Netwerk "Loop" opspeuren (Unifi GatewayLite / Unifi Network)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-07 16:33

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ik heb een simpel thuisnetwerk wat altijd prima functioneerde.
Recent heb ik mijn router vervangen voor een ander exemplaar en sindsdien vind ik niet alle IP's meer terug in mijn netwerk.
Ik had een Ubiquiti EdgeRouter X en deze is vervangen door een Unifi Gateway Lite.

Al contact gehad met Unifi Support en die geven aan dat er mogelijk een "Loop" aanwezig is in mijn netwerk.

Op dit moment weet ik niet goed hoe ik erachter kom welk apparaat voor een loop zorgt of wat ik kan doen om dit te fixxen.
Iemand hier tips?

Mijn netwerk:
Modem (Ziggo SmartWifi Modem(Sagemcom))
|
Unifi Gateway Lite
|
Switch01 (TP-Link TL-SG108PE)(8 poorten hieronder uitgeschreven)
  1. Unifi Access Point U6+
  2. Unifi Access Point UAP AC Lite
  3. Unifi Access Point UAP AC Lite
  4. DesktopPC
  5. HomeAssistent op RaspberryPi
  6. Switch02 (TP-Link TL-SG108PE)
  7. Unifi Gateway Lite
|
Switch02 (TP-Link TL-SG108PE)(8 poorten hieronder uitgeschreven)
  1. Unifi Cloud Key Gen2+
  2. Omvormer Zonnepanelen
  3. SynologyDS218+
  4. Philips Hue Bridge
  5. Switch01
|
...
Ik heb beide switches en de gateway al eens een factory reset gegeven in de hoop dat het hieraan lag maar dit deed niets.
Als ik in Unifi Network kijk zie bijvoorbeeld dat mijn beide switches & de zonnepanelen omvormer offline zijn maar als ik dan naar het IP ga dan kan ik er wel gewoon inkomen, oftwel alles is online.

Kan het komen doordat een Switch in een switch is geplugd?
Normaliter zou dit moeten werken maar wellicht heb ik een setting gemist?
...

Enschede | 6720wp JinkoSolar 16x420 Z 47°

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-06 14:50
Even zonder al te veel diepgang twee vragen, dit voelt niet direct als een loop eigenlijk:

Vraag 1: Is er buitenom het vervangen van de Ubiquiti EdgeRouter X door een Unifi Gateway Lite, iets veranderd aan de rest van het netwerk?

Vraag 2: Blijf je dezelfde problemen houden als je de Ubiquiti EdgeRouter X weer terug in gebruik neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
1. Verder qua hardware niets veranderd behalve Switch 2 in Switch 1 te steken.
Edgerouter heeft 1 ingang en 4 uitgangen.
GatewayLite heeft 1 ingang en 1 uitgang.
Zodoende kan ik niet een identieke setup maken met de gatewaylite.

2. Kan ik niet direct beantwoorden, zojuist alles wel omgeplugd naar de edgerouter maar ik denk dat de edgerouter meer tijd nodig heeft om het 'Traffic Analysis' weer op te bouwen met alle info.
Momenteel zie ik maar 8 IP's in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ik snap er niets van, net nog even aan het klooien geweest en de switches beide naar een fixed IP gezet.
.100 en .101.
Nu laat Unifi Network wel álles zien behalve de zonnepanelen omvormer (maar die is nu offline zonder zon).
ik ga het even aanzien of het deze week stabiel blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Is het 'best practice' om een switch achter de gateway lite te zetten en hier alleen maar secundaire switches in te steken? Soort van Parent/child switch (voor het idee)
Dan heb ik geen mix van switches en devices op dezelfde switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

SambalBij

We're all MAD here

Zorg in ieder geval dat je op die access points de mesh functie uit zet! Die is niet geschikt om te gebruiken wanneer er meerdere AP's bedraad aan het netwerk hangen.
Mocht zo'n ding (doordat hij even zijn gateway niet kan vinden of iets en daardoor denken dat zijn wired uplink weg is) besluiten een wireless uplink (mesh) aan te zetten terwijl hij ook een wired verbinding heeft, dan creeeren ze een netwerkloop tussen twee switchpoorten over de wireless verbinding heen. Verkeer gaat loopen, en trekt je hele LAN segment onderuit...

