Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-10 08:32
Hoi Tweakers,

Ik heb de volgende offerte gekregen van 1komma5 via VEH collectieve inkoop.

3649 euro voor:
6 - DMEGC 445WP Glas-Glas Bifacial N-Type
6 - Enphase IQ8AC Micro omvormer
1 - Enphase Envoy-S + IQ-relay 1 fase
1 - Montagemateriaal - Van der Valk
1 - Installatie
1 - Serviceplan

Met het volgende leg plan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwXxNUzdPcMUpml8mJsG98JiZDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q4uURiPwK4L5ANrSJaABnh2G.png?f=fotoalbum_large

Het idee van 2 dakvlakken is zodat ik gedurende hele dag stroom opwekt en toekomstbestendiger mocht saldering er komende jaren dan toch echt eraf gaan. Zon komt in zomer namelijk om 5 uur al op in de achtertuin. Suncalc:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPAtLIxKbLeEcXwV9yrzvIwmnNk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2xuVExynHf8iZYV7utjEk8jf.png?f=fotoalbum_large

Helling van het dak is 34~35 graden volgens 3dbag viewer.
Verder is de verwachte opbrengst elk jaar 2403 kwh volgens 1komma5 met huidige leg plan.

Nu de vraag:

Wat handiger zou zijn 50/50 verdeling zoals in huidige plan of toch 1 paneel naar voren halen zodat aan de straat kant 4 panelen liggen en 2 panelen in de achtertuin. Reden is dat ik twijfel is dat verwacht als ik paneel naar voren haal heb ik aan einde van de dag iets meer opbrengst de tijd waarin verwacht ik meer stroom te verbruiken (thuis van werk, koken etc).
Ook omdat de zon eenmaal sterker is overdag. Waardoor de totale opbrengst ook verwacht hoger te zijn met zelfde aantal panelen. Klopt deze theorie?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom niet 3 panelen erbij op west? Tijdens de wintermaanden heb je dat zeker nodig. Terugleveren ga je toch in de zomer, zelfs als je maar 1 paneel op elk dakvlak hebt.

En waarom Enphase? Een string omvormer met 2mppt en lage opstartspanning zoals de Solis 2,5K of Growatt G3 is veel goedkoper. Met 9 panelen zou je op een vergelijkbare prijs uit moeten komen want wat er nu ligt is erg duur.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 06-07-2024 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04:33
€1,36/Wp is niet echt goedkoop. Nu kom je ook €0,50/Wp tegen.

Leg je hele dak vol met een eenvoudige string omvormer, en wanneer het salderen over 3 jaar ophoudt dan zet je er een accu bij.

Niet meer kijken naar (jaarlijks) salderen, maar naar dagverbruik en dagopbrengst (in de winter). Zo moet je nu een installatie sizen. Daarom: Leg je dak nu ramvol, en straks een accu er bij plaatsen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
Veel te duur, doe string, als er maar 3 op Oost passen plaats niets op oost.
Dan gewoon 8 op west, is veel nuttiger dan 3 oost 3 west voor meer dan 3000! Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Skynett schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:49:
€1,36/Wp is niet echt goedkoop. Nu kom je ook €0,50/Wp tegen.

Leg je hele dak vol met een eenvoudige string omvormer, en wanneer het salderen over 3 jaar ophoudt dan zet je er een accu bij.

Niet meer kijken naar (jaarlijks) salderen, maar naar dagverbruik en dagopbrengst (in de winter). Zo moet je nu een installatie sizen. Daarom: Leg je dak nu ramvol, en straks een accu er bij plaatsen.
Aan wat voor terug verdientijd moet ik dan denken? Is natuurlijk glazenbol kijken wat de prijzen van accu's gaan doen, maar ik verwacht niet dat ik zo lang in dit huis blijf wonen dat ik accu's terug kan verdienen.

Ik heb even gekeken mijn dag verbruik afgelopen winter was ong 5kwh gemiddeld afgerond naar boven. Vergeten te vermelden in OP maar mijn jaar verbruik afgelopen jaar was 1600 kwh.

Zou ik niet voor een enphase systeem gaan kom ik op ongeveer 2900 euro uit, uit mijn hoofd.

Maar als ik het dus goed begrijp heeft het weinig nut om de panelen te verdelen over 2 dakdelen? Zodat je alle opbrengst volledig kunt benutten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Batterijen: zolang salderen bestaat oneindig.
Zodra salderen weggaat moeilijk te zeggen.

STEL dat het is zoals huidige situatie in België (niet salderen, maar ook geen terugleverboete) 7 jaar. (Op mijn huidige verbruik, 2 kWh per nacht, in winter relatief weinig terugleveren).

