Nieuw huis, nieuw netwerk, zoveel mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Naast het huis komt nagenoeg zelfstandige ruimte (garage/kantoor) met eigen water en electravoorzieningen, eigen voordeur, etc. Het enige wat gedeeld moet worden is de internetverbinding. Bij de bouw worden alle voorzieningen getroffen om glasvezels en/of koperkabels van het huis naar garage kantoor aan te leggen.

Ik ben nu begonnen aan de puzzel wat ik aan hardware neer ga zetten en hoe ik de internet/netwerkvoorzieningen ga inrichten. Aangezien we allebei veel online thuiswerken is een goedwerkende internetverbinding cruciaal. Daarom komt er naast KPN glasvezel ook Starlink als backup.
TV kijken doe we via KPN, op de meeste tv's via de app, er is nog 1 tv met een losse ontvanger.

Zowel in het huis als de garage/kantoor komt een technische ruimte met 19" kast. In het huis komt daarin in elk geval een server met Home Assistant, in de garage/kantoor in elk geval een NAS en mijn Home Lab. Een belangrijke eis dat het netwerk in het huis geen hinder ondervind als ik loop te prutsen met het home lab.

Ik heb nu al een grote verzameling opgebouwd aan Ubiquiti Unifi netwerk gear en die wil ik graag meeverhuizen. Ik speel nu met de gedachte om er een tweede UDM-pro bij te kopen en dat volgens het onderstaande plaatje aan te sluiten. Voordeel is dat dit geen aanpassingen behoeft aan de KPN Experiabox en ik kan direct gebruik maken van de failover functies van de UDM-pro's. Nadeel is dat er een extra interconnect nodig is en de setup er onnatuurlijk uitziet.
(dit is een logisch plaatje,switches, ap's etc heb ik niet getekend)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FheWYtCBXkWtB0O1dp-574r1JCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zDj9DAMjySFUDfNSG8bbScYu.png?f=fotoalbum_large

Een andere mogelijkheid is het gebruiken van één router (met bijvoorbeeld PFSense of OPNSense) waar de internetverbindingen op binnenkomen. Voordeel is dat het ontwerp er "cleaner" uitziet en ik zelf meer controle heb over de inrichting. Nadeel is dan wel dat het meer tijd kost om in te stellen en er een afhankelijkheid ontstaat tussen huis en garage/kantoor. (en ik weet nu al dat er een dag komt dat ik iets ondertrek tijdens het hobbiën :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xz7-6H5iSi4kowqyCiVMo2a5jAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xC1bSNnptNnNG2TKNfow7bxI.png?f=fotoalbum_large

Ik neig zelf naar de eerste oplossing. Het geeft mij de meeste zekerheid dat gehobby het internet in huis het minst gaat verstoren. Al vraag ik me af wat het effect gaat zijn met twee UDM's met elk hun eigen controller in een netwerk dat "ergens" een verbinding legt tussen die twee.

Wat zou jij doen in mijn geval? Of heb je nog een alternatief dat ik over het hoofd zie? - Alvast bedankt voor alle reacties

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:39
@FredvZ nice, een nieuw huis is een mooie kans om een goed netwerk van de grond af aan op te bouwen.

Als ik jou was zou ik voor optie 2 gaan. Die is het meest clean en daardoor juist minder storingsgevoelig. Als je bang bent dat je homelab geknutsel problemen op gaat leveren, dan maak je daar gewoon een apart VLAN voor aan in je PfSense router. Desnoods koppel je daar nog een router aan om te gaan dubbel NATten.

Failover is inderdaad leuk, maar hoe belangrijk is dat voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
@gwabber Een failover is die zin belangrijk dat we het nu hebben en leidt nu regelmatig tot paniek als door een minder handige actie van mij het internet niet naar behoren werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:17
Ik zou overwegen om de udm rechtstreeks op het glas te zetten en de experia in een doos op zolder. Vervolgens kun je vlans maken voor huis en kantoor en daar verder bouwen met switches en AP's. Ikzelf heb een UDM SE en die kan zelf een backup verbinding gebruiken, maar alleen in geval van glas problemen. Als je zelf je interne netwerk om zeep helpt, helpt een netwerk backup ook niet ;-)
En als je echt wilt prutsen in het HomeLab, dan zou je daar een tweede router voor kunnen zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:01
Waarom trouwens een Starlink als backup.
Is dat niet wat overkill.

