Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39
De oude mobiele telefoon van mijn schoonmoeder heeft nu echt wel de geest gegeven en ze wil over naar haar eerste smartphone. Ze gaat dit vooral gebruiken om te bellen en berichten te sturen, maar wil ook foto's en filmpjes van haar kleinkinderen kunnen maken.

Ik zoek dus een?
Eerste smartphone voor mijn schoonmoeder

Wat is je budget?
We dachten aan een budget tot 350 euro

Ze wilt het apparaat gaan gebruiken om ...
Vooral te bellen en opgebeld te worden
Berichten te sturen
Foto's en filmpjes te maken

Wat heb je zelf al gevonden?
  • Google Pixel 7a
  • Momenteel net binnen budget (in België) Heeft schone en vlotte Android ervaring, goede accuduur, goede camera en softwareondersteuning tot 2028. Echter geen uitbreiding van opslag via geheugenkaart mogelijk.
  • Samsung Galaxy A55
  • Is momenteel 30 euro goedkoper dan de Pixel 7a (in België), maar daarvoor moet je wel de samsung Android ervaring slikken met wat bloatware. De accuduur lijkt gelijk of beter te zijn dan de Pixel 7a, de camera is oké genoeg, er is softwareondersteuning tot 2029 en wel een extra geheugenkaartslot
  • Samsung Galaxy A54
  • Prijsverschil is (in België) maar enkele euro's met A55, waardoor niet interessant.
  • Samsung Galaxy A35
  • Is met zijn 250 best geprijsd (+/- 100 euro goedkoper dan de Pixel 7a), maar wel opnieuw met de Samsung Android ervaring / bloatware. Naar wat ik begreep zou hij hardwarematig bijna even krachtig moeten zijn aan de A54, ook over een goede accuduur moeten beschikken met een oké camera. Softwareondersteuning is gelijk aan de A55 en loopt tot 2029 en er is ook een mogelijkheid om een geheugenkaart toe te voegen
Welke vragen heb je hier nog over?
Zie ik wat zaken over het hoofd, merken waar ik niet naar keek e.d.?

Ikzelf lijk een voorkeur te hebben richting de Pixel 7a. Dit toestel is door korting net binnen budget. Toch weet ik niet zeker dat dit voor de schoonmama de beste keuze is. De schonere Android ervaring lijkt mij wel positief te zijn, al vermoed ik dat meeste van haar kennissen met een Samsung telefoon zullen rondlopen. De camera lijkt mij ook de betere camera te zijn van wat ik bekeek in dit budget en met beveiligingsupdates tot 2028 kan ze ook wel even verder. Toch blijft het wel behoorlijk van prijs, voor een telefoon die vooral zal gebruikt worden voor basis zaken.

De prijs van de Samsung A35 lijkt mij dan ook beter te verantwoorden voor het beoogd gebruik. Toch schikt de Samsung skin en extra zooi mij af. Ik heb in een ver verleden een zeer slechte ervaring opgedaan met een op papier oké toestel die door onbegrijpelijke Samsung keuzes niet vooruit te branden was. Vermoedelijk kan ik er wel wat van die zooi af krijgen via de gekende wegen, al weet ik niet of het er dan ook effectief af blijft bij een volgende software update.

[ Voor 9% gewijzigd door Marsmillo op 08-07-2024 01:46 . Reden: Leesbaarheid ]

Beste antwoord (via Marsmillo op 08-07-2024 19:07)

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb zelf geen advies. Maar de smartphone onder 300 euro guide is toevallig vandaag op Tweakers gepubliceerd: Best Buy Guide: De beste smartphones tot 300 euro - Smartphone Best Buy Guide

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38
Wat gebruik je zelf thuis voor telefoons, en ben je diegene die over de telefoon ondersteuning moet geven bij problemen? Meestal legt het makkelijker uit als je het zelf kan nadoen.
Lukt dat niet, dan neem het meest verkochte model, want daar is de meeste ondersteuning voor te vinden op internet, in winkels, of in de omgeving.

Wat prijs betreft. Het is je schoonmoeder, dus bezuinigen op de prijs, en er komen problemen, zal je partner niet blij zijn. Dus ga aan de bovenkant van het budget zitten, dat is beter voor je relatie.

Wat je vooroordelen betreft over Samsung. Ze zijn een paar jaar terug overgestapt op OneUI als skin, waar dat daarvoor TouchUI was, en de nieuwe versie is beduidend minder bloated, maar niet perfect schoon. Koop je een Samsung verwijder gewoon de apps die niet nodig zijn op normale wijze. Wat niet verwijderd kan worden stop je in een mapje in de app drawer. Het batterij beheer van de telefoon schakelt dan vanzelf binnen enkele weken uit wat niet gebruikt wordt en niet nodig is. Ga je met debloat tools aan de slag kun je iets winnen, maar ook problemen krijgen bij de volgende update of upgrade, want die tools kun je ook teveel mee verwijderen.

Bij de Pixel loop je nog een risico dat die een nieuwe Android versie krijgt, maar bijvoorbeeld de bankier apps nog niet geschikt daarvoor zijn en stoppen te werken.

Zelf zou ik de A55 nemen want is het meest verkochte model in de markt. De omgeving gebruikt Samsung meld je, dus dan kan ze alles wat haar omgeving ook kan, en support, leuke hoesjes, alles is ruim beschikbaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Ik heb zelf geen advies. Maar de smartphone onder 300 euro guide is toevallig vandaag op Tweakers gepubliceerd: Best Buy Guide: De beste smartphones tot 300 euro - Smartphone Best Buy Guide

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:43
Hier nog een stem voor a55, heb hem ook vroo mijn vriendin gehaald (toen was ie nog stuk duurder).
Voordeel: " het werkt gewoon". Geen gedoe, geen geneuzel, geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:39
Bedankt voor de tips en hulp.

Betreft mijn vooroordelen, ben ik vandaag even naar een brick-and-mortar winkel gegaan om de Samsung OneUI skin even te testen op zo'n A toestel. De in winkel ervaring is altijd anders en beperkt, maar het is wel goed meegevallen. Was aangenaam verrast.

Na overleg met de schoonouders en vriendin is besloten om voor het goedkopere model te gaan. Het zal de Samsung Galaxy A35 5G, 8GB ram, 256GB opslag Donkerblauw worden. Dus wel met 256 GB opslag en 8 GB ram.