Beltrafo kabel vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 13:42
Hallo,

Wanneer ons huis wordt opgeleverd zou ik graag de deurbel vervangen door een slimme deurbel. Omdat ik het liefst alle apparaten aan wil sluiten op een vast netwerk zou ik deze willen voeden via POE. Als ik bekijk hoe de flexibele buis van de beltrafo is aangelegd vraag ik mij af hoe makkelijk ik deze kabel er straks uit trek, en belangrijk nog, hoe makkelijk ik er daarna weer een trekveer / internetkabel doorheen krijg.

Wat zouden jullie aanraden na het zien van de foto's? Geen risico nemen en de slimme bel gewoon op de (geschikte) trafo aansluiten, of zou dit wel moeten lukken?

(Note: Het betreft projectmatige bouw, dus tijdens de bouw mag ik niets aanpassen of zelf veranderen. Daarnaast willen zij hier geen utp kabel doorheen leggen omdat dit dan tijdens oplevering niet getest kan worden.)

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 28% gewijzigd door jacky123 op 07-07-2024 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:42
Ik zie minstens 4 bochten, dit is kansloos om later nog wat doorheen te trekken.

Gezien de trap snap ik wat ze gedaan hebben kwa buisverloop, maar zou er zelf niet blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bello2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:26
jacky123 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:20:
Hallo,

Wanneer ons huis wordt opgeleverd zou ik graag de deurbel vervangen door een slimme deurbel. Omdat ik het liefst alle apparaten aan wil sluiten op een vast netwerk zou ik deze willen voeden via POE. Als ik bekijk hoe de flexibele buis van de beltrafo is aangelegd vraag ik mij af hoe makkelijk ik deze kabel er straks uit trek, en belangrijk nog, hoe makkelijk ik er daarna weer een trekveer / internetkabel doorheen krijg.

Wat zouden jullie aanraden na het zien van de foto's? Geen risico nemen en de slimme bel gewoon op de (geschikte) trafo aansluiten, of zou dit wel moeten lukken?

(Note: Het betreft projectmatige bouw, dus tijdens de bouw mag ik niets aanpassen of zelf veranderen. Daarnaast willen zij hier geen utp kabel doorheen leggen omdat dit dan tijdens oplevering niet getest kan worden.)

Alvast bedankt voor de reacties!

Jammer van de flex en de veel te haakse bochten. Als je hier helemaal niets aan mag doen dan zou ik deze vanaf de buitenzijde vol spuiten met siliconen of teflon spray zodat er mogelijk minder glijweerstand is om de kabel welke er nu zit, later eruit te trekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 23:03

Exigence

dnkroz

Eruit trekken zal wel lukken, trekveer er door lijkt me vrij kansloos daarna. Je zou de netwerkkabel aan de deurbel kabel kunnen maken en op die manier er door trekken. Laatst hetzelfde gedaan bij een nieuwbouwwoning waar ook alles met scherpe bocht en flexbuis zat. Er zat aan de binnenkant overlengte op de deurbel kabel, dus die heb ik eerst een stukje naar buiten getrokken om wat gevoel te krijgen bij de stroefheid. Vervolgens de stekker aan één kant van een soepele CAT6 patchkabel afgeknipt en deze zorgvuldig aan de deurbel kabel bevestigd. Op deze manier ging het heel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
Eventueel halverwege de buis doorknippen/ zagen, en in 2x de utp kabel doorheen halen, buis repareren met stukje dikkere buis en tape.

Nog voordat de vloer er op komt.

[ Voor 20% gewijzigd door natural colour op 07-07-2024 12:29 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:56
natural colour schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:12:
Eventueel halverwege de buis doorknippen/ zagen, en in 2x de utp kabel doorheen halen, buis repareren met stukje dikkere buis en tape.
Ik denk dat er straks een dekvloer boven op ligt dus dat wordt lastig... Misschien de oude kabel er later uit halen met een nylon trekveer er aan vast.. Daar de nieuwe UTP aan knopen en met een bult glijmiddel er door heen trekken... Maar als ik die bochten al zo zie dan wordt dat wel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Naast dat wat al gezegd is, vind ik dit:
jacky123 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:20:
Daarnaast willen zij hier geen utp kabel doorheen leggen omdat dit dan tijdens oplevering niet getest kan worden
ook wel jammer. Druk er gewoon aan beide kanten een UTP-tester aan en voilà hij werkt.
Maar men gebruikt weer voorbedrade flexbuizen en vliegen naar de volgende woning.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 21:56
True schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:19:
Naast dat wat al gezegd is, vind ik dit:

