Hoeveel energiebesparing hoger energielabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09-2024
Hi medetweakers,

Sinds kort ben ik weer vrijgezel en ga ik in een appartementje wonen. Ik ben me dus aan het oriënteren in witgoed apparaten (en andere elektrische apparaten) zoals o.a. een wasmachine, droger, koelkast en vriezer.

Er kunnen best wat prijsverschillen zitten in apparaten met een ander energielabel. Wat natuurlijk logisch klinkt; een wasmachine met een hoger energielabel is duurder maar verbruikt minder stroom en dit "betaald" zich door de haren heen terug. Aan het einde van de levensduur heb je dus meer geld bespaard met een in aankoop duurdere wasmachine én het is beter voor het milieu.

Wat zoekwerk op internet over hoeveel die besparing nu daadwerkelijk is levert niet zoveel nuttigs op. In meerdere winkels vertellen de behulpzame verkopers me allemaal dat je met die ene letter hoger in het alfabet (bijvoorbeeld een B i.p.v. C) je het verschil in aanschafprijs in een jaartje terug verdiend. Klinkt leuk maar ietwat ongeloofwaardig als je het over een prijsverschil van bijvoorbeeld 100 euro hebt. Heeft iemand hier wat kennis over die degene met mij zou willen delen?

Deze link is tot dusver het enige wat ik online kan vinden en vind het voorbeeld van de drogers nogal scheef aangezien een warmtepomp droger zuiniger is dan een condens droger en is een beetje zoals een TV met een soundbar vergelijken qua stroomverbruik https://www.milieucentraa...s-voor-zuinige-apparaten/

Wat zou een "sweetspot" zijn qua label? Waar je net zoveel kwijt bent na bijvoorbeeld 10 jaar wanneer je duur apparaat met een A+++ label koopt en dus minder stroomverbruik hebt of een goedkoper B label apparaat koopt met een iets hoger stroomverbruik en dus aan het einde van die 10 jaar +/- hetzelfde kwijt bent?

Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk!

Greetz,

Roël

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Dat verschilt heel erg per apparaat. Zo hebben wij laatst een vriezer gekocht die een a label heeft, maar echt significant duurder was dan b label vriezers.

A+++ bestaat overigens niet meer, en apparaten met oude labels (zoals A+++) zij nu veel lager in het alfabet.

A+++ - D is nu A - G

Een oud A+ label is nu dus een C label.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
Kijk bij het apparaat hoeveel kWh 1 x wassen kost, en bepaal dan hoeveel wasjes je per keer gebruikt.
Dat staat vaak ook beschreven, en is verbonden aan energielabel, maar A+ gebruikt niet altijd minder energie dan A (door rekenfactoren).

Koelkast verdient zichzelf relatief goed terug doordat die "constant" gebruikt wordt.
Een wasmachine die je 1x per week draait? stuk minder snel.

In jaar terugverdient is overdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05:24
Apparaten die lang meegaan zijn nog zuiniger.
Meestal gaan kwaliteit en energielabel goed samen, maar zou ze wel in die volgorde prioriteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Koelvriezer kun je makkelijk narekenen. Voor de rest worden apparaten in een 1 persoons huishouden een stuk minder intensief gebruikt. Warmtepomp drogers kosten niet zoveel meer maar gaan waarschijnlijk minder lang mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:23
Voordeel van warmtepompdroger is dat je niet zoveel vochtige lucht je appartement ingeblazen krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:50

de Peer

under peer review

Als je zonnepanelen en dus hele goedkope stroom hebt, kun je vaak beter niet het beste label nemen want dat verdien je niet terug. Je kunt dan beter voor een goedkoper apparaat gaan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:09
Ik heb hier een tool voor gemaakt zodat je dit precies kunt uitrekenen.

https://watt-cost.vercel.app/

Hopelijk heb je hier iets aan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een energiezuinige koelkast is het beste, maar de wanden zijn dikker en je hebt dus minder ruimte om je vrijgezelle bierflessen in op te slaan.
Idem voor vriezer versus het aantal pizza's enzo.

Wasmachine echt zinloos, koop gewoon eentje die lang mee gaat of een goede afterservice heeft.

Bij droger en wasmachine moet je hem wel regelmatig schoonmaken (net als je auto).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb inderdaad gezien dat het energieverbruik bij koelkasten enorm kan verschillen en het voor de overige apparatuur qua kosten voor het verbruik niets uitmaakt omdat ik het niet vaak gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Je kan een A label koelkast hebben, maar als die halfvol is en 10x per dag open gaat, is die net zo zuinig als een volgepropte C label die 7x per dag open gaat.

Zorg dat je koelkast altijd vol is (niet te vol), want lucht koelen kost meer energie dan vloeibare/vaste stoffen.
Dus koop geen te grote koelkast, of wel maar dan met meerdere vershoudlades (minder lucht verplaatsing bij open/sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DJMaze schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:45:

want lucht koelen kost meer energie dan vloeibare/vaste stoffen.
Haha lol Welke natuurwet is dit? Er mist een onderbouwing.

