Pc crasht onregelmatig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09-2024
Mijn vraag:
Ik heb zo een dikke 2 weken geleden mijn custom PC gebouwd. Hij draaide in het begin heel erg goed maar de laatste dagen crasht mijn PC heel onregelmatig. De crash is op verschillende momenten, bv tijdens het gamen, het opstarten, tijdens het kijken van Youtube en zelfs in de bios. Tijdens de crash "bevriest" mijn PC, vervolgens krijg ik een zwart scherm te zien en daarna start hij van zelf weer op.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
De specs van mijn PC zijn:
CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
GPU: Gigabyte RX 7900 XT
RAM: Corsair 32gb DDR5 6000mhz 30CL
MoBo: Asus TUF B650 plus wifi
SSD: Lexar NM790 1tb
Koeler: Deepcool ak620 zero dark

Op mijn PC game ik meestal, ik gebruik tijdens het gamen discord en ik kijk ook regelmatig Youtube.
De games die ik speel zijn:
Farming simulator
GTA 5
Euro Truck Simulator
Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al gekeken in mijn logboeken wat de crash zou kunnen veroorzaken, maar in mijn logboeken is niks te vinden. Ik heb dan mijn windows helemaal opnieuw geïnstalleerd vanuit een externe drive, en ik heb dan ook mijn BIOS settings gereset. Helaas heeft dit allemaal niet veel geholpen. Ik heb hierna dan ook nog mijn componenten opnieuw aangesloten aan mijn PSU maar ook dit hat helaas geen effect.

Is er iemand die nog tips/tools heeft om de oorzaak te achterhalen, of eventueel een tool die ik moet runnen om mijn hardware te testen, want ik heb helaas geen reserve onderdelen liggen...

Beste antwoord (via Keumeul op 07-07-2024 20:48)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
Welke voeding heb je?
En welk Corsair geheugen heb je precies, welk versienummer staat er op je Dimms en heb je al gekeken of die dimmen op de QVL-lijst van je moederbord staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Als voeding heb ik een Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU
Ik heb zonet gekeken, en mijn RAM geheugen staat in de QVL-lijst van mijn moederbord.
Vendorcode geheugen: CMK32GX5M2B6000Z30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
Zonder videokaart testen. En met 1 geheugen module er in, beide modules proberen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Ik heb zonet met 1 module getest, en hij crashte nog steeds. Bij de andere module crashte hij ook nog. Daarna heb ik mijn videokaart eruit gehaald en ook weer getest, dit werkte helaas ook niet. Kan ik op een of andere manier mijn moederbord testen? Aangezien hij al crasht in de bios lijkt me het ook nog mogelijk dat er iets fout is met het moederbord, of klopt dat niet wat ik zeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
Keumeul schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:13:
Als voeding heb ik een Cooler Master MWE Gold 850 Full Modular V2 PSU
Ik heb zonet gekeken, en mijn RAM geheugen staat in de QVL-lijst van mijn moederbord.
Vendorcode geheugen: CMK32GX5M2B6000Z30
Weet je dan ook zeker dat je versie 5.43.01 hebt?

Corsair staat er om bekend dat ze geheugen sticks maken en daar bij de verkoop geen onderscheid maken tussen de geheugenchips.

Je weet dus nooit wat je krijgt en specifieke versie werken gewoon niet lekker met AMD.

Heb je de Dimms in kunnen stellen met EXPO? Want als je dat niet hebt gedaan, maar door XMP, dan zijn ze dus niet specifiek voor AMD gemaakt en dus zeker niet de versie die in de QVL staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:04
(jarig!)
Dat zou kunnen idd. Moederbord is meest waarschijnlijk, daarna voeding en CPU. Ervanuit gaande dat het niet aan het geheugen ligt of een probleem door contact tussen mobo en behuizing of iets met de CPU plaatsing in de socket ofzo.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
White Feather schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:16:
[...]

Weet je dan ook zeker dat je versie 5.43.01 hebt?

Corsair staat er om bekend dat ze geheugen sticks maken en daar bij de verkoop geen onderscheid maken tussen de geheugenchips.

Je weet dus nooit wat je krijgt en specifieke versie werken gewoon niet lekker met AMD.

