Netwerk kabel aanleggen advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 19:06
Goedemiddag,

Recent een nieuw huis gekocht. Dit betreft wel een bunker en is echt hopeloos voor draadloze netwerken.

Nu heeft de vorige bewoner een CAT5E kabel naar de eerste verdieping getrokken, mooi. Ik vraag mij alleen af of dit voldoende is om de volledige 1GBIT glasvezel internet van KPN te kunnen benutten? Ik heb zelf een CAT7 kabel op de kop getikt, en wilde deze eigenlijk gebruiken in plaats van die 5E.

Vraag 1: kan ik deze kabel afknippen en opnieuw een UTP aansluiting er op zetten?

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1309530-0/netwerkkabel-cat-7-s-ftp-lengte-10-meter.jpg

Vraag 2: wat voor een gereedschap heb ik hier voor nodig? :+

Vraag 3: zijn er ook andere mogelijkheden om mijn internetsnelheid zo volledig mogelijk te kunnen benutten? Mijn desktop heeft onboard WiFi: uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi

Het zou dus best wat werk schelen als ik dit draadloos via bijvoorbeeld die 5E kabel kan oplossen. Maar het liefst werk ik bedraad (game best veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
ScreamGT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:04:
Goedemiddag,

Recent een nieuw huis gekocht. Dit betreft wel een bunker en is echt hopeloos voor draadloze netwerken.

Nu heeft de vorige bewoner een CAT5E kabel naar de eerste verdieping getrokken, mooi. Ik vraag mij alleen af of dit voldoende is om de volledige 1GBIT glasvezel internet van KPN te kunnen benutten?
Sluit je computer erop aan en doe een speedtest, dan weet je snel genoeg of het kan ;)

Mijn ervaring is dat de kans best groot is dat je over cat5e 1gbps kan halen in de meeste thuissituaties.
Ik heb zelf een CAT7 kabel op de kop getikt, en wilde deze eigenlijk gebruiken in plaats van die 5E.

Vraag 1: kan ik deze kabel afknippen en opnieuw een UTP aansluiting er op zetten?
Ja, al is het met cat7 wel een aardig klusje om de stekkers er weer aan te krijgen.
Vraag 2: wat voor een gereedschap heb ik hier voor nodig? :+
Een tang als deze: https://www.netwerkkabel....ectoren.html?gad_source=1
Vraag 3: zijn er ook andere mogelijkheden om mijn internetsnelheid zo volledig mogelijk te kunnen benutten?
Dat ligt eraan in hoeverre je bereid bent de plaats van je desktop te veranderen. Als je bereid bent om die te verplaatsen naar een plek waar de wifi goed werkt hoef je niet met kabels in de weer.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CAT5E is prima voor 1Gbps. Maar mocht je later naar 2.5Gbps of sneller willen, dan zit je inderdaad te krap. CAT6A is dan goed. CAT7 lijkt me wat overkill maar je schijnt hem al te hebben.

Over hoe je een CAT7-kabel aansluit is, lijkt me, toch voldoende literatuur en media te vinden. d:)b

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
Room42 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:18:
CAT5E is prima voor 1Gbps. Maar mocht je later naar 2.5Gbps of sneller willen, dan zit je inderdaad te krap. CAT6A is dan goed. CAT7 lijkt me wat overkill maar je schijnt hem al te hebben.

Over hoe je een CAT7-kabel aansluit is, lijkt me, toch voldoende literatuur en media te vinden. d:)b
Oh wauw, die cat7 aansluiting maken is wel een dingetje. Als ik er voor kies om een koppelstuk tussen de 5E en CAT7 te plaatsen, werkt dit dan met elkaar? De Cat7 kabel neemt dan de snelheid van de 5E over, neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-09 17:27
ja, cat5E is voldoende voor 1gbps & vermoedeijk zelfs 2,5Gbps

en Nee, Nee en Nee ... absoluut kopje er niet afknippen !... daar zijn patchkabels niet geschikt voor (aders zijn te dun en geen massieve kabel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:20
Breng die cat 7 kabel maar terug want:
-cat 7 is nergens goed voor
-het is een patch kabel en niet geschikt om door een buis te trekken
Haal een cat 6 kabel, koper en solide kern en trek die. Kan je tot 10 Gb/s in de toekomst. Genoeg topics over te vinden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
Thanks voor de tips.

Ik ga de CAT7 dan maar terugbrengen en ruilen voor een CAT 6(A). Vond deze huidige kabel ook al erg stug, daar kan ik niet makkelijk mee een hoek om gaan oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Ik vraag mij alleen af of dit voldoende is om de volledige 1GBIT glasvezel internet van KPN te kunnen benutten? Ik heb zelf een CAT7 kabel op de kop getikt, en wilde deze eigenlijk gebruiken in plaats van die 5E.
Geen probleem. Hier alles in CAT5e liggen. Intern is het netwerk gewoon 1000 mbit/s. Alleen de internetverbinding is trager. Een goed aangelegde CAT5e kan ook wel hogere snelheden aan.
Niet doen. Deze kabel is daar niet geschikt voor.
Vraag 3: zijn er ook andere mogelijkheden om mijn internetsnelheid zo volledig mogelijk te kunnen benutten? Mijn desktop heeft onboard WiFi: uitvoering: MSI B650 Gaming Plus WiFi
Voor volledige snelheid en stabiel is draadloos niet handig, Altijd bekabeld houden.
ScreamGT schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:35:
Thanks voor de tips.

Ik ga de CAT7 dan maar terugbrengen en ruilen voor een CAT 6(A). Vond deze huidige kabel ook al erg stug, daar kan ik niet makkelijk mee een hoek om gaan oid.
Zou eerst gewoon de CAT5e testen en kijken of het bevalt. Dan pas een keer kijken naar een "update". Als je voor CAT6(a) gaat dan is het toch weer opletten dat je zorgt voor de juiste kabel. Zelf de keystones aan zetten. Niet beginnen aan RJ45 aan de kabel. Van de kabel naar het apparaat kan je het beste met een patchkabel doen.

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 07-07-2024 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Gewoon die CAT 5e blijven gebruiken, die kabel vervangen is nergens voor nodig, CAT 5e is gecertificeerd voor 1Gbps snelheden en werkt dus prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1