Vloeistof heeft een hogere dichtheid en kost dus meer energie om te koelen.

Uit een volle koelkast kan minder koude lucht 'lekken' als de deur open gaat. Dat is de reden dat een vollere koelkast aan te raden is. Of het effect groot is durf ik niet te zeggen

[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 10-07-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
Ik dacht in eerste instantie "Koop een grote koel/vries combi dan heb ik altijd genoeg ruimte" maar ik ga waarschijnlijk hooguit de helft van het koel gedeelte vullen. Voor de efficiëntie ga ik kijken naar kleinere modellen. Nogmaals bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

itaalol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:29:
Ik dacht in eerste instantie "Koop een grote koel/vries combi dan heb ik altijd genoeg ruimte" maar ik ga waarschijnlijk hooguit de helft van het koel gedeelte vullen. Voor de efficiëntie ga ik kijken naar kleinere modellen. Nogmaals bedankt allemaal!
Onderschat niet ook het persoonlijke belang van comfort en gemak. Van tijd tot tijd is het toch wel verdomde handig om zonder nadenken een lade vol te kunnen stouwen met flessen drinken of een grote bak shoarma in de aanbieding.

Sowieso; kleinere koelkasten worden minder verkocht, en zijn naar rato van inhoud best aan de prijs.

In je uppie zou ik overigens geen droger kopen (en was/droog combi's in elke situatie ontwijken tenzij er ruimtegebrek is). Koop een simpel uitklapbaar rek en hang de boel daar op.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

itaalol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:29:
wat je ook soms ziet is dat het koelgedeelte lades of afgesloten vakken heeft. Dan verlies je dus minder koude lucht bij het openen van de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
D4NG3R schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:38:
[...]

Onderschat niet ook het persoonlijke belang van comfort en gemak. Van tijd tot tijd is het toch wel verdomde handig om zonder nadenken een lade vol te kunnen stouwen met flessen drinken of een grote bak shoarma in de aanbieding.

Sowieso; kleinere koelkasten worden minder verkocht, en zijn naar rato van inhoud best aan de prijs.

In je uppie zou ik overigens geen droger kopen (en was/droog combi's in elke situatie ontwijken tenzij er ruimtegebrek is). Koop een simpel uitklapbaar rek en hang de boel daar op.
Daar heb ik dan weer niet aan gedacht! En inderdaad, de prijzen van kleinere koelkasten vind ik niet in verhouding met het formaat. En ruimte voor een grote bak shoarma is altijd mooi meegenomen ;).

Nee inderdaad, ik word al kriebelig bij het idee dat het "2 apparaten in 1" zijn en dus als het droger gedeelte kapot gaat ik de wasmachine functie ook niet meer kan gebruiken lijkt me. Ik heb een ruime badkamer, vooral voor mij alleen en ga daar fijn de was aan een rekje hangen. Scheelt weer een paar honderd euro dus ik misschien extra aan een tv uit kan geven om wellicht toch een 77" ipv 65" te kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itaalol
de Peer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:52:
[...]

wat je ook soms ziet is dat het koelgedeelte lades of afgesloten vakken heeft. Dan verlies je dus minder koude lucht bij het openen van de deur.
Daar zal ik ook op letten, dat zou ideaal zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

itaalol schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:24:
Ik heb een ruime badkamer, vooral voor mij alleen en ga daar fijn de was aan een rekje hangen. Scheelt weer een paar honderd euro dus ik misschien extra aan een tv uit kan geven om wellicht toch een 77" ipv 65" te kopen :)
Als zo'n rek tegen valt kan je altijd nog voor een volwaardige droger gaan. Ik kan in m'n eentje iig nog niet zeggen dat ik m'n droger mis sinds dat deze kapot gegaan is. Ik heb een basaal rek in het trapgat hangen, ruikt de hal nog lekker naar schone was ook als er spul hangt te drogen. :Y)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itaalol
D4NG3R schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:41:
[...]

Als zo'n rek tegen valt kan je altijd nog voor een volwaardige droger gaan. Ik kan in m'n eentje iig nog niet zeggen dat ik m'n droger mis sinds dat deze kapot gegaan is. Ik heb een basaal rek in het trapgat hangen, ruikt de hal nog lekker naar schone was ook als er spul hangt te drogen. :Y)
Ja ik vind het bijna onnodig stroom verbruiken als je in je eentje bent en niet iedere week een hele berg aan was hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:51:
[...]

Haha lol Welke natuurwet is dit? Er mist een onderbouwing.

Vloeistof heeft een hogere dichtheid en kost dus meer energie om te koelen.

Uit een volle koelkast kan minder koude lucht 'lekken' als de deur open gaat. Dat is de reden dat een vollere koelkast aan te raden is. Of het effect groot is durf ik niet te zeggen
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd verwoord.

Pagina: 1