Bitlocker blokkert booten maar W11 home kent geen bitlocker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EComponents
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-07-2024
Mijn vraag
Onze Lenovo laptop heeft W11 home. Dat kent geen Bitlocker. Maar na een reboot vraagt hij om de herstelsleutel. Die ik dus niet heb want ik heb geen Bitlocker geinstalleerd.

Ik zie wel een herstelsleutel-id. Maar daar kan ik niets mee want dan wordt er weer om de Bitlocker keys gevraag die ik niet heb omdat ik helemaal geen Bitlocker heb. Ik kan niet in Windows komen dus ook niets uitlezen.

Wat is nu de oplossing? Pech, alles kwijt en Windows opnieuw installeren? Als dat kan tenminste want Bitlocker kan ik niet uitzetten omdat het niet aanstaat.

Beste antwoord (via EComponents op 06-07-2024 13:14)

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:51

MeesterPieter

PnP Pinball

toevallig hier pas hetzelfde aan de hand, mijn lenovo met W11 crashte en bij opnieuw opstarten kreeg ik een bitlocker key die ik in moest vullen, blijkbaar had ik een andere account aangemaakt met een gmail adres om windows te installeren dus daar stonden die bitlocker keys in (via account.ms inloggen)

ik wist ook niet dat je die bitlocker troep automatisch krijgt als je het niet uitzet , en mijn wndows account hing dus aan mn gmail adres en niet mn reguliere email. check dus nog even goed of je nog weet met welk emailadres je je windows geinstalleerd hebt

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:28

Blokker_1999

Full steam ahead

Windows 11 Home kent wel degelijk Bitlocker en MS is zo vriendelijk om bij nieuwe installaties deze ook gewoon aan te zetten. Als je een Microsoft account hebt gebruikt om mee aan te melden, dan ga je de Bitlocker key in je Microsoft account terugvinden.

Even aanmelden op https://account.microsoft.com, daar naar devices gaan, je apparaat aanklikken, daarna "see details" en daar ga je een blokje vinden genaamd "Bitlocker Data Protection" met een link "Manage recovery keys" welke je naar een pagina brengt waarop je de recovery keys van all je systemen kunt terugvinden.

En ja, dit is 1 van de redenen waarom MS het zo onmogelijk maakt om zonder MS account aan te melden.

Als je Windows wenst te herinstalleren, dan kan dat zonder problemen. Tijdens het installeren van Windows ga je op een gegeven moment een scherm zien waarop je de partities van je harde schijf ziet. Verwijder alle partities die je ziet op je laptop en klik daarna op Next. Windows zal nieuwe partities aanmaken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EComponents
Hoi dat werkt niet want we hebben geen bitlocker geinstalleerd zover ik weet. De foutmelding die ik krijg is "U hebt geen BitLocker-herstelsleutels geüpload naar uw Microsoft-account."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bitlocker komt met Windows en blijkbaar was deze ingeschakeld. Je kunt je apparaten hier zien: https://myaccount.microsoft.com/device-list. Selecteer daar jouw device en klik "View bitlocker keys". Zie verder de uitleg van @Blokker_1999. :)

Als dat niet werkt, dan heb je een probleem omdat je dan je data niet meer kunt ontsleutelen. :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EComponents
Dan heeft Lenovo dat al voor ons gedaan? Dan moeten die de keys hebben? Dat lijkt me sterk. De computer is vaak genoeg gereboot zonder problemen.

Ik vermoed dat Microsoft het met een update gedaan heeft. Dat deden ze 2 jaren terug ook met Dell computers. Als dat zo is dan zit er niks op dan compleet nieuw installeren. Microsoft geeft nooit hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:15

Klippy

Still Game

Kijk eens of je wel nog in de BIOS komt (waarschijnlijk F2 drukken tijdens booten bij een Lenovo).

