Advies gevraagd m.b.t leaseauto.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:12
Hoi Medetweakers,

Ik ben in een situatie terechtgekomen waarin ik graag advies van jullie wil.

Hieronder zal ik uitleggen wat er ongeveer speelt. Ik werk al 3 jaar bij een detacheringsbedrijf dat valt onder een moederbedrijf. Wij zijn de seniorentak en daarnaast is er ook nog een Bedrijf=J (junioren). Voor het gemak noem ik de detachering waar ik voor werk Bedrijf=S (senioren).

Toen ik hier in dienst kwam, hadden wij ons eigen management. Ongeveer anderhalf jaar geleden heeft Bedrijf=J een nieuwe directeur in dienst genomen. Hij heeft geprobeerd om Bedrijf=S te fuseren met Bedrijf=J. Gelukkig is dat uitgelopen op een flop (want wij weigerden onder de naam van Bedrijf=J te werken), maar ons hele management is natuurlijk weg. Al onze zaken worden nu behandeld door het management van Bedrijf=J. Denk hierbij aan uren, salaris, leaseauto en overige zaken. Dus Bedrijf=S bestaat alleen nog als naam.

Vorig jaar rond maart mocht ik een nieuwe leaseauto uitkiezen. Na een grove schatting hebben we besloten om een pakket te kiezen met 30.000 km op jaarbasis. Er werd mij verteld dat het altijd mogelijk is om het pakket te verhogen mocht het blijken niet genoeg te zijn, dus daar hoefde ik mij niet druk over te maken. Nadat alle zaken waren geregeld, heb ik de leaseovereenkomst ontvangen waarin stond dat ik jaarlijks 10.000 km privé mocht rijden. Dit heb ik natuurlijk aangekaart, maar kreeg als antwoord dat ik mij hier niet druk om moest maken. Het was alleen opgenomen voor het geval dat er misbruik zou worden gemaakt (bijv. jaarlijks meerdere keren op vakantie). Dus uiteindelijk heb ik de leaseovereenkomst getekend en de leaseauto in ontvangst genomen.

Tussentijds was de directeur van Bedrijf=J in alle geheim bezig met de fusie. Eén voor één vertrok iedereen van het management en kregen wij per mail te horen dat wij nu onder Bedrijf=J vallen. Dus iedereen met wie ik tijdens het leaseovereenkomstgesprek heb gesproken, is weg.

Afgelopen maand heb ik het eerste jaar van mijn vierjarige contract bereikt. In totaal heb ik dus 50.000 km gereden, inclusief één keer vakantie naar het buitenland. Afgelopen week heb ik de wagenparkbeheerder van Bedrijf=J een mail gestuurd met de vraag of we het kilometerpakket kunnen verhogen. Daarop heb ik als antwoord gekregen dat ik contractueel maximaal 10.000 km per jaar mag rijden. Elke extra kilometer kost 0,23 cent en mocht ik het pakket willen verhogen, dan moet ik het verschil tussen het 30.000- en 40.000-pakket zelf betalen.

Nu zit ik dus in een situatie waarin ik een leaseauto heb waarvoor ik 430 euro bijtelling betaal, maar niet meer privé kan rijden. Want aan het einde van het vierjarige contract moet de teller op 120.000 km staan.

Ik heb nagedacht over mogelijke stappen, maar advies is altijd welkom: Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

1. Auto omzetten naar alleen zakelijk en bijtelling stoppen (goedkope auto kopen voor privé kilometers).
2. Boete voor lief nemen aan het einde van het contract en extra kilometers x 0,23 cent betalen.
3. Pakket laten verhogen en het maandelijks verschil van ongeveer €100 netto uit eigen zak betalen voor komende drie jaar.

Leaseovereenkomst:

Artikel 5 Leasebudget en eigen bijdrage

5.1 Er is sprake van een maandelijkse eigen bijdrage van Werknemer indien het leasebedrag meer dan de aan Werknemer toegekende leasebudget € 800,- (exclusief brandstofkosten) bedraagt.
De eigen bijdrage zal derhalve € 0,00 bedragen.

5.2 Een eventuele overschrijding van het leasetarief boven het normleasebedrag zal bij uitdiensttreding aan Werknemer in rekening worden gebracht. Het in rekening te brengen bedrag betreft de overschrijding gedurende de resterende looptijd van deze leaseovereenkomst.

5.3 Extra kilometers aan het einde van de looptijd van 48 maanden zijn voor rekening van de medewerker, de kosten zijn €0,10 per kilometer exclusief BTW vanwege de afwijking in de standaard overeenkomst op basis van 30.000 en 48 maanden.

Artikel 6 Looptijd van de Leaseovereenkomst

6.1 Deze overeenkomst is van toepassing gedurende de periode van de in artikel 1 genoemde Leaseovereenkomst tussen Werkgever en de leasemaatschappij.
6.2 Bij wijziging van de in het eerste lid genoemde omstandigheden zullen Werkgever en Werknemer deze overeenkomst waar nodig aanpassen.

6.3 Deze overeenkomst is voor zover mogelijk en mutatis mutandis eveneens van toepassing indien en voor zolang Werkgever aan Werknemer tijdelijk een andere auto ter beschikking stelt, ongeacht het feit of dit (ook) een leaseauto betreft of niet.

Artikel 7 Gebruik van de leaseauto en brandstof

7.1 Werknemer dient de ter beschikking gestelde leaseauto als een goed huisvader te beheren en gebruiken: conform instructieboekje tijdig voor onderhoud en/of reparatie aan te bieden, onder andere door: schades direct aan Bedrijf=S of lease-
/huurmaatschappij te melden, regelmatig oliepeil e.d. te controleren en de l regelmatig (voor eigen rekening) te (laten) wassen en het interieur te (laten) reinigen.

