Mogelijkheid trekken nieuwe kabel Odido naar woning 3-hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purple.koala
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-04 02:39
Ik huur in Rotterdam Zuid op 3-4 hoog en zit al zo'n 10 jaar vast aan Ziggo voor internet thuis. Kort nadat ik hier kwam wonen, hoorde ik van mijn onderbuurman die op de begane grond woonde dat tijdens zijn verhuizing er per ongeluk een kabel was beschadigd of losgekoppeld, waardoor de verbinding naar de bovenwoningen werd verstoord. Een paar jaar later heb ik toch geprobeerd van Ziggo naar T-Mobile internet over te stappen omdat dit mij een paar tientjes per maand scheelt. Echter tevergeefs, inderdaad geen verbinding. Nu ben ik Ziggo toch echter weer opnieuw goed zat en wil er van af.

Ik heb destijds (5+ jaar geleden) van T-Mobile te horen gekregen dat er wellicht een nieuwe kabel moet worden getrokken. Sindsdien heb ik geen recent contact meer gehad met T-Mobile/Odido over deze kwestie.

Weet iemand aan wat voor kosten ik dan ongeveer moet denken voor het trekken van een nieuwe kabel, en nog belangrijker, of het überhaupt gaat lukken naar mijn woning toe? Ik heb hierover al contact opgenomen met mijn verhuurder, en omdat er een werkende verbinding ligt, vergoeden zij verder niks.

Ik heb inmiddels ook kort contact gehad met TOF Group / OpenDutchFiber, die hier "binnenkort" glasvezel zou moeten gaan aanleggen. Echter staat mijn woning nog niet op de planning en heb ik geen duidelijk antwoord of dat het leggen ook daadwerkelijk gaat lukken.

Weet iemand of er wettelijke verplichtingen zijn voor glasvezelaanbieders in Rotterdam om alle woningen aan te sluiten? In ieder geval zou ik al in een jaar tijd zo'n €200 besparen op Odido i.p.v. mijn huidige Ziggo abonnement.

Als iemand ervaring heeft met een soortgelijke situatie of advies kan geven, zou ik dat erg waarderen!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:02

jurroen

Security en privacy geek

Welk netwerk is het? Odido heeft een eigen netwerk, maar levert ook over bijvoorbeeld WBA (KPN).

Op de vraag van de haalbaarheid moet je bij Odido zijn. Ongeacht of het eigen netwerk is of niet. Als het WBA is, zijn zij de partij die een ticket moeten inschieten.

Logischerwijs zou je zeggen dat het niet voor jouw kosten zou moeten komen. Het is niet jouw kabel én het is niet fout gegaan door jouw toedoen. Maar hoe dit exact zit, heb je ook Odido voor nodig.

Stel dat het WBA is, dan ben je misschien praktischer beter uit door een jaartje glas van KPN te pakken (Odido heeft niet altijd de meeste daadkracht hierin). Zou dat voor jou een optie zijn of een absolute no-go?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-06 16:09

OverloadOfRed

Bla, blabla

Over het algemeen is de kabel tot de voordeur voor de netbeheerder, dat kan soms interessant geregeld zijn in appartementen complexen, maar als consument moet je daar weinig mee. Mocht er nog geen kabel aanwezig zijn (buitengebied etc) kunnen hiervoor kosten in rekening worden gebracht, maar dit lijkt niet het geval hier. Ik ga er in dit geval niet vanuit dat je nieuwe provider kosten gaat rekenen voor het fixen danwel aanleggen van een kabel.

Hoe kom je hier achter? Neem contact op en vraag een verbinding aan. De monteur kan zelf checken of de kabel het doet of dat deze vervangen moet worden of aangelegd.

Internet sluiten ze bij oma'tjes ook goed aan dus bij jou zal een monteur ook wel een oplossing vinden. Misschien niet direct.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:08
Op 1 vraag kan ik i.i.g. antwoord geven, er is geen wettelijke verplichting om elke woning van een glasvezelverbinding te voorzien, zoals dat wel met water, stroom en tot voor kort gas het geval is.
Een internet aansluiting is nog steeds een puur commerciële business en als het voor de glasvezel aanbieders financieel niet interessant is kan je het wel vergeten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-06 15:25
purple.koala schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:53:
Ik huur in Rotterdam Zuid op 3-4 hoog en zit al zo'n 10 jaar vast aan Ziggo voor internet thuis. Kort nadat ik hier kwam wonen, hoorde ik van mijn onderbuurman die op de begane grond woonde dat tijdens zijn verhuizing er per ongeluk een kabel was beschadigd of losgekoppeld, waardoor de verbinding naar de bovenwoningen werd verstoord. Een paar jaar later heb ik toch geprobeerd van Ziggo naar T-Mobile internet over te stappen omdat dit mij een paar tientjes per maand scheelt. Echter tevergeefs, inderdaad geen verbinding. Nu ben ik Ziggo toch echter weer opnieuw goed zat en wil er van af.

