Oude gaming pc (uit 2016) upgrade advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0di4k
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07-2024
Wat verwacht je van ons?[i]
ik heb een pc uit 2016, werkt nog goed. heb videokaart en geheugen in 2019 vervangen. mijn idee is om enkel de intel processor vervangen door een nieuwe die tpm 2.0 ondersteunt en die iets krachtiger is zodat ik weer 3 jaar door kan. MSI zegt dat het moederbord tpm 2.0 ondersteunt. Is mijn idee haalbaar? Of zie ik iets over het hoofd? Moet ventilator ook worden vervangen? Ik vind het echt een zonde om een nieuwe te kopen als de rest nog prima werkt, ook voor het milieu. Als onderdelen uitvallen is dat pech, maar draai geregeld backups dus daar geen zorgen over.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Windows 11 kunnen draaien, Call of Duty: Black Ops 6 kunnen draaien. Nog drie jaar pc kunnen gebruiken

Wat mag het systeem gaan kosten?
200 EUR

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
alles zie lijst:

Intel(R) Core(TM) i5-6500 CPU @ 3.20GHz Skylake - 1151 chipset (heb ik nu, moet er dus uit)
Cooler Master CM 690 III
Cooler Master Hyper 412S
MSI Z170A PC MATE
SSD Crucial BX200 240GB
HDD 1000 GB Sata III Harde schijf
550 Watt Corsair voeding
nvidia gtx 1660 6 gb gddr5 - 2019
corsair ddr4 2x8 - 2019

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel gezien het moederbord, bijv i5 7500 of sneller

Hartelijk dank voor meedenken!

Beste antwoord (via Z0di4k op 06-07-2024 17:11)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Dat moederbord kan maximaal een i7-7700K aan.

Dat stelt 2 problemen:
  1. Windows 11 wordt nog steeds niet ondersteund.
  2. De snelheidswinst zal niet gigantisch zijn (maximaal 70%).
Een i5-7500 is amper sneller (ca. 10%) en zonde van het geld.
Dus je zal meer moeten upgraden dan alleen de processor.

[ Voor 19% gewijzigd door LievenD op 06-07-2024 11:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:44
Windows 11 support: https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors
Moederbord cpu support: https://www.msi.com/Motherboard/Z170A-PC-MATE/support#cpu

Een Intel 7500 wordt wel ondersteund door je moederbord, maar ondersteunt formeel geen Windows11.
Er is wel een hack om Windows11 te draaien, maar met je huidige cpu met 4 threads gaat je dat voor gaming niet helpen.

Als je zo min mogelijk wilt vervangen koop dan een Intel cpu van de 12e, 13e of 14e generatie met een LGA1700 socket moederbord met DDR4 ondersteuning. Lang niet al het DDR4 Corsair geheugen is compatibel met AM4. Dus een overstap naar AMD AM4 is riskant. Overstappen naar AMD AM5 betekent ook DDR5 geheugen aanschaffen.
Bijvoorbeeld:
6-core cpu met HT: https://tweakers.net/pric...core-i5-12400f-boxed.html
Moederbord met DDR4: https://tweakers.net/pric...760m-pg-lightning-d4.html

Afhankelijk van de resolutie van je monitor denk ik dat je ook al snel tegen de beperkingen van de videokaart aan loopt. Volgende upgrade stap is dan videokaart plus voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door Woezik op 06-07-2024 11:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Dat moederbord kan maximaal een i7-7700K aan.

Dat stelt 2 problemen:
  1. Windows 11 wordt nog steeds niet ondersteund.
  2. De snelheidswinst zal niet gigantisch zijn (maximaal 70%).
Een i5-7500 is amper sneller (ca. 10%) en zonde van het geld.
Dus je zal meer moeten upgraden dan alleen de processor.

