Geen geluid Tidal 24bit/192khz FLAC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:18
Ik gebruik een NAD CS1 met een Denon x2800h om muziek via Tidal te streamen. Ze zijn verbonden met een optische kabel.

Het werkt prima, maar bij muziek (FLAC) die 24bit/192khz kwaliteit heeft is er geen geluid. Bij 16bit/44.1khz of 24bit/96khz werkt het wel prima.

Ik heb de optische kabel al vervangen voor een exemplaar waar specifiek bij de beschrijving stond dat die ook 24bit/192khz doorgeeft.

Volgend de specs van de NAD CS1 en de Denon X2800h zouden die allebei het format moeten ondersteunen.

Mis ik ergens iets? Zou een digitale coax audio kabel wel werken? Of ligt het toch aan de Denon of de NAD?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sluit de streamer eens analoog aan op de Denon, en test dan nog eens.
Als je dan het zelfde effect ervaart zit het in je NAD, zo niet moet je het in de Denon zoeken :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:06
24 bit/ 96 kHz is max voor optisch. Je moet een andere digitale connectie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
aljooge schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:51:
24 bit/ 96 kHz is max voor optisch. Je moet een andere digitale connectie gebruiken.
Dat had ik inderdaad ook al hier en daar gelezen. Maar ook gezien dat het met modernere kabels wel zou moeten kunnen.
Hier https://nadelectronics.co...ndpoint-network-streamer/ zeggen ze toch ook onder het kopje "plug & play" dat het moet kunnen. Daarom heb ik ook specifiek een nieuwe optische kabel gekocht die dat zou moeten kunnen.

Ook nog een aanvullende vraag om in overweging te nemen om analoog aan te sluiten: welke DAC zou beter zijn? Die van de NAD of die van de Denon?

[ Voor 11% gewijzigd door Bucephalus op 07-07-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

aljooge schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:51:
Ik zou ook voorstellen Digitale Coax te gebruiken voor meer zekerheid.

Optisch kan 24/192 aan, mijn Squeezebox Touch stuurt dat over optisch naar mijn Denon. Wel met een custom add-in om vanaf de bron dat te forceren.

Edit:
Zowel Bluesound als NAD noemen overal "tot 24/192” in combinatie met S/PDIF. Twijfel ik of de CS1 het signaal wel uitstuurt en de Denon het niet aankan of dat de "tot" de methode is voor NAD om zich in te dekken dat optisch niet verder komt dan 24/96. Of dat toch de kabel niet goed is...

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 07-07-2024 16:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:06
Bucephalus schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Dat had ik inderdaad ook al hier en daar gelezen. Maar ook gezien dat het met modernere kabels wel zou moeten kunnen.
Hier https://nadelectronics.co...ndpoint-network-streamer/ zeggen ze toch ook onder het kopje "plug & play" dat het moet kunnen. Daarom heb ik ook specifiek een nieuwe optische kabel gekocht die dat zou moeten kunnen.

Ook nog een aanvullende vraag om in overweging te nemen om analoog aan te sluiten: welke DAC zou beter zijn? Die van de NAD of die van de Denon?
Het is mij inderdaad ook gelukt om 24 bit 192 kHz te gebruiken, wel op andere apparatuur, ondanks dar veel zeggen dat het niet kan. Heb zelf uiteindelijk ook een digitale coax gebruikt, omdat men vindr dat dit de te prefereren optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
Thnx allen, voor nu een digitale coax kabel besteld en kijken of dat beter werkt. Laat het hier wel even weten of het probleem daarmee opgelost is.

Edit: ik was iets te enthousiast met een nieuwe kabel bestellen... De x2800h heeft helemaal geen digitale coax ingang 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Bucephalus op 07-07-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 12:04

FeaR

In GoT we trust

Bucephalus schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:28:
Edit: ik was iets te enthousiast met een nieuwe kabel bestellen... De x2800h heeft helemaal geen digitale coax ingang 8)7
Damn, ik had dat met een snelle Google gecheckt. Komt daar dus de Amerikaanse X2800H naar boven, met digitale coax...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan gewoon lekker analoog aansluiten. Die CS1 heeft volgens mij een prima dac aan boord, ga je veel plezier van hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
The Eagle schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:26:
Dan gewoon lekker analoog aansluiten. Die CS1 heeft volgens mij een prima dac aan boord, ga je veel plezier van hebben :)
Yep, dat ga ik nu proberen. Kon zo snel geen stereo tulp kabel vinden thuis, dus maar een nieuwe besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kan je hem niet instellen om niet hoger dan 96kHz te gaan? Gezien het nul impact op je geluid heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
@Sissors je kan eigenlijk niks instellen met die CS1, zou dan in de tidal app de kwaliteit lager moeten zetten.

