Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Volgend jaar willen we over naar een warmtepomp en de CV ketel de deur uit doen. We willen hierbij vloerverwarming aan laten leggen en de radiatoren beneden ook laten verwijderen. De CV ketel hangt op zolder en er lopen leidingen door de koof van zolder naar woonkamer. Op de begane grond en eerste verdieping lopen pvc leidingen door de dekvloer.

Naast de CV ketel op zolder hangt een Agpo zonnecollector met olie die er al hing toen we de woning kochten en nu vermoedelijk zo'n 24 jaar oud is. Hoe gaan we het beste de zonnecollector samen laten werken met de warmtepomp voor sanitair warm water? Ik zie drie opties:

1) Een warmtepompboiler hangen waar nu de CV ketel hangt (direct naast de zonnecollector). De warmtepomp voor de CV komt achterin de tuin op zo'n 10 meter van de achtergevel

2) Een boiletvat hangen waar nu de CV ketel hangt. Vervolgens twee geïsoleerde leidingen trekken helemaal van boilervat door de kolf omlaag, door de vloer, via de kruipruimte naar de garage, daar door de garagemuur de tuin in en dan onder de grond naar de warmtepomp. Één leiding is dan voor leidingwater wat voorverwarmd is door de zonnecollector en dan verder opgewarmt kan worden door de warmtepomp. Dit warme water kan dan door de twee leiding terug naar het boilervat op zolder.

3) Een boilervat in de garage plaatsen met een geïsoleerde leiding van zonnecollector naar warmtepomp en een tweede geïsoleerde leiding van warmtepomp terug naar de garage. Dan moet dat boilervat nog wel ergens op een leiding aangesloten worden zodat je warme water ook uit de kraan kan komen.

Wat is hier wijsheid? Zulke lange, geïsoleerde leidingen lijken me niet goedkoop en je hebt flinke gaten nodig in de muren om ze er doorheen te krijgen. Is een warmtepompboiler op zolder dan niet slimmer? En heeft het niet ook het voordeel dat je dan een dedicated systeem hebt voor je warmwater, zodat mocht de warmtepomp uitvallen je nog wel warm kan douchen?

Voor warmtepompboilers: wat is het topsegment?

Voor de warmtepomp: we willen iets op propaan en niet op R32 (difluoromethaan). Welke merken zijn hier kwalitatief het beste? Ik denk Nibe, Mitsubishi en Daikin? Wat is slim hier? En hoe goed is Midea? We hebben een offerte voor een Midea. De installateur is er erg enthousiast over maar ik hoor ook dat ze kwalitatief echt minder zijn dan Mitsubishi.

De installateur die voor ons een offerte heeft gemaakt raadt aan om een buffervat te plaatsen voor bij de vloerverwarming. Dit zou zorgen dat de warmptepomp veel minder vaak aan- en uit hoeft te schakelen. Is dit echt nodig of kan vloerverwarming met alleen radiatoren boven prima op een warmtepomp zonder buffervat?

[ Voor 6% gewijzigd door nielsgeode op 06-07-2024 13:56 ]