Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:00

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vanwege een drukke baan en niet ideale arbeidsomstandigheden zou ik graag meer bewust willen zijn bij momenten waarop ik rust zou moeten pakken. Ik wil daar een smartwatch of een smart-device als hulpmiddel bij gebruiken. Hoewel smartmatches met deze functie steeds meer voorkomen, kan ik online weinig echt lovende woorden vinden over deze functie.
Zoals dit artikel van de VUA: Stressmeters in smartwatches maken geen onderscheid tussen opwinding en stress

Mijn vraag is daarmee tweeledig:

1. Zijn smartwatches uberhaupt een geschikt middel om stress te kunnen meten?

2. Zo ja, welke smartwatches kunnen dit betrouwbaar?

Overigens, een anders smart device mag ook.

Ik zoek een?
Smartwatch (of smart device) die betrouwbaar stress kan meten.

Wat is je budget?
Ik ben bereid er tot 300 euro aan uit te geven

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De primaire reden voor het aanschaffen van het apparaat is het monitoren van mijn gezondheid, specifiek stressniveaus

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb best wel wat apparaten gevonden die de functie van stress detectie hebben, van een relatief goedkope Xiaomi Mi Smart Band tot een relatief dure Garmin van 700+ euro. Ik weet daarmee dat er best wel wat smartwatches zijn die deze functie hebben maar...

Welke vragen heb je hier nog over?
Zoals in de inleiding aangegeven, ben ik op zoek naar een smartwatch die deze functie zo betrouwbaar mogelijk ingebouwd heeft, waarmee ook het doel gediend wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10
Wat ik zou doen is hetzelfde wat ik met mijn sporttrainingen doe: ik heb een device (Withings Scanwwatch) waarmee ik kan zien wat mijn hartslag is. Ik kijk daar niet op 't horloge naar, maar ik stem mijn trainingsbelasting af op mijn rusthartslag van de afgelopen nachten.
Op het moment dat die rusthartslag hoger is dan normaal, weet ik dat ik niet voldoende hersteld ben. Ik vermoed - zonder dat ik daar verder verstand van heb - dat wanneer jouw stress hoger is, je rusthartslag ook hoger zal zijn, omdat door die stress je niet echt uit kunt rusten, ook niet in je slaap.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
StevenK schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:03:
Wat ik zou doen is hetzelfde wat ik met mijn sporttrainingen doe: ik heb een device (Withings Scanwwatch) waarmee ik kan zien wat mijn hartslag is. Ik kijk daar niet op 't horloge naar, maar ik stem mijn trainingsbelasting af op mijn rusthartslag van de afgelopen nachten.
Op het moment dat die rusthartslag hoger is dan normaal, weet ik dat ik niet voldoende hersteld ben. Ik vermoed - zonder dat ik daar verder verstand van heb - dat wanneer jouw stress hoger is, je rusthartslag ook hoger zal zijn, omdat door die stress je niet echt uit kunt rusten, ook niet in je slaap.
Dank voor je reactie. Van wat ik online kan terugvinden zullen er horloges die op het moment dat je stress ervaart, dit communiceren als stress. Het probleem van deze horloges is dat ze ook andere metingen van je lichaam als stress kunnen meten, terwijl dit geen stress hoeft te zijn, zoals opwinding.

Anders gezegd, ik ben op zoek naar de smartwatch die 'het vaakst gelijk heeft' op het moment dat die aangeeft dat je stress ervaart.

Aan de andere kant, als ik zit te gamen en het is een spannend moment en het horloge meent stress te meten, raak ik daar heus niet in paniek van en kan ik het relativeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoe vaak ben jij opgewonden op je werk :P .

Ik durf overigens verder niks te zeggen over nauwkeurigheid van stress meting van mijn Garmin. Naar mijn gevoel heeft het wel wat nauwkeurigheid voor kortdurende stress (als je nu echt ergens mee zit), maar of je hele dag gestressed zit heeft behoorlijk last van andere dingen (eg herstellen van sporten de dag ervoor).

Wel zover ik weet is het itt wat in die link staat het niet zozeer over je hartslag die omhoog gaat, maar over hoe regelmatig je hartslag is (des te regelmatiger, des te hoger je stress).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08

Roozzz

Plus ultra

Zou je misschien niet meer gebaat zijn bij het meer bewust worden van je eigen stress signalen? En daar vervolgens op acteren?

