Zelfbouw E-Bike 36v motor op 12V accu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-02 20:30
Denk dat deze hier het beste thuis hoort;

Zoals de titel zegt, ben ik bezig met het ombouwen van een (bak)fiets naar elektrisch.

Allemaal niet zo spannend, voorwiel kitje van Ali is onderweg(middenmotor vond ik teveel gedoe :+ ) maar heb daar geen accu meebesteld, dacht die haal ik liever ergens in NL.

Maarrr nu heb ik nog een zgan 12V 42A accu staan en was ik benieuwd of ik die ook kan gebruiken met een soort omvormer naar 36V?

Mijn elektra kennis is redelijk basic; dus mijn vraag eigenlijk kan dit? Of beter een “echte” e-bike accu halen

De motor is 36V 500W(14A dus?)
Om aan die vraag te kunnen voldoen zou ik deze er tussen kunnen zetten; https://a.aliexpress.com/_EjxsmPh

Gaat dat dan goed met die accu, en gaat alles dan “keer 3”? Dus 12>36V wordt ook 14x3 42A? M.a.w. dit kan precies met die accu?

Beste antwoord (via Bakema op 06-07-2024 10:42)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:32

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk is de accu 12V 42Ah, dat is ampere-uur, in simpele vorm als je er 42A uit trekt is hij na een uur leeg, het zegt niet dat je er niet meer dan 42A uit kan halen, dan is hij alleen sneller leeg.
Het klinkt me overigens ook als een beschrijving van een lood startaccu van een auto, als dat zo is, houdt er rekening mee dat die het echt niet leuk vinden om ver leeggetrokken te worden, >50% leeg lopen ze al schade op, zijn niet echt gebouwd op dit soort toepassingen.

Zo'n 12 naar 36V converter kan werken, maar die 500W is geen 'continue' vermogen, dat is een gemiddelde die uitkomt op 500W, je kan dus hogere pieken verwachten.
De zwaarste in de link die je stuurt is 540W, dat is weinig marge, dus bij een piek kan het zijn dat die uitvalt omdat deze het piekvermogen niet kan leveren.
(En in mijn ervaring is die 540W al het piekvermogen wat deze modules kunnen leveren, voor continue wil je ze overdimensioneren)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk is de accu 12V 42Ah, dat is ampere-uur, in simpele vorm als je er 42A uit trekt is hij na een uur leeg, het zegt niet dat je er niet meer dan 42A uit kan halen, dan is hij alleen sneller leeg.
Het klinkt me overigens ook als een beschrijving van een lood startaccu van een auto, als dat zo is, houdt er rekening mee dat die het echt niet leuk vinden om ver leeggetrokken te worden, >50% leeg lopen ze al schade op, zijn niet echt gebouwd op dit soort toepassingen.

Zo'n 12 naar 36V converter kan werken, maar die 500W is geen 'continue' vermogen, dat is een gemiddelde die uitkomt op 500W, je kan dus hogere pieken verwachten.
De zwaarste in de link die je stuurt is 540W, dat is weinig marge, dus bij een piek kan het zijn dat die uitvalt omdat deze het piekvermogen niet kan leveren.
(En in mijn ervaring is die 540W al het piekvermogen wat deze modules kunnen leveren, voor continue wil je ze overdimensioneren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Ah dat is wel een goeie ja idd die gaat dat niet lang volhouden dus…logisch ook. Dit is m;
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LxkBXs6/IMG-0796.jpg

Dan ga ik er ook geen tijd/geld insteken met de kans dat de accu snel sneuvelt als je hem te ver leeg rijdt.

En geen idee hoeveel dat motortje echt trekt, je hebt ze van 250/350/500 w met amper prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Wat het motortje trekt is afhankelijk van veel factoren beginnend met het gewicht en de overbrengingsverhouding naar het wiel.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Oh, het is een deep cycle, dat houdt in dat hij flink beter kan tegen sterk ontladen worden, dit zijn de soort accu's die in scootmobielen enzo zitten.
Die kan je 70-80% leegrijden zonder schade, en de soort schade die je krijgt kan de accu een stuk beter hebben.
Technisch: Een deep cycle heeft minder, maar veel dikkere platen in de accu zitten dan een startaccu, dat houdt in dat hij minder stroom kan leveren (want minder oppervlak) maar dat de platen langer meegaan. Op/ontladen verplaatst metaal op de platen waardoor ze lokaal dunner worden, daar kunnen ze vervolgens kromtrekken en kortsluiting maken wat een accu sloopt.