7.2 Ten behoeve van onderhoud en reparaties dient Werknemer de leaseauto aan te bieden bij een in onderling overleg met Werkgever gekozen erkende merkdealer.

7.3 Voor zover een gasinstallatie is geplaatst dient Werknemer 100% gebruik van lpg te maken.

7.4 Het is voor Werknemer toegestaan met een maximum van 10.000 kilometers op jaarbasis (oftewel 833 kilometers op maandbasis) de leaseauto voor privégebruik aan te wenden; Bedrijf=S behoudt zich het recht voor om meer kilometers maandelijks door te belasten conform het fiscale tarief ad € 0,21 per kilometer.
7.5 Een ter beschikking gestelde tankpas mag uitsluitend voor de leaseauto worden aangewend, telkens dient de kilometerstand per tankstop te worden ingegeven. Werknemer is persoonlijk verantwoordelijk voor het beheren van de brandstofpas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:49
Eerste vraag die in mij opkomt;

Kunnen zij hard maken welke kilometer privé en welke kilometer zakelijk is?

Die 10.000km staat zo ongeveer in elk contract maar kan nooit gehandhaafd worden omdat er nooit een sluitende prive/werk administratie gemaakt wordt. Is dit wel zo in jouw geval? Zo niet, lekker de bal bij het bedrijf neerleggen wat betreft bewijzen dat jij meer dan 10.000km privé hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Schrijf je de privé en/of zakelijke kilometers?
Houdt je werkgever dit bij?
Hoeveel privé kilometers heb je nu in één jaar gereden?

Bij een full operational lease contract, meer kilometers zijn altijd voor de WG tenzij je dit anders op papier zet (-knip-).

Overigens rieken deze artikelen naar het amateurisme. Tankpas en brandstofpas door elkaar gebruikt. LPG artikel terwijl dat al jaren niet meer relevant is voor leaseauto's. En wat is een 'tankstop', ja ik weet het, maar dat dit serieus in een leaseovereenkomst komt is wel een beetje sneu.

edit:
Oké je hebt dus getekend voor 5.3 ..
Wat als je voor je WG nu meer kilometers moet rijden? Dan zijn die kosten voor jou, dat slaat toch nergens op. Ik zou eens uitrekenen hoeveel dit jou zou moeten gaan kosten en als het meer is dan +/-€750/jr (in het ergste geval) een jurist raadplegen. Bij voorkeur via je rechtsbijstandsverzekering, maar kostentechnisch als je die niet hebt kan het lonen dit alsnog te doen als je geen dekking via je rechtsbijstandsverzekering zou hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door True op 07-07-2024 22:49 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Powergrim schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:42:

Die 10.000km staat zo ongeveer in elk contract maar kan nooit gehandhaafd worden omdat er nooit een sluitende prive/werk administratie gemaakt wordt. Is dit wel zo in jouw geval? Zo niet, lekker de bal bij het bedrijf neerleggen wat betreft bewijzen dat jij meer dan 10.000km privé hebt gereden.
Er is nooit een privé/werk-administratie bijgehouden. Het enige wat ze tegen mij kunnen gebruiken, is dat ik per mail had doorgegeven dat de vakantie met de auto ongeveer 7000 km was. Achteraf gezien was dat heel dom van mij, en soms denk ik dat je gewoon niet eerlijk moet zijn in zulke situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
True schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:45:
Schrijf je de privé en/of zakelijke kilometers?
Houdt je werkgever dit bij?
Hoeveel privé kilometers heb je nu in één jaar gereden?

Bij een full operational lease contract, meer kilometers zijn altijd voor de WG tenzij je dit anders op papier zet (-knip-).

Overigens rieken deze artikelen naar het amateurisme. Tankpas en brandstofpas door elkaar gebruikt. LPG artikel terwijl dat al jaren niet meer relevant is voor leaseauto's. En wat is een 'tankstop', ja ik weet het, maar dat dit serieus in een leaseovereenkomst komt is wel een beetje sneu.

edit:
Oké je hebt dus getekend voor 5.3 ..
Wat als je voor je WG nu meer kilometers moet rijden? Dan zijn die kosten voor jou, dat slaat toch nergens op. Ik zou eens uitrekenen hoeveel dit jou zou moeten gaan kosten en als het meer is dan +/-€750/jr (in het ergste geval) een jurist raadplegen. Bij voorkeur via je rechtsbijstandsverzekering, maar kostentechnisch als je die niet hebt kan het lonen dit alsnog te doen als je geen dekking via je rechtsbijstandsverzekering zou hebben.
Inderdaad, daar zit ik nu dus ook mee. Stel je voor dat ik 30.000 km per jaar moet rijden voor mijn nieuwe opdracht. Moet ik dan de resterende kilometers uit mijn eigen zak betalen? Dat zijn dus van die zaken waarvoor ik eerst jullie advies wil voordat ik een zaak start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sanane schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Inderdaad, daar zit ik nu dus ook mee. Stel je voor dat ik 30.000 km per jaar moet rijden voor mijn nieuwe opdracht. Moet ik dan de resterende kilometers uit mijn eigen zak betalen? Dat zijn dus van die zaken waarvoor ik eerst jullie advies wil voordat ik een zaak start.
Iets met knuppel en hoenderhok.
Wil je hier niet gewoon weg? Wat let je? Arbeidsmarkt is prima, gewoon lekker op je dooie gemakje wat anders zoeken en deze bende (overname, fusie, geen management, onduidelijke en onprettige contracten) achter je te laten. Kost veel minder moeite en als ik het zo lees is het voor de seniors al een beetje een zinkend schip.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Gewoon tegen je werkgever vertellen dat je het komende jaar niet meer naar klanten toe kunt rijden omdat je over je kilometers zit. Moet je opletten hoe snel dit probleem opgelost is.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Powergrim schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:42:

Bij vorige werkgever moest ik zakelijke kilometers gewoon schrijven. Dus dan is het makkelijk berekenen hoeveel privé er gereden is.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52
Jammer dat je de levensles “als puntje bij paaltje komt heb je geen f*ck aan mondelinge afspraken” op deze manier moet leren.