Je kan ook zoiets gebruiken:
TP-Link Omada ER706W-4G

Of gewoon een normale:

TP-Link Omada TL-ER605 v2

Je zet een simkaart erin, wanneer je alles van KPN hebt kost dat 5 euro in de maand.
GB’s deel je met eigen bundel als het mis gaat.

Heb dit ook draaien en binnen 5 - 10 seconden pakt hij het over.

Daarnaast zit dit netwerk er volgens mij goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:12
Is het geen idee de experiabox te laten staan en je udm erachter? Is positief voor de snelheid (pppoe) en grootste kans dat deze blijft functioneren door eigen gepruts :p

wifi op experiabox actief laten, als fallback verbinding, en wachttwoord aan vrouw geven. Wat je ook prutst, dat stuk blijft dan werken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:59

FreakNL

Well do ya punk?

FredvZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:05:
@gwabber Een failover is die zin belangrijk dat we het nu hebben en leidt nu regelmatig tot paniek als door een minder handige actie van mij het internet niet naar behoren werkt.
Hotspot op je telefoon en gaan.

Ik zou daar de maandelijkse kosten van Starlink niet voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
FredvZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:45:
Binnenkort wordt ons nieuwe huis opgeleverd. Naast het huis komt nagenoeg zelfstandige ruimte (garage/kantoor) met eigen water en electravoorzieningen, eigen voordeur, etc. Het enige wat gedeeld moet worden is de internetverbinding. Bij de bouw worden alle voorzieningen getroffen om glasvezels en/of koperkabels van het huis naar garage kantoor aan te leggen.

Ik ben nu begonnen aan de puzzel wat ik aan hardware neer ga zetten en hoe ik de internet/netwerkvoorzieningen ga inrichten. Aangezien we allebei veel online thuiswerken is een goedwerkende internetverbinding cruciaal. Daarom komt er naast KPN glasvezel ook Starlink als backup.
TV kijken doe we via KPN, op de meeste tv's via de app, er is nog 1 tv met een losse ontvanger.

Zowel in het huis als de garage/kantoor komt een technische ruimte met 19" kast. In het huis komt daarin in elk geval een server met Home Assistant, in de garage/kantoor in elk geval een NAS en mijn Home Lab. Een belangrijke eis dat het netwerk in het huis geen hinder ondervind als ik loop te prutsen met het home lab.

Ik heb nu al een grote verzameling opgebouwd aan Ubiquiti Unifi netwerk gear en die wil ik graag meeverhuizen. Ik speel nu met de gedachte om er een tweede UDM-pro bij te kopen en dat volgens het onderstaande plaatje aan te sluiten. Voordeel is dat dit geen aanpassingen behoeft aan de KPN Experiabox en ik kan direct gebruik maken van de failover functies van de UDM-pro's. Nadeel is dat er een extra interconnect nodig is en de setup er onnatuurlijk uitziet.
[Afbeelding]

Een andere mogelijkheid is het gebruiken van één router (met bijvoorbeeld PFSense of OPNSense) waar de internetverbindingen op binnenkomen. Voordeel is dat het ontwerp er "cleaner" uitziet en ik zelf meer controle heb over de inrichting. Nadeel is dan wel dat het meer tijd kost om in te stellen en er een afhankelijkheid ontstaat tussen huis en garage/kantoor. (en ik weet nu al dat er een dag komt dat ik iets ondertrek tijdens het hobbiën :+ )
[Afbeelding]

Ik neig zelf naar de eerste oplossing. Het geeft mij de meeste zekerheid dat gehobby het internet in huis het minst gaat verstoren. Al vraag ik me af wat het effect gaat zijn met twee UDM's met elk hun eigen controller in een netwerk dat "ergens" een verbinding legt tussen die twee.

