Afwegingen privacy - gebruiksgemak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:00
In mijn directe omgeving zie ik steeds vaker mensen overstappen van Microsoft en Google producten naar Linux, Protonmail en dergelijke uit privacyoverwegingen. Voor bijna alle programma's die je vaak gebruikt worden alternatieven gebruikt. Geen Excel of Word meer maar Libre Office, geen WhatsApp meer maar Slack en zo vergeet ik vast nog talloze andere voorbeelden. Ook zie ik vaker mensen overstappen van grootbanken naar een N26, Revolut en noem ze maar op.

Dan ik. Ik heb mijn security best goed op orde al zeg ik het zelf: ik heb een passwordmanager, ik heb overal 2FA aan staan, goede virusscanner op mijn pc, ik klik nooit op gekke dingen en linkjes, mijn thuisnetwerk is redelijk goed dicht getimmerd en monitor ik goed, in mijn browser heb ik plugins als Privacy Badger draaien...

Tegelijkertijd maak ik wel gewoon volop gebruik van Microsoft en Google. Dat is vooral vanwege het gebruiksgemak. Ik heb mijn Gmail-account destijds nog op uitnodiging gemaakt, dus daar zitten veel mails in. Ik vind het ook fijn als verschillende devices met elkaar kunnen synchroniseren op makkelijke wijze. Agenda's met mijn vriendin delen vind ik ook erg makkelijk, de locatiegeschiedenis van Google vind ik ook handig en soms ook wel eens gewoonweg leuk om door te kijken, Google Pay voor contactloze betalingen met mijn telefoon.....
Qua Microsoft ben ik bijvoorbeeld dan weer erg gewend aan alle Excel-formules (ook vanuit werk), die in LibreOffice dan weer net even een tikkeltje anders heten.

Ik ben er zeker van op de hoogte van al deze bedrijven mijn gegevens verzamelen. Google weet waar ik woon, waar ik werk en wat ik op mijn boodschappenlijstje schrijf in Google Docs. De ASN-bank weet waar ik mijn boodschappen doe, hoeveel ik verdien en hoe hoog mijn huur is.

Ik denk dan echter vaak: hoe erg is dat eigenlijk? Ik heb er in de praktijk 0 last van dat de ASN weet dat ik bij de Lidl boodschappen doe en niet bij de AH, net zoals ik er in de praktijk 0 last van heb dat Google weet waar ik woon en werk. Sterker nog, ik heb er in zekere zin juist baat bij omdat Google analyseert wat de beste tijden zijn om mijn woon-werkroute af te leggen. Ook vind ik de synchronisaties die Google kan zoals ik eerder al zei vooral handig.
Niet op mijn iemand tegen het hoofd te stoten, maar vaak heb ik dit Family Guy-fragment in gedachte hierover. Alsof iemand van je bank in de gaten houdt of je naar de Lidl of AH gaat.
YouTube: Family Guy The Government Tracking Chris

Een ander argument dat ik vaak lees is dat er een profiel van je gebouwd wordt om specifiek naar jou te adverteren. Ook daar heb ik geen last van, ik heb een ad blocker draaien waar het kan en daar waar het niet kan kijk ik liever naar advertenties waar ik misschien wel eens wat aan zou kunnen hebben dan naar een advertentie over iets dat ik nooit van m'n leven zal gebruiken.

Ook denk ik dat zolang je een pinpas en smartphone hebt, het afstoten van Microsoft en Google ook wel een redelijke vorm van schijnveiligheid is. Kijk naar een programma als Hunted. Het is natuurlijk een simulatie, maar wel een zo realistisch mogelijke. En daarin blijkt dat die mensen die geen devices bij zich hebben ook gewoon zeer goed getrackt kunnen worden.

Tenslotte denk ik dat Google en Microsoft weliswaar je data gebruiken om een profiel over je te bouwen, maar de kans dat jouw data lekt bij zo'n groot bedrijf lijkt me dan weer minder groot omdat ze hun beveiliging prima op orde zullen hebben. Daarbij heb ik dus WEL alles in het werk gesteld om ervoor te zorgen dat mijn data en accounts veilig zijn in het geval van een passwordlek.
Al met al blijf ik dus lekker op mijn Android-telefoon zitten, terwijl ik naar mijn Android-tv kijk en op mijn Windows-pc betalingen doe via een grootbank gebruik makend van Google Chrome.

