Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:08
Ik heb huisrenovatie uitgevoerd en vloerverwarming geïnstalleerd. Mijn installateur heeft echter een Stadsverwarming-verdeler geplaatst (RIHO merk) maar ik heb een CV Ketel (Valliant Eco Tech Plus 2017). Kan ik dit verdeler nog gebruiken bij CV-ketel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4L02PuIaAC9__2ojCEbR0XGV_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHnbbw5QtA1M15A1Upv3eCoE.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dhl102 op 10-07-2024 08:44)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-06 04:52
Persoonlijk ben ik meer voorstander van robot ltv of magnug ltv verdelers. ik kan dit uitgebreid onderbouwen.
deze ltv verdelers werken op een lagere temperatuur en de mengverhouding is deels instelbaar/deels Zelf. aanzuigendt, de huidige setup is hopelijk tijdelijk ivm luchtbellen je bent verplicht om een in de aanvoer en de retour een ontluchter te plaatsen. lucht zakt niet omlaag. dat hoort je installateur te weten. (basis kennis)
technische voorkeur is een hand onluchter, ontluchting pijpjes willen weleens gaan roesten. beugels ontbreken waardoor de kunststof leidingen kunnen knikken. nu hangt er niet veel gewicht aan dus vooruit.

verder heeft hij heeft in ieder geval wel voldoende grote leidingen gebruikt voor aanvoer en retour 26 mm voor drie groepen. is het trouwens 26 mm kunststof buis/22 cv buis en dan 20 mm kunststof buis. slaat ook nergens op. liever 22 staal tot op de verdeler maar voor drie groepen is 15 mm meer gebruikelijk/ook voldoende zeker bij een cv ketel. (bij warmte pomp of hybride zie ik het liever anders maar we dwalen af)
verder er ligt er ieder geval kunststof in de grond. voor zover ik kan zien aan de witte mantel of is het wicu ? maak eens een close-up van die 26 mm buis en zoek even de tekst op aub. (ik kom echt van alles tegen)
hoeveel groepen voor hoeveel vierkant meter en wat is hart op hart afstand en leidinglengte/groep lengte ?

Waar is mijn buigtang, mijn fittingen, mijn ontluchters, mijn perstang ,mijn beugels etc.dit is of tijdelijke test i.v.m afpersen wat met het weekeinde voor de deur niet zo heel gek is. (maar daar zijn ook andere manieren voor maar nu is gelijk de aanvoer en retourleiding ook afgeperst dus er is nog steeds wat voor te zeggen)
of de betreffende monteur moet eventjes op zijn werkzaamheden worden aangesproken. Het is niet dat ik echt grote fouten zie maar er is zeker ruimte voor verbetering/verbeteringen. Dus vraag even of hij aan testen is geweest en eventueel wat extra ontluchters kan plaatsen. als hij zegt ja het was een test ronde ik moet de boel nog aanpassen prima. (en soms heeft er iemand een wake-up call nodig) zegt niet nodig dan weet je genoeg, en heb je geen echte cv monteur in huis rondlopen. (je wilt niet weten hoe een gedoe dat doorpersen is van lucht cv leidingen. het kost nu 1 x een paar uurtjes extra en klaar.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• miciel
Persoonlijk ben ik meer voorstander van robot ltv of magnug ltv verdelers. ik kan dit uitgebreid onderbouwen.
deze ltv verdelers werken op een lagere temperatuur en de mengverhouding is deels instelbaar/deels Zelf. aanzuigendt, de huidige setup is hopelijk tijdelijk ivm luchtbellen je bent verplicht om een in de aanvoer en de retour een ontluchter te plaatsen. lucht zakt niet omlaag. dat hoort je installateur te weten. (basis kennis)
technische voorkeur is een hand onluchter, ontluchting pijpjes willen weleens gaan roesten. beugels ontbreken waardoor de kunststof leidingen kunnen knikken. nu hangt er niet veel gewicht aan dus vooruit.

verder heeft hij heeft in ieder geval wel voldoende grote leidingen gebruikt voor aanvoer en retour 26 mm voor drie groepen. is het trouwens 26 mm kunststof buis/22 cv buis en dan 20 mm kunststof buis. slaat ook nergens op. liever 22 staal tot op de verdeler maar voor drie groepen is 15 mm meer gebruikelijk/ook voldoende zeker bij een cv ketel. (bij warmte pomp of hybride zie ik het liever anders maar we dwalen af)
verder er ligt er ieder geval kunststof in de grond. voor zover ik kan zien aan de witte mantel of is het wicu ? maak eens een close-up van die 26 mm buis en zoek even de tekst op aub. (ik kom echt van alles tegen)
hoeveel groepen voor hoeveel vierkant meter en wat is hart op hart afstand en leidinglengte/groep lengte ?