Afhankelijk van hoe leuk je je werkt vindt heb je denk ik 2 opties. Of je slikt de extra kosten, óf je gaat eens om je heen kijken en vertelt je baas dat je niet meer naar klanten zult rijden ivm de kosten die dat voor je oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
True schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Iets met knuppel en hoenderhok.
Wil je hier niet gewoon weg? Wat let je? Arbeidsmarkt is prima, gewoon lekker op je dooie gemakje wat anders zoeken en deze bende (overname, fusie, geen management, onduidelijke en onprettige contracten) achter je te laten. Kost veel minder moeite en als ik het zo lees is het voor de seniors al een beetje een zinkend schip.
Nu ik er zo over nadenk, geef ik je gelijk. Misschien moet ik toch iets anders zoeken met professioneler omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
fonsoy schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:59:
Gewoon tegen je werkgever vertellen dat je het komende jaar niet meer naar klanten toe kunt rijden omdat je over je kilometers zit. Moet je opletten hoe snel dit probleem opgelost is.
Dit idee kwam ook bij mij op, maar ik was terughoudend omdat ik in een e-mail had vermeld dat mijn vakantie ongeveer 7000 km was. Daarom was ik bang dat ze me hierop zouden aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Sebas1979 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:08:
Jammer dat je de levensles “als puntje bij paaltje komt heb je geen f*ck aan mondelinge afspraken” op deze manier moet leren.

Afhankelijk van hoe leuk je je werkt vindt heb je denk ik 2 opties. Of je slikt de extra kosten, óf je gaat eens om je heen kijken en vertelt je baas dat je niet meer naar klanten zult rijden ivm de kosten die dat voor je oplevert.
Helaas dom van mij. Lesje geleerd vanaf nu alles zwart op wit en altijd zakelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
ik mis even iets, je mag 10k prive per jaar rijden, en hebt een vakantie met 7k gemaakt,
dan blijft 3k over, welke jij prive mag rijden, doordeweeks ben ej druk met woon-werk verkeer, dus dat betekend dat je elk weekend 60 km mag rijden...

Ik denk dat je prima kan zeggen dat je maar 10k km prive hebt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
99ruud99 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:20:
ik mis even iets, je mag 10k prive per jaar rijden, en hebt een vakantie met 7k gemaakt,
dan blijft 3k over, welke jij prive mag rijden, doordeweeks ben ej druk met woon-werk verkeer, dus dat betekend dat je elk weekend 60 km mag rijden...

Ik denk dat je prima kan zeggen dat je maar 10k km prive hebt gereden.
Dan zit ik weer met het dilemma dat het detacheringsbureau weet dat ik 3 dagen op kantoor werk en twee dagen thuis. Overigens krijgt het detacheringsbureau wel 5 dagen aan reiskosten vergoed van de klant voor mij. Dat heb ik toevallig wel zwart op wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

SambalBij

We're all MAD here

Maar kun je niet middels gewerkte dagen/klantbezoeken/agenda-afspraken aantonen dat je niet meer dan 10K prive hebt gereden? Neem aan dat je baas ook weet waar je klant(en) gevestigd zijn en hoe vaak je daar bent. Dat zijn je zakelijke kilometers, en daarmee kun je je privekilometers benaderen.

Ze hebben dan bij het afsluiten van het contract wel zitten slapen... Neem aan dat ze een 30K contract, met 10K prive toegestaan, afsluiten wanneer de verwachte zakelijke kilometers zo rond de 20K zullen zijn? Als je dan nu ineens 40K zakelijk hebt gereden, door bijvoorbeeld een nieuwe opdracht, dan heeft iemand niet opgelet?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
SambalBij schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:44:
Maar kun je niet middels gewerkte dagen/klantbezoeken/agenda-afspraken aantonen dat je niet meer dan 10K prive hebt gereden? Neem aan dat je baas ook weet waar je klant(en) gevestigd zijn en hoe vaak je daar bent. Dat zijn je zakelijke kilometers, en daarmee kun je je privekilometers benaderen.

Ze hebben dan bij het afsluiten van het contract wel zitten slapen... Neem aan dat ze een 30K contract, met 10K prive toegestaan, afsluiten wanneer de verwachte zakelijke kilometers zo rond de 20K zullen zijn? Als je dan nu ineens 40K zakelijk hebt gereden, door bijvoorbeeld een nieuwe opdracht, dan heeft iemand niet opgelet?
Zojuist grof berekend zakelijk zit ik ongeveer op 28.000 km afgelopen jaar. Hoe dan ook, het 30.000 km pakket is te weinig voor de huidige klant, omdat daar nog "10.000 privé" kilometers bovenop komen, waardoor ik op 38.000 km uitkom. Maar zelfs dan heb ik 12.000 km te veel gereden ( inc vakantie ). Dus als het echt op berekenen aankomt, ben ik bang dat ze alsnog gaan klagen dat ik 12.000 km te veel privé heb gereden. 12.000 x 0.23 = € 2.760 :(

Overigens vind ik 10.000 km privé ook erg weinig voor de bijtelling die ik betaal. Dat zijn helaas erg dure kilometers, maar het is natuurlijk dom van mij om mondelinge afspraken te vertrouwen. Aan de andere kant wist ik destijds niet eens dat beide bedrijven iets met elkaar te maken hadden. Bedrijf=J staat er namelijk om bekend hun medewerkers tot op de laatste druppel uit te persen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:56

SambalBij

We're all MAD here

sanane schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:53:
[...]