Panelen verdelen is nuttig MITS salderen niet bestaat EN je in ochtend verbruik hebt.
Heb je geen verbruik in ochtend? Beter op west leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:22
Mijn persoonlijke glazen bol zou zeggen dat mijn EV (die ook in m’n glazen bol zit) in de ochtend gaat laden. Mijn warmtepomp gaat in de ochtend ook aan de slag voor een graadje extra. En tot slot m’n vaatwasser ook. Je keuze voor panelen nu hangt m.i. helemaal af van hoe je je gedrag denkt te zien in de toekomst…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Jailhouse schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:47:
Mijn persoonlijke glazen bol zou zeggen dat mijn EV (die ook in m’n glazen bol zit) in de ochtend gaat laden. Mijn warmtepomp gaat in de ochtend ook aan de slag voor een graadje extra. En tot slot m’n vaatwasser ook. Je keuze voor panelen nu hangt m.i. helemaal af van hoe je je gedrag denkt te zien in de toekomst…
Hou er wel rekening mee dat als je met 11 kW laadt je ongeveer 7 uur moet laden.
11 kW is een heleboel zonnepanelen.

Als je 15 panelen hebt, dan kan je rekenen op 5 kW (in zomer wat meer, in winter stuk minder).
Voor 11 kW laden genoeg panelen leggen past niet op dit dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Sjenker
Homewizard komt met de "plug-in" batterij.
Die verhuis je gewoon mee.

Ik zou hier ook gewoon je dak volleggen (onder dakkapel passen ook nog panelen?) en een string omvormer nemen die je op uitvoer kan begrenzen met domotica zoals home assistant, zodat je de teruglevering zelf kan controleren aan de hand van de slimme meter data.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2024 11:05 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
99ruud99 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 00:08:
Batterijen: zolang salderen bestaat oneindig.
Zodra salderen weggaat moeilijk te zeggen.

STEL dat het is zoals huidige situatie in België (niet salderen, maar ook geen terugleverboete) 7 jaar. (Op mijn huidige verbruik, 2 kWh per nacht, in winter relatief weinig terugleveren).

Panelen verdelen is nuttig MITS salderen niet bestaat EN je in ochtend verbruik hebt.
Heb je geen verbruik in ochtend? Beter op west leggen.
Ik heb op het moment weinig verbruik in de ochtend. Ik zit wel aan te denken dat wanneer ik panelen heb dat ik een airco aanschaf zodat ik mijn slaapkamer koel kan houden op warme dagen aangezien . Verder verwacht ik mijn verbruik ook wel aan te passen. Zo zet ik bijvoorbeeld nu juist de vaatwasser s'nachts aan i.v.m. dal tarief.
AUijtdehaag schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:04:
@Sjenker
Homewizard komt met de "plug-in" batterij.
Die verhuis je gewoon mee.

Ik zou hier ook gewoon je dak volleggen (onder dakkapel passen ook nog panelen?) en een string omvormer nemen die je op uitvoer kan begrenzen met domotica zoals home assistant, zodat je de teruglevering zelf kan controleren aan de hand van de slimme meter data.
Als goed begrijp zijn micro omvormers het geld niet waard met mijn dak?

Ik vraag mij alleen of ik het dak wil vol leggen ik snap de gedachte er achter.
Ik heb moment 1 fase en zou dus verzwaring moeten aanvragen wat ook weer extra kosten met zich mee brengt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet warm voor loop. Aangezien techniek niet stil staat vraag ik mij af of dan niet net zo handig is om in 2027 als salderen eraf gaat t.z.t. te kijken wat handig is qua uitbreiding van mijn PV systeem.

Verder nog even gekeken als ik voor een systeem met een seriële omvormer van GoodWe bij zelfde uitvoerder zou mij 2725 kosten als ik het goed zie. Dan kom ik uit op €1,02/Wp voor zelfde systeem met 6 panelen en alles op het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Sjenker schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:21:

Ik vraag mij alleen of ik het dak wil vol leggen ik snap de gedachte er achter.
Ik heb moment 1 fase en zou dus verzwaring moeten aanvragen wat ook weer extra kosten met zich mee brengt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet warm voor loop.
Voor jouw dak hoef je geen 3 fasen aan te vragen. Ik heb ook 8kWp op een 5kW omvormer op 1 fase, (handig in de winter) en dat gaat werkelijk uitstekend. Spanning op de omvormer is 239V max.

Bovendien is 3 fasen 25A geen verzwaring, aangezien je nu van 1 fase 35 of 40A afkomt. De prijs is dan ook hetzelfde, alleen 3x35A kost meer.