Wat zou jij doen in mijn geval? Of heb je nog een alternatief dat ik over het hoofd zie? - Alvast bedankt voor alle reacties
Bij redundante verbindingen zou ik ook redundante routers/firewalls toepassen, anders blijf je een SPOF houden.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt niet veel aan je UDM’s als je ze niet echt als router inzet en met de Experiabox en Starlink ertussem krijg je ook geen VLAN’s van de ene naar de andere kant.

Maak je UDM de centrale router, plaats een extra router voor je homelab om de rest niet in de weg te zitten en je bent er wel ongeveer.

Een tweede UDM is leuk zodra shadow mode ook echt failover kan, dat komt in UnifiOS 4.

Edit: UnifiOS 4 is inmiddels live.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 08-07-2024 12:15 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Bedenk dat je single point of failure niet alleen je internet verbinding is maar ook de netspanning.
Als die wegvalt heb je ook helemaal niets meer.

Verder zou ik in plaats van een failover naar een starlink, gewoon een tweede provider nemen zoals Ziggo en daar de Garage/kantoor op aansluiten(kiss).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:51:
Bedenk dat je single point of failure niet alleen je internet verbinding is maar ook de netspanning.

Verder zou ik in plaats van een failover naar een starlink, gewoon een tweede provider nemen zoals Ziggo en daar de Garage/kantoor op aansluiten(kiss).
Ziggo basic lite internet only blabla is inderdaad een stuk goedkoper tov Starlink. Het slaat ook nergens op dat de TS dat overweegt.

Ik zou persoonlijk gewoon mijn hotspot gebruiken op mijn telefoon. Maar Ziggo ligt er hier nooit uit dus is vooral een theoretisch verhaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:52
pfff... als jij regelmatig de oorzaak bent van het platleggen van het netwerk, dan zou ik daar wat aan gaan doen. Bouw kennis op, of stop met kloten ipv starlink neer te zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
FredvZ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:05:
Wat doe je dan zoal, op een gegeven moment heb je je netwerk toch ingericht en draait het toch gewoon zoals het hoort.
(Wat probeer je precies te bereiken)

Ik heb zelf OPNSense met zenarmor in combinatie met Ubiquiti switches en accesspoints.
Het internet licht er hier nooit uit, vriendin blij en ik dus ook ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:45

Croga

The Unreasonable Man

Gelukkig ben ik niet de enige die de hele setup bizar vindt :-D

- Als je een UDM Pro hebt staan waarom dan nog een tweede, of zelfs een PFSense systeem, er naast? Dat ding kan alles voor je regelen. Zoals iemand al zei: Kan zelfs gewoon rechtstreeks op je fibertje!
- Starlink als backup? Really? €50 per maand voor iets wat je al in je telefoon hebt zitten! Als je het persé op je netwerk wilt hebben haal je een 5G routertje en steek je daar je SIM in wanneer KPN plat gaat.

Ik zou de KPN fiber rechtstreeks in je UDM Pro steken, een 4G/5G routertje in de andere WAN poort en klaar is klara. Verder niet gaan rommelen, die setup werkt en gaat blijven werken. Mijn UDM heb ik 3 jaar geleden geconfigureerd en buiten wat ISP wissels (en dus af en toe een aanpassing aan welke WAN primair is) loopt ie sinds die tijd zonder morren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Starlink gaat sowieso duurder worden dan 50/maand. Die prijs is niet blijvend. En vergeet het energieverbruik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 03:38:

Het internet licht er hier nooit uit, vriendin blij en ik dus ook ;)
En, famous last words? Je hebt gisteravond ondersteboven gelegen tussen de kabels om de boel weer werkend te krijgen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Flans schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:09:
[...]