[...]

ook wel jammer. Druk er gewoon aan beide kanten een UTP-tester aan en voilà hij werkt.
Maar men gebruikt weer voorbedrade flexbuizen en vliegen naar de volgende woning.
Opzich niks mis met voorbedrade flex zolang het maar met ruime bochten geinstalleerd wordt... Dit zie je helaas wel vaker zo.. mooi flexibel dus dat kan mooi haaks door de bocht getrapt worden... Met het gevolg dat er slecht nog wat nieuws in getrokken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacky123
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 13:42
Bedankt voor de antwoorden! Er komt inderdaad een dekvloer bovenop.

Na oplevering gaan we kijken hoe makkelijk/moeilijk de beltrafo kabel door de leiding wil bewegen. Komt daar geen beweging in, laat ik het gewoon zitten. Anders ga ik proberen met een stuk soepele UTP kabel aan de beltrafo kabel vast het er samen doorheen te trekken. Mocht dit nou allemaal helemaal mis gaan... Dan wordt het een bel op batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:03
Als het argument is dat die niet getest kan worden druk er dan zelf nu een utp in, en geef ze een papiertje met handtekening erop dat die niet getest hoeft te worden bij oplevering en dat jij het risico draagt dat die kabel beschadigd raakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
Laatste optie: druk 50 euro in de hand van de elektricien om de bel-kabel te vervangen door utp kabel, of geef de installatie ploeg patat/ snack.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:03
natural colour schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:58:
Laatste optie: druk 50 euro in de hand van de elektricien om de bel-kabel te vervangen door utp kabel, of geef de installatie ploeg patat/ snack.
"Als jullie dit doen, dan kom ik vrijdag kibbeling in de schaftkeet brengen"

Dit argument is veel sterker dan menigeen denkt.

Lastig hierin is wel dat iemand een oplevering moet verzorgen en die persoon zal niet in die schaftkeet zitten. En check de schaftkeet van te voren voor je 50 kibbeling toezegt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33
Exigence schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:48:
Eruit trekken zal wel lukken, trekveer er door lijkt me vrij kansloos daarna. Je zou de netwerkkabel aan de deurbel kabel kunnen maken en op die manier er door trekken. Laatst hetzelfde gedaan bij een nieuwbouwwoning waar ook alles met scherpe bocht en flexbuis zat. Er zat aan de binnenkant overlengte op de deurbel kabel, dus die heb ik eerst een stukje naar buiten getrokken om wat gevoel te krijgen bij de stroefheid. Vervolgens de stekker aan één kant van een soepele CAT6 patchkabel afgeknipt en deze zorgvuldig aan de deurbel kabel bevestigd. Op deze manier ging het heel redelijk.
Afhankelijk van hoe soepel alles loopt, eerst een visdraad aan de beldraad, dan met de visdraad een trekkabel door trekken, daarna met de trekkabel de utp kabel (en voor de zekerheid een nieuwe visdraad, los van de utp kabel) door trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 02:32
jacky123 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:30:
Bedankt voor de antwoorden! Er komt inderdaad een dekvloer bovenop.

Na oplevering gaan we kijken hoe makkelijk/moeilijk de beltrafo kabel door de leiding wil bewegen. Komt daar geen beweging in, laat ik het gewoon zitten. Anders ga ik proberen met een stuk soepele UTP kabel aan de beltrafo kabel vast het er samen doorheen te trekken. Mocht dit nou allemaal helemaal mis gaan... Dan wordt het een bel op batterij.
Poeh, lastig. Maar als je de kabel gaat vervangen, neem dan stugge kabel. Die kan meer trekkracht aan en heeft vaak iets van een wascoating (beetje goed merk kiezen) aan de buitenkant en daarmee glijdt die veel en veel makkelijker door een buis. En duwen en trekken tegelijk. Succes ermee!

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
Een kabel (UTP) door een beltrafo flexbuis trekken gaat je waarschijnlijk niet lukken.
Hier ook vanalles en nogwat geprobeerd, maar helaas.

Wat je veel beter kan doen is, indien mogelijk, gewoon een gat boren en via de muur naar je meterkast laten gaan. Dan kun je er zelf een fatsoenlijke buis in stoppen en een utp kabel.
Pagina: 1