Aangezien techniek niet stil staat vraag ik mij af of dan niet net zo handig is om in 2027 als salderen eraf gaat t.z.t. te kijken wat handig is qua uitbreiding van mijn PV systeem.
Probeer argumenten te rangschikken op korte-versus langetermijn. Salderen gaat er af over 3 jaar (beetje langetermijn) en stand van de techniek is korte termijn. Over 3 jaar is er ALTIJD beter. Meer Wp per paneel, meer kWh per euro voor een thuisaccu.

Onderbouwing om je dak in één keer vol te leggen is eenvoudig, maar ook langetermijn, namelijk de meeste mensen willen na verloop van tijd gaan bijleggen omdat het verbruik ook gaat toenemen: airco, warmtepomp, EV, etc. Ga je in twee stappen je dak vol leggen is dat altijd duurder dan wanneer je dat in één keer doet.

En nu we zeker weten dat het salderen er af gaat, is het ook beter om te kijken naar dagopbrengst (in de winter) ipv salderen per jaar. Klein accu-tje er bij over 3 jaar, en je neemt alleen nog netto elektriciteit af gedurende een korte periode in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Nu wil ik jullie niet voor de kar spannen maar hoe zou volgens jullie mijn systeem eruit moeten zien? Ik heb even gekeken maar denk maar denk panelen onder de dakkapel krap wordt. Zijn 4 rijen dakpannen.

Ik ben ook benieuwd waar ik dan beste kan kijken voor zo'n systeem incl installatie. Krijg namelijk idee dat ik mijn hele dak vol kan leggen voor bijna zelfde geld als de huidige aanbiedingen die ik heb gekregen. Ik heb in verleden bij solar bouwmarkt gekeken maar weet niet of dat nog steeds de goto shop is voor tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Heb je de maten van je dak? Dan kan ik het wel even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Mooi tetris-dak. Niks mis mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wellicht wat tips:
- rolmaat steken uit je dakkapel als een raam open kan
- van pan tot pan meten en pannen tellen
- lokatie, zodat men gerichter kan adviseren.
- zelf een steiger huren is ook niet duur.

Ik krijg de indruk dat die aanbieder zomaar wat aanbied en kijkt op google maps en veilig gaat zitten.
Dat is niet de manier...

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2024 18:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:22
.....
Ik heb moment 1 fase en zou dus verzwaring moeten aanvragen wat ook weer extra kosten met zich mee brengt. Ik moet eerlijk bekennen dat ik daar nog niet warm voor loop.
Wij heb een 1 fase 40A aansluiting .. en we hebben 2 3600kwh omvormers hangen met daarop in totaal 8640Wp aan panelen (alles op oost)

Dus maak je nog geen zorgen over het omzetten van je aansluiting naar 3-fase.

Wij hebben 11 jaar geleden het gehele dak op oost helemaal vol gelegd (er past echt niets meer bij). Was toen niet goedkoop, maar de winst en "vrijheid" die al die "gratis" stroom geeft is een heel fijn gevoel.

En ja ..zaken veranderen, worden beter .. maar een bestaande installatie uitbreiden is niet altijd handig.

Dus bedenk hoelang je hier nog wil wonen ... En pak het maximaal haalbare opbrengst volgens je portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjenker
99ruud99 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:17:
Heb je de maten van je dak? Dan kan ik het wel even doen.
Ik heb even uit raam gehangen en een dakpan opgemeten daarna dakpannen geteld.
Voor west kant dak heb ik: 4,83b x 3,92h 18,9m2
De strook naast de dakkapel 2,07b x 3,78h
De strook onder de dakkapel 2,94b x 1,40h
duvekot schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Dus bedenk hoelang je hier nog wil wonen ... En pak het maximaal haalbare opbrengst volgens je portemonnee.
Ik verwacht hier nog een jaar of 5 ~7 te wonen. Verwacht dat verbruik in die jaren nog wel zal toenemen als mijn partner en ik gaan samen wonen. Dus die 1650 kwh die ik nu heb zal wel toe nemen. Geen idee hoe redelijk die gedachten is, maar gok dat woning ook t.z.t. iets meer waard is als er een installatie ligt die post saldering-proof is. Al zal dat natuurlijk nooit gelijk staan aan aanschaf waarde.
AUijtdehaag schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:29:
Wellicht wat tips:
- rolmaat steken uit je dakkapel als een raam open kan
- van pan tot pan meten en pannen tellen
- lokatie, zodat men gerichter kan adviseren.
- zelf een steiger huren is ook niet duur.

