Verdeelsleutel onzelfstandig huis kosten energie en water

Pagina: 1
Acties:
  • 481 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bammbi
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-08-2024
Goedemorgen,

Dank voor de reacties!

[ Voor 153% gewijzigd door Bammbi op 06-07-2024 10:29 . Reden: Liefst verwijderen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je stelt dat je net een verhuurder te maken heeft die geen kennis heeft van rechten en plichten.

Maar volgensmij heeft hij ook te maken met een huurder die geen kennis heeft van rechten en plichten.

Alles met betrekking tot de afrekening van gas/water/licht zou in het contract moeten staan en anders kun je er van uit gaan dat de huurprijs 'all-in' is.
En daarnaast moeten er toch legio voorbeelden van verdeelsleutels te vinden zijn op het internet?

Zo'n verdeelsleutel gaat ook echter geen rekening houden met het feit dat jij een kamer wel/niet verwarmd, dan zou ik ook zeggen dat ik geen een kamer verwarm.
Als ze dat zouden kunnen meten, zou je ook geen verdeelsleutel nodig hebben.

M.b.t. de inbouwapparatuur, waarom zo moeilijk doen over een rondje lopen en wat foto's sturen? Je stelt "dat duurde me te lang", maar is toch iets dat in <10min geregeld is?

Vervolgens geef je aan de koelkast zelf te willen betalen, koop je zelf(?) een 'te klein model' en dan wil je die alsnog verrekend hebben? En daarna nog gezeik over een grotere koelkast?

En ja, je kan de verhuurder verzoeken om op zoek te gaan naar goedkoper energiecontract en ook verzoeken voor een nieuwe ketel.
Maar dat verzoek hoeft hij niet direct te accepteren.
Via de rechter een nieuwe ketel afdwingen, kun je proberen, maar dan kan hij ook je huur verhogen :)
Andersom kun je ook advies geven aan de verhuurder m.b.t een goede energieleverancier, wellicht stelt hij het op prijs als je dit uitzoekt en aanbeveelt; dan is voor hem de stap om over te stappen ook kleiner.

De verhuurder mag niet zomaar binnen komen wandelen, die moet vantevoren een afspraak maken.
Wellicht dat hij de gedeelde ruimtes wel (makkelijker) kan betreden, als daar sprake van is. Maar niet jouw eigen gedeelte van de woning.

Kijk goed wat er in het contract staat en geef (via mail/text) aan dat je het vervelend vindt dat hij onaangekondigd langs komt.
Als hij dat blijft doen kun (en d'r staat niets over in het huurcontract) kun je volgens bovenstaande link zelfs de sloten vervangen :) (zou ik wel even dubbelchecken voordat je dat doet)
(Of via de rechter e.e.a afdwingen, maar lijkt mij moeilijker te bewijzen en te handhaven)

Maar, terugkomend op de fotos van de apparaten.
Je hoeft geen fotos te maken (ook al is dat de snelste oplossing), je kunt ook met de huurder een bezoek inplannen waarbij hij fotos gaat maken van de apparaten.
De huurder heeft de plicht om medewerking te verlenen aan de controle van de woning door de verhuurder. Dit betekent dat de huurder de verhuurder toegang moet verlenen tot de woning voor een controlebezoek. De verhuurder heeft het recht om de woning te inspecteren om te controleren of de huurder zich aan de afspraken uit de huurovereenkomst houdt.
Bron: https://www.huurteamcentr...r-wil-woning-inspecteren/

Kortom, lees het contract en wat paginas m.b.t. rechten en plichten van huurders/verhuurders nog eens door.

Samengevat:
De meeste regels zijn vrij logisch, dat hij niet zomaar ineens binnen in jouw appartement mag staan; maar ook dat jij wel de kans moet geven voor onderhoud.
En dat de energierekening betaald moet worden door de huurders gezamelijk als niet iedereen een eigen meter heeft; maar dat hierbij niet teveel maatwerk verwacht kan worden m.b.t. "ja maar ik stook niet in deze kamer".

[ Voor 22% gewijzigd door Accretion op 06-07-2024 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je zuinig met energie wil doen: tussenmeters of eigen aansluiting. Dan nooit gaan voor een verdeelsleutel, want dan doe jij zuinig en gaat de winst grotendeels naar de overige huurders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:08
Laat je de koelkast ook staan als je gaat verhuizen ? Zo nee dan valt er niks te verrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Top, meteen de OP verwijderd /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Bammbi op deze manier is het stank voor dank en wordt niet gewaardeerd.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.