Zojuist grof berekend zakelijk zit ik ongeveer op 28.000 km afgelopen jaar. Hoe dan ook, het 30.000 km pakket is te weinig voor de huidige klant, omdat daar nog "10.000 privé" kilometers bovenop komen, waardoor ik op 38.000 km uitkom. Maar zelfs dan heb ik 12.000 km te veel gereden ( inc vakantie ). Dus als het echt op berekenen aankomt, ben ik bang dat ze alsnog gaan klagen dat ik 12.000 km te veel privé heb gereden.
Hmm dan heb je idd wel een issue :(
Dit zien ze natuurlijk ook misschien juist wel als dat misbruik waardoor ze die passage hebben opgenomen. Had je nou 12K gereden of iets had je waarschijnlijk niemand gehoord, maar 120% meer...
Overigens vind ik 10.000 km privé ook erg weinig voor de bijtelling die ik betaal.
De hoogte van de bijtelling heeft dan weer helemaal niets met de hoeveelheid kilometers te maken...
Of eigenlijk wel; maar die grens voor die bijtelling ligt niet bij 10K kilometers, maar bij 500 kilometers...
Dat heeft ook niets met je werkgever te maken, die bepaald de hoogte niet. Die bepaal jij zelf indirect door de waarde van de auto die je uitkiest.

Een eigen bijdrage voor privegebruik aan je werkgever betalen is weer wat anders, dat kun je wel beargumenteren t.o.v. de hoeveelheid toegestane kilometers.
Dat zijn helaas erg dure kilometers, maar het is natuurlijk dom van mij om mondelinge afspraken te vertrouwen. Aan de andere kant wist ik destijds niet eens dat beide bedrijven iets met elkaar te maken hadden. Bedrijf=J staat er namelijk om bekend hun medewerkers tot op de laatste druppel uit te persen.
Dure les helaas :(

Let nog wel even op; wanneer je nu extra moet gaan betalen voor die te veel gereden privekilometers, dan wordt dat gezien als eigen bijdrage voor privegebruik. Díe mogen/moeten ze dan weer van de bijtelling aftrekken! (Waardoor je eigenlijk van die naheffing misschien maar de helft betaald, afhankelijk van de belastingschijf waar je inkomen/bijtelling in uitkomt)
Zelfde wanneer je nu die 100 euro per maand zou gaan betalen voor het verhogen van dat contract. Dat betekent dat ze dan ook dat bedrag weer aftrekken van de bijtelling. (Waardoor die per jaar dus €1200 lager wordt, en je dus ook over €1200 minder inkomstenbelasting hoeft te betalen)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:52
[...]

Zojuist grof berekend zakelijk zit ik ongeveer op 28.000 km afgelopen jaar. Hoe dan ook, het 30.000 km pakket is te weinig voor de huidige klant, omdat daar nog "10.000 privé" kilometers bovenop komen, waardoor ik op 38.000 km uitkom. Maar zelfs dan heb ik 12.000 km te veel gereden ( inc vakantie ). Dus als het echt op berekenen aankomt, ben ik bang dat ze alsnog gaan klagen dat ik 12.000 km te veel privé heb gereden. 12.000 x 0.23 = € 2.760 :(
Misschien lees ik het verkeerd, maar als je een ‘pakket’ met 30k km hebt, en je hebt nu 28k zakelijk gereden, dan is het dus blijkbaar onmogelijk om met dat pakket 10k privé te rijden, terwijl dat je wel formeel is toegestaan.
Heeft je werkgever je bij het aangaan van het contract een (schriftelijke 😇) indicatie gegeven hoeveel zakelijke km’s je kon verwachten?
Zo nee, dan heb je hiermee nog wel een stok om te slaan denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:42

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[...]
, maar het is natuurlijk dom van mij om mondelinge afspraken te vertrouwen. Aan de andere kant wist ik destijds niet eens dat beide bedrijven iets met elkaar te maken hadden.
Zo gek is het niet dat je iemand vertrouwt op zijn of haar woord. Daarnaast is die clausule van 10k km privé heel standaard. Ik heb vier verschillende leasecontracten gehad en overal staat deze clausule. Maar nog nooit issues mee gehad: er wordt ook geen zakelijk / privé km bijgehouden. Ik ken alleen Cap die dat doet

Maar uiteindelijk nekt deze clausule je toch?
5.3 Extra kilometers aan het einde van de looptijd van 48 maanden zijn voor rekening van de medewerker, de kosten zijn €0,10 per kilometer exclusief BTW vanwege de afwijking in de standaard overeenkomst op basis van 30.000 en 48 maanden.
Deze heb ik nog nooit gezien en zou ik ook nooit tekenen. Want als je wel Max 10k privé rijdt, maar zakelijk bijvoorbeeld al 40k, moet je zelfs over die 10k zakelijke km overschrijding al bijbetalen.

Ik zou heel die privé km discussie negeren: aan jouw werkgever te bewijzen dat je over de 10k zit (ze hebben pas voor 7k aan bewijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
We Are Borg schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Zo gek is het niet dat je iemand vertrouwt op zijn of haar woord. Daarnaast is die clausule van 10k km privé heel standaard. Ik heb vier verschillende leasecontracten gehad en overal staat deze clausule. Maar nog nooit issues mee gehad: er wordt ook geen zakelijk / privé km bijgehouden. Ik ken alleen Cap die dat doet

Maar uiteindelijk nekt deze clausule je toch?

[...]

Deze heb ik nog nooit gezien en zou ik ook nooit tekenen. Want als je wel Max 10k privé rijdt, maar zakelijk bijvoorbeeld al 40k, moet je zelfs over die 10k zakelijke km overschrijding al bijbetalen.

Ik zou heel die privé km discussie negeren: aan jouw werkgever te bewijzen dat je over de 10k zit (ze hebben pas voor 7k aan bewijs)
Helaas is het in mijn geval slecht afgelopen vanwege de reorganisatie. Achteraf gezien was het toch slimmer geweest om alles zwart op wit te hebben.