[ Voor 19% gewijzigd door LievenD op 06-07-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z0di4k
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07-2024
Dank beide voor de antwoorden. Snelheidswinst boeit me niet echt, dat win 11 niet echt wordt ondersteund wel. Ik vrees dat het sparen wordt voor een nieuwe pc. Jammer van de onderdelen. Topic kan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:03
Wat je eventueel zou kunnen overwegen is om een AM4 moederbord en CPU te halen, dat is qua prijs/prestatie zowat het gunstigste wat je kunt halen en dan kun je windows 11 zonder problemen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-06 22:22
Windows 11 draaien kan wel,(ook met je huidige cpu dus) je krijgt echter geen ondersteuning van ms. (dus je zal soms moete rommelen voor updates, en geen garantie dat je die in de toekomst nog krijgt etc)

Daarnaast @Mila1994 goeie suggestie, volgens mij alleen wel minstens een zen2 cpu/apu vereist? correct me if wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Ik zou me niet te druk maken over die officiële Windows 11 ondersteuning want dat heeft geen enkele waarde. Gewoon een tooltje of scriptje gebruiken om de installer aan te passen, er zijn genoeg mogelijkheden en voorbeelden te vinden via google of youtube. Als je wilt windows 11 er op zetten.

En ik zou zeggen langzaam gaan sparen voor een nieuwe pc die je koopt als je er ook echt aan toe bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04-06 16:45
https://rufus.ie/en/ heeft native support voor het uitschakelen van hardware restricties in de windows 11 installer
Afbeeldingslocatie: https://rufus.ie/pics/screenshot4_en.png

TPM2.0 support is zoals hier gezegd niet interessant. Er is ook geen kwestie van rommelen met updates. Ik heb Windows 11 perfect stabiel gedraaid op een i7 6700K en er is ook genoeg op internet te vinden. De restricties zijn artificieel. MS wil dat je Bitlocker gebruikt en daar is TPM voor nodig. MS wil niet dat installaties vatbaar zijn voor vulnerabilities als spectre en meltdown en daar komt de cpu requirement vandaan. Er zijn verder geen technische redenen.

Ondersteuning is iets heel anders dan of het werkt of niet. Als het niet werkt, gaat microsoft niets voor je doen, want je draait unsupported hardware. Wie van ons heeft wel eens daadwerkelijk support van microsoft gevraagd voor zijn privé computer? Ik lees wel eens microsoft support threads omdat ik als C++ dev van een windows applicatie de grens nog wel eens opzoek en geloof me, reddit en stackoverflow zijn 9/10 keer nuttiger als je een probleem ervaart.

Je kunt proberen naar een 7700K te upgraden. Tweedehands is het waarschijnlijk tientjes werk. Als je niet tevreden bent, zul je dat verlies moeten eten of door moeten verkopen. Ik ga je alvast verklappen dat een i7 7700K niet meer van deze tijd is. Games zijn ontzettend veel CPU intensiever geworden in de laatste 8 jaar en veel game systemen die in 2016-17 nog gebalanceerd waren, of zelfs volgens de tweakers BBG zijn geconfigureerd, zullen nu kampen met een CPU bottleneck in de veel games op 1080p, zeker shooters. Reken dus niet op 3 jaar. De 7700K zal zeker een performance boost leveren tov je 6500, maar niet genoeg om je systeem weer bij te brengen als je van plan bent een game als BO6 te gaan spelen.

Als je zo min mogelijk geld kwijt wil zijn, dan is AM4 met een 5600-5700X of LGA1700 met een i5 12400F de goedkoopste optie om je PC weer te updaten naar "vandaag de dag". Alle CPU's langzamer dan dat zijn het eigenlijk niet meer waard, tenzij je ze inclusief moederbord voor zeg 50 euro op de kop kunt tikken.
Een 5600 + moederbord kan voor onder de 180 euro. RAM heb je niet direct nodig. Ja, Ryzen profiteert van sneller werkgeheugen dan jij nu waarschijnlijk hebt, maar in combinatie met een GTX 1660 ga je daar niets van merken. Bestel dat mee met een latere GPU upgrade, of reken nu alvast met een extra 60-70 euro

[ Voor 134% gewijzigd door youridv1 op 12-07-2024 22:33 ]

Pagina: 1