Ethernetkabel defect, wie verantwoordelijk voor reparatie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22-08-2024
Beste allen,

Mijn partner en ik verhuizen binnenkort naar een nieuw appartement. Daarbij wil ik vermelden dat het huur betreft en dat het appartement gerenoveerd is (voorheen was het een restaurant, we zijn dus de eerste huurders). Gister waren wij er om het modem (Ziggo) aan te sluiten. Lang verhaal kort, de ethernetkabel vanuit de meterkast naar ons appartement (1e verdieping) is defect. Zijn wij of de huurbaas verantwoordelijk voor de reparatie? Mij lijkt het niet meer dan logisch dat de verhuurder een appartement levert dat daadwerkelijk gebruiksklaar is, maar wellicht ligt dit in de praktijk anders.

Alvast bedankt.

Edit: wat extra toelichting met foto's. Correct me if I'm wrong. De hoofdaansluiting is glasvezelkabel van Ziggo. Ik heb alleen foto's van de meterkast beneden, niet die van boven.

De ethernetkabel en coax kabel die vanaf de meterkast op de begane grond naar de meterkast in ons appartement lopen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNqRMRpIsZbJDDw0WT03_Ub_ybw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hX8k6BWF9qJgDo1gOsQH4ir.jpg?f=fotoalbum_large

Hier opnieuw te zien, ook de aansluiting te zien van het modem naar de hoofdaansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjFLIm42rRwFBxhiXr8rOoij4So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSTUNj8C3t149IVSEzb4TMhB.jpg?f=fotoalbum_large

Modem verbonden met hoofdaansluiting en ethernetkabel die dus naar ons appartement loopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZbf-mUKHnf1qHZdaBXKQeevmRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aghm3u5Sq638raC0LvR5MsUm.jpg?f=fotoalbum_large

Opstelling zoals die is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SEogImawR8enB4pcg4MzpEZecE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IBGGg394dmJKbeh5aHOxVQc.jpg?f=fotoalbum_large

Dus modem verbonden met hoofdaansluiting van Ziggo en met ethernetkabel die naar de meterkast in ons appartement zelf loopt. De coax kabel niet gebruikt dus. Geen internet als we vervolgens laptop verbinden met de socket in de meterkast boven, maar wel als we de laptop direct verbinden met het modem beneden. Vandaar dat we denken dat de ethernetkabel die naar boven toe loopt kapot is.

[ Voor 71% gewijzigd door jmdg25 op 08-07-2024 19:38 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dit is een juridische vraag, niet zo zeer een netwerk technische vraag. Ik verplaats hem even naar een beter sub-fora.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Yariva schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:56:
[mbr]Dit is een juridische vraag, niet zo zeer een netwerk technische vraag. Ik verplaats hem even naar een beter sub-fora.[/mbr]
Excuses, bedankt voor het verplaatsen Yariva!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 17:33
@jmdg25 waarom denk je dat de ethernet kabel kapot is.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
Een modem sluit je aan op een inkomende telefoon, coax of glasvezelkabel. Als er al een netwerkkabel ligt dan is er ergens anders al een modem oid en lijkt er al een internet aansluiting gerealiseerd te zijn. Controleer even in je contract of deze aansluiting bij jullie appartement hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
pletter schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:20:
@jmdg25 waarom denk je dat de ethernet kabel kapot is.?
Beneden lukte het om bekabeld internet te krijgen via het modem zelf naar een van onze laptops. In het appartement zelf lukt dit niet via de LAN sockets in de woon- en slaapkamer. Vandaar dat we dachten dat het probleem wellicht ligt in het punt waar het signaal binnenkomt vanaf de meterkast: maar ook via dat socket geen internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 17:33
De kabel naar boven kun je eenvoudig zelf testen met deze. dan weet je het ook zeker.

https://www.allekabels.nl...ZUJHGmk8oGChoC8uEQAvD_BwE

Btw je prate over meerdere sockets mist er een Hub/switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
pletter schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:40:
De kabel naar boven kun je eenvoudig zelf testen met deze. dan weet je het ook zeker.

https://www.allekabels.nl...ZUJHGmk8oGChoC8uEQAvD_BwE

Btw je prate over meerdere sockets mist er een Hub/switch?
Bedankt, we gaan dit inderdaad testen. En klopt, er zijn meerdere sockets aanwezig, maar voor nu ging het erom dat het lukt om één computer aan te sluiten. Later zullen we meer computers hebben en inderdaad de switches regelen.
Maar voor nu moet het gewoon lukken toch met één pc om via een van die drie sockets internet te krijgen (indien er niets defect is). Of zie ik dit verkeerd? Ik heb hier zelf helemaal geen verstand van namelijk.