Opzich is dit dus wel een geschikt type accu, maar de conversie naar 36V is niet triviaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Oke thanks voor de info :) dan wordt het dus wel weer iets interessanter, alleen de vraag of zo’n omvormer dan een beetje zal werken dus…

Ik heb er nog een staan van 28Ah, nog een erbij en dan in serie ben je er ook, maar flink wat gewicht dan voor een bakfiets :o (+ ander Ah)

/edit
Kwam deze tegen;
https://www.hobbyelectron...c-600w-step-up-converter/
Voor dat geld wel het proberen waard :)

[ Voor 52% gewijzigd door Bakema op 08-07-2024 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:10
NOFI, maar hou je er rekening mee dat 500W boven het maximale toegestane vermogen ligt van een e-bike? Zeker omdat er (ook) kinderen in een bakfiets vervoerd worden zou ik geen risico's willen nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:17
Heb je er wel een controller bij overigens? Een ebike wiel is 3 fase DC spanning, de spoelen van de motor worden om beurten bekrachtigd waardoor het wiel gaat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:15

TTLCrazy

Listen to Frankie

BosGnoom schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:31:
NOFI, maar hou je er rekening mee dat 500W boven het maximale toegestane vermogen ligt van een e-bike? Zeker omdat er (ook) kinderen in een bakfiets vervoerd worden zou ik geen risico's willen nemen...
Dat niet alleen, maar het is ook illegaal om meer dan 250W op een e-bike te zetten (plus een snelheidsbegrenzer van 25 km/u), dan moet je er een speed-pedelec van maken, die is tot 750W zo uit mijn hoofd.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51
Of je maakt gewoon een leuke cross-fiets en doet voorzichtig.... Het is pas een probleem als je er de weg mee op gaat.

Je zult ruime marge nodig hebben rond die 15A motorstroom, zeker bij lage toerentallen zullen de stromen vrij hoog zijn. Ik denk niet dat een DC/DC converter een goede oplossing is.

Die hobbyelectronica converter die je linkt is bijv slechts 10A output. Dus max 360W bij 36V, niet 600W.
De ingangsstroom zal 3x zo hoog zijn bij een booster van 12-36, en die is max 15A, dat is slechts 180W bij 12V
AliExpress specificaties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 22:11
TTLCrazy schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Dat niet alleen, maar het is ook illegaal om meer dan 250W op een e-bike te zetten (plus een snelheidsbegrenzer van 25 km/u), dan moet je er een speed-pedelec van maken, die is tot 750W zo uit mijn hoofd.
En die hebben een kenteken van dus moet je voldoen aan typegoedkeuring of via Lelystad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sowieso lijkt (naast keuren als speedpedelec) het me handig om ook te kijken naar:
-Het frame. Niet voor niets breken de frames van een gerenommeerde fabrikant al bij een 250W motor. Zorgen dat er verstevigingen zitten bij de lassen lijkt me stap 1.
-De remmen. Het gewicht van een bakfiets en een 500W ali motor afremmen vereist ongetwijfeld meer dan de aanwezige remmerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
pagani schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:27:
Sowieso lijkt (naast keuren als speedpedelec) het me handig om ook te kijken naar:
-Het frame. Niet voor niets breken de frames van een gerenommeerde fabrikant al bij een 250W motor. Zorgen dat er verstevigingen zitten bij de lassen lijkt me stap 1.
-De remmen. Het gewicht van een bakfiets en een 500W ali motor afremmen vereist ongetwijfeld meer dan de aanwezige remmerij.
Het is een bakfiets en er komt een voorwielmotor in.
Ik denk niet dat daardoor het frame gaat breken, een bakfiets is per definitie nogal sterk gebouwd. Die frames breken vooral wanneer je er veel te veel gewicht op de verkeerde plek op plaatst.
Gewicht zal ook negatief bijdragen aan de snelheid, maar wanneer het voorwiel vervangen wordt dan zal je daar idd wel een remsysteem op moeten zetten, de oude bakfietsen hadden een goede trommelrem in het voorwiel zitten, een simpel velgremmetje is waarschijnlijk niet voldoende.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yaksa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:09:
[...]

Het is een bakfiets en er komt een voorwielmotor in.
Ik denk niet dat daardoor het frame gaat breken, een bakfiets is per definitie nogal sterk gebouwd. Die frames breken vooral wanneer je er veel te veel gewicht op de verkeerde plek op plaatst.
Gewicht zal ook negatief bijdragen aan de snelheid, maar wanneer het voorwiel vervangen wordt dan zal je daar idd wel een remsysteem op moeten zetten, de oude bakfietsen hadden een goede trommelrem in het voorwiel zitten, een simpel velgremmetje is waarschijnlijk niet voldoende.
Je hebt door dat praktisch alle Babboe bakfietsen zijn teruggeroepen omdat ze breken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
pagani schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:14:
[...]Je hebt door dat praktisch alle Babboe bakfietsen zijn teruggeroepen omdat ze breken?
Heb jij ook door dat TS een bakfiets aan het ombouwen is? Als het een Babboe was geweest dan had ie dat wel gemeld.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
Bedankt voor alle goede zorgen, mijn doel is uiteraard niet om een afgekeurd-babboe-racemonster te maken en om 45kmph te gaan met mijn 2 kids 8)7 Het is geen Babboe, en hij wordt keurig begrensd op circa 25, zodat ik samen met mijn vrouw(e bike) lekker mee kan fietsen met ondersteuning. 500w motor ipv 250w heb ik puur gedaan voor genoeg ‘vermogen’ juist omdat het een zware bakfiets is met alle bemanning :+

Of zon omvormertje werkt kom je maar op 1 manier achter; besteld voor een tientje. Als het niet werkt kan ik altijd nog een ‘echte’ e bike accu kopen voor 300€+

Als de boel in elkaar zit zal ik nog wel even een update geven :*)
Pagina: 1