Maar wat is je daadwerkelijke issue? Want je zegt dat wanneer je op IP naar een apparaat gaat je er gewoon bij kunt en het gewoon online is? Dan is er toch eigenlijk geen issue?

Wat die Unifi network app zegt over wat die denkt dat wel of niet online is moet je niet echt naar kijken... Dat is een ding om je AP's en je firewall te managen; wat dat over clients zegt boeit niet echt...
Volgens wat ik lees kan dat ook de issue zijn; die detectie werkt schijnbaar alleen goed wanneer je alleen maar Unifi netwerkdevices gebruikt. Bij mij gaat dat wel redelijk ok, maar bij mij hangen alle devices óf aan een Unifi switch, of aan een Unifi access point. (Mijn firewall is dan weer geen Unifi overigens)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
SambalBij schreef op zondag 7 juli 2024 @ 23:52:
Zorg in ieder geval dat je op die access points de mesh functie uit zet! Die is niet geschikt om te gebruiken wanneer er meerdere AP's bedraad aan het netwerk hangen.
Mocht zo'n ding (doordat hij even zijn gateway niet kan vinden of iets en daardoor denken dat zijn wired uplink weg is) besluiten een wireless uplink (mesh) aan te zetten terwijl hij ook een wired verbinding heeft, dan creeeren ze een netwerkloop tussen twee switchpoorten over de wireless verbinding heen. Verkeer gaat loopen, en trekt je hele LAN segment onderuit...
Thanks, dat had ik eerder wel aanstaan maar bij het opnieuw configuren van de GatewayLite, een paar dagen terug, heb ik dat volledig uitgezet onder Settings.System.Advanced.Wireless Connectivity.
Vervolgens heb je op de accesspoints ook niet meer de setting om mesh aan of uit te zetten.
Maar wat is je daadwerkelijke issue? Want je zegt dat wanneer je op IP naar een apparaat gaat je er gewoon bij kunt en het gewoon online is? Dan is er toch eigenlijk geen issue?
Op dit moment is er inderdaad geen issue maar het is wel ander gedrag als voorheen met mijn Edgerouter.
Daarnaast weet ik nu wat mijn IP's zijn.
Vroeger wanneer ik een nieuw apparaat introduceerde in mijn netwerk, dan zocht ik het IP op in de Edgerouter en zodoende kon ik het apparaat bereiken via een webbrowser oid.

Wanneer ik straks in de toekomst eens een nieuw apparaat binnen het netwerk heb maar ik kom niet achter het IP dan kom ik wellicht flink aan het zoeken.
Wat die Unifi network app zegt over wat die denkt dat wel of niet online is moet je niet echt naar kijken... Dat is een ding om je AP's en je firewall te managen; wat dat over clients zegt boeit niet echt...
Volgens wat ik lees kan dat ook de issue zijn; die detectie werkt schijnbaar alleen goed wanneer je alleen maar Unifi netwerkdevices gebruikt. Bij mij gaat dat wel redelijk ok, maar bij mij hangen alle devices óf aan een Unifi switch, of aan een Unifi access point. (Mijn firewall is dan weer geen Unifi overigens)
Ik had al wel gelezen dat de topology met een third-party switch totaal niet klopt, maar dat clients eventueel als offline worden weergegeven had ik niet verwacht, thanks goed om te weten.

Verder is het ook wel een paar keer gebeurd dat de GatewayLite 's ochtends ineens als offline in Unifi Network stond.
Clients oke.. maar de Gateway zelf als offline vond ik wel vreemd.
(Vervolgens kon ik dus ook geen settings wijzigen of dmv teleport naar mijn netwerk omdat UnifiNetwork dacht dat die offline was. Alles was wel gewoon up en running en functioneerde.)

