Een huiswerkmenu creeren - onderwijs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-07-2024
Wij maken gebruiken van Google Spreadsheet om de planners en het huiswerk van leerling in weer te geven.
Elk vak heeft zijn eigen tabblad.

Nu wil ik een hoofdpagina creeren, waarbij weeknummers van onderliggende tabbladen met bijpassend huiswerk worden getoond.

Ik ben inmiddels zover dat ik dmv een query and importrange - tabbladen van vakken en huiswerk kan combineren en sorteren.

Wat ik nu wil doen is:
* Kan je in spreadsheet automatisch de weeknummers laten doortellen? Koppelen aan de datum?
Dat dan week 35 verschijnt met daarachter het huiswerk voor die week

En in week 36 dat die in dezelfde cel.. 35 verdwijnt... 36 verschijnt met het aanpaste huiswerk

[ Voor 67% gewijzigd door Bart1986 op 06-07-2024 16:51 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:07

g0tanks

Moderator CSA
Kan je (geanonimiseerd) foto's plaatsen van je tabbladen? Want nu zijn de beschrijvingen te vaag om concreet mee te denken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ik kan me moeilijk inbeelden maar volgens mij je kunt de formule =WEEKNUM(A2) gebruiken om het weeknummer te berekenen op basis van de datum in cel A2. Vervolgens kun je deze formule uitbreiden en combineren met de functie IF om de weeknummers automatisch te laten doortellen en het bijbehorende huiswerk weer te geven.

Voorbeeld:
  • Maak een nieuwe kolom naast de kolom waarin de datums van het huiswerk staan (bijvoorbeeld kolom B ).
  • Voer de formule =WEEKNUM(A2) in cel B2 in (waar A2 de cel is waarin de datum van het huiswerk staat).
  • Sleep de formule naar beneden om deze toe te passen op alle datums van het huiswerk.
  • Voer vervolgens een formule in de cel waar je het weeknummer en het huiswerk wilt weergeven. Bijvoorbeeld, in cel C2 voer je de volgende formule in: =IF(B2<>B1, "Week "&B2&": "&D2, "")
De bovenstaande formule controleert of het weeknummer in cel B2 anders is dan dat van de vorige cel. Als dat het geval is, wordt het weeknummer gevolgd door het huiswerk van die week weergegeven (waarbij D2 de cel is waarin het huiswerk staat). Als het weeknummer hetzelfde is als de vorige cel, blijft de cel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkEcTsLeZuD0NnTI3Y6qGuMdabo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjCwWqAjwkatD02RjvvnMWXv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hbs9q7A45SjOlckQpqxfqF-Sk4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ELsX3RlWo46kviK95ymcqYBf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gliMHLCBwlRUUzudUa94ECLiWvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XA63A3unEIz0zfJa13X4zE3J.png?f=user_large

Dit zijn even 3 situatie foto's
In de planning van leerlingen heb ik nu voor gd (godsdienst) en ned een functie gemaakt:

=QUERY({IMPORTRANGE("1pJxgMyKkxXu0YPk/"; "Gd!E6:D8"); IMPORTRANGE("1pJAjn_YBLrt6_DcS2oG3BhnXu0YPk/"; "Ned!E6:D8")}; "SELECT Col1,Col2 Where Col2 is NOT NULL")

Wat ik wil dat ie dus doet.
Is dat wanneer het week nummer verspringt (en dat kan denk ik dmv een dropdown dat je zelf deze zelf selecteert) maar ik wil eigenlijk dat die automatisch elke week doortelt.
Dat die dan in de tabbladen naar het juiste weeknummer gaat en deze selectie maakt.