En, famous last words? Je hebt gisteravond ondersteboven gelegen tussen de kabels om de boel weer werkend te krijgen? :+
Zal mij niet heel snel overkomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQbCUW8buS4CwYmSIqADXlQAqr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNZq4TQljGFTO1095D0crn6J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
joke_name schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:44:
Waarom trouwens een Starlink als backup.
Is dat niet wat overkill.

Je kan ook zoiets gebruiken:
TP-Link Omada ER706W-4G

Of gewoon een normale:

TP-Link Omada TL-ER605 v2

Je zet een simkaart erin, wanneer je alles van KPN hebt kost dat 5 euro in de maand.
GB’s deel je met eigen bundel als het mis gaat.

Heb dit ook draaien en binnen 5 - 10 seconden pakt hij het over.
Er zijn meerdere redenen om Starlink te gebruiken:
Functioneel als backup, maar ook als studiemateriaal.

4G hebben we overwogen, maar biedt in ons geval te weinig zekerheid.

De voorkeur gaat uit naar Ubiquiti, aangezien ik daar al een hele stapel (10+) aan switches en accesspoints heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
laurens0619 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:46:
Is het geen idee de experiabox te laten staan en je udm erachter? Is positief voor de snelheid (pppoe) en grootste kans dat deze blijft functioneren door eigen gepruts :p
Dat is een acceptabele oplossing
wifi op experiabox actief laten, als fallback verbinding, en wachttwoord aan vrouw geven. Wat je ook prutst, dat stuk blijft dan werken :)
Dat heb ik dus gedaan in ons huidige huis. Maar die wifi van de Experiabox komt bij lange niet op de plek waar zij wil werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
FreakNL schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:48:
[...]

Hotspot op je telefoon en gaan.

Ik zou daar de maandelijkse kosten van Starlink niet voor over hebben.
Wij wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Ben(V) schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:51:
Dat klopt helemaal, ook daar wordt aan gedacht: zonnepanelen, accu's, zelf te sturen inverter, UPS-en... Het is allemaal meegenomen in het plan :)
Dat heb ik ook overwogen, maar dat gaat bij een grote stroomstoring in de polder niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
107mb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:08:
pfff... als jij regelmatig de oorzaak bent van het platleggen van het netwerk, dan zou ik daar wat aan gaan doen. Bouw kennis op, of stop met kloten ipv starlink neer te zetten
Dat is nou precies wat ik wel bereiken: veilig kennis kunnen opbouwen zonder het internet in huis plat te hoeven leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
ArnoldSmit schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 03:38:
Wat doe je dan zoal, op een gegeven moment heb je je netwerk toch ingericht en draait het toch gewoon zoals het hoort.
(Wat probeer je precies te bereiken)
Bij mij is het netwerk nooit klaar. Er komen maandelijks wel nieuwe gadgets of software uit die ik wil proberen.
Daarnaast gebruik ik mijn homelab om tests en netwerksimulaties uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
Croga schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 05:16:
Gelukkig ben ik niet de enige die de hele setup bizar vindt :-D

- Als je een UDM Pro hebt staan waarom dan nog een tweede, of zelfs een PFSense systeem, er naast? Dat ding kan alles voor je regelen. Zoals iemand al zei: Kan zelfs gewoon rechtstreeks op je fibertje!
- Starlink als backup? Really? €50 per maand voor iets wat je al in je telefoon hebt zitten! Als je het persé op je netwerk wilt hebben haal je een 5G routertje en steek je daar je SIM in wanneer KPN plat gaat.
Tja, de een koopt een auto, boot of motor om aan te sleutelen, de ander rijdt met modeltreinen en ik bouw een klein enterprise netwerk na ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
FreakNL schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 07:23:
Starlink gaat sowieso duurder worden dan 50/maand. Die prijs is niet blijvend. En vergeet het energieverbruik niet.
Uiteindelijk wordt alles duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
FredvZ schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Bij mij is het netwerk nooit klaar. Er komen maandelijks wel nieuwe gadgets of software uit die ik wil proberen.
Daarnaast gebruik ik mijn homelab om tests en netwerksimulaties uit te voeren.
Ik alle eerlijkheid zou ik dan gewoon extra apparatuur kopen voor die simulaties.
En zorgen dat je een betrouwbaar netwerk er naast heb dat altijd werkt.

