Regensensor van Velux verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-09 16:35
Hallo allemaal,

Ik heb een KSX100K, deze opent en sluit mijn dakraam, dat werkt perfect in Home Assistant, er zit een regensensor in die het raam sluit als het gaat regenen, dit dit hij zelf en je hebt hier zeer beperkte zeggenschap over. Als hij dichtzit door de regen kan hij eigenlijk niet open tot de sensor droog is.
Moraal; ik wil eigenlijk deze sensor definitief uitschakelen zodat hij niet meer reageert op regen, zodat ik Home Assistant en diens sensoren dit laat afhandelen.
Softwarematig kun je de regensensor alleen voor een uurtje uitschakelen, dus wil ik hem definitief verwijderen. Is het zo simpel om alleen de kabeltjes door te knippen? Of gaat dat problemen geven?

Iemand hier ervaring/advies in?

Thanks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 16:36
De sensor afplakken? Zorgen dat deze niet meer nat kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Vraag het Velux zelf?
Zelfs op vragen van dakramen van 20+ jaar oud krijg je netjes een antwoord

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:39
Kan je in home Assistant geen Automation maken die de sensor elk uur scheduled doet uitschakelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 11:27
toevallig heb ik vorige week een KSX100K gedemonteerd vanwege een kapot zonnepaneel...

Zonder aangesloten regensensor doet de motor helemaal niks. Dus draden doorknippen lijkt me niet verstandig.
Ik weet niet hoe zo'n regensensor werkt, in ieder geval is het geen optische sensor, want hij zit onder plastic. Er zitten drie draden aan, dus het zal waarschijnlijk ook niet zo simpel zijn als 2 van de 3 draden permanent met elkaar verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 11:27
update:

Zojuist een nieuwe KSX100K geinstalleerd.
De "regensensor" blijkt helemaal geen regensensor, maar een microfoontje.
Als je er met je vingers op trommelt gaat het raam dicht.

Van een microfoon zou je denken dat draadjes doorknippen dus gewoon moet werken.

@mijansen1987 als je wil kan ik je m'n oude sensor + kapot zonnepaneel wel sturen, dan kan je die eventueel gebruiken om te testen.
Ik kan ook de "regensensor" wel even openmaken om te kijken welke kleur draden er naar de microfoon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertwinkelmans
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 16-08-2024
En heb je deze al bestudeerd? Zit met hetzelfde probleem. Ramen gaan steeds dicht met een paar druppels regen. Ondanks als de rolluiken dicht zijn het vrijwel onmogelijk is dat het binnenregent.

Vraag al gesteld via velux maar buiten zonnepaneel volledig afkoppelen geen verdere info gekregen.
Pagina: 1