Kijk dan ook even of je iets van een BIOS update hebt gehad (wat is de versie en datum).
Waarschijnlijk is hij altijd encrypted geweest en door een hardware of firmware wijziging moet je opnieuw unlocken.

De normale procedure is Bitlocker tijdens uitstellen tijdens dit soort updates, dat zou een Lenovo setup ook moeten doen, maar dat kan mis zijn gegaan.
Als het een recente update was, kan de vorige versie flashen misschien nog helpen.

Anders wordt het lastig.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
EComponents schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:58:
Dan heeft Lenovo dat al voor ons gedaan? Dan moeten die de keys hebben? Dat lijkt me sterk. De computer is vaak genoeg gereboot zonder problemen.

Ik vermoed dat Microsoft het met een update gedaan heeft. Dat deden ze 2 jaren terug ook met Dell computers. Als dat zo is dan zit er niks op dan compleet nieuw installeren. Microsoft geeft nooit hulp.
Het merk computer heeft er niks mee te maken, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.
En Microsoft geeft wel degelijk hulp als je ze belt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EComponents
Zelfs reset van de PC kan niet, ook niet met wissen van data, volledig onbruikbaar. En dit is de microsoft hulp:

Access Denied
You don't have permission to access "http://support.microsoft.com/nl-nl/contactus" on this server.
Reference #18.dad31702.1720211874.16fb400f

https://errors.edgesuite.net/18.dad31702.1720211874.16fb400f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
En als je ze belt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EComponents
Dan zegt de automaat dat je naar de ms site moet gaan bij aka.ms/smca en daar werkt het niet. Op twee computers geprobeerd.

En met een ander account krijg ik
U hebt geen toegang tot deze
De aanmelding is voltooid, maar u hebt geen toegang tot deze resource.
Afmelden en aanmelden met een ander account
Meer details

Meer informatie over probleemoplossing
Als u contact met uw beheerder opneemt, stuurt u deze informatie mee.
Informatie naar klembord kopiëren
Error Code: 53003
Request Id: 6a7146e5-356f-44d4-bc58-38cb51d14b00
Correlation Id: 9061a70a-f6ed-4017-9434-e696db69395e
Timestamp: 2024-07-05T20:50:20.448Z
App-naam: RedirectionUxProd
App-id: 405e80fc-f8e6-40e6-b6b9-e5bcc7e6813e
IP-adres: 62.45.125.33
Apparaat-id: Niet beschikbaar
Apparaatplatform: Windows 10
Apparaatstatus: Unregistered
Aanmeldingsfouten voor controle markeren: Markering inschakelen
Als u hulp nodig hebt bij het oplossen van dit probleem, schakelt u markeren in en probeert u de fout binnen twintig minuten te reproduceren. Met gemarkeerde gebeurtenissen worden diagnoses beschikbaar gemaakt en worden deze geactiveerd voor de beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:39
Hier ook nog wat topics/tips daarover:
AskWoody Forum: Windows 11 Device Encryption recovery key
AskWoody Forum: Requiring Bit-Locker key when it isnt activated after Win 11 update

Ik zou voor de zekerheid ook eens even opstarten met een WinPE USB om te kijken wat deze aangeeft en of de disk ook echt wel encrypted is?
Hiren’s BootCD PE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
EComponents schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:38:
Zelfs reset van de PC kan niet, ook niet met wissen van data, volledig onbruikbaar. En dit is de microsoft hulp:

Access Denied
You don't have permission to access "http://support.microsoft.com/nl-nl/contactus" on this server.
Reference #18.dad31702.1720211874.16fb400f

https://errors.edgesuite.net/18.dad31702.1720211874.16fb400f
Zie https://answers.microsoft...7d-4598-987a-46d8ef271fdb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Neen, Lenovo heeft zeker de recovery keys niet. Het aanzetten van Bitlocker is zo goed als altijd user driven, en dat wil niet zeggen dat de gebruiker zich daar bewust van is, maar betekend wel dat het pas gebeurd nadat de gebruiker is aangemeld voor de eerste keer. Dit net met het doel om de herstelsleutels online, op de juiste plaats te kunnen opslaan. De encryptie zal gestart zijn tijdens of vlak na de OOBE, het proces dat je doorloopt bij de eerste keer opstarten van een nieuwe installatie.