Ik heb er nogal een lang verhaal van gemaakt uiteindelijk, maar ik vroeg me af wat de ervaringen en meningen van anderen hierover zijn. Ben ik misschien naïef? Of wordt privacy soms inderdaad "te groot" gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja, weet je, tegen zo'n "ik heb toch niks te verbergen"-houding kun je toch niks beginnen. Doe lekker je ding, zou ik zeggen. d:)b :w

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je vragen over naïviteit of te groot gedoe met privacy zijn niet echt van toepassing imo.

Je hebt erover nagedacht en je hebt een conclusie getrokken. Wij hoeven je niet te overtuigen of je wel of niet "het juiste" doet. Als jij er geen probleem mee hebt is dat helemaal prima.

Mijn mening is anders vanuit de gedachtegang dat ik niets/weinig heb dat ik wil delen.
Een beetje gemak opgeven is dan 1x wat lastig en daarna went de nieuwe situatie.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Room42 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 02:28:
Tja, weet je, tegen zo'n "ik heb toch niks te verbergen"-houding kun je toch niks beginnen. Doe lekker je ding, zou ik zeggen.
Dat is wat kort door de bocht. Er zit een grijs gebied tussen volledig off the grid leven in de wildernis, en alles delen met Alphabet- en Metadiensten terwijl je werkt met niet-geüpdatete Chinese apps en hardware. We maken allemaal ergens ertussen keuzes obv. kennis en gebruiksgemak.

Ik ook. Beveiliging is thuis redelijk op orde, firewalls, SRP (binnenkort over naar Applocker), updatenupdatenupdaten, MFA, adblockers (en dus een abo op enkele sites), scriptblockers, etc.

Maar ook MS365 ipv Libreoffice en self-hosted, AH-account, contactloos betalen via een systeembank en Whatsapp om met familie te chatten. Privacy is niet het einddoel, het einddoel is prettig leven. En daar leggen we de grens allemaal ergens anders.
Vld1989 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:17:
daar waar het niet kan kijk ik liever naar advertenties waar ik misschien wel eens wat aan zou kunnen hebben dan naar een advertentie over iets dat ik nooit van m'n leven zal gebruiken.
Tot je hogere prijzen krijgt te zien omdat je opgebouwde profiel duidelijk maakt dat je ook zonder korting wel koopt. Bekend voorbeeld is een hogere prijs krijgen als je met een dure Mac de webwinkel bezoekt. Je privacy opgeven kost dan ook knaken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
Room42 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 02:28:
Tja, weet je, tegen zo'n "ik heb toch niks te verbergen"-houding kun je toch niks beginnen. Doe lekker je ding, zou ik zeggen. d:)b :w
Wat een vijandige toon, ik zeg toch ook niet tegen mensen die overstappen "niet zo zeiken, gewoon Google gebruiken"?
Het gaat er niet om dat ik niks te verbergen heb, anders zou ik mijn naam en adres wel open en bloot op dit forum zetten bij wijze van spreken. Ik ben gewoon geïnteresseerd in de achtergrond van dit soort overstappen en ben benieuwd naar de beweegredenen van mensen.
DaWizza schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 06:33:
Je vragen over naïviteit of te groot gedoe met privacy zijn niet echt van toepassing imo.

Je hebt erover nagedacht en je hebt een conclusie getrokken. Wij hoeven je niet te overtuigen of je wel of niet "het juiste" doet. Als jij er geen probleem mee hebt is dat helemaal prima.