Toen ik eens een paar devices niet kon vinden heb ik dat gemeld bij UI Support.
Volgens UI Support "After analyzing your support file, it appears there is a loop present in your network."
Zodoende kwam ik hier.

For the time being, nu lijkt alles in orde en dus issues opgelost, maar ik ben benieuwd of het zo blijft/stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Als je alles hebt aangesloten zoals je beschrijft dan zit er zeker geen loop in je netwerk, die support afdeling klets maar wat uit z'n nek.
Als je echt een loop had, dan zou je hele netwerk plat gaan.

Verder is het een beetje onduidelijk wat je bedoelt met "vind ik alle Ip-Adressen niet meer terug".
Ik neem aan dat dat enkel in de administratie van die Unifi Gateway Lite is en dat alles gewoon netjes werkt?

Unifi blink niet uit in de kwaliteit van hun software dus de grootste kans is daar gewoon het probleem zit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:59:
Als je alles hebt aangesloten zoals je beschrijft dan zit er zeker geen loop in je netwerk, die support afdeling klets maar wat uit z'n nek.
Als je echt een loop had, dan zou je hele netwerk plat gaan.
Goed om te horen!
Ik heb geen ervaring met een netwerk loop dus wist niet of het een kleinigheidje is, of dat het een groot issue is.
Verder is het een beetje onduidelijk wat je bedoelt met "vind ik alle Ip-Adressen niet meer terug".
Bijvoorbeeld; Nu is de omvormer zonnepanelen offline in UI Network ondanks dat die wel actief is.
Omdat deze ooit online is geweest in UI network kan ik het bijbehorende IP adres zien, en zodoende het apparaat toch nog benaderen.
Het is ook mogelijk dat een apparaat wel actief is in mijn netwerk, maar nooit als online door UI Network wordt gezien. In dát geval zal ik het apparaat niet terug zien in UI Network en dus weet ik niet welk IP adres bij dit apparaat hoort. Vervolgens heb ik geen idee hoe ik dan dit apparaat moet benaderen.
Ik neem aan dat dat enkel in de administratie van die Unifi Gateway Lite is en dat alles gewoon netjes werkt?
Unifi blink niet uit in de kwaliteit van hun software dus de grootste kans is daar gewoon het probleem zit.
Ja enkel in de administratie van Unifi Network / GatewayLite.
Komend van een EdgerouterX had ik verwacht dat een GatewayLite een upgrade was maar het lijkt meer een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Unifi firmware is van slechte kwaliteit daar zal het probleem wel zitten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:33
In theorie kunnen je Unifi APs besluiten een mesh uplink te vormen, waarmee je een loop krijgt.
Dat had ik recent in mijn netwerk.
Kennelijk staat het "mesh mijn network up" vinkje standaard "aan" in de Unifi Controller versie 8.... *zucht*.

Anyway, voorheen had ik ook een EdgeRouter X.
Erg blij mee.
Echter, het Unifi ecosysteem werkt voor APs wel okee, maar voor routing (zoals Unifi Gateway en UDM producten range) vind ik de feature-set teleurstellend.
Ik ben voor mijn router overgestapt naar Mikrotik.

