Heeft het aansluiten van glasvezel nut bij 400mbps?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcketa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Mijn vraag

Heeft het überhaupt zin om de aansluiting van internet om te zetten naar glasvezel bij een 400 mbps downloadsnelheid?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik ben zelf geen goeroe als het gaat om netwerken, internet en dat soort zaken. Informeren bij een KPN en Ziggo schiet ik niet heel veel mee op en krijg al snel het gevoel dat ze het mij wat willen aansmeren (meerkosten nog onbekend).

Zelf heb ik het idee dat bij een pakket van 400 mbps glasvezel niet zoveel zin heeft en de reguliere aansluiting d.m.v. coax voldoende is.
Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk om de uploadsnelheid gelijkwaardig te hebben aan de downloadsnelheid.

Fyi, aansluitpunt, zo’n mooie witte kastje van KPN, zit al gemonteerd in de meterkast.

Erg benieuwd naar een second opinion.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als je 400 Mbps asymmetrisch voldoende vindt, klaar ;)

De maximale snelheid van glas ligt hoger dan die van coax. Voor coax (docsis) wordt ook steeds gewerkt aan hogere snelheden.

Hoe de toekomst wordt is afwachten, glas is flexibeler qua snelheid & je bent dan geheel van het koper af.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Met steeds meer online diensten waarbij upload een grotere rol speelt gaat een synchrone glas verbinding uiteindelijk wel een voordeel geven boven het asynchrone coax verbinding. Ook als je op korte termijn meer bandbreedte nodig hebt geeft glas de meeste mogelijkheden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 21:50
Als de glasvezel er ligt, zou ik idd mooi overstappen naar een glas abonnement.
In de regel zijn die abonnementen goedkoper, omdat providers inderdaad graag willen dat je overstapt omdat de operationele kosten lager zijn.

Voor de consument is het sowieso al een voordeel dat je bij een abonnement van bijv. 400 Mbit ook 400 Mbit upload hebt.... Dat is leuk voor het uploaden van (grote) bestanden, maar 6/7 dagen in de week gebruik ik het iig niet.

Check sowieso even welke snelheid je nodig hebt.
KPN pusht heel erg naar 4 Gbit tegenwoordig, en hebben het constant over "Met 4 Gbit/s kan iedereen in huis op meerdere apparaten tegelijk online zijn. Hiervoor krijg je de Box 14, ons nieuwste modem met Wifi 6. Zo is je internet superstabiel." maar in de praktijk kan je een gemiddeld gezin wel aansluiten met 200 Mbit en dan kan iedereen nog steeds prima video's streamen.

Glas via KPN, Delta o.i.d. en Coax van Ziggo ontlopen elkaar nu nog nauwelijks.
Ziggo haalt inmiddels ook 1 Gbit maar goed, dat is enkel download (want Coax is niet symmertisch).

Daarom kan het (totdat een van beide mediums iets biedt waar je niet zonder kan) heel aantrekkelijk zijn om gewoon elk jaar over te stappen. Dan houd je de lage prijs, en uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit hoe "het internet" binnenkomt, of dat nou over glas of Coax is.

Mocht je willen hoppen is het wel handig om zelf een router aan te schaffen, dan blijven de gegevens van je WiFi etc. allemaal hetzelfde als je overstapt. Dan hoef je enkel het modem van de andere provider aan jouw eigen router te knopen en alles draait weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mcketa schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:46:
Heeft het überhaupt zin om de aansluiting van internet om te zetten naar glasvezel bij een 400 mbps downloadsnelheid?
Er zijn een paar redenen:

Allereerst krijg je bij een nieuw abonnement korting. Regelmatig wisselen is vaak voordeliger dan blijven zitten. Sommigen krijgen korting door te bellen, maar dat geldt niet voor iedereen.