Vraag 1 is dan. hoe maak ik een automatisch tellende kalender
Vraag 2.. hoe koppel ik deze query functie dan aan het passende weeknummer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-bQ1h2dCCePuocdZggqWQB4V8A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BujLDNJpGWYyr5P3bq8mQQJO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNxM9WIbFAjXcb9IC0Dk0-Ugzxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/poAWIdn9pfHWhBXGduiVCjmG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByiaHb6-nOonUPTFAaPolAKttzg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rB26cN5xsJ8zlQfGCLhPTBpL.png?f=fotoalbum_large

Ik ben weer een klein stapje verder:
Ik heb de weeknummer vandaag functie gevonden..
Die zou dan automatisch moeten doortellen.
Dan is vraag 1 opgelost...

Maar dan zou die dus op de onderliggende tabbladen naar dat weeknummer moeten gaan..
En... als het weeknummer verspringt.. moet ook de importrange veranderen.. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
Dan ben ik nog een stapje verder denk ik..

volgens chat.gpt... moet ik een code maken met
Als.Fout en dan een query en importrange functie opstellen.. die in de onderliggende tabbladen controleert op het weeknu... en als die dan gelijk is aan het nummer presenteert die de query.. .. mocht het niet overeenkomen dan zoekt die een regel verder..

Maar de formules die ik tot nu toe gebruik...

=ALS.FOUT(QUERY({IMPORTRANGE("1pJxgMyKkx0x6ngQ-Ajn_YBLrt6_DcS2oG3BhnXu0YPk/"; "Gd!A:E")}; "SELECT Col4, Col5 Where Col1 =" & A29; 1); QUERY({IMPORTRANGE("11pJxgMyKkx0x6ngQ-Ajn_YBLrt6_DcS2oG3BhnXu0YPk; "Gd!A:E"")}; "SELECT Col4, Col5 Where Col1 > "& A29 &" LIMIT 1", 1))

komt constant met een passeerfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Er zit ergens typefout in de formules die je gebruikt.

[ Voor 177% gewijzigd door LadyVodka op 06-07-2024 22:58 . Reden: could not help ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
Was dit eigen inzicht.. of ook met behulp van chat.gpt.. want dat werkt idd best handig..

Maar beide werken niet.. beide een paseerfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

In de tweede query gebruik je na je select statement een ',' als scheidingsteken. Op andere plekken gebruik je ';' .

Daarnaast zijn je selectstatements wel bijzonder. Het komt neer op 'where col>=[a29] limit 1' Lijkt me niet wat je eigenlijk wilt?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart1986
Hoihoi,

Nou ik kan wel bedenken wat ik wil, maar het dan in een formule omzetten doe ik aan de hand van youtube en chat.gpt.. En ik probeer in elk geval heel hard te denken wat die formules dan ook betekenen.

Ik denk idd dat het in de statements zit.
Het idee is..
Ik heb op de hoofdpagina een cel, met daarin de (today) functie. Daar verwijst die naar en als dat getal overeenkomt met kolom op de onderliggende tabs, pakt die daarvoor de bijpassende query importrange.
Als dat getal niet overeenkomt zoekt die verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bart1986 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:11:
[...]
In de planning van leerlingen heb ik nu voor gd (godsdienst) en ned een functie gemaakt:

=QUERY({IMPORTRANGE("1pJxgMyKkxXu0YPk/"; "Gd!E6:D8"); IMPORTRANGE("1pJAjn_YBLrt6_DcS2oG3BhnXu0YPk/"; "Ned!E6:D8")}; "SELECT Col1,Col2 Where Col2 is NOT NULL")
Deze is dus correct. Als je nu goed kijkt naar je select where statement en importrange in
Bart1986 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:33:
=ALS.FOUT(QUERY({IMPORTRANGE("1pJxgMyKkx0x6ngQ-Ajn_YBLrt6_DcS2oG3BhnXu0YPk/"; "Gd!A:E")}; "SELECT Col4, Col5 Where Col1 =" & A29; 1); [...]
en je past je eerste formule overeenkomstig aan dan ben je er...
En vergeet chatgpt in deze: je stelt je vraag verkeerd en dan krijg je ook een fout antwoord...

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1