Waarom performt mijn Raspberry Pi 5 verschrikkelijk slecht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 01:05
Mijn vraag
Ik heb mijn domotica overgeheveld van een Pi4 naar een Pi5. Op de Pi5 draait het zo langzaam dat ik weer terug ben gegaan naar de Pi4.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Op beide Pi's draai ik een mini-variant van Raspbian. Op de 5 gebaseerd op de nieuwste Debian (Bookworm), op de 4 een verouderde Jessie. Dat is 1 van de redenen dat ik deze upgrade wilde doen. Beide besturingssystemen zijn volledig geupdate met apt-get. Raspbian draait op de Pi5 vanaf een Kingston usb-stick van 32GB, het filesystem op de stick is voor 71% vol (de partitie is 12GB). De stick zit in een van de blauwe usb-3 poorten van de Pi en boot daar ook van (er zit geen sd-kaart in de Pi). Ik heb de stick ook in mijn Windows laptop gehad, daar wordt aangegeven dat het een usb3.2 stick is (met usbtreeview).

De software op de Pi (Mosquitto, Zigbee2mqtt, Domoticz, Homebridge en PiHole) draait op Docker containers. De data staat in Docker volumes. Ik heb op de Pi4 alle containers gestopt, toen een zipfile gemaakt van alle volumes, deze op de juiste plek geunzipped op de Pi5 zodat de volumes weer dezelfde data bevatten. Unzippen op de Pi5 ging al veel trager dan zippen op de Pi4, dus dat is al vreemd.

Vervolgens heb ik op de UniFi router het gereserveerde ip-adres van de Pi4 veranderd zodat de Pi5 hetzelfde ip-adres als de oude Pi4 krijgt. Veel apparaten in huis praten met de Pi op basis van een ip-adres, vandaar. Daarna heb ik op de nieuwe Pi de dockercontainers aangemaakt en gestart, uiteraard met dezelfde parameters als op de oude. Dat duurde erg lang. Even een container weggooien liet het hele apparaat minutenlang stilstaan. Het duurde zo lang dat ik de stekker eruit heb moeten trekken om 'm opnieuw te starten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb via een andere sessie met top gekeken hoe de cpu-belasting was, maar deze was heel laag. De ventilator draait nauwelijks. Dus het is geen cpu-probleem. Ik vermoed toch een probleem met de opslag (usb-stick), maar hoe kom ik daarachter op Linux? Ik heb basisvaardigheden op Linux maar ben er geen expert in.

Toen ik de Pi4 weer terug aan de praat had (weer dat ip-adres omfrotten) voelde alles meteen weer snel, de containers starten snel op en de commandline reageert 'snappy'.

Is de Pi5 nu gewoon een traag rukding of ligt het ergens anders aan? Het zou een heel snelle Pi moeten zijn, maar ik merk er niks van. Alle tips zijn welkom. Kan ik bijvoorbeeld op Raspbian zien of de stick wordt herkend als usb3.2 en wat de leessnelheid is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:43
Wat voor storage gebruikt de pi 4? Dat een usb-stick voldoet aan de USB 3.2-spec vertelt verder niets over performance, en ik denk eigenlijk dat het gewoon een zeer trage set aan flashchips betreft, want een pi 5 moet echt een pak sneller zijn dan een pi 4.
Je hebt de bestanden ook op de usb-stick moeten zetten; duurde dat initieel ook lang? Wat zegt een benchmark als je die uitvoert op de usb-stick? Voorbeeldje van een benchmark in Linux: https://linuxconfig.org/usb-drive-benchmark-test-on-linux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Eerste verdachte is idd die stick.

Sowieso een goed idee om een (kleine) echte SSD-schijf te kopen (externe via USB), sticks zijn meestal niet gemaakt voor veelvuldig beschrijven. Zo'n schijf heb je voor een paar tientjes. Wel nette 2A voeding gebruiken voor de pi dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:54
Mijn eigen ervaring tussen de laatste paar versies van de Pi vond ik de stijging in kracht minimaal. Echter het was wel merkbaar (hangt net af wat je voor applicaties ermee deed). De Pi doet bij veel acties opslagbenaderingen.

Je moet dus wel zorgen voor een stabiele en goede opslagmethode. Het lijkt erop (zoals een aantal hierboven hebben genoemd ) dat je USB stick toch niet (meer) zo snel is en of langzaam aan het overlijden is.

Sluit je PI aan op een SSD behuizing met een simpele SSD dan heb je vaak veel meer schrijfacties die je kunt uitvoeren (vaak meer betrouwbaarheid) en de snelheid gaat ook vaak wel omhoog.

