Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem gaat voornamelijk gebruikt worden door mijn vrouw voor Lightroom. Daarnaast zal ik af en toe een spelletje spelen (Farming simulator of GTA), maar dat hoeft allemaal niet op Ultra.
Mijn vrouw werkt momenteel op een laptop Dell XPS met een i7, 16 gb RAM ddr 4 2666MHz, GTX 1650 en een OLED display. Volgens mij heeft het huidige scherm een kleurweergave van DCI P3 100%.
Echter na 3.5 jaar merken we dat de snelheid eruit begint te raken.
Naast het systeem moet er een nieuw scherm worden aangeschaft. Uiteraard zou een Eizo geweldig zijn, maar iets te hoog gegrepen momenteel. Het scherm wat ik nu heb aangegeven lijkt voor nu een goede optie.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n €2500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast: Fractal Design Define R5 Titanium
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na wat onderzoek zouden wij vooral een snel systeem willen waarbij Lightroom zonder problemen snel kan werken. Mijn vrouw maakt vooral portret foto's, newborn & zwangeschap shoots en met regelmaat een brandingshoot voor babykleding. Belangrijk is hierbij dat het systeem foto's snel kan inladen in Lightroom.
Als ik het goed begrijp gebruikt Lightroom meedere processoren voor het inladen van de foto's en voor het daadwerkelijk bewerken een single core. Ook uit een artikel had ik begrepen dat qua RAM het systeem meer gaat gebruiken naarmate er meer beschikbaar is.
Met deze gedachten denken wij aan het volgende:
• 2 SSD's, 1 voor windows en overige, 1 voor Lightroom.
• 2 HDD's in RAID 1 voor de opslag/backup voor foto's.
• 64 GB RAM.
Qua processor zit ik erg in twijfel of ik op de nieuwe lijn moet wachten van AMD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Aan de hand van diverse builds in het forum heb ik nu wat samengesteld.
• Processor: Gekozen voor een 7950, Wachten op de 9000 serie?
• Videokaart: Voldoende voor de aankomende 5 jaar?
• Build check, zijn er zaken die jullie anders zouden doen?
• Alternatieve monitor?
Het systeem gaat voornamelijk gebruikt worden door mijn vrouw voor Lightroom. Daarnaast zal ik af en toe een spelletje spelen (Farming simulator of GTA), maar dat hoeft allemaal niet op Ultra.
Mijn vrouw werkt momenteel op een laptop Dell XPS met een i7, 16 gb RAM ddr 4 2666MHz, GTX 1650 en een OLED display. Volgens mij heeft het huidige scherm een kleurweergave van DCI P3 100%.
Echter na 3.5 jaar merken we dat de snelheid eruit begint te raken.
Naast het systeem moet er een nieuw scherm worden aangeschaft. Uiteraard zou een Eizo geweldig zijn, maar iets te hoog gegrepen momenteel. Het scherm wat ik nu heb aangegeven lijkt voor nu een goede optie.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n €2500,-
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De kast: Fractal Design Define R5 Titanium
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Na wat onderzoek zouden wij vooral een snel systeem willen waarbij Lightroom zonder problemen snel kan werken. Mijn vrouw maakt vooral portret foto's, newborn & zwangeschap shoots en met regelmaat een brandingshoot voor babykleding. Belangrijk is hierbij dat het systeem foto's snel kan inladen in Lightroom.
Als ik het goed begrijp gebruikt Lightroom meedere processoren voor het inladen van de foto's en voor het daadwerkelijk bewerken een single core. Ook uit een artikel had ik begrepen dat qua RAM het systeem meer gaat gebruiken naarmate er meer beschikbaar is.
Met deze gedachten denken wij aan het volgende:
• 2 SSD's, 1 voor windows en overige, 1 voor Lightroom.
• 2 HDD's in RAID 1 voor de opslag/backup voor foto's.
• 64 GB RAM.
Qua processor zit ik erg in twijfel of ik op de nieuwe lijn moet wachten van AMD.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Aan de hand van diverse builds in het forum heb ik nu wat samengesteld.
• Processor: Gekozen voor een 7950, Wachten op de 9000 serie?
• Videokaart: Voldoende voor de aankomende 5 jaar?
• Build check, zijn er zaken die jullie anders zouden doen?
• Alternatieve monitor?
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 502,99 | € 502,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 179,- | € 179,- |
1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 548,95 | € 548,95 |
2 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB | € 96,04 | € 192,08 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define R5 Titanium | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Dell UltraSharp U2723QE Zilver | € 477,- | € 477,- |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE | € 36,90 | € 36,90 |
2 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 114,99 | € 229,98 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition | € 122,99 | € 122,99 |
2 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 129,69 | € 259,38 |
Totaal | € 2.549,27 |