Microsoft kan je via hun support nooit de herstelsleutel geven. Dat zou het nut van Bitlocker onderuit halen, als iedereen zomaar kon bellen met een ID van de sleutel om dan gewoon de herstelsleutel te krijgen. In het beste geval verwijzen ze je naar andere plaatsen waar je kunt kijken, maar als je niet bewust was dat Bitlocker opstaat en het is niet opgeslagen in het Microsoft account waarmee de computer de eerste keer werd aangemeld, dan zijn er niet veel andere plaatsen waar je deze vandaan kunt halen.

Een reset van de PC is niet mogelijk, omdat je daarvoor in Windows moet geraken, wat niet meer lukt. Je kan de data best gewoon als verloren beschouwen en Windows zelf opnieuw installeren. Hiervoor zal je Windows moeten downloaden en op een USB stick moeten zetten. Daarna die USB stick in je Lenovo en met behulp van (Fn+)F12 opstarten van die USB stick en tijdens installatie, zoals eerder aangehaald, alle partities verwijderen van je schijf.

@Klippy, Microsoft aanvaard geen UEFI updates als deze Bitlocker niet suspenden tijdens installatie, dit net omdat een UEFI update altijd de TPM zal herinitialiseren waarbij dus alle data uit de TPM gewist wordt. Terugkeren naar een vorige versie heeft dus geen effect omdat de data gewoon weg is.

Voor hen die niet weten of Bitlocker aanstaat, even een command prompt openen als admin en manage-bde -status uitvoeren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
C:\Users\hans> manage-bde -status
BitLocker Drive Encryption: Configuration Tool version 10.0.22621
Copyright (C) 2013 Microsoft Corporation. All rights reserved.

Disk volumes that can be protected with
BitLocker Drive Encryption:
Volume C: []
[OS Volume]

Size:                 1861,90 GB
    BitLocker Version:    2.0
    Conversion Status:    Fully Encrypted
    Percentage Encrypted: 100,0%
    Encryption Method:    XTS-AES 128
    Protection Status:    Protection On
    Lock Status:          Unlocked
    Identification Field: Unknown
    Key Protectors:
        TPM
        Numerical Password

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04:31

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Kijk eens of je in de recovery prompt je drive label kunt lezen. Als er een emailadres staat heb je ransomware te pakken.

https://www.bleepingcompu...er-to-encrypt-your-files/

Andere optie: ooit aangemeld met een account van je werk? Als die een bitlocker GPO pushen hebben ze hopelijk je key.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:51

MeesterPieter

PnP Pinball

toevallig hier pas hetzelfde aan de hand, mijn lenovo met W11 crashte en bij opnieuw opstarten kreeg ik een bitlocker key die ik in moest vullen, blijkbaar had ik een andere account aangemaakt met een gmail adres om windows te installeren dus daar stonden die bitlocker keys in (via account.ms inloggen)

ik wist ook niet dat je die bitlocker troep automatisch krijgt als je het niet uitzet , en mijn wndows account hing dus aan mn gmail adres en niet mn reguliere email. check dus nog even goed of je nog weet met welk emailadres je je windows geinstalleerd hebt

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Windows wil deze melding ook nog wel eens geven als je een machine opstart met een usb stick of ander nieuw USB device eraan.