Een andere reden kan zijn dat het handig is om 2 werkende aansluitingen te hebben. Ik had kabel en ben gewisseld naar ADSL (nu glas), zodat ik zeker weet dat ik een werkende verbinding heb op beide aansluitingen.
Je hoeft ze niet allebei aan te houden, maar ik weet nu zeker dat, als het moet, ik heel snel terug kan naar kabel.
Als je glasvezel nog nooit gewerkt heeft kan er nog van alles mis zijn, misschien moet zelfs de straat nog open...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Voor normaal gebruik is over het algemeen de laagst beschikbare snelheid meer dan voldoende en is er eigenlijk naar mijn mening geen enkele reden te rechtvaardigen om over te stappen.

Al die hoge snelheden zijn gewoon marketing tools van de providers om meer geld te verdienen, die weten heel goed dat er wel voor betaald wordt en nauwelijks wordt afgenomen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
mcketa schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:46:
Zelf heb ik het idee dat bij een pakket van 400 mbps glasvezel niet zoveel zin heeft en de reguliere aansluiting d.m.v. coax voldoende is. Persoonlijk vind ik het niet noodzakelijk om de uploadsnelheid gelijkwaardig te hebben aan de downloadsnelheid.
Het is een eigen afweging. Je zal moeten kijken naar jouw eigen situatie. Bij Ziggo kan je nog TV kijken via de COAX-kabel, al dan niet via een decoders (box) en/of insteekkaart. Bij KPN (glasvezel) heb je eigenlijk altijd een decoder tussen zitten en zit de boel op het netwerk aangesloten. Dan mag je een Netwerkkabel (CAT-kabel) naar je TV aanbrengen.

Zelf ooit overgestapt van ADSL naar Kabel (UPC). De overstap naar kabel was vanwege een verhuizing min of meer "gedwongen". Daar geen spijt van gehad. Dat werkte ook gewoon goed. Daarna van kabel naar glasvezel toen glasvezel in de buurt aangelegd werd. De belangrijkste reden was de gelijke upload / download. Dit omdat ik een server ook extern wil kunnen benaderen. Dan is synchrone snelheid wel fijn. Met lagere kosten voor het abbo van glasvezel was er nog een reden om over te stappen. Heb ik nu heel snel internet? Nee, nog steeds officieel op 50/50 mbits, praktijk 75/75mbits. Die snelheid is voor ons thuis meer dan voldoende.

Je zal zelf een vergelijk mogen maken tussen de verschillende aansluitingen. Met daarbij aangeven wat je zelf echt belangrijk vindt dan kan je het zelf bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 08-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Misschien goed om voor jezelf de zaken op een rij te zetten voor je verder gaat
  • Je topic-titel spreekt over aansluiten, maar in je TS geef je zowel aan dat je een aansluiting wil omzetten, als dat je al een aansluiting hebt, en je lijkt het eigenlijk te hebben over een abonnement nemen. Wat is het?
  • Je doet aannames over meerkosten, maar hebt blijkbaar al een flink snel Ziggo-abonnement. Waarom kijk je niet gewoon wat een abonnement over glasvezel kost? internetten.nl of Independer hebben een overzicht
  • Wat is je doel? Wil je zo min mogelijk gedoe? Wil je besparen en mag dat een beetje moeite kosten?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Upload is hoger bij glas en latency iets lager.
Maar belangrijker: omdat je concurrentie hebt kan je overstappen met korting, of Ziggo bellen, doorschakelen naar de afdeling opzeggingen en een leuke korting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marcieking schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:36:
Misschien goed om voor jezelf de zaken op een rij te zetten voor je verder gaat
  • Je topic-titel spreekt over aansluiten, maar in je TS geef je zowel aan dat je een aansluiting wil omzetten, als dat je al een aansluiting hebt, en je lijkt het eigenlijk te hebben over een abonnement nemen. Wat is het?
  • Je doet aannames over meerkosten, maar hebt blijkbaar al een flink snel Ziggo-abonnement. Waarom kijk je niet gewoon wat een abonnement over glasvezel kost? internetten.nl of Independer hebben een overzicht
  • Wat is je doel? Wil je zo min mogelijk gedoe? Wil je besparen en mag dat een beetje moeite kosten?
Dit.