Correctie: zoals ik nu begrijp van mijn vriend hebben we een switch nodig van de socket die verbonden is met de ethernetkabel die vanuit de meterkast komt, om de andere twee sockets in de woonkamer en de slaapkamer te laten werken. Zoals ik al zei, ik weet er zelf niets van. Maar dat indiceert nog steeds dat de ethernetkabel die van beneden komt kapot is, als we via dat socket waar het op uitkomt boven geen signaal krijgen toch.

[ Voor 19% gewijzigd door jmdg25 op 08-07-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Beneden lukte het om bekabeld internet te krijgen via het modem zelf naar een van onze laptops. In het appartement zelf lukt dit niet via de LAN sockets in de woon- en slaapkamer. Vandaar dat we dachten dat het probleem wellicht ligt in het punt waar het signaal binnenkomt vanaf de meterkast: maar ook via dat socket geen internet.
Je snapt dat je iets op je modem/router zult moeten aansluiten voordat de outlets in de woning werken?

Je hebt dus meerdere outlets in de woning? De kans dat er meerdere kabels defect zijn in een nieuwe woning lijkt me vrij klein.

Wat moet ik me voorstellen bij dat "punt waar het signaal binnenkomt vanaf de meterkast"?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Archer_VC10 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:28:
Een modem sluit je aan op een inkomende telefoon, coax of glasvezelkabel. Als er al een netwerkkabel ligt dan is er ergens anders al een modem oid en lijkt er al een internet aansluiting gerealiseerd te zijn. Controleer even in je contract of deze aansluiting bij jullie appartement hoort.
We hadden het modem aangesloten op de hoofdaansluiting (glasvezelkabel) van Ziggo die specifiek is voor ons appartement. Als we dan een laptop aansloten aan het modem met de ethernetkabel hadden we inderdaad internet. Verbinden we het modem met de ethernetkabel die naar boven ons appartement in loopt, om vervolgens de laptop met een ethernetkabel aan te sluiten op de socket die rechtstreeks komt van de kabel beneden, hadden we geen signaal. Ik hoop dat de situatie duidelijk genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik heb ook gehad dat de kabel die in de muur gebouwd zat niet in orde was bij betrekken van huurwoning. Verhuurder gebeld met precies deze vraag, en zij gaven aan dat dat onder hun viel omdat de woning zo is opgeleverd met die kabel. Dus ze hebben een installateur gevraagd om er naar te kijken en het probleem op te lossen op hun kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:01:
[...]
Verbinden we het modem met de ethernetkabel die naar boven ons appartement in loopt, om vervolgens de laptop met een ethernetkabel aan te sluiten op een van de drie sockets boven, hadden we geen signaal.
Het kan niet zo zijn dat je in de meterkast maar 1 kabel hebt en in het appartement 3 functionele sockets.

Of je hebt in de meterkast ook 3 kabels, of daar moet dan nog iets tussen (zoals een switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Xander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Het kan niet zo zijn dat je in de meterkast maar 1 kabel hebt en in het appartement 3 functionele sockets.

Of je hebt in de meterkast ook 3 kabels, of daar moet dan nog iets tussen (zoals een switch).
Je hebt gelijk, ik kwam hier zojuist achter nadat ik mijn vriend om verduidelijking vroeg. We zouden dus, zoals je zegt, een switch nodig hebben om de twee sockets in de woonkamer en slaapkamer te kunnen gebruiken. Dit neemt niet weg, voor zover ik begrijp, dat we gewoon (als er niets defect is) bekabeld internet moeten krijgen als we de laptop aansluiten op het socket dat direct in verbinding staat met de ethernetkabel die vanaf beneden komt, toch? Maar dit werkte dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Gropah schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:07:
Ik heb ook gehad dat de kabel die in de muur gebouwd zat niet in orde was bij betrekken van huurwoning. Verhuurder gebeld met precies deze vraag, en zij gaven aan dat dat onder hun viel omdat de woning zo is opgeleverd met die kabel. Dus ze hebben een installateur gevraagd om er naar te kijken en het probleem op te lossen op hun kosten.
Bedankt voor je antwoord. Ik zou het inderdaad logisch vinden dat dat is hoe het in elkaar steekt. Mijn verhuurder zegt dat het internet bij de huurder ligt. Dat begrijp ik m.b.t. het afsluiten van een contract bij een provider, en wellicht ook als er later schade ontstaat m.b.t. de internetkabel, maar niet als deze defect is op het moment dat wij er nog niet eens wonen (gezien zij het hebben ingebouwd en dus ook zo aan ons hebben geleverd).