Ik las dat je een enterprise netwerk wil nabootsen.
Ik kan je wel vertellen dat de downtime gemiddeld genomen enorm laag is op zulke netwerken.
Vaak heb je SLA's van 99.9% uptime voor dit soort netwerken.

Het ook wel zo netjes naar je vriendin/vrouw om die zaken gescheiden te houden ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ArnoldSmit op 13-07-2024 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een klein enterprise wilt nabouwen zou ik ook enterprise apparatuur nemen en niet die unifi bagger.
Ze maken redelijk goede hardware maar hun software is echt heel slecht alsook de support daarop.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 13-07-2024 12:01 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:00:
Als je een klein enterprise wilt nabouwen zou ik ook enterprise apparatuur nemen en niet die unifi bagger.
Ze maken redelijk goede hardware maar hun software is echt heel slecht alsook de support daarop.
Voor dat doel heb ik nog spul van HP (DL360+DL380), Cisco en Fortinet liggen. Ubiquiti is alleen voor het verbinden van consumer meuk en home automation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:00:
Hoe kom je daar nou weer bij, software van Unify is een van de meest overzichtelijke stukken software die er op de markt is, en het werkt gewoon goed.
Support is ook goed en snel te noemen, ervaring van meerdere mensen.

Unify is perfect als je doel gericht een niet heel complex netwerk wil uitrollen.

Als je complexer gaat is Mikrotik vaak een meer passende oplossing.
Echter de software van mikrotik is wel erg krachtig, maar spartaans te gelijkertijd.
Zou Mikrotik bijvoorbeeld daarom ook niet aan iedereen aanraden.

Voor de topic starter, gezien de hoeveelheid downtime waar hij over schrijft, is Unify voor de fase waar hij zich nu in bevindt waarschijnlijk de beste oplossing.
Zou zeker niet oplossingen aanraden die complexer zijn in het opzetten en beheer als wat hij nu heeft, vanwege de hoeveelheid downtime die hij nu al ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Veel bugs die nooit gefixed worden en support dat nergens op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
Ben(V) schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 15:08:
Veel bugs die nooit gefixed worden en support dat nergens op reageert.
Zelf ervaring met hun helpdesk, reactie is gewoon vlot binnen een paar uur.
Vooral hun accespoints zijn top, goede prijs kwaliteit verhouding, veel features en de nieuwste technieken zoals wifi7.
Had zelf een probleem met de stabiliteit van de U7 Pro op 6 GHz, en binnen een uurtje was dat dankzij contact met hun helpdesk opgelost.
Voor WiFi vind ik alleen Aruba networks beter.

Ook de updates worden bij Unify regelmatig uitgebracht, en in de changelogs zie je altijd dat ze de nodige dingen aanpakken en nieuwe features introduceren.

Is Unify perfect, zeker niet, maar dat is geen enkele fabrikant, Mikrotik vind ik ook erg mooi spul, maar op wifi gebied zijn ze zwak.
(En voor veel mensen toch te complex, qua opzet en beheer)

En Cisco of HP/Aruba voor thuisgebruik is een beetje overkill en prijzig.
(Had mijn keuze geweest anders, gezien dat professioneel ik er erg veel ervaring mee op heb kunnen doen)

Maar pure interesse wat heb jij draaien en wat zou jij adviseren?
Zelf heb ik OPNSense als firewall, en mijn oudere Cisco spullen vervangen voor UniFi omdat ik naar 10Gb wilde en WiFi 7, de match tussen prijs en features was voor mij bij Unify gewoon een match.
(En wat ik erg prettig vind bij Unify is het dashboard, het geeft op een laagdrempelige manier veel inzicht in wat er gaande is bij je netwerk)

[ Voor 5% gewijzigd door ArnoldSmit op 14-07-2024 15:15 ]

Pagina: 1