Zet eens duidelijk (al is het maar voor jezelf) neer wat nu de situatie is, welke fysieke aansluitingen je nu hebt waar internet overheen kunnen en wat aangelegd kan worden (ik vermoed dat een brief door de bus van KPN of Odido aanleiding voor dit topic geweest kan zijn). Plak daar vervolgens prijskaartjes bij, noteer wat ze kunnen leveren qua prestaties en kies dan de goedkoopste optie die minimaal levert wat je nodig hebt qua prestaties.

Ingewikkelder is het niet, en de eentjes en nulletjes over de verbinding zijn in alle gevallen exact hetzelfde.

Waar je je vooral niet gek over moet laten maken: de toekomst. Kies nu wat je nu nodig hebt en betaal geen cent meer voor vage beloftes over wat allemaal straks mogelijk is cq nodig zou zijn. Iedere provider wil je met alle liefde op elk moment op een duurder pakket zetten als je daarom vraagt, dus kun je prima voor nu bij de eenvoudige blijven die nu voldoet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Waar je je vooral niet gek over moet laten maken: de toekomst.
Met als uitzondering (maar dat lijkt hier niet aan de hand): niet de glasvezelaansluiting weigeren. Nu doen ze dat vaak gratis, maar als je weigert kan het later wel geld kosten.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
marcieking schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:43:
[...]

Met als uitzondering (maar dat lijkt hier niet aan de hand): niet de glasvezelaansluiting weigeren. Nu doen ze dat vaak gratis, maar als je weigert kan het later wel geld kosten.
Uiteraard. Maar TS heeft al een glasvezelaansluiting.

Reken simpelweg uit wat het goedkoopste is en stap daar naar over. Of blijf lekker zitten als de aansluiting je bevalt. Overigens zijn coax (kabel) en glasvezel twee verschillende soorten aansluitingen. Je kunt ze zelfs naast elkaar hebben als je dat zou willen. Maar je zou bijvoorbeeld ook kunnen kiezen om naar 100mbps glasvezel over te stappen als dat toch voldoende voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:45
Overigens kan je bij veel providers gewoon tijdens de looptijd het abonnement up- of downgraden. Ik heb nu een 1Gbit/s Odido abonnement dat elk gewenst moment naar 400Mbit of 100Mbit kan downgraden. Zodra de kortingsactie (8 maand voor 25 euro) is verlopen en ik het volle pond mag gaan betalen zet ik de verbinding gewoon terug naar 400Mbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-09 22:18
Het is maar net waar je zelf de meeste waarde aan hecht.

Een symmetrische aansluiting is voor veel mensen en veel toepassingen niet nodig, een upload van 10 Mbps of meer zal in de meeste gevallen voldoende zijn en een download van 20 Mbps is doorgaans ook voldoende. Meer is natuurlijk altijd fijner.

Wil je goedkoop uitzijn en maakt het niet uit bij welke access provider je wat voor verbinding hebt, pak dan de goedkoopste. Er even van uitgaande dat je e-mail en website niet bij een specifieke access provider is ondergebracht zodat je gewoon vrij bent om te gaan en te staan waar je wilt.

Doe je aan online gaming dan zul je een lage round-trip time verlangen en dan is glasvezel eigenlijk de enige keuze. Coax en twisted pair (koper) gaan je niet de laagst mogelijke latency geven.

Vind je betrouwbaarheid van je verbinding belangrijk dan kun je kijken naar een access provider met een goede staat van dienst. Als alternatief stel ik voor om voor je vaste aansluiting en je mobiele abonnement verschillende netwerken / aanbieders te selecteren zodat je mobiel als backup kan dienen voor je vaste abonnement.

Zelf heb ik bijvoorbeeld glasvezel van Freedom.nl (de spirituele opvolger van XS4ALL) die in mijn gebied gebruikmaken van het netwerk van KPN en mijn mobiele abonnement bij Vodafone. Het idee hierachter is dat een gedeeltelijke of gehele storing of uitval van mijn vaste aansluiting ondervangen kan worden door over te schakelen op mijn smartphone mobiele hotspot. Overigens zeer te spreken over Freedom internet.
Pagina: 1