Ik heb destijds (5+ jaar geleden) van T-Mobile te horen gekregen dat er wellicht een nieuwe kabel moet worden getrokken. Sindsdien heb ik geen recent contact meer gehad met T-Mobile/Odido over deze kwestie.

Weet iemand aan wat voor kosten ik dan ongeveer moet denken voor het trekken van een nieuwe kabel, en nog belangrijker, of het überhaupt gaat lukken naar mijn woning toe? Ik heb hierover al contact opgenomen met mijn verhuurder, en omdat er een werkende verbinding ligt, vergoeden zij verder niks.

Ik heb inmiddels ook kort contact gehad met TOF Group / OpenDutchFiber, die hier "binnenkort" glasvezel zou moeten gaan aanleggen. Echter staat mijn woning nog niet op de planning en heb ik geen duidelijk antwoord of dat het leggen ook daadwerkelijk gaat lukken.

Weet iemand of er wettelijke verplichtingen zijn voor glasvezelaanbieders in Rotterdam om alle woningen aan te sluiten? In ieder geval zou ik al in een jaar tijd zo'n €200 besparen op Odido i.p.v. mijn huidige Ziggo abonnement.

Als iemand ervaring heeft met een soortgelijke situatie of advies kan geven, zou ik dat erg waarderen!
Op den duur zal je wellicht aangesloten worden op Odido, maar als je niet op de planning sta weet dat het nog een tijdje kan duren en het is geen zekerheid dat je ook aangesloten wordt.
(Niet ideaal helaas)

KPN is ook bezig in Rotterdam Zuid, wellicht dat je daar al op de planning staat je kan dit zelf checken op:
https://netwerk.kpn.com/
(Met wat geluk kan KPN je wel duidelijkheid geven en een snelle realisatie van glasvezel in je woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-06 15:25
OverloadOfRed schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:55:
Over het algemeen is de kabel tot de voordeur voor de netbeheerder, dat kan soms interessant geregeld zijn in appartementen complexen, maar als consument moet je daar weinig mee. Mocht er nog geen kabel aanwezig zijn (buitengebied etc) kunnen hiervoor kosten in rekening worden gebracht, maar dit lijkt niet het geval hier. Ik ga er in dit geval niet vanuit dat je nieuwe provider kosten gaat rekenen voor het fixen danwel aanleggen van een kabel.

Hoe kom je hier achter? Neem contact op en vraag een verbinding aan. De monteur kan zelf checken of de kabel het doet of dat deze vervangen moet worden of aangelegd.

Internet sluiten ze bij oma'tjes ook goed aan dus bij jou zal een monteur ook wel een oplossing vinden. Misschien niet direct.
Er zijn ook veel panden waar het anders geregeld is.
Hier zijn alle isra punten van de aanbieders van de nutsvoorzieningen, dan heb ik het over water, elektra, Ziggo, Odido en KPN.
Odido is bij ons al het pand in geweest om de glasvezel kabel aan te leggen, kpn volgt dit jaar.
Aanleg is bij zowel Odido als KPN gratis.(Als je op de planning sta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Als al het bestaande waardeloos is, 4/5G of Starlink?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purple.koala
@jurroen @OverloadOfRed @JukeboxBill @ArnoldSmit @ChaserBoZ_

Erg bedankt allemaal voor het meedenken, de tips en suggesties. Ik had graag eerder willen reageren maar kreeg geen notificaties. In de tussentijd ben ik verder gaan zoeken naar een oplossing, wat na het lezen van sommige reacties denk ik goed is geweest. Ik denk dat ik het volgende ga doen:

- 1 jaar Odido Unlimited Plus (Data Only tot 600mb/s) voor €31 (€5 klantvoordeel toegepast)
- 1 jaar Ben Sim Only (vandaar het klantvoordeel) 15GB voor €10
- TP-Link Archer MR600 MiFi router (nu voor 109,-, wat ik alsnog veel geld vind, maar ok. Beste prijs/kwaliteit/specs dat ik zelf kon vinden.)

Mijn huidige Ziggo internet + Vodafone mobiel maandelijkse kosten zijn €72,31.
Met bovenstaand zou ik maandelijks dus nu al €32,31 besparen.

Ik heb op Antennekaart.nl gekeken en zag redelijk wat Odido masten staan. Ik hoop 🤞(!) dat ik met de TP-Link goed bereik ga hebben. Vind het wel spannend, continu over de 4G. Maar het lijkt me vooralsnog beter dan hotspot op mijn telefoon (heb ik ook overwogen).

Wanneer ze hier glasvezel kunnen aanleggen, kijk ik weer verder (of niet als het niet lukt).

Nogmaals bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIOqH3VbDb6fknaioe6lqw2fSIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnG4kQOMFdL07Yzt4ekQwP9F.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door purple.koala op 12-07-2024 03:56 . Reden: foto vergeten toe te voegen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• purple.koala
…Eind goed al goed. Dankzij Odido’s (relatief) nieuwe Klik & Klaar + Ben mobiel ben ik nu voor 32,50 totaal per maand helemaal voorzien en beter uit in alle aspecten. 😁
Pagina: 1