Sarkingdak - Wel of geen folie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-10-2024
Beste allen,

Volgende vraag:

Het dak van de boerderij gaan wij ook vervangen.
Er is gekozen voor isoleren van buitenaf.
Doordat de plannen achteraf zijn gewijzigd is het isolatiemateriaal al besteld en kan niet meer gewijzigd worden.

De opbouw wordt als volgt:
Constructie
OSB 18mm
Sopratherm alu 10cm TG (beide zijde voorzien van aluminium)
Tengels
Panlatten
Pannen

Vraag: Is het bij deze toepassing nog nodig om dampopen folie toe te passen onder de tengels?

Het lijkt mij toch niet omdat de pur platen met TG en aluminium al voldoende dicht zullen zijn?

Als ik kijk naar dak renovatie pir platen/systemen wordt dit ook niet toegepast.

Ik hoor graag jullie advies en gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:16

H-W

Een dampopen waterkerende folie zal in jouw geval een goed idee zijn. Mochten de isolatieplaten toch niet lekker aansluiten of er waait eens een dakpan vanaf, dan kan er in elk geval geen water van buiten naar binnen toe. Ik zou ook een dampremmende folie onder je isolatie toepassen, dus op de OSB platen. Dan ben je bouwfysisch helemaal op orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:09
Ik had er nog nooit van gehoord, Sarkingdak. Maar dit zegt internet: https://www.recticelinsul...weten-over-een-sarkingdak

Geen dakbeschot dus, je isolatie wordt je dakbeschot?

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 13-07-2024 19:10 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
Osb wordt het dakbeschot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:52
Je moet even kijken of die alu zijdes van je PIR platen beide kanten dampdicht zijn. Sommige hebben 1 zijde damp open, andere zijde damp dicht. De naden van de platen ondeeling aftapen met alu tape. Dan lijkt het mij gekkigheid om NOG een waterdicht folie tussen je pannen en PIR aan te brengen. Je pannen houden het waterdicht, en daarna je PIR platen mochten je pannen ergens lekken.
Dampdichte folie hoort dan binnen in huis, onder je OSB platen,of helemaal niet toepassen als je alu op de PIR beide zijden damp open zijn. Ik weet niet wat daarin wijsheid is.

[ Voor 11% gewijzigd door Piemol op 16-07-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannydupain
Het lijkt mij inderdaad ook onnodig.

Maar ik kan er weinig over terug vinden..

Als ik daarnaast naar aanbreng instructies zoek van dampopen folie geven ze ook gemengde instructies.

Folie uitrollen: Rol de dampdoorlatende folie horizontaal af en breng deze ongespannen over de tengels (de verticale latten op het dak) aan.

En bij de ander weer direct op de isolatie onder de tengels.

Zal sopratherm ook even e-mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het wordt allemaal gedaan, kies wat je fijn lijkt werken.
Pagina: 1