Mijn mening is anders vanuit de gedachtegang dat ik niets/weinig heb dat ik wil delen.
Een beetje gemak opgeven is dan 1x wat lastig en daarna went de nieuwe situatie.
Nou ja, nagedacht is een groot woord. Het lijkt alsof ik er uitgebreid over heb nagedacht vanwege de uitgebreide TS, maar uiteindelijk is het gewoon een minuut "tja, boeiend". Nu ik meer en meer mensen ken die overstappen ben ik er iets meer bij stil gaan staan en vraag ik me inderdaad meer af of ik niet ook iets meer op zou moeten letten. Maar dan denk ik ook weer "ik ben maar een kantoorpik die elke dag wat Excel-sheets zit in te vullen en daarna ga ik thuis een serie kijken en met m'n dochtertje spelen, daar is toch niemand in geïnteresseerd zeker?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
F_J_K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Dat is wat kort door de bocht. Er zit een grijs gebied tussen volledig off the grid leven in de wildernis, en alles delen met Alphabet- en Metadiensten terwijl je werkt met niet-geüpdatete Chinese apps en hardware. We maken allemaal ergens ertussen keuzes obv. kennis en gebruiksgemak.

Ik ook. Beveiliging is thuis redelijk op orde, firewalls, SRP (binnenkort over naar Applocker), updatenupdatenupdaten, MFA, adblockers (en dus een abo op enkele sites), scriptblockers, etc.

Maar ook MS365 ipv Libreoffice en self-hosted, AH-account, contactloos betalen via een systeembank en Whatsapp om met familie te chatten. Privacy is niet het einddoel, het einddoel is prettig leven. En daar leggen we de grens allemaal ergens anders.

[...]

Tot je hogere prijzen krijgt te zien omdat je opgebouwde profiel duidelijk maakt dat je ook zonder korting wel koopt. Bekend voorbeeld is een hogere prijs krijgen als je met een dure Mac de webwinkel bezoekt. Je privacy opgeven kost dan ook knaken.
Dat laatste kan inderdaad een dingetje zijn, maar ik ben dan ook wel zo iemand die een reclame van iets interessants ziet en dan zelf onderzoek gaat doen op internet in plaats van blind op die reclame klikken en het daar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
F_J_K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:33:

[...]

Even los van dat dat heel weinig te maken heeft met de dingen waar het hier over gaat, immers dat zijn browser agents die relevant zijn, klinkt het ook heel erg als een urban legend. Er is vast ooit een keer een webshop geweest die dat experiment heeft gedaan. Maar buiten dat om? Net als de verhalen van luchtvaartmaatschappijen die allerlei creatieve methodes zouden doen om prijs te bepalen afhankelijk van hoe vaak je het al bekeken had. Ik heb het iig bij de meest gierige van de luchtvaartmaatschappijen (RyanAir) vaak genoeg gecheckt: Bij hun gebeurd het iig niet.

Sowieso heeft een webshop natuurlijk niet toegang tot meer data dan wat je bij hun site gedaan kan hebben. De enige die echt meer informatie heeft is een Amazon, omdat die zoveel andere informatie stromen hebben. Maar een random webshop kan niet aan Meta vragen waar jij naartoe op vakantie bent geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zit ik er ten opzichte van jullie redelijk makkelijk in. Ik zie het als een gegeven dat ze een profiel van mij maken en dat ze mij in een marketing hokje stoppen. Net zoals jullie in een marketing hokje gestopt worden (die van no trace no follow etc..).
Vervolgens bepaal ik zelf wat ik koop of niet koop en laat mij niet zo erg leiden door het feit dat pietje iets roept in een reclame of niet. Sterker nog zal eerder een negatief effect hebben.
Dat marketeers nog steeds heel veel geld besteden aan data in het heilige geloof dat het omzet genereerd geeft vooral iets over hun aan. Ze weten hun eigen product (dat je met data omzet kan maken) heel goed te verkopen. Ook bedrijven hebben last van FOMO en doen daarom mee.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:39
Ik denk dat er een privacy score is van:
0 - foto's van vakantie, je dure klassieker in de garage met straatnaambordje, je rijbewijs op socials
10 - off the grid, moeilijk land, zelfs buiten de wet gehandeld om echt volledig in de rimboe te verdwijnen.

Op tweakers zul je een hoop 'hobby enthousiastme' vinden. OpenBSD op de Fairphone, zelf gesoldeerde firewalls, opensource ownCloud, backups naar NAS. Deze kunnen nog steeds score 0 of 10 halen.

Ik gebruik zelf wel Android/Google/MS mail, office en opslag.