Waar is mijn buigtang, mijn fittingen, mijn ontluchters, mijn perstang ,mijn beugels etc.dit is of tijdelijke test i.v.m afpersen wat met het weekeinde voor de deur niet zo heel gek is. (maar daar zijn ook andere manieren voor maar nu is gelijk de aanvoer en retourleiding ook afgeperst dus er is nog steeds wat voor te zeggen)
of de betreffende monteur moet eventjes op zijn werkzaamheden worden aangesproken. Het is niet dat ik echt grote fouten zie maar er is zeker ruimte voor verbetering/verbeteringen. Dus vraag even of hij aan testen is geweest en eventueel wat extra ontluchters kan plaatsen. als hij zegt ja het was een test ronde ik moet de boel nog aanpassen prima. (en soms heeft er iemand een wake-up call nodig) zegt niet nodig dan weet je genoeg, en heb je geen echte cv monteur in huis rondlopen. (je wilt niet weten hoe een gedoe dat doorpersen is van lucht cv leidingen. het kost nu 1 x een paar uurtjes extra en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhl102
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:08
Hoi @miciel , heb je idea als het is goed leiding voor vvw ? Het is van mijn buurman en he kunt zone control met TADO STK gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLc5C7yUhsB7v1gmYBanveBMskg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mW6jykPnECQImn6gY3sHw8Qc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
dhl102 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:17:
Hoi @miciel , heb je idee als het is goede leiding voor vvw ? Het is van mijn buurman en deze persoon heeft zone control met TADO STK gedaan.
[Afbeelding]
Kijk dat is hoe het hoort/het schoolvoorbeeld. na kan ik niet zo met blote oog zien welke verdeler dit is,
maar het lijkt dat deze vte slim is zonder een druk verschil regelaar. (nog beter is met drukverschilregelaar)
Deze krijgt zeg maar een 9.0 na weet ik niet of hij dezelfde cv ketel heeft zie de extra uitleg bij* . Ik kan door de betere belichting ook zien dat mantel hier wel wit is. Deze aanvoer en retour is gewoon 26 mm kunststof buis pert/allu/pex buis zoals henco. de vloerverwarming zelf is pex tegenwoordig is dat van goede kwaliteit al 10 jaar ofzo.
(en de 26 mm is voor de komende periode ruim zat kan tot 8 groepen ook als je later er nog wat bij wilt zetten of naar een warmte pomp toe wilt is dit wel een fijne start, er zit zeg maar nog wat ruimte op het systeem)

eigenlijk weinig op aan te merken. ga met voorbeeld naar je monteur toe en zeg dat je dit ook wilt. Het is wel een beetje flauw maar het is wel absoluut de betere variant. met een bypass ventiel aan einde van de installatie. een tado knop op een losse thermostaatkraan voor de eigen thermostaat kraan. zodat de voeler en menggedeelte in werking blijft. deze monteur heeft echt wel in grote lijnen begrepen waar hij mee bezig is. waarom heeft deze 1 groepje extra grotere woning ? ( of beter vier kortere groepen dan drie langere, )

*niet iedere ketel kan evengoed overweg met zelf aanzuigende verdelers/druk verschil regelaars.In sommige gevallen moet er nog een extra 2 weg klep in de aanvoer worden geplaatst echter dit is vooral vooral voor intergas en jij hebt Vaillant. die is in de regel iets makkelijker. geen problemen mee bekendt icm met deels zelf aanzuigende verdelers.

daarnaast ben persoonlijk ben ik meer van de vast instelbare aanzuigregeling(zoals robot ltv
maar van alle geplaatste vte drukverschil regelaars/veer belast zijn bijna geen klachten over bekendt.
(terwijl zonder die toevoeging wel veel klachten zijn over koude voeten en geen rendement. :+ )

verder heb je overal vloerverwarming of alleen op de beneden verdieping en boven radiatoren/als je toch xl aan de slag gaat mag je de radiatoren ook wel een slagje groter doen. zodat je ketel weer brandt op een lager rendement. (maar deze keuze is vooral optioneel. mag wel maar hoef je niet nu gelijk beet te pakken)

en wat was specifiek je vraag ? ;) of het systeem van de buurman wel goed was, lang verhaal kort ja.
dat durf ik wel aan mijn leraar te laten zien/collega,s te laten zien, maar nummer 1 is tijdelijk hoop ik.