gewijzigd door nodri2000 op 12-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightemup
nodri2000 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Zitten er achterin de koelkast bij de compressor een paar solenoids? Zit er bij de verdamper in de koelkast een thermostaat? Foto misschien van de verdamper kan het verduidelijken.

Edit:
Als de koelkast warme lucht blijft blazen (wat die vermoedelijk wel blijft doen) dan blijft die in zijn ontdooifunctie hangen. In principe draait de verdamper fan niet als die gaat ontdooien.

Dit ligt vaak aan de ontdooi thermostaat of het relais.
Bedankt voor je antwoord!

Een duidelijke foto kan ik nu niet maken, kan even niet bij de achterkant. Aan de voorkant zit wel dit schema, heb je hier iets aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt7TE76QdaWDgfm5TYq_FABeIXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvpdCBR34MdaFFIxqxRWWGDI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1