Ik krijg de indruk dat die aanbieder zomaar wat aanbied en kijkt op google maps en veilig gaat zitten.
Dat is niet de manier...
Ik heb idee dat enige manier is waarop aanbieders werken tegenwoordig? Alle mensen die ik langs heb gehad bepalen uit eindelijk alles adhv satelliet foto's
Mijn locatie is Deventer als je dat bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik heb geprobeerd zelf wat bij elkaar te klikken voor een leg plan. Ik heb alleen geen idee of ik goede omvormer (https://www.solar-bouwmar...xs-plus.html?id=281240167) heb gekozen qua merk en vermogen. Klopt dit een beetje? Met dit legplan ligt mijn hele dak val behalve het strookje onder mijn dakkapel, daar zou evt 1 of 2 panelen bij kunnen denk ik, weet niet 100% zeker of ik mijn dak grens over ga met 2 of meer panelen daar onder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4BuzIANzSdd3hMwZKsad3ZLWgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/99MYuIcH1ro8LCfxRVGBk770.png?f=fotoalbum_large

Hoor graag van jullie :)

ps ik ben bewust van dat er nog wat ander materiaal mist op lijst die er bij de kosten erop moet en ook nog installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Met 4 ligt west nog lang niet vol. Daar passen 6 panelen in landscape of 8 in portret.

Omvormer naar eentje met 2 mppt https://www.solar-bouwmar...ormers-gw3000d-ns-g3.html of https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3600d-ns-g3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik heb 8 op west en 3 op oost het schuine stuk naast de dakkapel. Dat maakt 11 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDYTUrwPx6whjJDZdGPiM6WTCjo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mFP9glaakiWIGfCwm5pqczet.png?f=fotoalbum_large
Heb ter controle bij solarbouwmarkt nog na vraag gedaan of mijn winkelwagen compleet is.

Had niet verwacht zo'n gigantisch verschil met leveranciers. Ex btw bedrag kom ik nu uit €0,62/Wp met 4510WP systeem. Is ergens manier om makkelijk uit te rekenen wat de daadwerkelijk jaar en dag opbrengst is van die 4510wp? Benieuwd of ik hiermee ook genoeg dag opbrengst heb op een winterdag. In december had ik een verbruik van ongeveer 8kw gemiddeld per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Waarom kies je geen 430 of 440Wp Panelen? Bijna twee jaar geleden had ik al 410Wp neergelegd. En dan heb je ook in de winter meer opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Ik kan nog een keer kijken maar wat ik zo zag betaal je dan al gauw 30 a 40 euro extra per paneel voor die 30 a 40 watt piek. Leek mij het niet waard ook al heb je meer opbrengst in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik zat te kijken waar ik het 2 jaar geleden heb besteld, die heeft kennelijk lagere prijzen.

https://www.jenm-zonnepan...-glas-glas-zwart-wit.html

Voor 13 euro meer een 445Wp paneel.

Maar jij hebt inclusief installatie, en dat doen ze daar niet volgens mij. Je zou ze even kunnen bellen, ben destijds keurig netjes geholpen, en waren ook aan de telefoon gewoon goed bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Skynett schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:46:
Ik zat te kijken waar ik het 2 jaar geleden heb besteld, die heeft kennelijk lagere prijzen.

https://www.jenm-zonnepan...-glas-glas-zwart-wit.html

Voor 13 euro meer een 445Wp paneel.
€13 meer klinkt niet veel, maar dat maakt het een stuk minder goede deal voor Wp per euro en dus een langere terugverdientijd:

410 Wp voor €60 = 6,83 Wp per euro
445 Wp voor €73 = 6,10 Wp per euro

Dat is een verschil van ruim 10%, in het nadeel van de 445Wp-panelen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Om eerlijk te zijn heb ik me niet op de terugverdientijd gericht. Heb gewoon het maximum aan Wp neergelegd wat maar op mijn dak paste. Ben er wel nog steeds heel blij mee.

Heb al het binnenwerk zelf gedaan (ben tenslotte tweaker) en een kennis heeft 19 panelen op mijn dak gelegd. Dat drukte mijn overall-prijs aanzienlijk natuurlijk.

Per Wp is het sowieso al geen slechte offerte. En iedereen heeft met andere omstandigheden/afwegingen te maken, dus iedere situatie is ook weer anders.

Let wel even op de verzendkosten, dat was bij mij zo maar 125 euro. Werden overigens wel met een electrische palletwagen tegen het huis aan gezet, daar was ik dan wel weer heel blij mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Skynett op 13-07-2024 12:09 ]

Pagina: 1