Ik blijf wel steeds anoniemer: pas nog NAW+verjaardag verzonnen voor online kaartjes of geen herleidbare namen richting webshops (naam + email afgekort)
Ben nog onderzoekend naar afleveren van pakketjes alleen bij automaat/punt.
Wegwerp email aliassen via duckduck browser
Google Pay hou ik nog even af.
Locatie geschiedenis van Google uitgezet.
Geen socials, wel Whatsapp waar ik geen echte profielfoto heb.

Ik ben niet zo bang voor bedrijven die hun spulletjes willen verkopen. Een ticket of premie voor wat meer omdat ik in een duur skioord ben geweest via de wifi van een duur hotel dat vind ik eigenlijk nog wel hun creativiteit belonen ;)

Het wordt natuurlijk wat listiger als hele databases worden gehacked/verloren/gestolen van webshops/verzekering(sagent)/prijsvergelijker/reisburo waarbij directe diefstal of phising makkelijker wordt gemaakt.

Met (openbare of gestolen) data kan je natuurlijk mooi je slag slaan. Als je criteria combineert (kinderen, wintersport, afgelegen woning) dan kan je als 'verdienmodel' bedenken dat je daar beter kan gaan roven als in een luxe wijk waar allemaal gepensioneerde opaatjes heel de dag naar buiten turen. Als je dan ook nog weet dat er op bepaalde adressen dure cabrio's staan of je kan met de whatsapp en bijbehorende profielfoto een familielid foppen de deur te gaan openen dan wordt het wel wat listiger dan een 10% duurder vliegticket.

Het listige zit hem vooral in het feit dat de oorzaak vaag blijft. Niemand legt zomaar de link met foto's op socials en de diefstal van de klassieker, nog lastiger wanneer de gehackte deurbelcamera van je buren precies laat weten wanneer er niemand thuis is en wat er voor de deur staat.

En nogmaals ik denk niet dat de hacker die ene deurbel gaan kraken en dan zijn broer op pad stuurt, maar via via belanden tienduizenden foto's van één of ander cameraplatform in de verkeerde handen. Op 0,1% van die foto's staan exclusieve voertuigen met locatiegegevens en jouw anonieme cabrio in de garage is ineens letterlijk in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met de huidige AI wordt het ook zaak dat je stem en tzt ook bewegend beeld niet op de interwebs zijn te vinden, namaken wordt (te) makkelijk.
Sissors schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:00:
[...]

Even los van dat dat heel weinig te maken heeft met de dingen waar het hier over gaat, immers dat zijn browser agents die relevant zijn, klinkt het ook heel erg als een urban legend.
User agent aanpassen is ook een privacy dingetje.

En ik heb deze maand nog een winkel meegemaakt waar de prijs lager was afhankelijk van hoe je in de webwinkel kwam (maar ik kan geen naam noemen). En met Googles “privacy sandbox” (sic) kan any website je in een hokje krijgen. Maar inderdaad, het is niet heel gangbaar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 14:38

DaFeliX

Tnet Devver
F_J_K schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:39:
Met de huidige AI wordt het ook zaak dat je stem en tzt ook bewegend beeld niet op de interwebs zijn te vinden, namaken wordt (te) makkelijk.

[...]

En ik heb deze maand nog een winkel meegemaakt waar de prijs lager was afhankelijk van hoe je in de webwinkel kwam [...]
Ik heb het zelfs in een stenen winkel gehad: Tweede exemplaar voor de halve prijs wanneer je jouw postcode opgaf. Ik heb hier vriendelijk voor bedankt...

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:23
Ik heb mijn thuisnetwerk ook helemaal dichtzitten, mijn telefoon altijd op een VPN naar huis, allerhande adblockers overal op, VLANs aangemaakt voor rommel wat niet naar buiten mag, maar gebruik verder alles van Google / MS vanwege het gemak. Vrijwel al mijn apparaten zijn van Apple (op een game computer na).

Ik zorg er dan wel weer voor dat er niet teveel informatie over mij publiekelijk beschikbaar is, dus mijn social media posts zijn minimaal en bevatten bijvoorbeeld geen locaties of herkenbare dingen zodat je snel kunt achterhalen waar ik zou wonen. Vakantiefoto's post ik na mijn vakantie. En zo zijn er wel wat meer kleinere dingen.