Voeding is bij de Pi 1,2 en 3 erg makkelijk, bij de P4 is dit een mwa (hij kan nog best veel accepteren). Bij de Pi 5 heb ik gemerkt dat een een 25+ W voeding wel handig en slim is. Dit moet ook naar mijn weten een PD voeding zijn. Doe je een lagere voeding of zit er geen PD techniek op dan heb je kas dat de Pi daardoor ook in een lagere modus gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook of de pi5 de laatste firmware heeft (rpi-update); ik meen me te herinneren dat er op vroegere versies problemen waren met usb3 snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Bedankt voor de antwoorden! Ik verdacht inderdaad de stick en heb daar inmiddels een benchmark op gedaan op de Windows laptop, maar daar komt nog niet iets bijzonders uit. Hij is wat trager met kleine bestanden. Eigenlijk moet ik de bestaande stick die ik op de Pi4 gebruik ook even op deze manier benchmarken, maar dan moet de domotica weer uit de lucht.

@Verwijderd Dat ga ik als eerste checken: er was inderdaad een update beschikbaar, die is nu geinstalleerd.

@Merethil Dat is een top-idee, al was het alleen maar om even te vergelijken. Ik heb een benchmark uitgevoerd, maar onder Linux is alles altijd 1000x ingewikkelder dan je denkt. hdparm geeft aan dat de leessnelheid 200MB/s is, dat lijkt prima. Mijn probleem zit eerder bij de schrijfsnelheid. Maar Bonnie++ begint gewoon te schrijven en klapt vervolgens op een volle disk. Niet zo erg bij de Pi5 omdat die nu niet in gebruik is, maar ik vond het wel een goed idee om de benchmark ook even op de Pi4 te laten draaien. Toen op de Pi5 de schijf volliep heb ik het proces op de Pi4 gekilled, om te voorkomen dat ik straks een corrupte domoticz-database heb. Het gevolg is dat mijn filesystem nu vernaggeld is. Ik kan geen fsck draaien op een gemounte disk, dus ik moet nu eerst een andere Pi inrichten om fsck te draaien op de stick van de Pi4. Lachen man...

@Cave_Boy Ja, ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb nog wel ergens een ssd en behuizing liggen, dus ik zal eens kijken of ik die kan gebruiken. Een ssd is sowieso sneller en betrouwbaarder dan een stick, alleen mijn Pi5 behuizing heeft geen ruimte voor een ssd, dus dan zit ik weer met een kabeltje. Maar dat is van later zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik heb inmiddels het image gekopieerd van de usb-stick naar een ssd in een externe behuizing, dat lost het probleem met de snelheid inderdaad wel op. Maar nu krijg ik allemaal input/output fouten. Externe behuizingen zijn het meestal niet met mij eens...

Edit: inmiddels start de Pi niet meer op van de ssd.

[ Voor 9% gewijzigd door PhilipsFan op 08-07-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
PhilipsFan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:08:

@Merethil Dat is een top-idee, al was het alleen maar om even te vergelijken. Ik heb een benchmark uitgevoerd, maar onder Linux is alles altijd 1000x ingewikkelder dan je denkt. hdparm geeft aan dat de leessnelheid 200MB/s is, dat lijkt prima. Mijn probleem zit eerder bij de schrijfsnelheid. Maar Bonnie++ begint gewoon te schrijven en klapt vervolgens op een volle disk. Niet zo erg bij de Pi5 omdat die nu niet in gebruik is, maar ik vond het wel een goed idee om de benchmark ook even op de Pi4 te laten draaien. Toen op de Pi5 de schijf volliep heb ik het proces op de Pi4 gekilled, om te voorkomen dat ik straks een corrupte domoticz-database heb. Het gevolg is dat mijn filesystem nu vernaggeld is. Ik kan geen fsck draaien op een gemounte disk, dus ik moet nu eerst een andere Pi inrichten om fsck te draaien op de stick van de Pi4. Lachen man...
Ah ja, write tests zijn altijd een gevaar - eigenlijk ging ik ervan uit dat het duidelijk was die niet zomaar op een productiesysteem te draaien :X
Hopelijk krijg je 't voor elkaar het FS op de stick te fixen! Ik zou het proberen in een VM op een ander systeem, scheelt weer gedoe met opnieuw een Pi inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Merethil schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Ah ja, write tests zijn altijd een gevaar - eigenlijk ging ik ervan uit dat het duidelijk was die niet zomaar op een productiesysteem te draaien :X
Hopelijk krijg je 't voor elkaar het FS op de stick te fixen! Ik zou het proberen in een VM op een ander systeem, scheelt weer gedoe met opnieuw een Pi inrichten.
Ja, dat is al gelukt, ik had nog ergens een andere Linux machine die het nog deed, de oude Pi draait inmiddels weer. Kijk, ik ga er (als voornamelijk Windows gebruiker) vanuit dat een benchmark app niet zomaar het hele filesystem vol schrijft. Je kunt toch wel nagaan dat er dan problemen komen, op elk systeem waar je dat doet? Maar goed.