Zelf heb ik ook wel eens 1 of 2 apparaten die "van het netwerk" afvallen.
Ik heb de DHCP lease time op 1 uur staan en ik vermoed dat deze apparaten vergeten hun lease te verlengen.
In mijn geval betreft het alleen een omvormer en een HP printer.
Apparaat uit/aan of netwerkstekker eruit/erin en het apparaat meldt zich weer netjes aan op de DHCP server

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:39
TTROX schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:55:
Bijvoorbeeld; Nu is de omvormer zonnepanelen offline in UI Network ondanks dat die wel actief is.
Omdat deze ooit online is geweest in UI network kan ik het bijbehorende IP adres zien, en zodoende het apparaat toch nog benaderen.
Het is ook mogelijk dat een apparaat wel actief is in mijn netwerk, maar nooit als online door UI Network wordt gezien. In dát geval zal ik het apparaat niet terug zien in UI Network en dus weet ik niet welk IP adres bij dit apparaat hoort. Vervolgens heb ik geen idee hoe ik dan dit apparaat moet benaderen.
Even simpel gesteld:
Het gaat er om hoe apparaten (UI Network) bepalen of een ander apparaat (Omvormer) ONLINE is. Dat is een kwestie van vraag en antwoord. Maar je kunt het geven van een antwoord UIT zetten op apparaten. Dat betekent niet dat het apparaat er niet is, maar wel dat het apparaat als OFFLINE wordt gezien.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
Ben(V) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:22:
Unifi firmware is van slechte kwaliteit daar zal het probleem wel zitten.
De hardware is wel prima, 'k had niet verwacht dat de firmware matig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:34:
In theorie kunnen je Unifi APs besluiten een mesh uplink te vormen, waarmee je een loop krijgt.
Dat had ik recent in mijn netwerk.
Kennelijk staat het "mesh mijn network up" vinkje standaard "aan" in de Unifi Controller versie 8.... *zucht*.
Als alle AP's bedraad zijn dan kun je via Settings.System.Advanced.Wireless Connectivity het meshing geheel uitzetten.
Devices zoals AP's hebben dan de mesh optie niet meer.
Anyway, voorheen had ik ook een EdgeRouter X.
Erg blij mee.
Echter, het Unifi ecosysteem werkt voor APs wel okee, maar voor routing (zoals Unifi Gateway en UDM producten range) vind ik de feature-set teleurstellend.
Ik ben voor mijn router overgestapt naar Mikrotik.
Het alles-in-1 ecosysteem leek mij wel handig, zodoende toch van uisp naar unifi overgestapt.
Zelf heb ik ook wel eens 1 of 2 apparaten die "van het netwerk" afvallen.
Ik heb de DHCP lease time op 1 uur staan en ik vermoed dat deze apparaten vergeten hun lease te verlengen.
In mijn geval betreft het alleen een omvormer en een HP printer.
Apparaat uit/aan of netwerkstekker eruit/erin en het apparaat meldt zich weer netjes aan op de DHCP server
Lease staat hier op 24h, maar na een reboot/on-off had ik ook wel iets verwacht, maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:08
Even voor de zekerheid: staat je Ziggo modem in bridge mode? Kan mij voorstellen dat 'ie in router-mode kan zorgen voor een tweede DHCP-server in je netwerk met dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
bregweb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Even simpel gesteld:
Het gaat er om hoe apparaten (UI Network) bepalen of een ander apparaat (Omvormer) ONLINE is. Dat is een kwestie van vraag en antwoord. Maar je kunt het geven van een antwoord UIT zetten op apparaten. Dat betekent niet dat het apparaat er niet is, maar wel dat het apparaat als OFFLINE wordt gezien.
Duidelijk, echter heeft mijn vorige router dat apparaat (omvormer) altijd wel gezien.
Daarnaast heeft UI Network mijn omvormer wel eens gezien.
Zodoende trek ik de conclusie dat het niet in het apparaat zit, die antwoord geeft, maar eerder in de ontvanger die de vraag stelt, maar ik kan verkeerd zitten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTROX

TTROX

Christian N

Topicstarter
vanaalten schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:08:
Even voor de zekerheid: staat je Ziggo modem in bridge mode? Kan mij voorstellen dat 'ie in router-mode kan zorgen voor een tweede DHCP-server in je netwerk met dit soort problemen.
Ja staat wel in Bridge, anders had ik, denk ik, ook geen wan ip op de gateway gekregen.

Pagina: 1