Dat klopt inderdaad. Het gaat om die clausule. Ook vreemd dat ze per e-mail hebben doorgegeven dat elke extra kilometer € 0,23 kost. Dat bedrag zie ik nergens terug in de leaseovereenkomst. Het is me een raadsel hoe ze op dat bedrag zijn gekomen. Vanavond zal ik hen een e-mail sturen met alle punten waar ik mee zit (Inc. tips uit de topic). Op basis van hun antwoord ga ik verdere stappen ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door sanane op 08-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
sanane schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:35:
Elke extra kilometer kost 0,23 cent en mocht ik het pakket willen verhogen, dan moet ik het verschil tussen het 30.000- en 40.000-pakket zelf betalen.
Als dat er letterlijk staat, zou ik die €23,00 per 10.000 km gewoon betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
RemcoDelft schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Als dat er letterlijk staat, zou ik die €23,00 per 10.000 km gewoon betalen.
Hoe kom jij op dat bedrag uit? Het is per kilometer 23 cent . Dus 10.000 x 0.23 = € 2300
Oid schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:24:
tja 0,23 cent is natuurlijk heel weinig, jij bedoelt 23 cent of 0,23 euro dat vinden sommige hier leuk om te vermelden...
Ah nu snap ik het :9

[ Voor 30% gewijzigd door sanane op 08-07-2024 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

tja 0,23 cent is natuurlijk heel weinig, jij bedoelt 23 cent of 0,23 euro dat vinden sommige hier leuk om te vermelden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Ik zou eens beginnen met een arbeidsrechtspecialist te raadplegen. Hoewel ik als werkgever zeker niet enthousiast zou worden van een vakantie van 7000 km, komt de overeenkomst wel erg eenzijdig op me over en ik vraag me sterk af of die juridisch stand houdt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:19
Heb je rechtsbijstand voor werk gerelateerde zaken? Dan zou ik die inschakelen. Er wordt duidelijk gerommeld en mondeling is in feite rechtsgeldig. ( lastige is alleen het bewijzen )

Kan je nog in contact komen met de persoon waar je het mee over gesproken hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Volgens mij trek je je het lot van je werkgever te veel aan:
- Het maakt voor jou niet uit hoeveel km je werkgever met de leasemaatschappij afspreekt. Of dat 1.000 of 100.000km per jaar is, dat is hun inschatting en bedrijfsrisico.
- De privé km's kun je wel op afgerekend worden, maar dan moet je werkgever daar ook bewijs voor voeren.
- De bijtelling is iets tussen jou en de belastingdienst. Je kunt je werkgever niet verwijten dat je veel bijtelling betaald. Dan moet je de auto niet privé gaan rijden en een sluitende administratie voeren.

Of eigenlijk, zolang je werkgever je geen officieel bericht stuurt dat je over je privé km's bent gegaan en hoeveel dan, is er niets aan de hand.

En als laatste, je vasthouden aan een oude bedrijfsnaam terwijl het hele management en halve personeelsbestand er inmiddels niet meer is en je gewoon onder het nieuwe management en bedrijf valt is in mijn ogen enorme struisvogel politiek. Het gaat niet om welke naam er op je loonstrookje staat lijkt mij?

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 08-07-2024 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanane
Zojuist onderstaande e-mail verzonden. Ongeveer na 5 minuten ben ik gebeld met de belofte dat ze het netjes gaan oplossen. Dus wordt nog vervolgd.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik zou het veel korter houden:
  • Leasecontract is 30.000 km per jaar
  • Zakelijk rij je momenteel 28.000 km per jaar
  • Prive mag je 10.000 km per jaar rijden
Conclusie: je rijdt 8.000 per jaar meer als wat in het leasecontract opgenomen staat. Let daarbij op dat het leasecontract iets is tussen werkgever en leasemij. Jij hebt daar weinig mee te maken.

Ik zou persoonlijk alleen een mail sturen om de werkgever te informeren dat de auto uit zijn km's gaat lopen. Het is dan aan de werkgever om te zorgen voor een contractaanpassing, of om na afloop de meer-km's te accepteren.

Ik heb overigens nog nooit een regeling gezien waarin meer/minder km's voor de werknemer zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 08-07-2024 13:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:42

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
jongetje schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:38:
- Het maakt voor jou niet uit hoeveel km je werkgever met de leasemaatschappij afspreekt. Of dat 1.000 of 100.000km per jaar is, dat is hun inschatting en bedrijfsrisico.
In alle regelingen die ik ooit heb gezien klopt dit, maar in het geval van de Ts hebben ze dit risico verlegd naar de werknemer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je maakt het echt onnodig ingewikkeld voor jezelf. Je hebt een lease auto en daar rij je in.

Totdat de werkgever je een bericht stuurt dat je iets anders moet doen gebruik je de auto waarvoor die is bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Sethro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:05:
Je maakt het echt onnodig ingewikkeld voor jezelf. Je hebt een lease auto en daar rij je in.

Totdat de werkgever je een bericht stuurt dat je iets anders moet doen gebruik je de auto waarvoor die is bedoeld.
Ik begrijp het, maar ik probeer een scenario te voorkomen waarin de werkgever ineens met een hoge naheffing komt aan het begin, midden of einde van het contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:38:
Dit.
Heb nog nooit anders meegemaakt, berekening wordt naar aanleiding van een norm gemaakt, de daadwerkelijke lease wordt door de lease coördinator bepaald. En dat is altijd een gok, de ene keer rij je meer, de andere keer minder.
Vooral probleem van je werkgever.

