Hoeveel bijbouwen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:20
Mogelijke situatie:

Huis met tuin +/- 1600m2 maar twee Kadastrale percelen.
Perceel 700m2 omschrijving: huis
Perceel 900m2 omschrijving: tuin/erf
Vanuit de weg liggen de percelen achter elkaar dus de tuin/erf grenst niet aan de weg. De rest van de buren aan dezelfde kant van de weg hebben allemaal één perceel even groot als het complete (1600m2)

Zover ik begrijp uit de informatie op de site van het Kadaster kan je alleen percelen samen laten voegen als deze "hetzelfde" zijn. Mocht het nu blijken dat dit toch gaat is mijn vraag/probleem opgelost.

Stel ik wil nu het huis uitbouwen of een grote(re) garage bouwen hoe gaan de maximale te bouwen m2 dan tellen? (Ik vrees dat je de tuin/erf niet mag tellen)
Mag ik uitbouwen in het tuin perceel? (Ook vrees ik dat je niet over/door de kadastrale grenzen heen mag bouwen)

Heeft er al ooit iemand met hetzelfde bijltje gehakt en/of kan er iemand opheldering geven?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:40
Je moet kijken in het tijdelijk omgevingsplan (bestemmingsplan). Dit kan via het omgevingsloket.
De kadastrale situatie heeft hier in de basis niks mee te maken. Het gaat erom hoe die percelen zijn bestemd en welke (bouw)mogelijkheden hierbij horen.
Kortste klap is om de gemeente te bellen / mailen en de vraag voorleggen. De vergunningscheck op het nieuwe omgevingsloket is niet meer zo geschikt om dit te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05 12:09
Bestemmingsplan zoals hier boven geven het juiste advies.

Wat ik denk, is ook dat je vermoedens kloppen.

Dat betekend tuin/erf niets bouwen, hooguit een schuurtje.

Beide erven hebben eigenlijk niets met elkaar te maken (even plat gezegd).
Je mag dus alleen bouwen op het perceel van 700 m2.
Vaak zit er een maximale bebouwings norm op en ook een maximale oppervlakte. Bijv. Is jouw perceel groter dan 300m2? Dan mag je 70m2 bebouwen + 10% van het bebouwingsgebied groter dan 300m2. Je mag nooit meer dan 150m2 zonder vergunning bebouwen.

Misschien beter om je perceel erbij te zetten in een plaatje (anoniem) en je plan, dan kan er beter gekeken worden naar je situatie.

[ Voor 27% gewijzigd door wm1234 op 07-07-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alles wat je zoekt is bij het omgevingsloket te vinden:
https://omgevingswet.overheid.nl/regels-op-de-kaart/

(zo mag er bij ons zelfs maar 125m2 aan bijgebouwen zijn, zelfs met 6200m2 aan perceel)

[ Voor 29% gewijzigd door pagani op 07-07-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 11:07
Zoek ook eens op vergunningsvrij bouwen, dan heb je niks met het bestemmingsplan te maken in principe. Ook zijn volgens mij de percelen niet heel relevant maar de daadwerkelijk situatie (als het 1 tuin lijkt is het 1 oppervlakte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11-05 11:23
Als bestemmingsplan geen hindernis opwerpt dan zie ik geen probleem om de percelen samen te voegen, er zijn voorwaarden maar die zijn best wel simpel en logisch.
- Dezelfde eigenaar
- Geen verschillende hypotheken op de percelen
- Percelen zijn aangrenzend

En dan heb je al aan de belangrijkste 3 voorwaarden voldaan.
Pagina: 1