Nu de cs verbonden via de tulp aansluitingen, en nu worden de 24bit/192khz bestanden wel juist afgespeeld.
Lijkt er dus op dat inderdaad de optische output max 24bit/96khz kan uitsturen.

Blijft de vraag nog (puur nieuwsgierigheid): waar zit (theoretisch, ik ga het verschil toch niet horen) de betere DAC in voor stereo muziek? De cs1 of de x2800h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indy911
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 17:23
Die x2800 heeft waarschijnlijk helemaal geen analoog pad door de versterker heen. Zou me niets verbazen als het eerste wat gebeurt op de analoge ingang een AD conversie is. Je bent dan niet AD (of DA conversie) aan het testen, maar de kwaliteit van de anti-aliasing filters.

Lekker aansluiten via optisch of coax digitaal en op 24bit/96kHz luisteren. Jij bent echt niet de enige die geen verschil hoort, laat je niet gek maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

^^^ Die kans is redelijk aanwezig ja. Al die functies worden op de receiver digitaal uitgevoerd, en gaan ook op analoge bronnen, dus er vindt in principe sowieso AD conversie plaats, en dan vlak voor de eindversterking weer een DA conversie.

Da's het nadeel van losse streamers icm home cinema receivers: er vindt wat meer conversie plaats dan je soms zou willen. Daarom zie je op high end spul ook meestal een DAC naar analoog, en is een goede losse amp voornamelijk analoog opgebouwd qua versterking. Met transistors, of met buizen :)

Dus dan zit er niks anders op dan analoog aangesloten houden, of de boel terug te zetten naar 24bit/96khz op Tidal (als dat kan, zelf geen gebruiker van dat spul).

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Bucephalus schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:55:
@Sissors je kan eigenlijk niks instellen met die CS1, zou dan in de tidal app de kwaliteit lager moeten zetten.

Nu de cs verbonden via de tulp aansluitingen, en nu worden de 24bit/192khz bestanden wel juist afgespeeld.
Lijkt er dus op dat inderdaad de optische output max 24bit/96khz kan uitsturen.

Blijft de vraag nog (puur nieuwsgierigheid): waar zit (theoretisch, ik ga het verschil toch niet horen) de betere DAC in voor stereo muziek? De cs1 of de x2800h?
Qobuz hier.

Ik stream hooguit 24/96000/2 via USB (Wasapi exclusive). Het verschil met cd-kwaliteit is minimaal. Heel soms kan ik het horen omdat drukkere passages net dat beetje meer transparant zijn en instrumenten net wat warmer klinken. Nog hoger biedt geen voordeel.

Als je alleen maar cd-kwaliteit zou kunnen streamen is er nog weinig aan de hand. Het leeuwendeel streamt hooguit 320 kbps via Spotify. Die mensen hebben vaak geen audiofile speakers staan en/of een mindere setup. Dan hoor je het verschil tussen Spotify en Qobuz niet eens al doe je nog zo je best.

Als de setup in orde is (goede/correcte apparatuur) dan zal zelfs cd-kwaliteit prachtig klinken. Hi-res is nét dat beetje extra (de kers op de taart).

Of je met correcte apparatuur het verschil gaat horen tussen Qobuz en Spotify, dan zeg ik absoluut en blind. Spotify klinkt net wat meer 'mals' en in Qobuz "zelfs op cd-kwaliteit" heeft de muziek meer body en zijn hoge tonen beter en transparanter. Ook mannenstemmen komen schoner naar voren.

Hier de Edifier S3000pro en die weten wel raad met de kwaliteit van Qobuz en Tidal.

Over ABX testen heb ik een oordeel. Een veel eerlijker vergelijk is er als je muziek test waar je vaak naar luistert (ook blind).

Dus geen zorgen. :)
Pagina: 1