[ Voor 4% gewijzigd door jmdg25 op 08-07-2024 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:20:
[...]

Je hebt gelijk, ik kwam hier zojuist achter nadat ik mijn vriend om verduidelijking vroeg. We zouden dus, zoals je zegt, een switch nodig hebben om de twee sockets in de woonkamer en slaapkamer te kunnen gebruiken. Dit neemt niet weg, voor zover ik begrijp, dat we gewoon (als er niets defect is) bekabeld internet moeten krijgen als we de laptop aansluiten op het socket dat direct in verbinding staat met de ethernetkabel die vanaf beneden komt, toch? Maar dit werkte dus niet.
Ik snap de situatie niet helemaal. Heb je dan in het appartement een centraal punt waar behalve de socket die is verbonden met de kabel in de meterkast, ook nog kabels naar de woonkamer en slaapkamer uitkomen?

Ik krijg de indruk dat je er niet veel kennis van hebt en vermoed dat er wellicht niets mis is, maar dat je het verkeerd aansluit. Het zou wel nuttig zijn om dat uit te sluiten voordat je een hele discussie met de verhuurder begint. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb je de verhuurder gevraagd? Aangezien het nieuw is, kan de verhuurder misschien de installateur vragen het probleem te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:31
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Toen je die laptops boven aan de sockets had verbinden, had je toen de Ziggo modem beneden verbonden met de inkomst draad (coax?) en ook de drie UTP kabels daar (in de meterkast?) in de Ziggo modem gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:35
Misschien is een paar foto's noodzakelijk.
Ik heb het idee dat er een centrale plek is waar alle coax aansluitingen binnenkomen voor alle appartementen en je vanaf daar een kabel hebt naar je appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:28:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik zou het inderdaad logisch vinden dat dat is hoe het in elkaar steekt. Mijn verhuurder zegt dat het internet bij de huurder ligt. Dat begrijp ik m.b.t. het afsluiten van een contract bij een provider, en wellicht ook als er later schade ontstaat m.b.t. de internetkabel, maar niet als deze defect is op het moment dat wij er nog niet eens wonen (gezien zij het hebben ingebouwd en dus ook zo aan ons hebben geleverd).
Als het door iemand anders (een 3rd party dus) aangelegd is (en dus ook niet door jullie), dan is het toch ook een opleverpunt voor de verhuurder? Dan kan de verhuurder de installateur contacteren en aangeven dat ie zijn werk goed moet doen en het moet komen fixen... Ik snap niet dat de verhuurder zo moeilijk doet... Ik zou het althans raar vinden als de verhuurder een niet werkende ethernet kabel accepteert... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 08-07-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Xander schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:49:
[...]

Ik snap de situatie niet helemaal. Heb je dan in het appartement een centraal punt waar behalve de socket die is verbonden met de kabel in de meterkast, ook nog kabels naar de woonkamer en slaapkamer uitkomen?

Ik krijg de indruk dat je er niet veel kennis van hebt en vermoed dat er wellicht niets mis is, maar dat je het verkeerd aansluit. Het zou wel nuttig zijn om dat uit te sluiten voordat je een hele discussie met de verhuurder begint. ;)
Sorry haha, dit ligt niet binnen mijn straatje. ;) Er is een meterkast beneden en een meterkast in ons appartement. Ik heb foto's geplaatst in mijn beginpost, zo kan je ook zien hoe we het hadden aangesloten beneden. En ik ben het met je eens hoor, dat ik het eerst moet uitsluiten voordat ik in discussie ga. Hopelijk is het zo duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Beekforel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:59:
Heb je de verhuurder gevraagd? Aangezien het nieuw is, kan de verhuurder misschien de installateur vragen het probleem te herstellen?
Ja, hij zegt dat 'ie denkt dat er niet echt wat aan gedaan kan worden en dat het internet bij de huurder ligt. Maar ik betwijfel dat zeer in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:22:
[...]

Sorry haha, dit ligt niet binnen mijn straatje. ;) Er is een meterkast beneden en een meterkast in ons appartement. Ik heb foto's geplaatst in mijn beginpost, zo kan je ook zien hoe we het hadden aangesloten beneden. En ik ben het met je eens hoor, dat ik het eerst moet uitsluiten voordat ik in discussie ga. Hopelijk is het zo duidelijker.
Had je de laptop getest aan de kabel in de eerste foto en weet je zeker dat dat dezelfde is als in het modem zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
President schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:59:
[...]