Het kan zeker wel voordelen hebben om van alles alternatieven te gaan gebruiken want zo is je privacy NOG meer gewaarborgd. Alleen loop je wel tegen dingen aan. Je LibreOffice wat niet goed met MSO bestanden om kan gaan. Ik trek daar een grens, ik wil niet met omwegen dingen moeten kunnen doen.
DaFeliX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Ik heb het zelfs in een stenen winkel gehad: Tweede exemplaar voor de halve prijs wanneer je jouw postcode opgaf. Ik heb hier vriendelijk voor bedankt...
Voor de winkelier wellicht een onschuldig dingetje zodat ze kunnen zien waar hun klanten nu exact vandaan komen. Voor de klant een heel 'privacy risico'. Begrijpelijk van beide kanten.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:58

Mavamaarten

Omdat het kan!

DaFeliX schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:49:
[...]

Het belangrijkste vind ik dat mijn gegevens niet overal op straat komen liggen, en om dat te doen bedenk ik me steeds wat er _echt_ nodig is voor een bepaalde dienst en wat niet. Een email is heel vaak echt nodig, maar een telefoonnummer eigenlijk nooit.

Ik geef in het geval dat een postcode verplicht is een andere. En als een telefoonnummer verplicht is, werkt 0412345678 in bijna alle gevallen zonder problemen.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22
Je focust nogal op Microsoft en Google. Maar zo zijn er natuurlijk nog tal van bedrijven, waaronder Meta, Apple en Amazon. Naast alle onbekenden. Maar het doel van al deze bedrijven is geld verdienen met hun producten. Daarnaast hebben deze bedrijven geen enkele emotie of gevoel. Wel de mensen die er werken, maar die zijn allemaal maar een klein tandwiel in het groter geheel. Ik probeer cookies en andere trackingmethodes te vermijden en weiger dus structureel cookiemuren. Echter weet ik ook dat ik maar moet vertrouwen dat dit op de achtergrond goed gaat. En dat gaat het waarschijnlijk toch niet altijd. Dus uiteindelijk heb ik blijkbaar niet zoveel keuze.

Het is ook niet dat ik mij direct zorgen maak over mijn privacy. Sterker nog, ik denk dat ik toch al weet dat ik die nagenoeg niet heb. Waar ik mij meer zorgen over maak is dat ik het product ben en tegelijkertijd mijzelf afhankelijk maak van die partijen. Google en de producten van Google zijn daar natuurlijk het sprekend voorbeeld van. Toen Google Foto's begon was het volledig gratis. Daarna werd het gratis voor Nexus/Pixel eigenaars, maar gelimiteerd voor anderen. Daarna was alleen nog maar opslag in beperkte resolutie gratis en momenteel is de eerste X-gigabyte gratis en daarna sowieso betaald. Echter had ik (en mijn partner) ons wel afhankelijk gemaakt van deze dienst. Althans voor onze herinneringen. Wat er dus op neer komt dat we uiteindelijk zijn gaan betalen voor deze dienst. Dat ik moet betalen voor diensten vind ik ook prima, maar tegelijkertijd heb ik ook een (groot) gedeelte van mijn privacy afgestaan. Ik heb voor mijn gevoel dus op twee manieren 'betaald' voor één dienst.

Nu is Foto's zo'n voorbeeld van een product wat ook nog steeds bestaat, maar er zijn ook producten die niet meer bestaan of uit zijn gefaseerd. En als ik dat dan in overweging neem, in combinatie met het privacy aspect, zorgt dat ervoor dat ik tegenwoordig zeer huiverig ben in het vertrouwen op een dienst. Eigenlijk ben ik wantrouwend geworden naar deze grote techgiganten, want in mijn ogen doen ze maar wat. Ik probeer dus ook mijn leven te ontgooglen, maar met name door minder afhankelijk te zijn van big tech. Tegelijkertijd besef ik me ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat vind ik wel kwalijk.

