Hoe wisselschakelaar aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06 15:55

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor in de woonkamer. Deze heb ik netjes blauw om blauw, zwart om zwart aangesloten in de centraaldoos maar toen ik de dimmer indrukte en draaide geen licht. Lamp op een andere centraaldoos aangesloten met een schakelaar en daar wel licht.

Dus de dimmer er uit gehaald en nu wilde ik daar dus een wisselschakelaar op zetten maar er komen enkel 3 zwarte draden uit de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sANNK8IY7ungjr6a294NK-KMnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puz1DyjlYDp854KKcHviL0Ra.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan zo niet echt wat vinden over wat ik nou moet doen. Het lijkt er op dat die zwarte kabels voor een wissel schakeling is maar dat lijkt mij helemaal niet logisch aangezien de schakelaars naast elkaar zitten.

https://www.elektrototaal...0daarbij%20vanzelf%20vast.

Dit dus.

[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2024 18:51 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Beste antwoord (via MrVegeta op 06-07-2024 11:50)

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:40

tozzke

aka tozzert

MrVegeta schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:40:
Ik heb een nieuwe lamp gekocht voor in de woonkamer. Deze heb ik netjes blauw om blauw, zwart om zwart aangesloten in de centraaldoos maar toen ik de dimmer indrukte en draaide geen licht. Lamp op een andere centraaldoos aangesloten met een schakelaar en daar wel licht.

Dus de dimmer er uit gehaald en nu wilde ik daar dus een wisselschakelaar op zetten maar er komen enkel 3 zwarte draden uit de muur.

[Afbeelding]

Ik kan zo niet echt wat vinden over wat ik nou moet doen. Het lijkt er op dat die zwarte kabels voor een wissel schakeling is maar dat lijkt mij helemaal niet logisch aangezien de schakelaars naast elkaar zitten.

Dit dus.
hele grote kans dat de zwarte draad met dat lusje erin, de schakeldraad is die naar de lamp gaat en die moet dus op het P-contact van de schakelaar (met de 'L' gemarkeerd)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zal nog ergens een 2de schakelaar zijn.. Waar dus wel bruin op zit.. En 2x zwart welke naar deze doos loopt

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:55
Sorry maar ik begrijp je vraag niet.

Voor een wisselschakeling heb je per schakelaar drie aders nodig. Op de eerste schakelaar zit de bruine fase en twee zwarte aders die naar de volgende schakelaar gaan. Op de tweede schakelaar zitten de twee van de eerste schakelaar komende zwarte aders en een zwarte ader die naar de lamp gaat.

Heeft er op de plek van de drie zwarte aders een dimmer gezeten en was de lamp ook nog op een andere plek in- en uit te schakelen?

En is de schakelaar links niet van een andere lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
devriesjande schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:58:
Sorry maar ik begrijp je vraag niet.

Voor een wisselschakeling heb je per schakelaar drie aders nodig. Op de eerste schakelaar zit de bruine fase en twee zwarte aders die naar de volgende schakelaar gaan. Op de tweede schakelaar zitten de twee van de eerste schakelaar komende zwarte aders en een zwarte ader die naar de lamp gaat.

Heeft er op de plek van de drie zwarte aders een dimmer gezeten en was de lamp ook nog op een andere plek in- en uit te schakelen?

En is de schakelaar links niet van een andere lamp?
De schakelaar links is voor de lampen in de keuken. Op rechts zat inderdaad een dimmer. Denk je dat die dimmer dan enkel voor de lampen in de keuken was?

We hebben dit huis vorige week gekocht, dus we moeten de lamp in de woonkamer nog werkend zien te krijgen. Ik heb deze dus op de centraaldoos aangesloten maar de lamp gaat niet aan.

Zou ook wel logisch zijn als die dimmer dan enkel voor de lampen in de keuken zou zijn.

Dan moet ik even op zoek naar een schakelaar voor de lamp in de woonkamer...

Ik heb nog 2 wisselschakelaar gevonden in de woonkamer maar dezen doen ook niets. Kan dat zijn doordat ik die 3 draden niet heb aangesloten?

[ Voor 5% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2024 19:07 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Als de lampen in de keuken nu werken dan denk ik dat de dimmer voor de lamp in de woonkamer was. Misschien heb je LED lampen en is deze dimmer daarvoor niet geschikt.
Maar er zit waarschijnlijk nog ergens een schakelaar voor de woonkamer verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
devriesjande schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:07:
Als de lampen in de keuken nu werken dan denk ik dat de dimmer voor de lamp in de woonkamer was. Misschien heb je LED lampen en is deze dimmer daarvoor niet geschikt.
Maar er zit waarschijnlijk nog ergens een schakelaar voor de woonkamer verlichting.
Klopt. Maar ik heb dus de dimmer losgehaald en daar wil ik een wisselschakelaar op zetten, maar hoe weet ik welke van de drie zwarte kabels waar in moeten?