Toen je die laptops boven aan de sockets had verbinden, had je toen de Ziggo modem beneden verbonden met de inkomst draad (coax?) en ook de drie UTP kabels daar (in de meterkast?) in de Ziggo modem gedaan?
Ziggo modem was inderdaad beneden verbonden. Daar is één ethernetkabel die naar boven loopt. Als we die verbonden met het modem en vervolgens de laptop op de socket waar het op uitkomt, kregen we geen internet. Als ik de laptop direct verbond aan het modem beneden wel.
Om de andere twee sockets te gebruiken, zullen we een switch nodig hebben. Maar nu gaat het om de socket waar de ethernetkabel van beneden op uitkomt.
Ik heb trouwens foto's geplaatst van de opstelling in de meterkast beneden met korte toelichting. De coax kabel die van boven komt hebben we niet gebruikt, is ons verteld dat die er is maar overbodig is. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Pendora schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:01:
Misschien is een paar foto's noodzakelijk.
Ik heb het idee dat er een centrale plek is waar alle coax aansluitingen binnenkomen voor alle appartementen en je vanaf daar een kabel hebt naar je appartement.
Er zijn inderdaad een ethernetkabel en coax kabel die vanuit de meterkast beneden naar de meterkast boven in ons appartement lopen.
Ik heb foto's geplaatst van de opstelling in de meterkast beneden in de beginpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Beekforel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:28:
[...]

Had je de laptop getest aan de kabel in de eerste foto en weet je zeker dat dat dezelfde is als in het modem zat?
Er waren twee situaties:
1. Modem aangesloten zoals op foto 2, 3 en 4 te zien is, dus hierbij de ethernetkabel die naar boven loopt aangesloten op het modem. Boven hebben we vervolgens de laptop verbonden aan het socket waar de ethernetkabel van beneden op uitkomt. --> Geen internet.
2. Modem nog steeds aangesloten in de meterkast beneden en de laptop direct verbonden aan het modem (dus niet met de kabel die naar boven gaat) --> Wel internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je ook een duidelijke close-up van de ethernetconnector die in het modem gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Er waren twee situaties:
1. Modem aangesloten zoals op foto 2, 3 en 4 te zien is, dus hierbij de ethernetkabel die naar boven loopt aangesloten op het modem. Boven hebben we vervolgens de laptop verbonden aan het socket waar de ethernetkabel van beneden op uitkomt. --> Geen internet.
Kabel is stuk of de socket is niet de kabel die beneden uit komt. Weinig andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:34:
[...]

Er waren twee situaties:
2. Modem nog steeds aangesloten in de meterkast beneden en de laptop direct verbonden aan het modem (dus niet met de kabel die naar boven gaat) --> Wel internet.
Heb je foto's van de situatie boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
sypie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:34:
Heb je ook een duidelijke close-up van de ethernetconnector die in het modem gaat?
Ik heb alleen deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDVK_YmYWeiwOWPcv4m5vfBTgw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BeXcXGiiDhRVai3VgBFpfDo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
jadjong schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:38:
[...]

Kabel is stuk of de socket is niet de kabel die beneden uit komt. Weinig andere opties.
Logischerwijs zou je dat denken inderdaad. Volgens mij is dat de socket waar het op uitkomt. De andere sockets boven werken ook niet, dus ongeacht op welke socket het uitkomt, geen internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@jmdg25 Waar het mij om gaat is of de draadjes op de goede volgorde zitten, contact maken met de pennetjes, lang genoeg zijn en dat de connector goed geknepen is. Een duidelijke foto kan daarbij enorm helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmdg25
Beekforel schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Heb je foto's van de situatie boven?
Helaas niet. Mijn vriend en iemand anders hebben op dat moment getest met de laptop in de meterkast boven. Ikzelf heb niet op die plek gekeken en dus ook geen foto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

sypie schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:48:
@jmdg25 Waar het mij om gaat is of de draadjes op de goede volgorde zitten, contact maken met de pennetjes, lang genoeg zijn en dat de connector goed geknepen is. Een duidelijke foto kan daarbij enorm helpen.
Op foto 2 lijkt het wel redelijk ok te zitten.
jmdg25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Helaas niet. Mijn vriend en iemand anders hebben op dat moment getest met de laptop in de meterkast boven. Ikzelf heb niet op die plek gekeken en dus ook geen foto's..
Ok dus getest van kabel naar kabel? Omdat je het ook over (meerdere) sockets hebt...