Of heb je een soort Mid Lance constructie?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
sanane schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Ik begrijp het, maar ik probeer een scenario te voorkomen waarin de werkgever ineens met een hoge naheffing komt aan het begin, midden of einde van het contract.
Een naheffing die je privé moet betalen voor gereden zakelijke km’s? Ik zou me daar geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
ZeRoC00L schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Dit.
Heb nog nooit anders meegemaakt, berekening wordt naar aanleiding van een norm gemaakt, de daadwerkelijke lease wordt door de lease coördinator bepaald. En dat is altijd een gok, de ene keer rij je meer, de andere keer minder.

Nope, ben simpele loonslaaf dat gedetacheerd is bij een klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:38
ZeRoC00L schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:28:
[...]

Dit.

Dit heb ik inderdaad, zodat iedereen gelijke auto kan aanschaffen. (sommige rijden 120km per dag en een ander maar 60km per dag)

Lease maatschappij (en wagenparkbeheerder) kan daarnaast ook via de tankpas zien op hoeveel KM je zit. Bij ons het het motto, zolang je maar genoeg billable bent mag je blijven rijden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:37
Sethro schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Een naheffing die je privé moet betalen voor gereden zakelijke km’s? Ik zou me daar geen zorgen over maken.
Aangezien dat een zakelijke uitgave is, kan je die declareren bij je werkgever. :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

In het contract met je werkgever staat dat je 10.000KM per jaar prive mag rijden met de auto. Dat is heel erg eenvoudig. Dus die kan je zonder kosten gewoon rijden. Bij ons is dat 15.000 voor een ICE en 17.500 voor een EV (goede oude tijden bestaan helaas niet meer).

Dat je wekgever een lease overeenkomst heeft van 30.000, is niks mis mee. Hij zal dat zelf moeten verhogen wanneer je er overheen gaat. Belangrijk is, je moet aantoonbaar houden wat zakelijk en prive is. Zo geldt bij ons woon-werk verkeer als "niet prive" mits het onder de 100KM enkele reis is. Alles daarboven gaat van het "prive" budget af.

Je werkgever heeft dus 20.000 KM in het contract voor jouw woon/werk verkeer en zakelijke KM's naar de klant toe. De extra KM's daarover zijn gewoon werkgevers risico. Hij heeft gewoon te weinig ingekocht. Iets met dubbeltje op eerste rang.

Ik heb echter het vermoeden dat jouw werkgever gewoon op een conflict aan het aansturen is. Dus neem eens contact op met je rechtsbijstandsverzekering.

Overigens, bij ons zijn de extra KM's boven de afgesproken KM's € 0,27/km. Daar zit een berekening achter. die ik wel ken, maar niet volledig snap. Maar wat ik wel weet is dat in het lease contract tussen mijn werkgever en lease maatschappij € 1,10 wordt gerekend per KM. Dus goed inschatten is wel een dingetje voor de wagenpark beheerder.

Overigens bij aangaan van een contract wordt er bij ons altijd een berekening gedaan op basis van Woon/Werk * 3 * 52 + 17.500 + 10.000 (bij ons mag je geen lease wanneer je minder dan 10K zakelijk rijd).

[ Voor 21% gewijzigd door Electro Wim op 08-07-2024 15:26 ]

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Electro Wim schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:19:
Ik heb echter het vermoeden dat jouw werkgever gewoon op een conflict aan het aansturen is.
Werkgever heeft al aangegeven dat het netjes opgelost gaat worden. Hij heeft nl. al gereageerd op de mail van topicstarter.

Ik zou dat eerst even afwachten, met wel de waarschuwing richting TS om evt. toezeggingen wél op papier te krijgen...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Volgens mij zijn het twee losse zaken, de prive kilometers en de afspraak met de lm.

Als je prive 10k per jaar mag rijden is dat dus 40k over 4 jaar.
Je hebt 22k gereden in het eerste jaar dus je mag nog 18k prive rijden. Dat is 6k per jaar.
Blijf je daar onder dan heb je aan het eind van het contract gewoon jouw 10k per jaar gebruikt en niet meer.

Zakelijk heb je dus volgens contract 20k per jaar (30k - prive km) en dus 80k verspreid over 4 jaar.
Als je daar al 28 van gebruikt hebt hou je 52 over. Dat is ~17k per jaar. Dus of je baas zorgt er maar voor dat je een opdracht hebt waarbij je binnen die 17k blijft of ze verhogen die kilometers maar bij de lm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Question Mark schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:34:
[...]

Werkgever heeft al aangegeven dat het netjes opgelost gaat worden. Hij heeft nl. al gereageerd op de mail van topicstarter.

Ik zou dat eerst even afwachten, met wel de waarschuwing richting TS om evt. toezeggingen wél op papier te krijgen...
Na maanden heb ik eindelijk het onderstaande antwoord ontvangen. Ik heb een contract van 30.000, waarvan 20.000 voor zakelijke doeleinden en 10.000 voor privé. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt als ik de zakelijke limiet van 20.000 overschrijd. pffffff

ik (wij) zouden nog even bij jou terugkomen met betrekking tot jouw KM bundel, waarbij jij op dit moment 14k kilometer over je contract bent gegaan.
Hierdoor is jouw contract op dit moment verhoogd naar 47.500 km per jaar, welke extra kosten opleveren voor {bedrijfsnaam}. Om dit op te vangen, zijn er 3 scenario’s die we met jou willen bespreken:

1= Je zorgt ervoor dat je per 1 juli 2025 weer op gemiddeld 30k kilometers komt per jaar. Dit betekent dus aanzienlijk minder rijden voor jou (want de kilometers moeten gemiddeld op 30k per jaar uitkomen) maar dan blijven de kosten wel hetzelfde. Op dit moment kan je dan nog ongeveer 16k rijden tot 1 juli 2025. Als de kilometers eenmaal gecompenseerd zijn, kan je weer terug naar 30k per jaar.

2=Je blijft op een contract van 47.500 kilometer per jaar maar dan ga je maandelijks 90 euro eigen bijdragen betalen voor je auto.