Heb je de Dimms in kunnen stellen met EXPO? Want als je dat niet hebt gedaan, maar door XMP, dan zijn ze dus niet specifiek voor AMD gemaakt en dus zeker niet de versie die in de QVL staat.
De versie ben ik niet zeker van. De dimms ondersteunen EXPO. Hoe kan ik de versie controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
The Reeferman schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:23:
Dat zou kunnen idd. Moederbord is meest waarschijnlijk, daarna voeding en CPU. Ervanuit gaande dat het niet aan het geheugen ligt of een probleem door contact tussen mobo en behuizing of iets met de CPU plaatsing in de socket ofzo.
Is er een tool die ik kan gebruiken om te testen welke hardware het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Keumeul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Hoe kan ik de versie controleren?
Staat op de modules vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Uszka schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Staat op de modules vermeld.

Ik ga even kijken. Ik denk de meest recente aangezien het een moederbord van 2 weken oud is. Ik laat het zometeen weten als ik het heb bekeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Bios versie 1811 x 64
En de versie van mijn dimms is 5.43.13

[ Voor 48% gewijzigd door Keumeul op 07-07-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
ik heb dus nogmaals op de QVL-list gekeken en blijkt nu dat mijn geheugen er toch niet op staat... Het geheugen dat ik heb is compatibel met de ryzen 8000 series en niet met de 7000 series. Mijn enige vraag is dan waarom het de eerste 2 weken wel heeft gewerkt. Heeft hier iemand een verklaring voor?
Alvast bedankt voor alle hulp :D

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Uszka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Kunnen mijn dimms ook nog een probleem zijn aangezien ze versie 5.43.13 zijn en mijn moederbord in combinatie met mijn processor enkel 5.43.01 support? Of zou dat minder uitmaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Keumeul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Kunnen mijn dimms ook nog een probleem zijn aangezien ze versie 5.43.13 zijn en mijn moederbord in combinatie met mijn processor enkel 5.43.01 support? Of zou dat minder uitmaken?
Is mogelijk maar doe eerst maar eens een BIOS update. De recentere versies verbeteren compatibiliteit en stabiliteit. Mogelijk lost dat wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Door mijn bios te updaten crashed hij minder vaak, maat toch nog af en toe. Zou het probleem voledig opgelost zijn door de juiste geheugen dimms te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:54

sapphire

Die-hard pruts0r

Keumeul schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Door mijn bios te updaten crashed hij minder vaak, maat toch nog af en toe. Zou het probleem voledig opgelost zijn door de juiste geheugen dimms te kopen?
Als je memtest draait kun je je geheugen testen en kijken of daar problemen zitten :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Ik heb memtest gebruikt, en deze geeft geen foutmeldingen. Heeft iemand enig idee waarom mijn pc nog crasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Hoeveel kabels van voeding naar videokaart? Geen daisy chain gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
heb 2 kabels die van mijn voeding naar mijn videokaart lopen, en die kabels zijn de kabels die geleverd werden bij mijn voeding zonder extentions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keumeul
Hallo, deze topic heeft nu een tijdje stilgelegen maar ik heb toch geprobeerd verder te werken aan het probleem. Intussen heb ik ander geheugen geprobeerd, een nieuw (en ander) moederbord en een andere ssd. Helaas zonder succes, zou het kunnen liggen aan mijn processor of casefans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 16:10
Processor, of voeding. Waarbij ik voeding de meest kansrijke oorzaak vind.

Casefans… heel theoretisch nog mogelijk maar lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keumeul
Ik heb nog eens alle onderdelen gecontroleerd, andere voeding aangesloten, andere ssd, aansluiting van de case ontkoppeld, andere gpu, ander geheugen. Uiteindelijk was het de processor die niet meer werkte. Er zit nu een nieuwe processor in, en mijn pc kan weer draaien zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:18
Yup hier ook eens gehad. Een AMD cpu (3600) in een server die bij het starten van een docker container crashte...geen idee waar het aan lag, alles vervangen..uiteindelijk na vervangen van CPU ineens alles stabiel.

Vervelend maar mooi dat je er achter bent gekomen wat het was!
Pagina: 1