Het kan zo simpel zijn als even de stekker(s) op de kabel er opnieuw op zetten, klusje van een paar minuten als je de handigheid hebt.

Qua initiële vraag, wie is er verantwoordelijk: dat hangt van je huurcontract en de voorwaarden daarin af lijkt mij. Internet is niet inbegrepen bij de huur, dus waarom zou die kabel dat wel zijn? Zie het als een (niet werkende) extra en regel zelf dat het gefixed wordt. Kan je nooit de kop kosten, even wat rondvragen naar iemand die een krimptang heeft of zelf e.e.a. aanschaffen.

[ Voor 17% gewijzigd door Beekforel op 08-07-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Laten we het op een rijtje zetten, want het is mij echt zeer onduidelijk hoe het nu in elkaar steekt. Je hebt twee meterkasten:
  • Centrale Meterkast
  • Privé Meterkast
In de Centrale Meterkast zit het AOP (Ziggo punt). Vanaf de Centrale meterkast lopen er twee kabels naar de Privé Meterkast, één ethernetkabel en één coax kabel. Tot zover klopt het, toch?

Wordt het modem dan geplaatst in de Centrale Meterkast of de Privé Meterkast?

Als het modem in de Centrale Meterkast wordt geplaatst betekend dit ook dat de ethernetkabel gebruikt gaat worden voor internet en de coax kabel voor televisie, toch? Waar komt de ethernetkabel dan uit in het appartement? In de Privé Meterkast? Want dan zou je daar met de laptop ook internet moeten hebben, net zoals in de Centrale Meterkast. Sterker nog, dit kun je testen door allebei de kabels aan te sluiten (op INT1 en INT2) en de laptop te verplaatsen van beneden naar boven.

Voor de sockets in de muren zou je aparte kabels moeten hebben dan in de Privé Meterkast, klopt dat?

In ieder geval zou ik zeggen dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de kabel(s) tussen het appartement de Centrale Meterkast. Dit is hetzelfde als elektra of water en valt gewoon onder nutsvoorzieningen. Aan de andere kant is het waarschijnlijk alleen een brakke connector en kost je dit (met kennis) waarschijnlijk maar een paar euro om op te lossen.

Een andere optie zou zijn om het modem in de Privé Meterkast te plaatsen en te verbinden met de coax kabel naar beneden, mits dat geen storingen oplevert. Dan hoef je ook geen aparte switch te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Yariva schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:56:
Dit is een juridische vraag, niet zo zeer een netwerk technische vraag. Ik verplaats hem even naar een beter sub-fora.
Daar dit toch een technische vraag is, schop ik 'm weer terug. ;)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:27

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ardana schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:39:
[...]

Daar dit toch een technische vraag is, schop ik 'm weer terug.
Het begint een hete aardappel te worden ;) Prima ik neem hem nu weer onder mijn hoede!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Goed, wat zit er in de meterkast boven? Je laat alleen maar foto's van beneden zien. Wat zit er boven? Waar komen de kabels van de drie wandaansluitdozen samen? Daar moet een switch. Als je wil testen of de kabel naar boven goed is: Kabel in het modem en boven de laptop aansluiten. Dan zie het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 13:33
Klinkt verdacht veel alsof de kabel van de meterkast beneden en die boven 2 verschillende kabels zijn, dan zal het ook niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Laten we foto van 'meterkast' boven (ik zie de meters toch echt in het plaatje beneden) afwachten.

Zou me niet verbazen als daar vier kabels los hangen, eentje van meterkast beneden en drie voor de contactdozen in de kamers.

Wat me wel al opvalt: de boel is beneden alvast niet goed afgemonteerd. Een stugge kabel die door de muur gaat hoort afgemonteerd te zijn op een contactdoos of patchpanel, daarvandaan ga je met een korte flexibele kabel van contactdoos naar apparaat, in dit geval de Ziggo modemrouter.

Hier lijkt een stekker direct op de kabel uit de muur geknepen.

Als ik het zo aantrof bij nieuwe oplevering zou ik verzoeken om het alsnog conform TIA/EIA586.C2 af te monteren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:42

lier

MikroTik nerd

De stekker is in ieder geval niet op de juiste manier op de kabel gezet. Sowieso is die knutselwerk en had deze kabel met keystones of wcd's geplaatst moeten worden. Als je handig bent, monteer het even zelf af. Goedkoopste oplossing: huurbaas vragen.

offtopic:
Had even verder moeten lezen, wederom eens met @dion_b ;)

[ Voor 14% gewijzigd door lier op 09-07-2024 11:47 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1