Als er devices aan hangen zou ik even de laptop hard uitzetten. Dus aanzetten, wachten op de bitlocker prompt, dan de power knop ingedrukt houden totdat ie uitvalt en dan opnieuw aanzetten. Ook als je geen devices eraan hebt hangen zou ik het gewoon ff proberen. Heeft hier vaak genoeg gewerkt.. invullen van die sleutel is irritant :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EComponents
MeesterPieter, JAAAA, het heeft geholpen! Het was eerst met een ander gmail email account ingesteld en daar stond in een oude email de key. Het werkt weer. Wel vreemd dat op alle sites hierover naar Onedrive wordt verwezen en naar allerlei recovery.

Dit leert mij wel dat ik op alle computers actief moet gaan zoeken, kijken of bitlocker aanstaat en dan de key buiten de computer opslaan.

[ Voor 0% gewijzigd door EComponents op 06-07-2024 13:17 . Reden: Email van Google in plaats van Microsoft ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Tsjah, als je een goed MS account hebt en er dan voor kiest om een wegwerp account te gebruiken wanneer je windows opzet, dan is dat natuurlijk een eigen keuze. Wel vreemd dat je dat zo doet. Er zijn vele mensen die net geen account wensen, en dan kan ik die keuze wel begrijpen. Maar als je een account hebt, is het al een stuk vreemder.

En ja, vele sites verwijzen naar OneDrive omdat als je vroeger handmatig Bitlocker activeerde dit 1 van de locaties is waar je de herstelsleutel kunt opslaan. Je krijgt dan in de wizard een keuze uit je OneDrive account, op een USB drive of uitprinten.

Wanneer Bitlocker geactiveerd wordt vanwege een policy, zoals MS is beginnen doen, dan zal het gewoon in je account worden opgeslagen. Bij bedrijven komt het in Intune, bij consumenten dus gewoon in je account. Dat gebeurde vroeger ook al toen je koos voor OneDrive. trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ok, dus Blokker_1999 in "Bitlocker blokkert booten maar W11 home kent geen bitlocker" was gewoon al correct als je met jouw (echte) MS-account was ingelogd, dus waarom die niet het beste antwoord krijgt...? Anyway, weer wat geleerd, @EComponents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:20
MeesterPieter schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:30:

Hier vandaag ook ineens bitlocker op de laptop van mijn vrouw.
Gisteravond laptop uit. Vandaag aan en lock.
Is niet gecrasht ofzo.

Lenovo laptop van 1 maand oud en ik heb bitlocker niet aangezet. (Mijn vrouw ook niet).
Wel office365 account en daar dus de sleutel gevonden.

Ik had heel even een paniek moment maar door even snel op Tweakers te zoeken en hier in het topic uit te komen alles weer ok.

Wel is de vingerafdruk gewist en ook alle exchange mail was uitgelogd en weer moeten aanmelden met de Authenticator.

Best bizar en kost je gewoon een hoop tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

Turb0Turb0 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:11:
[...]

Hier vandaag ook ineens bitlocker op de laptop van mijn vrouw.
Gisteravond laptop uit. Vandaag aan en lock.
Is niet gecrasht ofzo.

Lenovo laptop van 1 maand oud en ik heb bitlocker niet aangezet. (Mijn vrouw ook niet).
Wel office365 account en daar dus de sleutel gevonden.

Ik had heel even een paniek moment maar door even snel op Tweakers te zoeken en hier in het topic uit te komen alles weer ok.

Wel is de vingerafdruk gewist en ook alle exchange mail was uitgelogd en weer moeten aanmelden met de Authenticator.

Best bizar en kost je gewoon een hoop tijd.
Ik had dit ook, ik kon bij mijn oude werkgever mijn zakelijke e-mail op telefoon en prive computer gebruiken. Echter bij installeren Office en configureren van e-mail kreeg ik de meldingen op laptop dat Exchange een pincode (op telefoon) en versleutelde windows vereiste. Ik heb toen een aantal vragen gekregen en toen was mijn laptop opeens ook voorzien van Bitlocker. Toen ik bilocker uit had gezet deed Mail van werk niet meer.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Pagina: 1