Ik heb inderdaad ook een schakelaar gevonden aan de andere kant van de kamer. Deze lijkt nu ook niets te doen. Kan dat komen doordat ik de wisselschakelaar met de zwarte kabels verkeerd heb geïnstalleerd?

Edit. Ik heb die zwarte kabels losgehaald, zit geen schakelaar op maar de lamp wil nog steeds niet aan gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2024 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat kan je alleen achterhalen door te meten. Maar je kan het ook gewoon gokken.
Doe 1 zwarte ader in het P contact en de twee andere aders in de andere aansluitingen.
Werkt het niet doe dan een andere zwarte ader in het P contact. Je hebt 3 mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
devriesjande schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:13:
Dat kan je alleen achterhalen door te meten. Maar je kan het ook gewoon gokken.
Doe 1 zwarte ader in het P contact en de twee andere aders in de andere aansluitingen.
Werkt het niet doe dan een andere zwarte ader in het P contact. Je hebt 3 mogelijkheden.
Ik heb de zwarte kabels afgeplakt met rood groen blauwe tape. Alle drie in het bovenste gat L gehad en de andere 2 kabels in de onderste gaten links en rechts maar geen succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKzUWgqtqI1tMeJsVs1wj03100U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UKUVuektAkIVXVxrE41Ts3Oi.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat ik er maar iemand bij moet halen. Ellende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Je kan nog een andere lamp proberen. Maar ik kan je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
devriesjande schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:55:
Je kan nog een andere lamp proberen. Maar ik kan je niet verder helpen.
Armatuur zojuist in de gang aangesloten en daar werkt ie wel.

Dus ging ik zojuist even een sta lamp aanzetten in de woonkamer, ging die ook niet een. Kijk ik in de meterkast is er stop omslagen. Ik doe gewoon de hoofdschakelaar uit vandaar dat ik dat nog niet had gezien. Dus stop weer teruggezet en nu doet de sta lamp het wel. Krijg zo bezoek dus net geen tijd om nog een keer de hang lamp in de woonkamer aan te sluiten maar ik heb zo een vermoeden dat dat wel eens het probleem zou kunnen zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als je een spanningzoeker hebt... kan je wel achterhalen welke van de zwarte draad naar je lamp gaat..

moet je wel de boel in de meterkast allemaal aanzetten, dan met je spanningszoeker de 3 zwarte draden afzonderlijk even aanraken..

op 1 van de 3 zal die reageren.. zet nu de 2de wisselschakelaar om.. nou zou je op 1 van de 2 over gebleven draden iets meten..

de draad waar je nooit iets op meet gaat dus naar je lamp en moet op het P / L contact van je schakelaar

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-06 11:38
Soms merk je aan de vragen die iemand stelt dat er eigenlijk maar 1 goed advies is:

Laat het iemand doen die wel weet waar die mee bezig is.

Je haalt draden los van een dimmer en vraagt ons wat met die draden te doen. Om te beginnen had je die draden moeten merken en opschrijven welke draad op welk contact zat van de dimmer. Nu hebben wij ook geen flauw idee en moeten we maar hopen dat jouw voorganger wel meer kennis had en in elk geval logische kleuren gebruikte en dat er inderdaad nog ergens een andere wisselschakelaar in het spel is. Allemaal aannames, ondertussen pruts jij vrolijk door en merk je het niet eens dat je op de een of andere manier kortsluiting hebt veroorzaakt.

Sorry hoor, maar houd er maar mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Groningerkoek schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:37:
Soms merk je aan de vragen die iemand stelt dat er eigenlijk maar 1 goed advies is:

Laat het iemand doen die wel weet waar die mee bezig is.

Je haalt draden los van een dimmer en vraagt ons wat met die draden te doen. Om te beginnen had je die draden moeten merken en opschrijven welke draad op welk contact zat van de dimmer. Nu hebben wij ook geen flauw idee en moeten we maar hopen dat jouw voorganger wel meer kennis had en in elk geval logische kleuren gebruikte en dat er inderdaad nog ergens een andere wisselschakelaar in het spel is. Allemaal aannames, ondertussen pruts jij vrolijk door en merk je het niet eens dat je op de een of andere manier kortsluiting hebt veroorzaakt.

Sorry hoor, maar houd er maar mee op.
Het valt allemaal wel mee hoor. Gewoon een beetje pech.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:40

tozzke

aka tozzert

MrVegeta schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 18:40:

[Afbeelding]

Dit dus.
hele grote kans dat de zwarte draad met dat lusje erin, de schakeldraad is die naar de lamp gaat en die moet dus op het P-contact van de schakelaar (met de 'L' gemarkeerd)
Pagina: 1