3=Je gaat voor 1 jaar 90 euro eigen bijdragen betalen, maar zorgt ervoor dat je max 30k kilometers rijdt tm 1 juli 2025. Dan kan je contract volgend jaar weer naar beneden worden gesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
@sanane In je contract staat:
Volgens mij heb je dan 2 opties:

1. Zoek een andere werkgever en zorg ervoor dat je niet weer akkoord gaat met zo'n regeling.
2. Maak vanaf nu geen zakelijke km's meer en communiceer dat naar je werkgever. Dit kan natuurlijk wel resulteren in optie 1.

Edit: Verder begrijp ik niet waarom een bedrijf op een arbeidsconflict aanstuurt voor 90euro bruto per maand voor een (neem ik aan) goede werknemer. De (werk)tijd en irritatie die dit kost slaat echt helemaal nergens op.

[ Voor 16% gewijzigd door jongetje op 23-09-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

sanane schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:52:
[...]

50.000km/jaar rijden is sowieso al te bizar voor woorden maar daar zit wel een sterke bias van mijn kant bij. Ik doe daar zelf meer dan 4 jaar over en dat is inclusief vakanties.

Dat gezegd hebbende; ik heb ook weleens ergens gezeten waar ik max 10.000k per jaar privé mocht rijden. Na wat onderhandelen heb ik dat naar 15k/jaar kunnen opkrikken. Ik moest wel een km administratie bijhouden maar dat was in excel dus redelijk natte vinger en ik kon ook nog wel wat smokkelen.

Ik vind die 10k/jaar die jij hebt op zich prima.

Ik zou als ik jou was;
- Aangeven dat je die 10k per jaar privé wilt verhogen naar 15k per jaar
- aangeven dat je niks bij gaat betalen, ook niet als je een klus hebt die 30k per jaar vereist
- dat punt 2 los staat van punt 1

En voortaan dingen vooraf zwart op wit regelen. Of gewoon niet meer leasen, dan heb je dit gezeik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Overigens vind ik 10.000 km privé ook erg weinig voor de bijtelling die ik betaal. Dat zijn helaas erg dure kilometers, maar het is natuurlijk dom van mij om mondelinge afspraken te vertrouwen. Aan de andere kant wist ik destijds niet eens dat beide bedrijven iets met elkaar te maken hadden. Bedrijf=J staat er namelijk om bekend hun medewerkers tot op de laatste druppel uit te persen.
Een hele hoop tekst om te zeggen dat je dus 28k zakelijk hebt gereden en 22k privé (topicstart zegt 50k). Laat dat de BD maar niet horen want je privé kilometers moeten in verhouding staan met je zakelijke anders kan de bijtelling aangepast worden.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

sanane schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:11:
[...]

Na maanden heb ik eindelijk het onderstaande antwoord ontvangen. Ik heb een contract van 30.000, waarvan 20.000 voor zakelijke doeleinden en 10.000 voor privé. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk wat er gebeurt als ik de zakelijke limiet van 20.000 overschrijd. pffffff

ik (wij) zouden nog even bij jou terugkomen met betrekking tot jouw KM bundel, waarbij jij op dit moment 14k kilometer over je contract bent gegaan.
Hierdoor is jouw contract op dit moment verhoogd naar 47.500 km per jaar, welke extra kosten opleveren voor {bedrijfsnaam}. Om dit op te vangen, zijn er 3 scenario’s die we met jou willen bespreken:

1= Je zorgt ervoor dat je per 1 juli 2025 weer op gemiddeld 30k kilometers komt per jaar. Dit betekent dus aanzienlijk minder rijden voor jou (want de kilometers moeten gemiddeld op 30k per jaar uitkomen) maar dan blijven de kosten wel hetzelfde. Op dit moment kan je dan nog ongeveer 16k rijden tot 1 juli 2025. Als de kilometers eenmaal gecompenseerd zijn, kan je weer terug naar 30k per jaar.

2=Je blijft op een contract van 47.500 kilometer per jaar maar dan ga je maandelijks 90 euro eigen bijdragen betalen voor je auto.

3=Je gaat voor 1 jaar 90 euro eigen bijdragen betalen, maar zorgt ervoor dat je max 30k kilometers rijdt tm 1 juli 2025. Dan kan je contract volgend jaar weer naar beneden worden gesteld.
Beetje raar dat er meer zakelijke km’s dan verwacht gemaakt worden en dat ze dat op jou afwentelen.

Ik zou terugkoppelen ;
- Ik mag 10k privé rijden. Daar ben ik binnen gebleven (geen registratie dus bewijslast ligt bij hun)
- Dat er meer gereden is dan 30k is voornamelijk toe te schrijven aan zakelijke km’s dus niet jou probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:31
Run Forrest Run!

Zou lekker de markt op gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Haha, wat een soap.........

Wil de werkgever van je af ?
Lijkt het wel op zo te zien namelijk.

Zou je werkgever meteen om een opdracht vragen dichtbij huis, of anders een klus waar je remote mag werken. Verder vast je LinkedIn profiel oppoetsen, er is echt werk genoeg.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
FreakNL schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:48:
[...]
Laat dat de BD maar niet horen want je privé kilometers moeten in verhouding staan met je zakelijke anders kan de bijtelling aangepast worden.
Heb je daar een bron van? Zover ik weet zijn er maar 2 regels:
< 500km privé per jaar
>500km privé per jaar

Al wil je een miljoen privé kms maken en 3 zakelijk mag dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zeker heb ik een linkje:

https://www.vanreeaccount...-met-de-auto-van-de-zaak/

https://ondernemingsdatab...BTAR_EU29030501/85/search?

Maar heel eerlijk, dit is vooral een theoretisch verhaal en zonder KM registratie niet te handhaven.

