Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gausu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20-07 18:21
Beste,

Voor mijn nieuwbouwhuis heb ik drukknoppen en die gaan rechtstreeks naar de zekeringkast. Ook elke lamp gaat, zonder schakelaar ertussen, naar de zekeringkast. Op die manier ben ik flexibel om schakelaars te herprogrammeren om iets anders aan te sturen, bv de lamp A en dan een tijd later wisselen naar lamp B als ik dat zou willen.

Gezien de systemen die ik rond domotica vind spreken over schakelaars en er daarbij bekabeling van de lamp naar de schakelaar en dan naar de zekeringkast is. Ik weet dus niet goed hoe ik in mijn situatie een systeem voor Home Assistant maak.

Graag jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Je spreekt over een nieuwbouwsituatie, had je dit niet beter v.t.v. kunnen uitzoeken?

Gezien alles in de meterkast uitkomt kun je wel alle kanten op. Normaal plaats je een schakel module achter de lamp ( plafond in centraaldoos ) of achter de schakelaar ( inbouw in de muur). In jou sitautie kun je deze modules nu in de meterkast plaatsen. Ik weet niet of de schakeldraden van lamp + schakelaar in een aparte kast uitkomen? Aangezien je natuurlijk wel wat ruimte nodig hebt voor al deze modules.

[ Voor 11% gewijzigd door Racer89 op 08-07-2024 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:57
je zult inderdaad eerst moeten bepalen hoe je de lampen wilt schakelen, met welke schakelaar. Je kunt een normle schakelaar koppelen aan module en die dan HA laten besturen, of je gebruikt bv Hue lampen met friends of hue schakelaars, geen module nodig.
Daar zul je je eerst in moeten verdiepen. Je leidingen zijn in geen enkel scenario een beperking, dus dat is prima.
Ikzelf heb Hue met bewegingsensoren en lichtintensiteit, dus volledig automatisch. En her en der een friends of hue schakelaar om eea te overrulen indien nodig, vanwege de WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gausu
Alvast bedankt voor jullie input. Hoe plaats ik de module dan in de zekeringkast voor een drukknop? Zet ik in de zekeringkast een impulsschakelaar die het signaal van de drukknop ontvangt, daarachter een module zoals een Shelly en dan bekabeling naar de lamp?

[ Voor 47% gewijzigd door Gausu op 08-07-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:03
Home Assistant is een prima systeem voor dit doel.
Vraag: wat voor schakelaars zitten er nu in de meterkast? Je noemt drukknoppen, dus vermoedelijk zijn dit relais-schakelaars.
Zijn de drukknoppen bedraad of draadloos?
Indien draadloos, welk protocol?
Heel belangrijk (lees essentieel) is dat de schakelaars terugmelding hebben. Anders kan de logica (Home Assistant) niet vaststellen wat de actuele stand (aan/uit) is.
Kies een (één) communicatie-protocol. WiFi is optimaal. Alles met een eigen centrale/host/gateway maakt het nodeloos complex.
Vermijd cloud oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-10 16:14
Zoals jij het hebt (of gaat hebben) doet me direct denken aan die Australische youtuber SuperHouse. Die heeft ook alle bekabeling naar zijn meterkast en schakelt daar. Voor drukknoppen heeft hij wat uitvoeringen en versies gehad die hij zelf gebouwd heeft. Ook omdat hij UTP had getrokken naar alle plekken waar schakelmateriaal moest komen. Wellicht kan hij je nog wat inspiratie geven, filmpjes zijn al wat ouder op zijn kanaal maar nog steeds wel interessant :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gausu
Er zit nog niets in zekeringkast, kabels komen gewoon toe op rijgklemmen. Drukknoppen zijn simpel bedraad, dus gewoon een stroomdraad heen en terug, zelfde met lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waar zou je jezelf op de schaal zetten als een 0 is zo goedkoop mogelijk met hoogst mogelijke knutselgehalte en een 10 altijd doen geen gezeur mag wat kosten?

Wat je in ieder geval zoekt zijn digitale inputs die de schakelaars kunnen detecteren en wat digitale outputs die 230v kunnen schakelen. En wat logica ertussen.

In zekere zin is dit de klassieke manier van domotica bedraden en dus heel geschikt.

Heb je ook nagedacht over aansluitingen in plafond voor bewegingssensoren?

[ Voor 53% gewijzigd door Sethro op 08-07-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-10 09:41
Heb jij al gekeken naar domotica syteem Loxone?
Ik denk dat dit goed aansluit op jouw huidige aanleg van de electra.

Loxone kan communiceren met Home Assistant.

Wil je meer knutselen en goedkoper dan ga je denk ik meer richting domotica met PLC's (ik heb hier geen verstand van).
Van beide zijn topics dus zou me daar in gaan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-10 19:39
Kijk eens naar knx. Knx is een domotica protocol en vrijwel alle grote fabrikanten van schakelmateriaal hebben knx in hun assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Als ik alles in de meterkast zou hebben zoals jou dan zou ik alles op een Siemens PLC knopen met een schermbediening in de gang (dit vooral als je ook alle WCD's naar de meterkast hebt. Wil je het goedkoop en is toegang via internet niet belangrijk dan gewoon een rijtje relais in de groepenkast monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bradley98
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ik zou in it geval een Domotica systeem op basis van knx aanraden.
Voor eventuele vragen kun je contact opnemen <knip> via dit topic of het Domoticz topic.

We houden het gewoon hier, werving niet toegestaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Septillion op 16-07-2024 20:17 ]

Pagina: 1