Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarvice
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-10-2024
Dit is waarschijnlijk een vrij unieke situatie maar ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen op het moment dus wil ik hier eens proberen om advies te vinden.

Recentelijk heb ik mijn bachelor degree gehaald (Creative Business / Marketing degree). Dit is ongeveer 2 jaar later dan ik had verwacht omdat de opleiding die ik destijds volgde werd vervangen door een nieuwe versie van de opleiding (destijds heette dit Media en Entertainment management en nu is dat Creative Business). Dit, in combinatie met de pandemie, heeft mij nogal wat studievertraging opgeleverd en veel van de studenten die ik ken zijn vroegtijdig gestopt door deze verandering van opleiding waardoor ze nu niet eens een diploma hebben. Ik heb besloten om door te gaan ondanks dat dit nooit helemaal goed voelde. Ik ben blij dat ik mijn diploma heb gehaald en ik heb veel reacties gekregen van vrienden, ex-collega's en docenten dat ze het knap vonden dat ik het zo heb kunnen volhouden. Maar tegelijkertijd voel ik me helemaal uitgebrand en heb ik totaal geen motivatie om te solliciteren, terwijl ik jaren geleden altijd erg enthousiast was. Nu heb ik nogal het gevoel dat ik vast zit en ben ik de laatste jaren ook best depressief geworden. Daarom zit ik in ieder geval te overwegen om in therapie te gaan.

Aan de ene kant zou ik gewoon kunnen solliciteren als marketeer/designer aangezien ik daar een mooie CV en portfolio voor heb opgebouwd. Aan de andere kant merk ik dat ik veel enthousiaster word als ik een andere ontwerp vorm zou kunnen beoefenen. Mijn vader was bijvoorbeeld landschapsarchitect (recent gepensioneerd) en dit begint mij opeens erg aan te spreken. Ook hoor ik vaker dat je met een HBO diploma prima kunt overwegen om een andere weg in te slaan.

Ook heb ik overwogen om een andere opleiding/traineeship te volgen maar aangezien de studievertraging mijn studieschuld behoorlijk heeft verhoogd vind ik dit moeilijk om toch te gaan doen.

Mocht iemand hier iets uit herkennen of in een vergelijkbare situatie hebben gezeten zou ik erg graag advies willen vragen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-09 23:33
Niet in een vergelijkbare zelf gezeten, maar nogal wat mensen geholpen als starter en als hiring manager in een corporate dus misschien heb je er iets aan. Je kunt alle kanten op, je bent starter en bent dus op zoek naar een entry level baan. Dan heb je tal van opties om uit te kiezen. Enkele zaken die wellicht helpen:

- Zorg dat je eerst aan jezelf denkt en werkt. Als je mogelijkerwijs depressief bent of op dit moment gevoelens van somberheid ervaart, ga dan eerst minimaal in gesprek met een huisarts (of (student)psycholoog). Dat is echt een van de belangrijkste dingen om nu te doen.

Qua carrière kun je alle kanten op, denk daarbij aan:
- in je vakgebied of aanverwante beroepen overwegen. Let wel, een marketeer en designer zijn al twee compleet verschillende beroepen in de praktijk.
- een andere kant op gaan, dat kan van alles zijn. Je kunt denken aan beleidsmedewerker bij de gemeente tot aan een IT beroep. Afhankelijk van de positie kun je met learning on the job heel ver komen.
- omscholen via dingen als MAKE IT WORK bijv.

Een HBO opleiding is weliswaar meer beroepsgericht dan WO, maar je kunt er alle kanten nog mee op. Tal van banen vereisen een bepaald werk- en denkniveau, niet de exacte opleiding.

Traineeship kan van alles betekenen, van de prestigieuze managementspringplanken tot aan opleidingsplekken. Kortom, dit is te breed om zinnig advies te geven, omdat we niet weten wat je interesseert.

Mijn belangrijkste advies: zoek hulp voor je problemen, denk niet in belemmeringen en zorg ervoor dat je uitvindt waar je interesses liggen. Vanuit daar kun je weer verder kijken wat je wilt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
aaaaaaaaaabc schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:53:
- Zorg dat je eerst aan jezelf denkt en werkt. Als je mogelijkerwijs depressief bent of op dit moment gevoelens van somberheid ervaart, ga dan eerst minimaal in gesprek met een huisarts (of (student)psycholoog). Dat is echt een van de belangrijkste dingen om nu te doen.
Volledig mee eens. Werk daar eerst aan. Als je echt (als in de medische definitie) depressief bent, is het echt belangrijk dat je je laat helpen (en liever nu dan later). Maar ook anders is het goed om je te laten helpen. Het gaat je helpen om weer energie te krijgen en dat is wat je het meest nodig hebt.

Als je positief en vol energie in het leven staat, kan (bijna) alles, zeker op jouw leeftijd. Misschien zonder extra studie, misschien met een extra studie over een paar jaar, misschien met extra studie wat sneller. Maar probeer eerst eens iets te doen in het domein dat je op het oog hebt, vooraleer je weer een paar jaar besteedt aan iets waar je tegen dan niet meer warm van wordt. Eén keer fout kiezen is niet erg, maar als je dat nog een paar keer zou doen, wordt het praktisch wel allemaal wat lastiger.