Ik heb (toen ik nog een baan had met lease-auto, detachering) 3 jaar op een klus gezeten waarbij ik grotendeels met de trein ging (die kosten werden vergoedt mits ik de lease-auto liet staan, ook daar was overigens geen controle op) en daardoor waren bijna al mijn KMs als prive aan te merken. Niks van gehoord ooit..
jongetje schreef op maandag 23 september 2024 @ 15:49:
[...]

..

Al wil je een miljoen privé kms maken en 3 zakelijk mag dat gewoon.
In de praktijk wel, maar volgens de letter der wet zeker niet :) (zie boven)

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2024 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001

Smurf

Detri

sanane schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:11:

...

1= Je zorgt ervoor dat je per 1 juli 2025 weer op gemiddeld 30k kilometers komt per jaar. Dit betekent enz enz..
Hier past eigenlijk maar 1 reactie op:

Beste $werkgever,
De komende tijd werk ik thuis.
Groet, $naam.

Het is toch van de zotte dat jij moet opdraaien voor zakelijke kilometers met een leaseauto. Als ze het vervelend vinden dat je veel moet rijden zetten ze je maar wat dichter bij huis in.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@FreakNL Dan heb ik liever een brom van de belastingdienst die dit onderschrijft of een wetsartikel. Anders valt er nergens op te handhaven.

Verder gaat je bron over extensief privé gebruikt. Dat staat los van de zakelijke kms. Als je een bijtelling betaald en er 5000km privé mee rijdt en 50km zakelijk dan is dat geen extensief privé gebruik. Maar wat het wel is staat nergens officieel beschreven en heeft nog nooit iemand een boete voor gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

jongetje schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:39:
@FreakNL Dan heb ik liever een brom van de belastingdienst die dit onderschrijft of een wetsartikel. Anders valt er nergens op te handhaven.

Verder gaat je bron over extensief privé gebruikt. Dat staat los van de zakelijke kms. Als je een bijtelling betaald en er 5000km privé mee rijdt en 50km zakelijk dan is dat geen extensief privé gebruik. Maar wat het wel is staat nergens officieel beschreven en heeft nog nooit iemand een boete voor gekregen.
https://download.belastin...heffingen-lh0221t32fd.pdf
Pagina 367

En inderdaad, het gaat over extensief privé gebruik.. Dat leek me toch al wel duidelijk? (gezien ook je quote: "Al wil je een miljoen privé kms maken en 3 zakelijk mag dat gewoon." )

En inderdaad, het is voor een theoretisch verhaal en ik ken zelf geen gevallen waar er gehandhaafd werd.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 23-09-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

FreakNL schreef op maandag 23 september 2024 @ 17:06:
[...]
En inderdaad, het is voor een theoretisch verhaal en ik ken zelf geen gevallen waar er gehandhaafd werd.
Meeste werkgevers limiteren het privé gebruik ook tot een max aantal km's. Die beperking zorgt ervoor dat er nooit sprake kan zijn van excessief privé gebruik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Question Mark schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:44:
[...]

Meeste werkgevers limiteren het privé gebruik ook tot een max aantal km's. Die beperking zorgt ervoor dat er nooit sprake kan zijn van excessief privé gebruik. :)
Dat hoeft alsnog niet perse natuurlijk.

Ik zat op mijn laaste klus op 2.5km van huis (ik werk daar nu ook vast btw :+ ) dus bijna alles was prive...

Maar ik ben het eens dat dat wel uitzondering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18-09 20:32
FreakNL schreef op maandag 23 september 2024 @ 14:43:
[...]
Dat gezegd hebbende; ik heb ook weleens ergens gezeten waar ik max 10.000k per jaar privé mocht rijden. Na wat onderhandelen heb ik dat naar 15k/jaar kunnen opkrikken. Ik moest wel een km administratie bijhouden maar dat was in excel dus redelijk natte vinger en ik kon ook nog wel wat smokkelen.

Ik vind die 10k/jaar die jij hebt op zich prima.
Dat is subjectief (geef je ook aan), maar zou voor mij een dealbreaker zijn. De waarde van privégebruik van een leaseauto valt of staat imo met de bijbehorende leaseregeling. Vanwege uitvoerbaarheid betaal je nu eenmaal een x bedrag aan bijtelling o.b.v. de cataloguswaarde van de auto, en daarbovenop komt dan nog de invloed op je heffingskorting. Een auto van 50k cataloguswaarde, kost gemiddeld zo'n 500 euro netto in de maand. Ik ken twee heel uiteenlopende leaseregelingen:

Leaseregeling A: vrijwel volledige keuze qua merk/model, geen eigen bijdrage, in feite onbeperkte privé km's incl. brandstof (ook buitenland), auto mag kosteloos achtergelaten worden bij werkgever bij vrijwillige uitdiensttreding, etc.
Leaseregeling B: standaardkeuze (beperkt) qua auto, wél een eigen bijdrage, max. 10.000 km privé per jaar, bijbetalen bij onzuiniger rijden, privé/zakelijke km's bijhouden (bijv. met gps), etc.

Bij die auto van 50.000 euro betaal je bij beide leaseregelingen dus ongeveer hetzelfde. Eigenlijk is leaseregeling B netto nog duurder, omdat je niet de eigen bijdrage volledig kan wegstrepen en dus deels zelf betaalt.

In de situatie van leaseregeling A vind ik het de netto kosten zeker waard, dus zou ik voor privégebruik kiezen.

In de situatie van leaseregeling B zou ik dan hartelijk danken voor privégebruik, en die auto louter zakelijk rijden als een stuk gereedschap. Dan koop ik veel liever een privéauto in eigen bezit, i.p.v. mij op een dergelijke manier aan de ketting te leggen qua privégebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is toch ook weer persoonsgebonden.

Ik kom zakelijk en privé niet eens aan 10K, laat staan privé alleen… Dus voor mij zou het prima zijn. Ik heb betere dingen in mijn leven te doen dan in de auto te zitten.
Pagina: 1