Uiteindelijk kom ik dan bij mijn laatste privacy punt en dat gaat dan over tracking. Tweakers heeft onlangs tracking weer toegevoegd omdat hun business model blijkbaar niet duurzaam is zonder tracking. Dit is niet om Tweakers de zwarte piet toe te spelen, maar alleen te illustreren dat het blijkbaar onmogelijk is om voldoende levensvatbaar te blijven zonder deze privacy-invasieve advertentiemethode. En dat vind ik wel zorgelijk. Op al mijn devices gebruik ik anti-track en anti-ad software en ik merk dat ik daardoor ook het internet goed kan gebruiken. Maar als ik bij vrienden of familie kijk vind ik het internet werkelijk onbruikbaar door alle getrackte reclame en aanverwante onzin. Je wordt namelijk overal achtervolgd met jouw bekeken content.

Maar door het volgen heb ik ook het idee dat mensen steeds vaker bij de grote platforms blijven hangen. Daar is reclame namelijk voorspelbaar en content is veelal gemodereerd waardoor er toch een soort schijnveiligheid hangt. Echter speelt dit volgens mij de grote jongens direct in de kaart waardoor onze privacy steeds minder gewaarborgd wordt, want die ligt namelijk bij deze grote platformen. Die veelal kunnen doen en laten wat ze willen met onze input, content en informatie.

Anyway. Wat ik tegenwoordig dus probeer is grote platformen te vermijden met mijn eigen content. Deze hou ik voor mijzelf en mijn directe omgeving. Of ik deel het op een platform zoals Tweakers en dan veelal op besloten forumdelen. Tegelijkertijd besef ik me ook dat ik niet geheel onafhankelijk kan zijn, want ik zal toch zoiets als boodschappen moeten doen. Ik leg mij daar dan ook bij neer, maar probeer dit wel te beperken. Hoe lastig dit soms is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
jnr24 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 13:32:

Met (openbare of gestolen) data kan je natuurlijk mooi je slag slaan. Als je criteria combineert (kinderen, wintersport, afgelegen woning) dan kan je als 'verdienmodel' bedenken dat je daar beter kan gaan roven als in een luxe wijk waar allemaal gepensioneerde opaatjes heel de dag naar buiten turen. Als je dan ook nog weet dat er op bepaalde adressen dure cabrio's staan of je kan met de whatsapp en bijbehorende profielfoto een familielid foppen de deur te gaan openen dan wordt het wel wat listiger dan een 10% duurder vliegticket.
Goede post, en zo sta ik er ook wel een beetje in. Ik zal niet mijn naam en adres op dit forum zetten bijvoorbeeld en ik heb ook geen social media meer. In de volledige openbaarheid of richting een net opgerichte webshop ben ik ook zeer voorzichtig, maar dat ben ik een stuk minder met data richting een bol.com of Google ofzo.

Om nog even specifiek op dit stukje terug te komen trouwens, dat is natuurlijk ook wel zo. Wel vind ik datasecurity iets wezenlijk anders dan dataprivacy. Mijn security is prima op orde, dus mensen die bijvoorbeeld een wachtwoord van mij weten te achterhalen door een of ander lek kunnen daar alsnog niets mee. Ook is de kans dat vreemden op mijn netwerk zitten en zo hun snode plannen kunnen uitvoeren nihil te noemen, alles zit goed dicht bij mij.
alex3305 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:20:
Je focust nogal op Microsoft en Google. Maar zo zijn er natuurlijk nog tal van bedrijven, waaronder Meta, Apple en Amazon. Naast alle onbekenden. Maar het doel van al deze bedrijven is geld verdienen met hun producten. Daarnaast hebben deze bedrijven geen enkele emotie of gevoel. Wel de mensen die er werken, maar die zijn allemaal maar een klein tandwiel in het groter geheel. Ik probeer cookies en andere trackingmethodes te vermijden en weiger dus structureel cookiemuren. Echter weet ik ook dat ik maar moet vertrouwen dat dit op de achtergrond goed gaat. En dat gaat het waarschijnlijk toch niet altijd. Dus uiteindelijk heb ik blijkbaar niet zoveel keuze.

