Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-09 20:17
Mag ik kosten voor een expirimentele medische behandeling in het biutenland aftrekken van de inkomsten belasting?

Het gaat om een expirimentele behandeling die in een medische trial zit. In het buitenland wordt er mee geëxpirimenteerd. In Nederland wordt de behandeling niet uitgevoerd. De zorgverzekering vergoed het niet.

De voorwaarden voor zorgaftrek snap ik niet:
https://www.belastingdien...waarden_aftrek_zorgkosten
  • U mag zorgkosten niet aftrekken als die onder het verplicht en/of vrijwillig eigen risico vallen.
  • U mag de kosten alleen aftrekken in het jaar waarin u die kosten betaalt.
  • U mag alleen kosten aftrekken die u zelf betaalt of als u een lening aangaat om de kosten te betalen.
  • U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering of waarvoor u bijzondere bijstand hebt gekregen (WMO).
  • Als u de kosten eerst zelf betaalt en later een vergoeding krijgt van bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar, dan mag u (dat deel van) de kosten niet aftrekken.
  • Hebt u zorg nodig die onder het basispakket valt en kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder? Dan moet u misschien betalen voor de zorg. Deze kosten kunt u niet aftrekken. Niet-gecontracteerde zorg die zou vallen onder een aanvullende verzekering, mag u wel in aftrek brengen.
  • Wij kunnen u vragen uw kosten aan te tonen. Bewaar dus uw rekeningen, de overzichten van uw zorgverzekeraar en uw bankafschriften gedurende vijf jaar na afloop van het kalenderjaar.
De lijst voorwaarden afrtek zorgkotsen zegt niet dat het niet mag.

In het overzicht wordt (expirimentele) zorg in het buitenland niet genoemd:
https://www.belastingdien...overzicht-zorgkosten-2024

Heeft iemand ervaring met een (expirimenteel) zorgtrajact in het buitenland?
Mag ik die kosten wél of niet aftrekken bij de inkomsten belasting?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:24

TheDudez

Usenet stofzuiger!

https://meerkosten.nl/bel...che-en-paramedische-hulp/

Behandeling door een ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende arts. Dat kan ook een arts in het buitenland zijn.

Ik zou de belasting telefoon bellen voor de zekerheid.

[ Voor 30% gewijzigd door TheDudez op 07-07-2024 12:26 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://wetten.overheid.n...z=2024-04-30&g=2024-04-30

Let ook op de waarschuwing: per juli zijn er wijzigingen. Welke, geen idee. Ik neem aan dat je wilt kijken naar de wet zoals die gold ten tijde van behandeling.
Voor de toepassing van het eerste lid, onderdeel a, wordt onder genees- en heelkundige hulp verstaan:

a. een behandeling door een arts;

b. een behandeling op voorschrift en onder begeleiding van een arts door een paramedicus;

c. een behandeling door een bij ministeriële regeling aan te wijzen paramedicus, mits voor de behandeling een verklaring door de paramedicus is afgegeven die voldoet aan bij ministeriële regeling te stellen voorwaarden.
De behandeling is gedaan door een van die drie?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
TheDudez schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:24:
https://meerkosten.nl/bel...che-en-paramedische-hulp/

Behandeling door een ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende arts. Dat kan ook een arts in het buitenland zijn.
Dank je!
Hulp in het buitenland

Voor de aftrek van kosten voor medische en paramedische hulp maakt het in principe niet uit of u de kosten in Nederland of in het buitenland gemaakt hebt. Het moet dan wel gaan om behandelingen door ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende artsen of paramedici.

Geldt de aftrek voor geneeskundige hulp ook voor dure experimentele behandelingen of voor behandelingen in het buitenland, waar de zorgverzekeraar geen vergoeding voor wil geven?

