Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drumpiano
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoi,

Ik heb afgelopen jaar een 'test stipendium' gekregen van 3 maanden van de FU Berlin, om een promotie voor te bereiden. Ik was destijds niet ingeschreven (inmiddels wel).

Ik heb het stipendium als overige inkomsten ingevoerd en er dus belasting op betaald.

Sindsdien heb ik nog een Beurs van het cultuurfonds gekregen, en deze kan je opgeven als schenking waardoor je er geen belasting over betaald.

Nu denk ik dat de beurs van de FU Berlin wellicht ook als schenking kan worden vermeld? Ik weet dat het kan bij het cultuurfonds, aangezien het een ANBI is. Geld hetzelfde voor een Duitse universiteit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Het is mogelijk dat het stipendium van de FU Berlin ook als schenking kan worden beschouwd, maar dit hangt af van de specifieke regels en voorwaarden van de Duitse universiteit en belastingwetgeving.

Misschien contact op te nemen met een belastingadviseur of de Duitse universiteit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drumpiano
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-07-2024
Dank! De FU Schrijft: "I am not sure about Dutch law, but in Germany scholarships from public funds are indeed generally not taxable. However, sometimes it depends on the individual case. So I would recommend that you contact your tax office and ask."

Ik ga er voorlopig vanuit dat het een schenking is (belastingvrij), en schenkingen uit het Buitenland hoeven ook niet als schenkbelasting worden opgeven.