Het is ook niet dat ik mij direct zorgen maak over mijn privacy. Sterker nog, ik denk dat ik toch al weet dat ik die nagenoeg niet heb. Waar ik mij meer zorgen over maak is dat ik het product ben en tegelijkertijd mijzelf afhankelijk maak van die partijen. Google en de producten van Google zijn daar natuurlijk het sprekend voorbeeld van. Toen Google Foto's begon was het volledig gratis. Daarna werd het gratis voor Nexus/Pixel eigenaars, maar gelimiteerd voor anderen. Daarna was alleen nog maar opslag in beperkte resolutie gratis en momenteel is de eerste X-gigabyte gratis en daarna sowieso betaald. Echter had ik (en mijn partner) ons wel afhankelijk gemaakt van deze dienst. Althans voor onze herinneringen. Wat er dus op neer komt dat we uiteindelijk zijn gaan betalen voor deze dienst. Dat ik moet betalen voor diensten vind ik ook prima, maar tegelijkertijd heb ik ook een (groot) gedeelte van mijn privacy afgestaan. Ik heb voor mijn gevoel dus op twee manieren 'betaald' voor één dienst.

Nu is Foto's zo'n voorbeeld van een product wat ook nog steeds bestaat, maar er zijn ook producten die niet meer bestaan of uit zijn gefaseerd. En als ik dat dan in overweging neem, in combinatie met het privacy aspect, zorgt dat ervoor dat ik tegenwoordig zeer huiverig ben in het vertrouwen op een dienst. Eigenlijk ben ik wantrouwend geworden naar deze grote techgiganten, want in mijn ogen doen ze maar wat. Ik probeer dus ook mijn leven te ontgooglen, maar met name door minder afhankelijk te zijn van big tech. Tegelijkertijd besef ik me ook dat dit niet voor iedereen is weggelegd en dat vind ik wel kwalijk.

Uiteindelijk kom ik dan bij mijn laatste privacy punt en dat gaat dan over tracking. Tweakers heeft onlangs tracking weer toegevoegd omdat hun business model blijkbaar niet duurzaam is zonder tracking. Dit is niet om Tweakers de zwarte piet toe te spelen, maar alleen te illustreren dat het blijkbaar onmogelijk is om voldoende levensvatbaar te blijven zonder deze privacy-invasieve advertentiemethode. En dat vind ik wel zorgelijk. Op al mijn devices gebruik ik anti-track en anti-ad software en ik merk dat ik daardoor ook het internet goed kan gebruiken. Maar als ik bij vrienden of familie kijk vind ik het internet werkelijk onbruikbaar door alle getrackte reclame en aanverwante onzin. Je wordt namelijk overal achtervolgd met jouw bekeken content.

Maar door het volgen heb ik ook het idee dat mensen steeds vaker bij de grote platforms blijven hangen. Daar is reclame namelijk voorspelbaar en content is veelal gemodereerd waardoor er toch een soort schijnveiligheid hangt. Echter speelt dit volgens mij de grote jongens direct in de kaart waardoor onze privacy steeds minder gewaarborgd wordt, want die ligt namelijk bij deze grote platformen. Die veelal kunnen doen en laten wat ze willen met onze input, content en informatie.

Anyway. Wat ik tegenwoordig dus probeer is grote platformen te vermijden met mijn eigen content. Deze hou ik voor mijzelf en mijn directe omgeving. Of ik deel het op een platform zoals Tweakers en dan veelal op besloten forumdelen. Tegelijkertijd besef ik me ook dat ik niet geheel onafhankelijk kan zijn, want ik zal toch zoiets als boodschappen moeten doen. Ik leg mij daar dan ook bij neer, maar probeer dit wel te beperken. Hoe lastig dit soms is.
In de TS wel enigszins op Google en Microsoft gefocust ja, dat zijn de bedrijven waar ik toch wel op dagelijkse basis flink mee in aanraking kom vandaar dat ik die gebruikt heb. Ik snap dat er nog veel meer bedrijven zijn die met je gegevens bezig zijn.

