steigerbouwer boort zonder overleg bij de buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Hoi,

Ik kan wel wat hulp gebruiken. Vandaag waren er steigerbouwers om een steiger te bouwen aan de achterzijde van de woning. Dit zodat de schilder zijn werk goed kan uitvoeren. De steiger is geplaatst op de uitbouw en de afspraak was dat er eentje van aluminum gebouwd zou worden.
Zelf was ik ook thuis an het werken en kon hierdoor niet voortdurend een oog in het zeil houden. Die bouwers waren op enig moment verdwenen zonder gedag te zeggen. Toen ik in de tuin ging kijken zag ik dat ze gewoon een stalen steiger gebouwd hadden en ook nog eens 2 gaten in de muur van de buren hadden geboord! Zonder overleg met mij of de buren.

Ik heb de buurman ingelicht welke er logischerwijs niet heel blij van is geworden. Deze wil nu dat ik iets onderteken om eventuele schade op mij te kunnen verhalen. Daar wordt ik weer niet heel blij van.

Wat is een goede manier voorwaarts?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
De normale gang van zaken:
Hij stelt jou aansprakelijk, jij tekent dat jij de opdrachtgever was voor het bouwen van de steiger. Gezien de mannen tijdens de bouw van de steiger hebben geboord, ben jij aansprakelijk voor de eventuele schade. Daarin zit je buurman dus juist.

Jij stelt het bedrijf aansprakelijk voor het niet leveren van afgesproken materiaal en schade aan andermans eigendom.

Vervolgens betaal jij de herstel factuur van de buurman, inclusief vervolg schade.
Deze factuur stuur je dan door naar het bedrijf, en claim je bij hun.

Normaal heb je ook nog niet 100% betaald - als ze moeilijk doen betaal resterend bedrag nog niet (wel eerst aansprakelijk stellen!)

Niet te moeilijk maken, en hou je buurman te vriend, hij kan het bedrijf niet rechtstreeks aansprakelijk stellen, dat moet via jou, en is heel normaal.

[ Voor 21% gewijzigd door 99ruud99 op 05-07-2024 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Als de steigerbouwers de gaten netjes vullen dan is de netto schade nul.

Dring daar dus op aan. Anders aansprakelijk laten stellen en inhouden op factuur.

Je hoeft nu niets te ondertekenen. Dat hoef je sowieso niet.

Op zich kan buurman vorderen dat het direct ongedaan gemaakt wordt maar dat is kansloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:22
Waarom moet je iets ondertekenen?

Jij maakt (mogelijk) gebruik van je ladder- en steigerrecht (5:56 BW). https://burenproblemen.nl/ladderrecht-of-steigerrecht/
Wanneer het voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van een onroerende zaak noodzakelijk is van een andere onroerende zaak tijdelijk gebruik te maken, is de eigenaar van deze zaak gehouden dit na behoorlijke kennisgeving en tegen schadeloosstelling toe te staan, tenzij er voor deze eigenaar gewichtige redenen bestaan dit gebruik te weigeren of tot een later tijdstip te doen uitstellen.
Kon de steiger ook zonder zekeringen in de muur van de buren worden geplaatst?

Het was allemaal netter geweest als dit vooraf was besproken, maar gedane zaken nemen geen keer.

Iets tekenen heeft ook helemaal geen zin, want de schade is helemaal nog niet bekend en al onderteken je nu een document waarop staat dat je 'alle schade veroorzaakt door het boren zult vergoeden' dan zegt dat nog helemaal niets. Die verplichting staat ook al in de wet 'schadeloos stellen'.

Als er schade komt zal je immers nog altijd de discussie krijgen: kwam dit door het boren?

Wat nu als de buurman lekkage krijgt aan de andere kant van zijn woning, gaat 'ie dat dan ook claimen?

Ik zou hooguit iets tekenen, om de buurman gerust te stellen, dat je '[naam buren] schadeloos zult stellen voor alle schade ten gevolg van het zekeren van de steiger'. Dan geef je niks meer weg dan wat er al in de wet staat en houdt je de buurman een beetje te vriend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Buurman is verder akkoord dat de steiger er staat tot werkzaamheden klaar zijn.
Schilder heeft hem gesproken en er is akkoord mee dat hij de eind aansprakelijkheid draagt. Dus zal een nieuw document opstellen waarin dat staat.

Inderdaad een deel nog niet betaald en dat zal ik pas doen als alles netjes afgewerkt is. De steigerbouwers hebben aan de voorzijde ook alles netjes dichtgesmeerd (lees voegen bijgewerkt). Dus dat zal aan achterzijde ook wel goed komen.

@Mr.Stom goede tip, die ga ik meenemen. Kan me ook voorstellen dat het maar x aantal jaren geldig is niet dat hij over 10jar alsnog komt aanzetten met schade verhaal ofzo.

[ Voor 15% gewijzigd door taurus0205 op 05-07-2024 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Die steigers worden gezekerd in de muren, dat is gewoon verplicht.

Om een goedgekeurde steiger te hebben kan je daar ook weinig aan veranderen.

De stijger bouwers werken de gaten weer netjes dicht bij het weghalen.

Er zou hooguit iets kleurverschil kunnen hebben, maar je kan afspreken dat ze er zo dicht mogelijk naartoe werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 15:47
FRANQ schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:05:
Die steigers worden gezekerd in de muren, dat is gewoon verplicht.

Om een goedgekeurde steiger te hebben kan je daar ook weinig aan veranderen.

De stijger bouwers werken de gaten weer netjes dicht bij het weghalen.

Er zou hooguit iets kleurverschil kunnen hebben, maar je kan afspreken dat ze er zo dicht mogelijk naartoe werken.
Klopt. Maar nadien dichtvoegen ga je altijd iets zien

De één boeit dat niet, de ander is erg zuinig op z'n gevel. Als het om je eigen huis gaat waar ze aan klussen, dan neem je dat voor lief.
Als ze echter bij de buren gaan klussen en daarvoor in jouw gevel een steiger gaan verankeren, zou ik daar ook niet zo van gecharmeerd zijn. Zouden toch andere opties moeten zijn, of anders vooraf even aangeven zodat je het kunt overleggen...

Uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen,maar het feit dat er niet is gecommuniceerd maakt het gewoon vervelend.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1