Aldus mijn horloge heb ik momenteel lage stress, maar mijn hoofd schreeuwt om even te chillen :+ dus tijd om even in het zonnetje te niksen.

* Roozzz heeft al jarenlang stress op zijn horloges, maar vind het weinig nuttig. Typisch is het een bevestiging van wat je al weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 08-07-2024 11:28 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Sissors schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:16:
Hoe vaak ben jij opgewonden op je werk :P .
Elke ochtend als ik binnenkom een piek en wanneer ik weg ga een piek, wanneer een bewust persoon goedemorgen en fijne avond zegt :P /grapje
Ik durf overigens verder niks te zeggen over nauwkeurigheid van stress meting van mijn Garmin. Naar mijn gevoel heeft het wel wat nauwkeurigheid voor kortdurende stress (als je nu echt ergens mee zit), maar of je hele dag gestressed zit heeft behoorlijk last van andere dingen (eg herstellen van sporten de dag ervoor).

Wel zover ik weet is het itt wat in die link staat het niet zozeer over je hartslag die omhoog gaat, maar over hoe regelmatig je hartslag is (des te regelmatiger, des te hoger je stress).
Dat kan op zich ook wel helpen, de kortdurende momenten. Ik voel lichamelijk ook deze kortdurende momenten wanneer bijvoorbeeld een collega's iets zegt en ik dat op een bepaalde manier ervaar.
Roozzz schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:26:
Zou je misschien niet meer gebaat zijn bij het meer bewust worden van je eigen stress signalen? En daar vervolgens op acteren?

Aldus mijn horloge heb ik momenteel lage stress, maar mijn hoofd schreeuwt om even te chillen :+ dus tijd om even in het zonnetje te niksen.

* Roozzz heeft al jarenlang stress op zijn horloges, maar vind het weinig nuttig. Typisch is het een bevestiging van wat je al weet.
Voorop gesteld: Er zijn overduidelijke fysieke symptomen die uiten dat ik qua stress in een ongezond situatie zit en richting overspanning ga als ik geen maatregelen neem. Een stap in die verdere bewustwording, althans dat dacht ik, is een hulpmiddel zoals een smartwatch.

Het zal in mijn geval niet zozeer het bevestigen zijn van wat ik al weet, maar eerder signaleren van de momenten die stress geven.

[ Voor 31% gewijzigd door HollovVpo1nt op 08-07-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:08

Roozzz

Plus ultra

HollovVpo1nt schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:34:
[...]
Voorop gesteld: Er zijn overduidelijke fysieke symptomen die uiten dat ik qua stress in een ongezond situatie zit en richting overspanning ga als ik geen maatregelen neem. Een stap in die verdere bewustwording, althans dat dacht ik, is een hulpmiddel zoals een smartwatch.

Het zal in mijn geval niet zozeer het bevestigen zijn van wat ik al weet, maar eerder signaleren van de momenten die stress geven.
Het detailniveau van mijn garmin (945) is daarvoor niet bruikbaar. Effectief valt mijn gehele ochtend in de categorie hoge stress terwijl dat overwegend niet heel spannend was (mail, teamschat + gesprekken, interview, rondje met de hond...). Dat golft wat, maar niets dat je zou laten bepalen wat exact stressvol was. Hij daalt daarentegen wel weer keurig bij een langere pauze (zonnetje, lunch), dus voor de trend werkt het wel. Mogelijk zijn de nieuwere modellen hier beter in.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-07 15:21
In je OP staat: "Stressmeters in smartwatches maken geen onderscheid tussen opwinding en stress"
Wat is het verschil dan tussen opwinding en stress?

Volgens mij is stress een vorm van opwinding die te lang duurt, waardoor het negatieve effecten gaat krijgen.
Kortdurende stress in naar mijn idee hetzelfde als opwinding.
Je hartslag gaat omhoog.
Dan is dan ook precies wat smartwatches meten.

Naar mijn idee als je stess wilt vermijden danwel tegengaan, is het belangrijker om van tijd tot tijd ff te ontspannen. Werk niet te lang geconcentreerd achter elkaar, neem regelmatig een break en zorg voor een gezonde sportieve afwisseling.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1