Uiteindelijk had ik het beter kunnen laten gaan, want op het andere systeem (waar ik 'm dus wel liet doorschrijven) kwam op een gegeven moment de foutmelding dat de benchmark gestopt is omdat de schijf vol zat (zonder dat er resultaten werden weergegeven). Het bestand is daarbij wel weer verwijderd, dus de schijf heeft maar heel even vol gezeten. Maar dan nog, hoeveel schijfruimte heb je nodig voor een benchmark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
PhilipsFan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Kijk, ik ga er (als voornamelijk Windows gebruiker) vanuit dat een benchmark app niet zomaar het hele filesystem vol schrijft. Je kunt toch wel nagaan dat er dan problemen komen, op elk systeem waar je dat doet? Maar goed.
Tja, het is een tool die gemaakt is om HDDs te benchmarken. Die hebben vaak aardig wat ruimte, dus de defaults staan zo te zien een stukje hoger dan ik had verwacht. Je hebt verder nergens aangegeven wat je USB-stick voor capaciteit heeft; als dat maar 32 GB is en daar staat al aardig wat op dan snap ik wel dat Bonnie uit z'n ruimte loopt.

En eerlijk; zo'n beetje alle tools die ik ken die zulke benchmarks kunnen doen op Windows vereisen dat de hdd/ssd leeg is omdat ze anders niet kunnen garanderen juist te werken of verkeerde waardes teruggeven.

Uiteindelijk valt en staat het ook een beetje met de informatie die je hier geeft; als je nou wat specs gaf en eventueel eerst de read benchmark had gedaan hadden we daarna misschien al wat kunnen zeggen over een bottleneck.

Hoe dan ook; fijn dat hij weer werkt! Wel gek dat de SSD niet lekker werkt; da's iets wat online veel gedaan wordt en als vrij stabiel wordt ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
@Merethil @Wilke Inmiddels heb ik een nieuwe Sandisk usb-stick en daarmee werkt de Pi erg goed. De stick wordt wel gloeiend heet, ik hoop dat dat later geen problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De kans dat die usb stick op termijn er weer mee ophoudt is wel aanzienlijk.

Wil je een echte schijf er aan hangen, deze doet het hier goed: uitvoering: Intenso external SSD Premium Edition 256GB Grijs

Groter kan ook maar schrijven is traag, op een gegeven moment moet je dan wel de vraag stellen of je het nog met een Pi afkunt - opslag over tijd lukt allicht wel, maar processing of overdracht van grote hoeveelheden data, mwah.

Met een 2A voeding kan deze ssd gewoon erbij rechtstreeks via de Pi. Tenminste hier werkt dat toch alweer een aantal jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Wilke schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:23:
De kans dat die usb stick op termijn er weer mee ophoudt is wel aanzienlijk.

Wil je een echte schijf er aan hangen, deze doet het hier goed: uitvoering: Intenso external SSD Premium Edition 256GB Grijs

Groter kan ook maar schrijven is traag, op een gegeven moment moet je dan wel de vraag stellen of je het nog met een Pi afkunt - opslag over tijd lukt allicht wel, maar processing of overdracht van grote hoeveelheden data, mwah.

Met een 2A voeding kan deze ssd gewoon erbij rechtstreeks via de Pi. Tenminste hier werkt dat toch alweer een aantal jaren.
Ik heb er slechte ervaringen mee. Ik heb deze Pi al eens laten draaien met een externe ssd, maar dat was niet stabiel. Waarschijnlijk vanwege de usb-kabel die dan weer aangeraakt wordt. Maar goed, een gloeiendhete usb-stick is ook geen recept voor langdurig goede werking, dus ik heb die ssd besteld. 128GB is zat genoeg voor mij, ik draai er alleen Home Assistant en nog wat huisautomatiseringszaken op. Dingen waarvan je wilt dat ze betrouwbaar werken. Bedankt voor de tip, ik zal laten weten of het ook bij mij goed werkt.
Pagina: 1