Ja, mits het gaat om een behandeling door een ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende arts of paramedicus. Het is natuurlijk voordeliger voor u als uw zorgverzekeraar de behandeling wel vergoedt. Doe daarom eerst bij uw zorgverzekeraar een beroep op de zogenoemde ‘coulanceregeling’. Als de zorgverzekeraar daar niet op ingaat, komen de kosten voor uw eigen rekening. U kunt ze dan aftrekken als geneeskundige hulp, als deze medische hulp voldoet aan de eisen voor de aftrek. Het moet bijvoorbeeld gaan om hulp van een ‘naar Nederlandse begrippen’ erkende arts of om hulp op voorschrift en onder begeleiding van een erkende arts.
De voorbeelden zijn Nederlandse artesn die doorverwijzen naar buitenland. Mijn vraag gaat over een volledige behandeling in het buitenland. Nederlandse artsen verwijzen niet door omdat het experimenteel is.
Ik zou de belasting telefoon bellen voor de zekerheid.
Ik heb ze gebeld voor ik de vraag stelde. Ze verwjizen door naar de belastindgienst website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
De behandeling heeft nog niet plaats gevnoden. Het zou gaan om een arts in Duitsland.

Ik weet niet of ze buitenlanders toelaten in de trial. Pas als ik weet of er aftrek is weet ik hoe duur het voor mij wordt. Het kost snel €15.000,- of meer. Helemaal voor eigen rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hebt u zorg nodig die onder het basispakket valt en kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgaanbieder? Dan moet u misschien betalen voor de zorg. Deze kosten kunt u niet aftrekken. Niet-gecontracteerde zorg die zou vallen onder een aanvullende verzekering, mag u wel in aftrek brengen.
Ik denk dit van toepassing is? Je aandoening is gedekt, alleen deze behandeling en behandelaar niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
@ZieMaar! Dank je voor jet uitligtn van de niet gecontacteerde basispakket zorg. Ik snap zo beter wat er bedoeld wordt.

De aandoening was tot juli tijdelijk basispakket maar nu niet meer:
https://www.zorgwijzer.nl...rgoed-via-zorgverzekering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ehm, dat klinkt dan alsof t zou moeten kunnen? Lastig, want het staat er niet letterlijk…

Sterkte in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Het scheelt denk ik dat het om long covid gaat. Dan zijn ze vaak wat coulanter dan bij andere ziekten naar mijn idee.

Conform de letter op de site van de BD zou ik zeggen dat je het af mag trekken..

Maar ik ben niet de belastingdienst noch een fiscaal expert.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
ZieMaar! schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:57:
Ehm, dat klinkt dan alsof t zou moeten kunnen? Lastig, want het staat er niet letterlijk…

Sterkte in ieder geval.
Dank je. Ik vind het ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Dennis1812 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:57:
Conform de letter op de site van de BD zou ik zeggen dat je het af mag trekken..

Maar ik ben niet de belastingdienst noch een fiscaal expert.
De belastingtelefoon verwees mij naar de belastingdienst website. Kan ik beter een fiscaal expert raadpelgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Apollyon schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:02:
[...]

De belastingtelefoon verwees mij naar de belastingdienst website. Kan ik beter een fiscaal expert raadpelgen?
Puur mijn persoonlijke mening niet gebaseerd op enige fiscale kennis

Als ik het niet weet, en de site van de BD mij te weinig duidelijkheid geeft. En ook de Belastingtelefoon het niet weet. Dan ga ik of voor invullen in mijn voordeel. Met screenshots op datum invullen van de website waar niet expliciet staat dat het niet mag. Die screenshots sla ik op mochten er vragen komen.
Gaat het om serieuze bedragen of materie die ik niet uit kom zoek ik iemand met meer verstand.
Dat kan een belasting adviseur zijn. Of het tweakers forum. Of een expert.
Ook net hoeveel moeite ik ergens in wil stoppen.

Zorgkosten staan bij mij standaard op 10k+. Dus als die een keer op 15k staan gaan er vast geen alarmbellen af.
Declareer jij al 10 jaar niks en nu ineens 15k heb je kans dat je eruit gepikt wordt.

Houd wel rekening met je drempelbedrag. Dat ligt al snel vrij hoog.
En vergeet alle reiskosten niet.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1