Social media heb ik niet meer, maar meer vanuit securityoogpunt ipv uit privacyoogpunt wat ik dus 2 totaal verschillende dingen vind. Online bestellingen probeer ik zoveel mogelijk bij dezelfde winkel te doen. Amazon probeer ik daarin overigens te mijden, ik heb vanuit mijn werkgever die leverancier was veel contact met ze gehad en ik vind het zakelijk gezien een waardeloos bedrijf.

Je hebt trouwens wel een prima punt met zelf het product zijn. Zelf kom ik tot nu toe nog wel weg met de gratis versies van producten, maar ik ben inderdaad niet van plan ooit te gaan betalen voor een Google oid. Wat dat betreft ben ik er sowieso heel erg van om dingen in mijn eigen hand te houden, mijn back-ups staan voornamelijk op externe HDD's en niet in de cloud. En dat is wederom niet echt uit privacyoogpunt, maar gewoon omdat ik zelf de controle wil houden en er ook over wil kunnen beschikken als het internet om welke reden dan ook ineens uitvalt.
Net zoals ik steeds meer reclames zie voor wasmachine- en koelkastabonnementen, dat zijn dingen die ik echt nooit zou willen. Liever een oud, goedkoop exemplaar van Marktplaats halen maar dat dan wel helemaal van mezelf is dan zo'n abonnement afsluiten. Maar goed, dat is allemaal een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 19:49
Ik zou zelf de beweging meer maken omdat ik wat moe wordt van de commercie rondom deze bedrijven en de macht die ze over je hebben soms. Met name Microsoft die dingen doorvoert puur om fiancieel gewin en alles in een abonnement stopt. Als je dan overstapt naar alternatieven krijg je daar wat mij betreft meer privacy bij cadeau. Ook het issue dat je kan krijgen als je Google of Microsoft account wordt geblokkeerd is mij een doorn in het oog. Nu is die kans klein, maar je bent als je pech hebt alles kwijt.

@Vld1989 ik snap je overwegingen en kan je goed volgen. Het is bovenal een persoonlijke keuzen en waar de meeste die keuze niet bewust maken doe jij dat wel. Persoonlijk ga ik er ook bewust mee om en zoek ik naar eenvoudige manier om het zo secure en veilig mogelijk te maken, zonder dat ik er dagelijks last van heb.

Ps waar ik bij de Microsofts en Googles van deze wereld in ieder geval nog het idee heb dat ze data goed beveiligen en gegevens niet zomaar op straat liggen, maar ik me eigenlijk meer zorgen om systemen van kleinere lokale partijen waar allerlei data van mij in zou kunnen zitten. Systemen waar je vaak geen keuze hebt of je er gebruik van kan maken (huisarts, ziekenhuis, rdw en ga zo maar verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:15

kodak

FP ProMod
Wat ik in de overwegingen van @Vld1989 mis is een duidelijke grens wanneer een bedrijf wel te ver gaat terwijl je er voor je persoonlijke gegevens of andere persoonlijke belangen nog niet te veel merkt.

Natuurlijk kun je de grens trekken bij wanneer het je wel duidelijk raakt, maar het doel van overstappen naar een alternatief gaat meestal ook om het voorkomen van die problemen. Bijvoorbeeld omdat het bedrijf onvoldoende toont de problemen die ook jou kunnen treffen te voorkomen of op te willen lossen. Of omdat men lang genoeg de tijd heeft gehad om te bewijzen dat ze niet meer met je gegevens doen dan ze je voor vaag houden.

Blijf je wel bij de grens dat er eerst iets aantoonbaar mis moet zijn gegaan met jou persoonlijke gegevens dan ben je waarschijnlijk te laat. Omdat die grens dat het je persoonlijk genoeg treft waarschijnlijk niet als doel heeft dat het prima is dat men er overheen gaat, maar juist om dat te voorkomen.

Ook het zelf maatregelen nemen gaat niet duidelijk om de grens wat onacceptabel is bij je gekozen bedrijf. Dat gaat eerder om wat je binnen je eigen verantwoordelijkheid nog acceptabel lijkt. Maar dat kan je waarschijnlijk bij iedere keuze van bedrijf wel toepassen, dus blijft de vraag welke grens je aan het bedrijf stelt dat zij nog genoeg voorkomen zodat jij geen problemen hoeft te verwachten.
Pagina: 1